(9.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji a táži se, zdali má někdo další zájem. Paní ministryně chce vystoupit. Máte zájem vystoupit v rozpravě? Tak paní ministryně, máte slovo, prosím.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, co se týká - já nejdříve odpovím komplexně a pak se dostanu k těm jednotlivým bodům, které interpeloval pan předseda Stanjura.

Úvodem mi tedy dovolte vás informovat, že opravdu si stojím za tím tvrzením, že adresátem této interpelace by měla být nepochybně především paní ministryně financí, protože oblast soukromého spoření na stáří, reprezentovaná zejména doplňkovým penzijním spořením a některými produkty životního pojištění, spadá do gesce Ministerstva financí, a to na základě zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných státních orgánů, příslušné mimo jiné pro věci pojišťoven a penzijních fondů. I přes tento formální nedostatek či omyl se vám pokusím krátce nastínit základní teze dalšího možného vývoje.

Několikrát zde byla zmíněna komise pro spravedlivé důchody. Já si myslím, že to je přesně ta platforma, samozřejmě kromě dvou komor Parlamentu České republiky, kde by měly být tyto věci komplexně diskutovány. ODS má v této komisi dva své zástupce, kteří se pravidelně účastní této komise a mají doposud stoprocentní účast. Zároveň bych vás také ráda informovala, že otázka třetího pilíře stejně jako otázka dřívějšího odchodu u fyzicky náročných profesí bude projednávána na příštím zasedání komise pro spravedlivé důchody, které se bude konat 24. května, to znamená za dva týdny.

Je nicméně evidentní, že oblast finančního zabezpečení ve stáří je nutné řešit komplexně, a uvažovat tedy i o relevantních změnách doplňkových a penzijních schémat. Pokud bude současný doplňkový systém soukromého spoření na stáří v budoucnu posílen, bude to pro průběžně financovaný státní systém určitě dobře, protože bude více působit diverzifikace výhod a nevýhod jednotlivých typů financování. Jen pro vaši představu, pokud mám ve stručnosti zhodnotit nebo vyhodnotit fungování třetího pilíře, tak počet účastníků v tomto třetím pilíři neustále klesá. Za posledních pět let klesl kvůli pravděpodobně jeho neatraktivitě o půl milionu osob, dnes ve třetím pilíři spoří zhruba 4,5 mil. lidí. Pan předseda to již zmínil, nedaří se přilákat kohorty lidí mladších 40 let, osob do 30 let je ve třetím pilíři méně než 40 %. Spoří zde téměř 40 %, ale lidí ve věku 65 až 69 let, což jsou lidé, kteří by měli úspory čerpat a ne maximalizovat státní podporu.

Další aspekt třetího pilíře je, že ročně stát vydá na jeho podporu 20 mld. korun, na státním příspěvku za rok 2017 vydal stát necelých 7 mld., další 3 mld. stát nevybere na základě odečitatelné položky z daně z příjmů fyzických osob a dalších 9 mld. pak na nezaplaceném pojistném za zaměstnavatele, tedy celkem 20 mld. Přes devítimiliardovou podporu zaměstnavatelů jich přispívá pouze čtvrtina, to je velmi důležité říct. Přes desetimiliardovou podporu účastníků si zaměstnanci spoří pouze 2,5 % průměrné mzdy, což je - na tom se pravděpodobně shodneme - jako diverzifikace důchodového zajištění naprosto nedostačující. Další aspekt je, že většina spořících si vybírá své úspory jednorázově a ve vyšším důchodovém věku jim tak spoření nepomáhá navýšit příjmy.

Z této předběžné a velmi stručné analýzy - podrobná bude rozeslána deset dní před jednáním komise, to znamená zítra, všem členům odborné komise a tak, jak je dobrým zvykem na Ministerstvu práce a sociálních věcí, tak tato analýza bude také zveřejněna na webu Ministerstva práce a sociálních věcí - si myslím, že lze říci, že třetí pilíř neplní svá očekávání.

Ještě bych chtěla dodat, že komise se bude třetím pilířem nebo doplňkovým penzijním spořením zabývat minimálně ve dvou rovinách. Za prvé jako případným nosičem dodatečného důchodového zajištění osob pracujících ve fyzicky náročných profesích, to je v souladu s programovým prohlášením vlády, a také v rovině možných změn, které by zvýšily význam doplňkových schémat na celkovém důchodovém zajištění občanů České republiky.

V tuto chvíli bych nerada předjímala výsledky jednání odborné komise. Myslím si, že je to přesně ta platforma, kde se nám daří po důkladné analýze, důkladné diskusi se zapojením všech parlamentních politických stran i dalších aktérů, kteří mají do politiky stárnutí a důchodového systému co mluvit, tak se nám daří nalézat řešení, ale to sem pravděpodobně již nepatří. A pevně doufám, že v případných řešeních komise najde shodu. Já svou konkrétní představu o řešení třetího pilíře mám, nicméně se mi velmi osvědčilo tuto představu neavizovat dopředu, abych konsenzuální jednání komise pro spravedlivé důchody nenarušila.

Již bylo zmíněno, že si myslím, že důležitým faktorem, jak podpořit dobrovolné spoření na stáří, je také zlepšení informovanosti občanů o jejich nárocích ze státního důchodového pojištění. Pokud budou občané včas informováni, jak se jim po odchodu do důchodu změní příjmy, zvýší se jejich motivace ke spoluúčasti na vlastním zajištění na stáří.

Zároveň mi dovolte, abych vás informovala, i když se tu opravdu již pouštím na půdu Ministerstva financí, že vláda v březnu tohoto roku přijala dokument Koncepce rozvoje kapitálového trhu v České republice pro léta 2019 až 2023 a účelem tohoto dokumentu je ukázat silné a slabé stránky kapitálového trhu a nastínit strategii pro jeho dlouhodobější rozvoj. Součástí dokumentu je také návrh různých možných opatření do budoucna, přičemž jedním z nich je např. posouzení vhodnosti zavedení účtu dlouhodobých investic. Nicméně jak jsem zdůraznila v úvodu, podrobnosti plánu v oblasti soukromého spoření na stáří vám nepochybně sdělí má drahá kolegyně, paní ministryně financí. Děkuji.

Nebo ještě dovolte, pardon, omlouvám se, poslední poznámka. Já jsem nenavrhovala povinné spoření ve třetím pilíři. Nikdy jsem nevyvolávala žádná politická jednání na toto téma, nepřišla jsem se žádným konkrétním návrhem. Vy toto tvrzení, prostřednictvím pana předsedajícího pane předsedo, zakládáte na jednom mediálním tvrzení, které bylo nešťastně vytrženo z kontextu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak to byla paní ministryně. Já se táži - ano, pan předseda Zbyněk Stanjura. Prosím, máte slovo. Jinak nahlásím, že náhradní kartu číslo 13 má poslanec Valenta. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Až budu chtít interpelovat paní ministryni financí, tak tak určitě učiním, ale tady jsem interpeloval vás, paní ministryně, tak nepřehazujte ten brambor o jednu židli vedle, mezi vámi nikdo nesedí, není to úplně kolegiální.

Já bych možná začal o té informovanosti. Já s vámi souhlasím, že je potřeba zvýšit informovanost, ale taky je třeba říkat pravdu a tu jsem od vás zatím nikdy neslyšel. Tak bychom mohli začít tím, že pojištění na důchod není žádné pojištění, že je to daň, že si nikdo nespoří na důchod tím, že se mu každý měsíc z výplatní pásky strhávají peníze ať už jeho, nebo zaměstnavatele, protože mnozí penzisté, noví penzisté, jsou překvapeni a říkají: já jsem si celý život spořil, tolik jsem odváděl a teď mám tak nízkou penzi. To se nám nedaří - všimněte si, že jsem říkal "nám" - to se nám nedaří vysvětlit, že v průběžném systému žádné spoření neexistuje, že ti, kteří desátého, dvanáctého, kdy mají výplatní termín, kdy mají strženou částku na důchodové pojištění, ať už za sebe, nebo za zaměstnavatele, že z toho se platí stávající důchody. Takže zkusme se shodnout aspoň na tom, že v rámci informovanosti řekneme lidem: Není to žádné pojištění, je to normální rovná daň. Nic z toho si nespoříte, všechno, co odvedete, je použito na penze stávajících penzistů. To je třeba říkat. A v tom je ten zakopaný pes. Proto taky říkáme, že pro generaci dnešních čtyřicátníků a mladších, pokud se nic nezmění, tak ten počet plátců v tom průběžném systému podle demografické křivky prostě klesá, počet penzistů roste i tím, jak se prodlužuje průměrná délka života, a pak musí dramaticky logicky poklesnout ten náhradový poměr, to znamená poměr penze vůči mzdě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP