(18.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní pan ministr Plaga s přednostním právem. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Tak znovu děkuji za slovo. Panu poslanci Bartoňovi dlužím odpověď na otázku, kterou položil. Ano, v prvním návrhu, který Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předložilo v rámci prvního běhu k projednání s Ministerstvem financí, je to v souladu s tou strategií minulého roku - patnáctiprocentní nárůst pro rok 2020 a nižší nárůst pro rok 2021. S plným vědomím a svědomím říkám, že pro mě je důležité, aby ta hodnota byla dosažena v roce 2020, 2021. To znamená, pokud bude propsáno do střednědobých rámců, jsem ochoten se bavit o parametrizaci, ale samozřejmě bych byl rád, abychom se k těm hodnotám přiblížili co nejdříve.

Co se týká ještě jedné poznámky z minula. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je si vědomo toho, že je a bude v budoucnu nedostatek pedagogů. Konkrétní opatření, to znamená, jak tady padlo, že ministerstvo nekoná, tak to není úplně pravda. Já si myslím, že to není vůbec pravda, protože věc, kterou chystáme, je změna zákona o pedagogických pracovnících, která by měla nastavit kanál, aby mohli proudit, nikoliv pouze z pedagogických fakult, ale aby mohli i vysokoškoláci, kteří mají zájem o povolání učitele, se do toho systému dostat. A přes systém DPS zajišťované pedagogickými fakultami bychom zajistili a udrželi nějaký standard té učitelské profese. Není to kanál hlavní, tím vždycky budou pedagogické fakulty a fakulty vzdělávající učitele, ale je to věc, která by mohla v tom nouzovém stavu, který při tom nedostatku učitelů máme, zafungovat.

To, co děláme systémově, tak podotýkám, že od roku 2015 jsme jako Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navýšili přímou podporu pedagogických fakult a fakult vzdělávající učitele pětinásobně v rámci národních zdrojů ze 40 na 200 milionů korun ročně, které jdou přímo na ty fakulty vzdělávající učitele, resp. pedagogické fakulty. Konkrétní podpora, která je navíc ještě doprovázena specifickými výzvami na pregraduální studium z evropských fondů. To znamená, v té transformaci, o které mluvil pan poslanec Mihola a v té cílené podpoře pedagogických fakult, které jsou klíčové pro to, abychom obstáli v té budoucí výzvě k zajištění dostatku pedagogů, ty kroky, konkrétní kroky činíme a jsou doprovázeny penězi.

Co se týká rozpočtu roku 2019, tak jsem říkal, že poprvé v dějinách tady nemusíme, možná ne v dějinách, ale v novodobých dějinách, se nemusíme v průběhu roku tvářit, že to, co jsme přidali, někde musíme ubrat, protože ten rozpočet byl sestaven a je sestaven bez skrytých děr. Tady na tomto fóru jsem sliboval, že půjdou peníze na překryvy v mateřských školách a na rozšíření provozu mateřských škol. Rozvojový program, který finálně je za 1,8 miliardy korun, je připraven, je vypsán, je realizován.

Co se týká druhé boty, která nás tlačila v souvislosti s rozložením změny financování regionálního školství a posunem toho plného náběhu na 1. leden 2020, tak byly meziregionální rozdíly, kdy konkrétně zhruba ve třech krajích to zaostávání bylo extrémní a už nešlo dále oddalovat. Nachystali jsme, vypsali jsme a rozdělili jsme krajským úřadům ten program na vyrovnání regionálních disparit a přes miliardu korun už je rozepsáno krajům, aby mohly právě v závislosti na zaostávání těch průměrných mezd dosaturovat rozpočty těch škol. A finálně 0,7 miliardy korun je nachystáno právě na postupný náběh těch PHmaxů, tedy toho, aby ředitelé škol měli ty prostředky od září, kdy ten kantor učí, a ne až od ledna, kdy rozepisujeme rozpočet. Ten rozvojový program bude připraven, je připraven a nabíhá od 1. 9.

A co se týká změny financování a její připravenosti. Musím říct, že tak jak jsme slíbili, a jsem rád, že můžu tuto chvíli využít k tomu, abych vás s tím seznámil, slíbili jsme ředitelům škol, že jim rozepíšeme a ukážeme jim, jak si v tom novém systému od roku 2020, na čerstvých datech, tedy datech roku 2018, jak si budou stát. To znamená, co způsobí, jaký bude výpočet toho PHmaxu, kolik úvazků pedagogů budou mít k dispozici, aby si to mohli porovnat se stávajícím stavem a připravit se na podzim na to, že může vzít víc kantorů anebo musí optimalizovat výuku.

To jsme udělali a ukázalo se z těch dat, která se seběhla u nás na úřadě, že řada z nich má nějaký problém. Přes tisíc škol jsme v rámci jakoby konkrétního týmu obtelefonovali jako Ministerstvo školství, pobavili jsme se o tom a zjistili jsme, že zhruba ve třetině případů vyplnili špatně ty formuláře. Teď si představte, co by se stalo, kdyby k tomu došlo na tvrdých datech, podle kterých se rozepisuje rozpočet. Opravili jsme společně s těmi řediteli škol, upozornili jsme na ty chyby ve vykazování, aby až to bude ten ostrý rozpočet roku 2020, aby k němu (?) nedošlo. Zároveň u další třetiny mateřských škol se třeba ukázalo, že tam je organizována špatně výuka, takže zase těm ředitelům byla, pokud o to měli zájem, poskytnuta metodická podpora k tomu, aby si od 1. 9. zorganizovali výuku tak, aby to sedělo s tím, jak výuka organizována, nebo resp. to vzdělávání organizováno má být.

To znamená, ty kroky se dějí. Dějí se v harmonogramu, tak jak jsme si tady při posunu o jeden rok slíbili. A nyní budeme rozepisovat, resp. budeme brát i ty netarifní složky, informovat o tom ředitele a následovat bude ten model pro nepedagogické pracovníky. Jsem rád, že to tady padlo, že nejenom navyšování platů pedagogických pracovníků, ale i nepedagogických pracovníků, kteří zajišťují fungování té školy je nedílnou součástí slibu vlády a programového prohlášení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. A nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Pekarová. Prosím, máte slovo. Prosím.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Já tímto stahuji to svoji řádnou přihlášku, protože jsem se obávala, že už na mě nedojde řada v rámci jednacího dne. A chtěla bych jenom velice stručně. Ale pan ministr teď nevěnuje pozornost, tak... (Ministr Plaga hovoří s poslanci před řečništěm.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Prosím vás, pane ministře, tady paní poslankyně by si přála, abyste věnoval pozornost. Tak prosím.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: (Se smíchem.) No, přála bych si to z toho důvodu, protože by mě zajímaly odpovědi. Já jsem se chtěla přesně ptát na to, jaká část, jaký podíl by byl věnován na tu netarifní část odměňování, protože považuji za zásadní, aby se zvyšovala i ona vyšším tempem, než bylo doposud tedy zvykem. A to z toho důvodu, že si myslím, že to je právě o ohodnocení kvalitnějších učitelů a o podpoře právě těch, o které ředitelé stojí ještě více, aby jim neutíkali ze školství.

Bojím se toho, a je to asi oprávněné, když vidíme teď ty debaty, které tady probíhají ohledně zvyšování důchodů, rodičovského příspěvku atd., aby i učitelé se nakonec nestali rukojmími koaličního sporu, a proto se chci zeptat, protože jsem zaznamenala v článku, který vyšel tedy už v lednu tohoto roku, takže může být už opravdu zastaralý, ale na České televizi nebo ČT24.cz vyšel článek, který cituje celou řadu jak tedy té odborné veřejnosti, učitelů, ředitelů škol, tak ale také třeba přímo paní poslankyni Valachovou a vás, pane ministře, s tím, že vlastně tady v této věci, právě kolik má jít na netarifní složku, nepanuje v rámci koalice velká shoda. Tak se chci zeptat, jestli jste se už od toho ledna k nějaké shodě dostali a jestli tedy můžete říci, jaké jsou vaše představy, a zda tedy je na nich opravdu už nějaká dohoda, anebo to teprve bude předmětem vašeho jednání. Protože samozřejmě tady v tomto směru by bylo nešťastné, kdybychom se dočkali nějakých půtek, až se jich to bude týkat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Teď přečtu omluvu. Pan ministr Antonín Staněk se omlouvá od 18.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Nyní s další faktickou poznámkou pan poslanec Martin Baxa. Pane poslanče, vy jste zároveň přihlášen i do obecné debaty ve stejném pořadí, tak co si vyberete? Faktickou. Tak prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Baxa: Dobrý den, pane místopředsedo. Já stahuji svoji řádnou přihlášku do rozpravy. Já bych chtěl říct jenom dvě věci. Trochu reagovat na vystoupení paní kolegyně Valachové, která na závěr svého příspěvku zdůrazňovala potřebu pomoci speciálnímu školství. Prostřednictvím pana místopředsedy paní poslankyně, já musím trošku říct, že jakoby to, jakým způsobem bylo zaváděno, jaká byla zaváděna inkluze, myslím, že výrazně přispělo k tomu, do jaké obtížné situace se právě speciální školství dostalo. Tak to mi tady připadá trošku jako nefér to říkat.

A jinak si myslím - velice krátce. Pan ministr tady hovořil o těch záležitostech, které chce udělat, jakým způsobem by v jednotlivých segmentech se měly platy zvyšovat. Já si myslím, že by v tento okamžik měl buď při této diskusi, nebo při některé další vystoupit přímo pan premiér a říct, že je to opravdová vládní priorita. Protože pane ministře, vy se můžete snažit ze všech sil vyjednávat s paní ministryní financí atd., ale vláda musí říct, jestli zvýšení platů pedagogů je její prioritou, tak aby bylo naplněno to, co my považujeme za náš společný cíl. Tedy zvýšení platů pedagogů a tedy zlepšení situace v českém školství. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP