(18.10 hodin)
(pokračuje Stanjura)
To samé bude určitě platit pro rozvod chladicí vody, předpokládám, případně pro výrobu ledu. Ale to nevím. To budou už často sportovní kluby. Nevím, jestli příprava kluziště ledu na zimním stadionu podléhá NACE 35.30.7 výroba ledu. To bychom potřebovali vyjasnit před hlasováním ve třetím čtení, protože velmi často to jsou sportovní oddíly, ale nevím, kdo by jim za to platil hotově.
Vidím pana poslance Juříčka prostřednictvím pana místopředsedy, on je teď zastupitelem v Opavě, Opava vlastní hokejové kluby, hokejový stadion, možná je to otázka pro primátora z hnutí ANO, jestli platí za výrobu ledu cash nebo bezhotovostně a kolik se vlastně za to platí a kdo to vlastně vyrábí. Jestli technické služby, což je také městská firma, nebo HC Slezan, což je soukromý subjekt, a jak to vlastně s tím ledem je. Možná bychom do rozpočtu měli schválit pořízení EET, abychom, když budeme vyrábět led v Opavě na stadionu, nebo ti, kteří ho vyrábí, aby nepáchali daňové úniky, a abychom - nezapomeňme - narovnali podnikatelské prostředí. Protože zejména při výrobě ledu dochází k velkým daňovým únikům a k nerovné konkurenci. Aspoň takhle jsem pochopil návrh Ministerstva financí. Já si to tedy nemyslím, ale z toho návrhu to jednoznačně vyplývá.
Shromažďování vody, 3600. Dobře, necháme vodu a led. Můžeme pokročit.
Demolice. Nevím, paní ministryně, kolik demolicí se platí hotově, kolik máme podnikatelských subjektů, které podnikají podle NACE kód 4311 demolice. Ale my tady navrhujeme, abychom pod písm. K z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 4311 s poznámkou 1 demolice vyjmuli z povinnosti EET.
Kempy a tábořiště. To je těch 96 procent spotřeby domácností, jestli si dobře vzpomínám. Ale možná bylo zajímavější - zdá se mi, že vaše pozornost upadá -, že vás víc bavily ty zemědělské produkty. Bohužel pan předseda zemědělského výboru už tady není, ale můžeme si uvést ještě některé z těch příkladů. Já to pak přečtu všechno v podrobné rozpravě, aby to bylo ve stenozáznamu pro jistotu, protože je to poměrně složitý pozměňovací návrh.
NACE kód 0143 chov koní a jiných koňovitých. Nic víc. Já bych čekal, že chybí jiných koňovitých ještě něco, ale je to chov koní a jiných koňovitých. Já vím, že někteří se usmíváte, ale mně to vůbec nepřipadá legrační, že tady všude chceme zavést povinnost EET. Možná bychom se mohli vrátit k debatě. Vzpomínáte si na tu, aspoň ti, kteří tady byli při prvním projednávání EET, to byla ta slavná studie BDO, která nejdřív byla tajná, pak byla začerněná a pak byla zveřejněná, kde byly odhady počtu subjektů, které se zapojí do jednotlivých vln EET. Do třetí a čtvrté vlny podle odhadů se zapojí nejvíce podnikatelských subjektů. Ekonomický přínos sporný a kontrolní činnost, a na to paní ministryně vlastně neodpovídala v rámci prvního čtení.
Tak se zkusme zeptat, jak bude Finanční správa kontrolovat uplatňování EET u NACE pod kódem 0141 chov mléčného skotu. Já bych chtěl slyšet modelový případ, jak Finanční správa přijde zkontrolovat platby při chovu mléčného skotu. To si asi berňák, resp. stát, nějaký mléčný skot pořídí. Možná bychom měli pak shrnout malé strategické zásoby, co má stát, že jo. Tak já nevím, jestli má mít i mléčný skot.
Na těchto absurdních příkladech se vám pokouším ukázat, že to ministerstvo opravdu přehnalo. Že zavádí EET do činností, kde není schopné, logicky není schopné žádnou kontrolní činnost provést. Co je schopno ovšem udělat, přijít a zjistit, jestli v tom kravíně je cedulka podle zákona o DPH paragraf xy. V případě, že si mléčný skot pořídíte za hotové peníze, je chovatel povinen vám poskytnout účtenku podle EET a v on-line systému. V případě, že bude výpadek u on-line systému, je povinen ji zavést do (nesroz.) dnů. Paní ministryně určitě to opatření zná.
Mimochodem jeden z našich pozměňovacích návrhů je, aby tato povinnost u podnikatelů nebyla. Myslím, že naši občané už moc dobře vědí, že ty tabulky už tolikrát viděli, že nemusí ti, kteří nově případně budou mít EET, ty tabulky vyrábět. Je fakt, že trošku, musel bych najít NACE s kódem pro výrobu tabulek, protože v té rychlosti to nejsem schopen najít. Tam hrozí pokles tržeb, pokud tuto povinnost vyjmeme ze zákona. Protože jinak ty tabulky se musí obnovovat, musí být čitelné. Představte si, že když je to venku, tak že také svítí sluníčko, nemusí to být čitelné, musím to obnovovat, a to je pro výrobce těch tabulek bezesporu dobrá zpráva.
Abych nezatěžoval pouze tím mléčným skotem, tak se bavme o těch ostatních pozměňovacích návrzích a o té kontrole. Vrátím se k těm zemědělským komoditám. Já bych se chtěl zeptat paní ministryně, případně pana zpravodaje, on je takový ohnivý obhájce EET, v mnoha televizních debatách jsme se střetli, myslím, že mi to pan zpravodaj potvrdí, jak bude Finanční správa kontrolovat užití EET při pěstování cukrové třtiny. To si opravdu neumím představit.
Podle našeho názoru nemůžeme takový zákon schválit v té podobě, v jaké je, protože ukládáme povinnosti, vědomě, podle mě vědomě, pokud nedostaneme přesvědčivé odpovědi, vědomě stát rezignuje na vymáhání těch povinností a na kontrolu plnění těch povinností, protože to se podle mého názoru zkontrolovat nedá, a přitom ty povinnosti ukládáme.
Kolegové z hnutí ANO spolu s námi podali změnu, návrh novely jednacího řádu, kde by každý nový zákon měl obsahovat povinnou přílohu, seznam povinností, kterou ten zákon ukládá občanům, institucím, firmám, ředitelům škol a podobně, současně, jak tyto instituce bude vymáhat a jaké hrozí sankce. Tady jsme neslyšeli v průběhu poměrně dlouhé rozpravy v prvém čtení odpověď na otázku. A zcela úmyslně jsem dneska nepoužil své oblíbené NACE z prvního čtení a to jsou malíři pokojů. Protože ani tam si nejsem schopen si představit kontrolu finančního úřadu, která bude efektivní.
Navíc my na rozdíl od vlády máme základní důvěru v naše podnikatele. Naprostá většina podnikatelů je poctivých, plní své povinnosti, pracují, živí své rodiny, platí daně, plní své jiné občanské povinnosti. Přesto tímto návrhem zákona jsou všichni sprostí podezřelí, kteří se musí on-line vyviňovat a on-line dokazovat, že oni podvodníci nejsou. To je podle mého názoru největší problém zákona o EET. Mohu pominout pokuty, lhůty, tabulky, povinnosti, nemožnost účinné kontroly, žádný přínos do státní pokladny, ale ten základní přístup - jste všichni sprostí podezřelí, on-line se vyviňujete - je něco, co podle mě do moderního státu prostě nepatří.
Ostatní pozměňovací návrhy pak přečtu v podrobné rozpravě, abych dal případně možnost buď ukončit obecnou rozpravu, nebo dalším kolegům. Ale pan zpravodaj tady nebyl, když jsem se ho ptal, tak já tu otázku zopakuji a poprosím pana zpravodaje, o nic jiného než poprosit nemůžu. ***