(17.50 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Mluvil o tom kolega pan poslanec Munzar, to jsou ty opravdu krátké lhůty, pokud uděláte chybu u kontrolního hlášení. Možná někomu z vás připadá pět kalendářních dnů, že je to v pohodě. Ale představte si ty malé firmy, které mají buď jednu - protože většinou je to dáma - jednu nebo jednoho účetního, případně jim to nějaká malá účetní firma dělá externě. V zásadě ti lidé si nemohou po 25. každého měsíce vzít dovolenou, protože kdyby si nedej bože vzali dva týdny dovolené, na což mají plné právo, dokonce jim to zaměstnavatel musí umožnit, a co kdyby v té době pěti kalendářních dnů přišla žádost, že na jednom z těch dokladů je špatně uvedené číslo daňového dokladu, což se stát může. Pokud to do pěti kalendářních dnů se neodpoví, nevyřídí, tak hrozí pokuty. Dokonce hrozí pokuty u těch, kteří tu chybu neudělali, když to udělal jejich partner, to se samozřejmě páruje. Takhle jste povinni do pěti kalendářních dnů finančnímu úřadu odpovědět např. ano, trváme na tom, zkontrolovali jsme to a číslo daňového dokladu je správně.

No kdyby měl i stát pět kalendářních dnů na své povinnosti, bylo by to možná vyvážené. Ale tři zdaňovací období zpět může přijít finanční úřad na běžnou kontrolu daně z příjmů. Myslím tři roky poté, co se podalo daňové přiznání. Takže to určitě není ani ve dnech, ani v měsících, ale v letech. A že se mezitím mění i metodika, je samozřejmé. To znamená vy to musíte zaúčtovat loni v listopadu, letos v březnu nebo v červnu odevzdat a za dva roky, za tři roky někdo přijde: no to se počítalo jinak, máte smůlu, doměříme vám daň - a podle ještě nedávno platného doporučení šéfa Generálního finančního ředitelství bude za to úředník odměněn, že doměřil vyšší daň. K dobru paní ministryně musím říct, abych byl spravedlivý, že na její žádost byl tento interní pokyn, nebo jak to nazvat, doporučení zrušeno a už se nepoužívá a k dobru stávající šéfky Finanční správy je třeba říci, že přestože mohla, měla to ve své gesci jako šéfka pražské Finanční správy, tak to nikdy ve své praxi nevyužila, za což si bezesporu zaslouží pochvalu. Nicméně stovky odměn na jiných finančních úřadech vyplaceny za doměření daně a nalezení chyby byly.

A já bych stál o to - a nejenom já, nejen občanští demokraté, ale všichni bychom měli stát o to, aby stát netrestal chybu. Ne podvod, podvod ať trestá, a dokonce silně a tvrdě. Ale chyba se může stát. Já nevím, zkuste si někdy zapsat číslo dokladu, které má deset a víc znaků. FA190036/1436. Pak se překlepnete, napíšete 1536, a když máte účetního na dovolené, dostanete tisícové pokuty. To nejsou žádní daňoví podvodníci, to jsou jenom lidé, kteří udělali chybu, a stát po nich chce nápravu v neuvěřitelně krátké době.

Tak a ten sněmovní dokument 2646 navrhuje vyjmutí činností NACE s účinností třetí a čtvrté vlny. A máme společně dvě možnosti. Buď pan zpravodaj tady veřejně slíbí, že nechá o každém hlasovat zvlášť, pokud ne, tak my ten pozměňovací návrh rozbijeme na 760 pozměňovacích návrhů, budeme se tady střídat s kolegy jako na orloji a budeme načítat jeden za druhým, ne ze systému, ale z toho papíru. Já myslím, že je efektivnější provést tu dohodu, říct, že se o každém z nich bude hlasovat zvlášť, protože každý je jiný, i když jsou velmi, velmi podobné.

A nedá mi to, abych nenačetl některé obory činnosti na mikrofon. A můžeme sáhnout kamkoli a skoro vždycky se trefíme a budeme se chytat za hlavu, kde že tam mohou vznikat daňové podvody.

Tak úplně nahoře mi leží čirou náhodou pěstování obilovin /kromě rýže/, luštěnin a olejnatých semen. Ani vlastně nevím, kolik máme příkladů z praxe, že v pěstování obilovin kromě rýže, luštěnin a olejnatých semen dochází k daňovým podvodům, a je proto třeba tohle zatížit EET a ihned hlásit, že jsem pěstoval obilovinu, luštěninu nebo olejnatá semena. Abych byl úplně přesný, je to klasifikace NACE pod kódem 01.11. My navrhujeme, aby se tento bod z povinnosti EET vyjmul, to znamená, aby byl v čl. I za bod 8 vložen nový bod číslo 9, který včetně poznámky pod čarou číslo 1 zní takto:

"9. V § 12 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a vkládá se nové písmeno k), které zní: z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 01.11, poznámka 1, pěstování obilovin (kromě rýže), luštěnin a olejnatých semen." Poznámka 1 pod čarou zní: "Nařízení Evropského parlamentu a Rady ES číslo 1893/2006 ze dne 20. prosince 2006, kterým se zavádí statistická klasifikace ekonomických činností NACE, revize 2, a kterým se mění nařízení Rady EHS číslo 3037/90 a některá další nařízení ES o specifických statistických oblastech, v platném znění." Stávající body 9 až 31 se přečíslují. To je první návrh z bloku vyjmutí oborů činností podle NACE.

A protože statistika je hezká věc, tak abychom nezapomněli na rýži, tak navrhujeme, abychom vyjmuli z povinnosti EET také pěstování rýže, protože jak jste si jistě všimli, v předchozím bodě bylo pěstování obilovin s výjimkou rýže, ale rýže má svůj vlastní kód - nevím, jak se to povedlo - NACE pod kódem 01.12, poznámka 1. Poznámka je stejná, nebudu ji číst znova, je znova odkaz na nařízení Evropského parlamentu a všechny ty směrnice a novelizace těch směrnic a revize 1, revize 2 a podobně.

Ale abychom byli komplexní a abychom zabránili daňovým únikům zejména v některých měsících, tentokrát spíš na Slovensku než u nás, máme pěstování zeleniny a melounů, kořenů a hlíz. Tak říkám, já ty melouny spíš nakupuji na Slovensku, u nás to úplně běžné není, že by se to nakupovalo někde u ulice, u cesty. Ale to je na pěstování, to není na prodej. Prodej už je zatížen dneska, abychom si rozuměli. Maloprodej melounů je zatížen dneska, ale už pěstování melounů, kořenů, hlíz a zeleniny, což je zavedeno v NACE pod kódem 01.13, navrhujeme vyjmout z povinnosti EET. Pokud s tím někdo z vládních kolegů nesouhlasí, ať se nás pokusí přesvědčit, že při pěstování melounů, kořenů a hlíz dochází k daňovým únikům.

Pan předseda Faltýnek - interpretuji nonverbální komunikaci - takové případy zná a bezesporu se s námi o to podělí.

Nevím, protože to i reguluje Evropská komise a Evropská unie, ale musíme mít pod kontrolou EET také pěstování cukrové třtiny. NACE 01.14. Tak to už máme čtyři obory činnosti - cukrová třtina, melouny, hlízy, kořeny, rýže a obiloviny mimo rýže.

Pojďme dál. Pěstování tabáku, to je diskutabilní, to si řekněme. Tabák není zdravý, vláda navrhuje razantní zvýšení daní. Tady možná hrozí nějaké daňové úniky a pašování. Tak u toho pěstování tabáku věc, kterou ještě zvážíme. Má to taky svůj kód NACE, a to 01.15.

Nesmíme zapomenout na to - teď nevím, neznám, to je spíš na kolegy ze zemědělského výboru, ale začal jsem tak náhodně z toho balíku - kolik u nás máme pěstování přadných rostlin, kolik podnikatelů se věnuje pěstování přadných rostlin, kolik z nich používá hotovostní platby, jaký byl celkový výnos z pěstování přadných rostlin např. v loňském roce a zda to má smysl. Já se domnívám, že jich mnoho nebude. Ale máme to pod NACE pod kódem 01.16. Náš návrh je, abychom to vypustili.***




Přihlásit/registrovat se do ISP