(18.30 hodin)
(pokračuje Hyťhová)
K problému inkluze bylo již mnoho řečeno. Inkluze neboli společné vzdělávání, tak jak je zavedeno v České republice, je ideologicko-politický nesmysl, který sem zavedla naše sociální demokracie. Je to drahý nesmysl. A nesmysl, který také ovlivňuje kvalitu českého školství. Bohužel je tento nesmysl také diktovaný bruselskými neomarxisty a Ministerstvo školství a vláda nemá odvahu s ním vážně skončit.
Dále o reformě financování se zde již několikrát hovořilo. Reforma financování byla původně navržena jako v principu nákladově neutrální. Nyní se ukazuje, že to tak není a že doslova sežere její zavedení možná až dvě desítky miliard.
My v SPD jsme pro navýšení platů učitelů a ostatních pracovníků, protože na učitelích, kteří budou učit naše a další generace, je postavena budoucnost nás všech. Proto se ptám prostřednictvím pana předsedajícího pana premiéra a pana ministra školství, zda vláda tento slib uskuteční, nebo nikoliv. Myslím si, že naše učitele a pracovníky ve školství tato věc velmi zajímá. Jelikož učitelé musí mít vysokoškolské vzdělání, měli by také být za svoji práci dostatečně finančně ohodnoceni. Mnoho kvalitních a vzdělaných učitelů přešlo do jiné profese, na některých místech republiky ředitelé nemohou sehnat učitele do svých škol a také hrozí - už proběhla - stávka, kdy učitelé například nedorazí do výuky vůbec. Toto všechno je pouze důsledek naší vlády a jejích slibů. Jak se říká - od slibů k činům. Pokud ovšem toto platí i pro vládu hnutí ANO a ČSSD. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji paní poslankyni Hyťhové a nyní tedy s přednostním právem pan ministr Plaga. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předem bych chtěl poděkovat za to, že se toto téma dostalo na plénum Sněmovny, protože mi dává příležitost jednak bilancovat, jednak vás seznámit s těmi konkrétními kroky, ke kterým došlo. Vezmu to postupně.
Jak tady padlo v úvodním příspěvku, shodou okolností ta konkrétní čísla za rok 2018 máme k dispozici. Meziroční růst je 11procentní, reálný, na tvrdých číslech, meziroční růst a průměrná mzda v regionálním školství dosáhla 35 089 korun. Podotýkám, že kromě 11procentního meziročního růstu se jedná o růst o 31 procent v rámci posledních pěti let, to znamená, pokud to vezmete za ty dvě vlády poslední, tak je 31 procent nárůst průměrné mzdy. Takže ty peníze nemizí.
České školství, a na tom se shodneme, to znamená, nedostáváme se do sporu s vámi, ale není černou dírou a ten dluh patnácti, dvaceti let, který českému školství dlužíme, respektive ten deficit, který tam nastoupal, se daří postupně odstraňovat.
Když se vrátím k roku 2018 a k tvrzení, že nedošlo k žádnému doplnění rozpočtu 2018, tak, tuším, že v červnu došlo k tomu, v roce 2018, že vláda uvolnila přes jednu miliardu korun, a právě to byly prostředky na speciální školy. To znamená ty, které v tom systému chyběly z důvodu podfinancování nebo podříznutí financování speciálního školství.
K inkluzi, která tady byla zmíněna, podotýkám jednu věc. Pojďme se o tom tématu bavit věcně. To znamená, speciální školy patří do českého systému. A jestli se něco ukázalo v minulých letech, tak že i tyto speciální školy jsou podfinancované. Tento stav se snažíme změnit. A já pro rok 2020, byť se teď bavíme o přidávání platů v roce 2018, tak pro rok 2020 bych byl rád, kdybychom přešli na institucionální financování speciálního školství. Protože tam to není o tom, aby si sáhly do toho společného balíku, který nazýváte inkluzí, tak já upozorňuji, že na ty peníze, které tam dneska jsou a které jsou dost často kritizovány, tak jsou to i peníze, na které si přes podpůrná opatření sahají speciální školy. To znamená, pojďme se bavit věcně o tom, kde je balanc, kde skutečně je v zájmu toho dítěte, aby se vzdělávalo buď v běžném vzdělávacím proudu, nebo aby bylo ve speciální škole, ale prosím, v debatě o rozpočtu roku 2020, mohu-li poprosit, si uvědomme, že ten balík prostředků, pokud podřízneme, tak ho bereme českým učitelům a českým nepedagogickým pracovníkům.
Tolik faktická poznámka k tématu, které nás bude provázet v následujících měsících.
V roce 2018 jsme doplnili do systému, kde se zvyšovaly tarifní platy, a od listopadu 2017 jsme doplnili 1,1 miliardu korun, to znamená, neznamená to a rozhodně se nestalo, že by vláda kašlala na školství v průběhu roku 2018. Nebylo tomu tak.
Co se týká tvrzení, které se tady také objevilo, že změna financování regionálního školství, ke kterému mám dojít k 1. 1. 2020, je nákladově neutrální. Nemůže být z povahy věci nákladově neutrální, protože věc, kterou tím léčíme...
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Prosím o klid, aby se pan ministr mohl vyjádřit.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Věc, kterou tím léčíme, za prvé, jsou meziregionální rozdíly, kdy skutečně v některých regionech byly neodůvodněné rozdíly a ty regiony neměly nenárokové složky platu, to je chtěná věc, protože se bavíme o celostátním systému. A druhá věc směřuje ke kvalitě. A to, oč se tam hraje, jsou takzvané PHmaxy - abych to přeložil, jsou to počty hodin maximálních. Tedy celý ten systém v následujících letech má směřovat k možnosti zkvalitnění výuky přes dělení hodin a jakoby individualizovaném přístupu. To znamená, toto je záležitost, kterou v tom českém vzdělávacím systému je nutné zaplatit, je nutné na ni dát prostředky, ale - a to podstatné, co tady padlo - vládní závazek, programové prohlášení, že na konci roku 2020/2021 bude průměrný plat českého učitele 150 procent úrovně roku 2017, tedy převedeno na číslo 45 000 nebo 46 000 korun, tak ten držíme a i z prvních jednání s paní ministryní financí tento závazek nebyl zpochybněn. To znamená, že pokud jsem tady v něčem říkal, že jsem nespokojen s minulým rozpočtem, tak že to nebylo propsáno do střednědobých výdajových rámců. A já jsem se shodl s paní ministryní financí, že to navýšení bude propsáno na nárůst roku 2020 a 2021 tak, aby bylo zjevné, že toho vládního závazku bude dosaženo nejpozději na konci roku 2020/2021.
Tolik asi úvodní vstup. Dále budu reagovat na další řečníky. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji panu ministrovi a mám tady tři faktické poznámky. Jako první vyzývám paní poslankyni Kateřinu Valachovou, připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň a zároveň se připraví následně pan poslanec Jiří Mihola. Paní poslankyně, vaše dvě minuty. Prosím. A prosím o klid sněmovnu, aby se paní poslankyně mohla v klidu vyjádřit.
Poslankyně Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, chci podpořit ministra školství Roberta Plagu. A jenom několik faktických poznámek.
Za prvé, usnesení, které tady projednáváme a jehož naplňování projednáváme, prosadily právě strany vládní koalice. Myslím si, že je docela důležité to říct. Nikdy předtím, deset, patnáct let předtím, žádná debata na půdě Sněmovny ani usnesení Sněmovny o vzdělávání a o financování vzdělávání nebylo ani navrženo, ani přijato. Je poctivé to přiznat.
Druhá věc. Koneckonců sám Lukáš Bartoň, předkladatel tohoto usnesení, uvedl, že pokud dodržíme ty sliby, to znamená, znovu dojde ke zvýšení o 15 procent směrem k učitelům a o 10 procent k neučitelům - tady to nezaznělo, ale mělo by to také býti dodrženo - tak jsme schopni cíl, který jsme si stanovili, naplnit. To znamená, nechci strašit učitele a učitelky a nepedagogy ve školách, protože pokud toto splníme, tak to naplníme. A já věřím, že společně, nejenom koalice, ale i ostatní politické strany ve Sněmovně, naplnění usnesení zvládneme a dokážeme. Chtěla bych jenom poznamenat, že abychom ten cíl dosáhli, nesmíme zapomínat na navyšování platů nepedagogů. Nezaznělo to tady dostatečně silně. A všichni víme, že školy jsou jednolitý mechanismus, a pokud nebudeme navyšovat platy nepedagogů, ředitelé si s tím neporadí a budou finance přelévat.
A co se týká změn financování regionálního školství, prosím vás, bez nich opravdu nejsme schopni zajistit to, že pokud my tady ve Sněmovně v rámci rozpočtu řekneme, chceme navýšení tolik a tolik, tak aby na výplatnici to ten učitel nebo nepedagog našel. Taková je realita.
Já podporuji změny financování škol a věřím, že pan ministr školství postupuje z hlediska harmonogramu tak, jak má, a komunikuje napříč politickým spektrem. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Lukáše Bartoně a připraví se pan poslanec Jiří Mihola k faktické. Prosím.***