(17.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní poslankyni a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ondřej Polanský. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dovolte mi, abych ze své pozice tuto novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích představil. Návrh zákona byl předložen skupinou poslanců dne 20. 12. 2018 a téhož dne byl rozeslán poslancům jako tisk 359. Vládě byl návrh zaslán k vyjádření dne 21. 12. 2018. Vláda se vyjádřila 15. 1. Její stanovisko bylo rozesláno téhož dne poslancům jako tisk 359/1. Stanovisko vlády bylo neutrální, avšak ve zdůvodnění vláda uvádí některé skutečnosti, ke kterým se vrátím za okamžik. (Hluk v sále.)

Návrh je sám o sobě meritorně velmi jednoduchý. Obsahuje jediný novelizační bod zakazující v pracovní dny od šesti do dvaadvaceti hodin na dálnici užití levého jízdního pruhu vozidlům buď těžším než 3,5 tuny, nebo soupravám delším než -

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ještě, pane poslanče, prosím počkejte... abychom se slyšeli. Tak prosím, můžete pokračovat.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji. Ještě je třeba říci, že navrhovatel navrhl ve Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení, tedy podle § 90.

Nyní již tedy ze stanoviska vlády. Vláda zaujala k tomuto návrhu zákona neutrální stanovisko s tím, že upozorňuje na některé níže uvedené skutečnosti, které doporučuje při dalším projednávání tohoto návrhu zohlednit.

Navrhovaná úprava je zřejmě reakcí na kalamitní situaci na dálnici D1 - citace ze stanoviska vlády - z prosince 2018, k níž došlo za velmi specifických podmínek v průběhu rozsáhlé rekonstrukce předmětného úseku dálnice. Je proto třeba důkladně zvážit, zda by byl plošný zákaz adekvátním opatřením, které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci, ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.

Již současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích omezit jízdu u některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy, s tím, že na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace a aktuální dopravní situaci i klimatickým podmínkám. Kromě toho již současná právní úprava - opět § 12 odst. 4, zákona o silničním provozu - umožňuje vozidlům, jichž se navrhovaná úprava má týkat, na pozemních komunikacích o třech a více jízdních pruzích užít pouze dvou jízdních pruhů nejbližších pravému okraji vozovky, tedy jinými slovy zakazuje jízdu ve třetím a případných dalších jízdních pruzích.

Za třetí. Omezení pro některá vozidla stanovená prostřednictvím dopravního značení oproti obecné úpravě zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti je srozumitelnější. Řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví, kde levého jízdního pruhu nesmí užít.

Za čtvrté to je reakce na Slovensko. Česká republika je na rozdíl od Slovenska, jehož úpravou je návrh patrně inspirován, tranzitní zemí s hustým provozem, rozsáhlejší dálniční sítí a odlišným profilem silniční sítě. Lze předpokládat, že plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou ztěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu vozidlům z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít nebo se budou přímo obávat zařadit se do souvislého proudu kamionů. To vše i v kombinaci s agresivním chováním některých řidičů může nepochybně vyvolávat nežádoucí rizikové situace.

Za páté. Navrhovaný zákaz může dopadnout, zřejmě nezamýšleně, i na jízdní soupravu složenou z motorového vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kilogramů, jehož nejvyšší povolená rychlost může být až 130 km v hodině. Navrhovaná úprava pak dále neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednosti v jízdě a zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému.

Za šesté. Pokud jde o odůvodnění návrhu, má jít o odstranění špatné dopravní situace - to je citace z důvodové zprávy -, která dopadá na celou ekonomiku České republiky a všechny její obyvatele. Není z něj však patrné, v čem konkrétně je špatná dopravní situace spatřována a jaké jsou příčiny problémů a jaké jsou varianty jejich řešení. V návrhu také zcela absentuje hodnocení dopadů na podnikatelský sektor a zejména segment kamionové přepravy, jehož by se přijetí návrhu nepochybně podstatně dotklo a v němž by navrhovaná omezení byla nepochybně vnímána velmi negativně i s ohledem na sazby mýtného, které dopravci za použití dálnic platí. V rozporu s § 3 odst. 3 zákona, číslo 309/1999 Sb., o Sbírce mezinárodních smluv, pak není náležité odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení.

Tolik tedy vyjádření vlády.

Z výše uvedeného vyplývá, že návrh podle názoru legislativní rady obsahuje nedostatky, a to nejen vady formální a věcné, ale vady vztahující se k meritu novely. O tom nicméně očekávám živou debatu v rámci nadcházející rozpravy.

Děkuji vám za pozornost a panu předsedajícímu se tedy hlásím do obecné rozpravy s přednostním právem. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Budete druhý v obecné rozpravě, kterou právě otvírám, protože s přednostním právem se už před vámi přihlásil pan předseda Stanjura. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak jsem optimista a věřím, že tu debatu stihneme ukončit do 19 hodin.

Tak abych nezapomněl, za prvé jménem pěti poslaneckých klubů - ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN - vetujeme projednávání podle § 90. Čili to samo o sobě svědčí o kvalitě toho návrhu. Nechám to na kolezích, kteří budou mít podrobnější vystoupení, kteří určitě navrhnou zamítnutí. Protože tohle se opravit skutečně nedá. A nechal bych to na pana ministra Ťoka, aby se touto problematikou zabýval, jeho ministerstvo, aby to proběhlo řádným připomínkovým řízením, a pak si myslím, že bude smysluplné, abychom to projednávali.

Já se obávám, že efekt toho návrhu, který by byl schválen tak, jak je předložen, by byl přesně opačný. Neměli bychom už ani jeden rychlý pruh. Měli bychom dva, možná tři, pomalé. To znamená, představme si to. Pravý pruh plný kamionů, v čele ten nejpomalejší. Kdo z řidičů osobního vozidla by zajel mezi ty kamiony? No já určitě ne a myslím, že bych nebyl zdaleka jediný. No a pak musíme věřit, že v tom levém pruhu ten první je rychlý, že jede těch 130 a nejede 100 nebo 90. Ale někdo takový se na dálnici najde vždycky a ten by udával tempo i toho levého pruhu. Takže by těch stresových situací neubylo, ale přibylo.

Ale já jsem o tom problému debatoval v jedné televizní debatě s panem ministrem Ťokem a tam jsme se shodli, že bychom potřebovali - ministr vnitra už utekl - statistiku policie. Už dnes jsou úseky, kde je zakázána jízda kamionů v levém pruhu. A podívejte se, jak to vypadá. Jestli Policie České republiky vymáhá, nebo nevymáhá plnění tohoto zákona. No nevymáhá! Nevymáhá. A od toho bychom se měli odrazit.

Já vím, že je mnohem pohodlnější měřit rychlost při vjezdu do obce nebo města, že jel někdo šedesát, pro policii. Ale neplní se, nevymáhá se stávající znění zákona. Myslím, že řešení je poměrně elegantní, a hledejme řešení hodné 21. století, ne plošný zákaz. Potřebujeme proměnlivé značky, které budou reagovat na počasí, na intenzitu provozu, na noční nebo denní dobu. Tohle je přesně řešení. Nemusí to být každý den stejně, nemusí to být každé pondělí stejně, a přesto můžeme pružně reagovat. Ale co je k tomu potřeba? Aby někdo vymáhal plnění, respektive respektování toho zákazu.

Já plně rozumím tomu, naštěstí moc často po dálnici nemusím jezdit - když mám tři pruhy a v pravém je kamion, který jede 80, v prostředním jede kamion 82 a v levém jede kamion 84 a je tam ta zákazová značka - a je tam Policie České republiky? Není. A to je ten problém. Ne plošný zákaz, ale inteligentní dopravní značky a vymáhání dodržování zákona přímo na místě. Měl by tady být ministr vnitra, případně šéf dopravní policie. Mě by zajímala statistika, kolik přestupků zachytili, kolik blokových pokut uložili řidičům kamionů, kteří nedodržovali platné dopravní značky, kdy je zákaz jízdy kamionů vlevo. Já nevím. Já se domnívám, že je to minimum. Ale je předpoklad pro vůbec debatu o takovém návrhu zákona, abychom věděli, co se děje dnes na těch silnicích. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP