Středa 25. září 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

44.
Návrh poslanců Barbory Kořanové, Martina Kupky, Ivana Bartoše,
Pavla Jelínka, Pavla Kováčika, Jana Chvojky, Jana Bartoška,
Heleny Langšádlové, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona
o právu na digitální služby a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 447/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele paní poslankyně Barbora Kořanová, které tímto dávám slovo. Prosím.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Dobrý podvečer. Děkuji za slovo, pane předsedající. Podstata tohoto zákona byla tady již představena v jeho prvním čtení. Já bych ráda doplnila pár základních věcí.

Žijeme vlastně v době, kdy řada z nás používá mobilní telefon např. k nastavení osvětlení nebo topení ve své domácnosti, kdy mobilním telefonem platíme. Právo na digitální služby by vlastně nařídilo českým úřadům dodržovat dvě základní zásady eGovernmentu. První je právo na to, aby veškeré agendy řešil primárně stát elektronicky. Samozřejmě zůstává zachováno právo zvolit si tradiční formu papírovou, tedy neznamená to, že budou rušena místa na úřadech, kde to bude moci občan fyzicky vyřídit. Státu se však nařizuje, aby interně, tedy mezi úřady, komunikoval výhradně elektronicky, což se už dnes děje např. díky základním registrům a zrychluje to celou řadu procesů. Dále mu nařizuje i to, aby také s občanem komunikoval elektronickou formou, pokud o to občan stojí.

Druhé pravidlo je předávání dat státu pouze jednou. Pokud tedy stát žádá údaje, měl by žádat pouze jednou a jen ty, které mu dosud nebyly předloženy anebo je nikde neeviduje. To znamená přítrž opakovanému vyplňování formulářových políček např. s trvalým bydlištěm, rodným číslem. Všichni to určitě známe. Prostě se jednou státu identifikujete a on si zbylé údaje buďto vyžádá ze základních registrů, anebo od jednotlivých úřadů. To by v praxi mohlo nakonec znamenat, že namísto 260 různých dokladů, které dnes existují v Česku, byste vždy předložili pouze např. elektronickou občanku, kterou budete mít nahranou v mobilním telefonu.

Přátelé, já vás znovu prosím o podporu tohoto zákona. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 447/2 až 6. Poprosím pana poslance Jana Kubíka, aby nás jako zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj informoval o projednání návrhu a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Jan Kubík: Takže dobrý večer, vážené kolegyně a vážení kolegové. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 24. schůzi dne 27. června přikázal návrh tohoto zákona k projednání podvýboru pro eGovernment a zároveň stanovil termín pro podávání pozměňovacích návrhů do sekretariátu výboru do 15. srpna 2019. V tomto termínu výbor obdržel tři pozměňovací návrhy, dva z nich byly předkladateli staženy během 10. jednání podvýboru pro eGovernment a ten následně na výboru doporučil podpořit komplexní pozměňovací návrh paní Barbory Kořanové, s tím se počítalo již od podání sněmovního tisku 447, který obsahuje připomínky ministerstev a zejména technické úpravy. Protože přijetí pozměňovacího návrhu bylo přijato jednomyslně a těch drobných úprav je tam poměrně dost, nebudu se k nim jednotlivě vyjadřovat, ale pokud má někdo zájem, najde je ve sněmovním tisku 447/4.

S tímto doporučením podvýboru se ztotožnil i výbor a přijal toto usnesení: Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 25. schůzi po odůvodnění předlohy paní poslankyní Mgr. Barborou Kořanovou, po zpravodajské zprávě poslance Ing. Jana Kubíka přednesené v zastoupení poslancem Milanem Pourem a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 447 projednat a schválit ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poprosím pana zpravodaje ústavněprávního výboru poslance Tomáše Kohoutka, aby nás informoval o projednání návrhu na jeho výboru. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji. Dobrý podvečer. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, ústavněprávní výbor se zabýval sněmovním tiskem 447 na třech schůzích s tím, že naposledy byl projednáván tento sněmovní tisk na schůzi dne 18. září 2019, kde jsme však nepřijali žádné usnesení, neboť jsme přerušili projednávání tohoto tisku. Bylo to víceméně s ohledem na přípravu mého pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. Návrh byl zpracován ve spolupráci s ICT unií a notářskou komorou, zabýval se připomínkami notářské komory. Blíže se k tomu vyjádřím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první s přednostním právem přihlášen poslanec Bartoš. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobré odpoledne, dámy a pánové, pane předsedo. Jsem rád, že se dnes dostalo na projednání druhého čtení zákona - práva občana na digitální službu. Jsem rád, že těmi společnými silami jsme se dostali do momentu, kdy čteme v druhém čtení tento zákon a zároveň stále existuje onen konsenzus, který vznikl na samotném počátku. Ne nadarmo se tomu zákon přezdívá digitální ústava. Ale je to věc, která sama o sobě naši digitalizaci nezajistí. Je to ale cestovní plán a závazek této vlády, budoucí vlády, ale i poslanců v Poslanecké sněmovně, že odteď budeme ty digitalizační kroky brát vážně, a nejen v projednávání tohoto zákona, respektive toho komplexního pozměňovacího zákona (návrhu?), potom budeme podporovat takové změny, které nám pomohou ho realizovat.

Jednou ze zásadních věcí je financování procesu digitalizace v souladu s tímto zákonem po následujících pěti letech.

A když se mě lidé ptají na to, co tento zákon přináší, protože on, jak je na pozadí, tak se vlastně jeví: mám novou občanku, nebudu tedy muset už od příště, jak ten zákon schválíte, chodit na úřad. Není to tak, ale je to smlouva, je to smlouva mezi Poslaneckou sněmovnou, vlastně mezi státem a vládou a občany, že do pěti let skutečně naplníme ten požadavek na digitalizaci.

Jsem velmi rád, že se po celou dobu projednávání tohoto zákona politické strany v přípravě tohoto zákona jednak účastnily těch jednání. Chtěl jsem poděkovat vládnímu zmocněnci Dzurillovi, panu Hamáčkovi, který za ministerstvo dokonce osobně podepsal memorandum o tom, že tu podporu deklarujeme ne pouze teď, ale natrvalo. A v tom finiši, zejména přes letní měsíce, pak zástupcům dotčených ministerstev, kteří pomáhali ten komplexní pozměňovací návrh, který dospecifikovává ty nejdůležitější legislativní změny, abychom skutečně mohli, jak ten zákon začne platit od příštího roku, plnit ten katalog služeb, kteří s námi přes léto na tomto návrhu pracovali.

Je zde několik pozměňovacích návrhů, prakticky ve všech návrzích je toto projednáno na úrovni Poslanecké sněmovny. Přicházejí i návrhy od Ministerstva financí. Původní požadavky zejména ve věci alokace financí v rozpočtu ministerstev. Jsem rád, že nakonec jsme našli společnou řeč i s těmi jednak ministerstvy, i těmi skupinami, kterých se v dané chvíli tento zákon nějakým způsobem třeba pracovně nebo ve výkonu jejich činnosti dotkl.

Já bych tedy chtěl poděkovat všem, co se podíleli, a zároveň poděkovat za to, že vaše podpora této důležité iniciativy v české digitalizaci stále trvá. Díky.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další je do obecné rozpravy přihlášena poslankyně Kořanová. Připraví se poslanec Kupka.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo. Já budu velmi stručná. Na tom zákoně jsme spolupracovali přes rok. Já chci jako můj předřečník poděkovat všem politickým stranám nebo jejich zástupcům za spolupráci. Současně děkuji samozřejmě vládnímu zmocněnci, ale hlavně vládě a panu premiérovi, že si digitalizaci vzali za svoji. Děkuji kolegovi Králíčkovi, který se se mnou na tom zákoně podílel.

A chtěla bych říci, že probíhaly diskuse s Ministerstvem vnitra a s Ministerstvem financí a díky tomuto bych se ráda - samozřejmě podrobně se k němu vyjádřím v podrobné rozpravě - přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je právě z dílny Ministerstva financí, a ten se týká hrazení nákladů spojených se správou některých informačních systému veřejné správy. A poté mám k němu i doprovodné usnesení, protože ta debata samozřejmě dál probíhala, dál se vyvíjela. Takže to se týká zpřesnění těch rozpočtových pravidel. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další přihlášený je poslanec Kupka. Připraví se poslanec Jelínek.

 

Poslanec Martin Kupka: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, jak zaznělo, zákon vznikal ve vzácném konsenzu ve spolupráci jednotlivých politických subjektů ve Sněmovně. Co je důležité, je to jeden z těch zákonů, které opravdu mají ambici i reálnou šanci změnit reformně, skoro bych řekl revolučně, fungování elektronizace veřejné správy, a to způsobem, který bude užitečný, který určí noty, který dá zároveň nám jako Poslanecké sněmovně šanci sledovat, jestli jednotlivé resorty dostojí tomu zákonu a budou plnit svoje slovo.

Protože podstatnou součástí toho zákona je katalog služeb. Pokud se nám podaří rychle ten zákon schválit, tak to může znamenat, že celý příští rok už bude vznikat katalog služeb jako jízdní řád, podle kterého pak budou moci jednotlivé resorty postupovat. Nic takového tu doposud nebylo. Nikdy ještě Česká republika nedala na stůl jakousi jasnou smlouvu s veřejností, co všechno se bude elektronizovat, co všechno dostane jednodušší podobu.

Co je podstatné v tom katalogu služeb, že tím automaticky musí česká státní správa provést také jakousi inventuru agend. Zhodnotit, jestli se někde náhodou - jako že víme, že bezpečně ano - jestli se někde neděje totéž dvakrát, jestli dvakrát, nebo dokonce třikrát někde úředníci nevykonávají úplně stejnou agendu, a zbytečně. To všechno je reálná ambice zákona o právu občana na digitální službu. Obrat i v tom postoji, aby lidé měli právo - je to jeden z mála zákonů, který v tomto směru obrací obvyklé paradigma, obvyklý sled, kdy naopak po občanech stále něco chceme a do něčeho je nutíme. Tohle je zákon, který tu logiku obrací, a podle mého soudu je to jedna z nejvyšších hodnot, kterou ten zákon české veřejnosti přináší.

Já se následně přihlásím k několika pozměňovacím návrhům, které k tomu komplexnímu přidávají konkrétní kroky, konkrétní změny a způsob, jak v jednotlivých resortech jej ještě posílit a realizovat. Zatím mnohokrát děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Další je přihlášen poslanec Jelínek.

 

Poslanec Pavel Jelínek: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Protože SPD je spolupředkladatelem tohoto zákona, tak bych rád řekl, co vlastně od aplikace tohoto zákona v průběhu těch pěti let očekáváme. Tento zákon by měl umožnit veškerou komunikaci se státem provádět v podstatě z pohodlí svého domova. Samozřejmě ne všichni mohou mít třeba počítač, ale zákon myslí právě i na ně. Tam by se mělo maximálně využít stávajících Czech Pointů, které jsou v podstatě na každé poště, případně na různých úřadech.

Co je takovou hlavní zásadou? Dvěma hlavními zásadami toho zákona je, že stát musí veškeré agendy řešit primárně v elektronické formě. Druhá hlavní zásada: Všechny údaje musí stát požadovat po občanech pouze jednou. Jsou zde i další zásady, jako je například právo na sdílení informací po udělení souhlasu se sdílením, právo na výběr identifikačního prostředku. A tady je právě taková zvláštní situace, na kterou bych chtěl upozornit, protože v současné době například vznikla nějaká aplikace, takzvaný digitální řidičský průkaz. My bychom měli dělat vše pro to, aby ten zákon byl pro zjednodušení občanů, a ne pro to, aby vznikaly ještě nějaké další varianty, které notabene nejsou potom plnohodnotné a zbytečně čerpají prostředky, které by mohly sloužit na plnohodnotné nasazení tohoto zákona.

Další zásadou by mělo být právo na digitální právní jednání, na digitální projev vůle, právo na veškeré informace z informačního systému veřejné správy, právo na interaktivní vyplnění formulářů, jak zde už bylo řečeno, a právo na notifikaci o v podstatě veškerých končících dokladech.

Jak tady z těch jednotlivých práv určitě vyznívá, má to být opravdu zákon, který má být vstřícný vůči občanům.

V návrhu zákona vznikne katalog služeb, který bude vláda průběžně aktualizovat. A já bych řekl pár takových situací, u kterých, doufám, se tyto záležitosti do katalogu služeb postupně dostanou.

Asi nejčastějším naším úkonem je podávání daní a daňových přiznání. A tam by to mělo být postupně ze všeho, jak daň z nemovitosti, tak daň z příjmu fyzických osob, daň z nabytí nemovitosti a další.

Přístup k informacím. V podstatě výpisy ze všech rejstříků, z rejstříku řidičů, např. o stavu bodů, což je už v současné době na Portálu občana, vydané recepty - recepty jsou tam také už teď, nicméně my doufáme, že se tam objeví i výpis vykázaných úkonů na zdravotní pojišťovny, aby se občan mohl podívat, co všechno je na jeho číslo zdravotního pojištění vykazováno a financováno.

Bude se určitě jednat o prodloužení platnosti průkazu, tzn. od občanky, řidičáku, zbrojního a dalších průkazů, a v podstatě veškeré změny na těchto průkazech, tzn. změna bydliště, ty nejčastější změny, které v těch našich osobních průkazech musíme provádět.

Jak dalece se bude naplňovat katalog služeb. My bychom určitě byli rádi, aby i maximální množství úkonů třeba ve stavebním povolení nebo v převodech majetku bylo právě v tomto katalogu služeb, žádosti o důchod, výpisy např. z důchodového pojištění, žádosti o státní podporu. Osobně doufáme, že by mělo dojít k ukončení nedůstojných řad např. při žádostech o dotace, např. o kotlíkové dotace. Budou samozřejmě další dotace a toto bychom opravdu rádi ukončili, aby lidé nemuseli vystávat před úřady.

Co by mělo po skončení digitalizace zůstat např. z různých průkazů? Já bych byl strašně rád, kdyby zůstal jeden jediný, a to občanský průkaz. A ta forma, kterou máme teď, v podstatě elektronického občanského průkazu, je ideální.

Takže co vlastně bude výsledkem tady toho zákona? Bude výsledek, že stát opět začne být službou pro občany. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Jestliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy je vždy třeba řádně odůvodnit. Jako první je přihlášen pan poslanec Kohoutek. Máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji, pane předsedo. Já bych se chtěl přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je uveden v systému pod číslem 3409. Jedná se o drobný pozměňovací návrh reagující na komplexní pozměňovací návrh dle usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Konkrétně upravuje a mírně precizuje § 4, 5, 6 zákona o právu na digitální služby a dále pak § 15 bod 6 zákona o svobodném přístupu k informacím, s tím, že drobně reaguje a upravuje precizaci a specifikaci veřejných listin a ověřování podpisů. Je to víceméně ve spolupráci s notářskou komorou, vypořádání připomínek. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Paní poslankyně Kořanová.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji. Jak jsem již avizovala v předešlé rozpravě, já bych se ráda přihlásila k dokumentu pod číslem 3349 z dílny Ministerstva financí ohledně hrazení nákladů.

Když vezmu odůvodnění. Základní registry, informační systém základních registrů, informační systém sdílené služby, centrální místo služeb, portál veřejné správy a národní bod pro identifikaci a autentizaci jakožto informační systémy veřejné správy patří do kompetence Ministerstva vnitra, a to na základě kompetenčního zákona. Ještě čeho se týká ta úprava. Jde o část třetí, v § 16, se vypouští bod 25 a následující body se přečíslují.

Na to v návaznosti bych ráda přečetla doprovodné usnesení, které zní: Poslanecká sněmovna doporučuje vládě vytvořit v závazných ukazatelích jednotlivých kapitol státního rozpočtu specifické výdajové ukazatele, které budou zahrnovat výdaje spojené se správou, provozem a rozvojem následujících klíčových informačních systémů veřejné správy: základní registry, informační systém základních registrů, informační systém sdílené služby, centrální místo služeb, portál veřejné správy, informační systém, jehož prostřednictvím je zajišťován výkon působnosti kontaktních míst veřejné správy, a národní bod pro identifikaci a autentizaci.

Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Omlouvá se pan poslanec Vít Kaňkovský od 18.30 do konce jednacího dne, omlouvá se od 18.30 pan poslanec Marek Benda a omlouvá se pan poslanec Koten od 17 hodin do konce jednacího dne.

Jako další je přihlášen do podrobné rozpravy pan poslanec Kupka. Prosím.

 

Poslanec Martin Kupka: Já si vás tedy dovolím požádat o načtení několika pozměňovacích návrhů, celkem pěti.

První je v systému veden pod číslem 3471, tímto se k němu hlásím. Je to pozměňovací návrh, který usnadňuje zejména pořizování datových schránek tak, aby bylo možné obstarat datovou schránku na počkání na kontaktním místě veřejné správy. Zároveň zjednodušuje způsob, jak se k datové schránce dostanou další právnické osoby, a zjednodušuje i komunikaci mezi lidmi, mezi podniky prostřednictvím datových schránek.

Další pozměňovací návrh je v systému zanesen pod číslem 3464, tímto se k němu hlásím. Je to pozměňovací návrh, který zajišťuje aktualizaci, zejména sjednocení termínů mezi těmi zákony, do kterých právě ten zastřešující zákon o právu občana na digitální službu vstupuje.

Další pozměňovací návrh je v systému veden pod číslem 3466 a je to pozměňovací návrh, tímto se k němu hlásím, který právě pro účely zákona o právu občana na digitální službu upravuje podmínky pro řešení iCloudu pro další služby tak, aby to následně bylo jednodušší zajišťovat zejména pro oblast státní správy, ale aby občané pak měli snazší a rychlejší přístup ke všem službám, které bude stát tímto způsobem poskytovat.

Další pozměňovací návrh je veden pod číslem 3467. Ten počítá se zavedením centrálního systému vyrozumívání tak, aby v okamžiku, kdy v jednom případě dojde např. ke změně údajů, tak aby jednotný nástroj zajistil propsání té změny do všech registrů. Je to tedy dokument s číslem 3467, tímto se k němu hlásím.

A poslední pozměňovací návrh 3468, to je jeho číslo v systému Poslanecké sněmovny, tímto se tedy hlásím i k tomuto pozměňovacímu návrhu. Tento pozměňovací návrh zajišťuje to, aby se do registru obyvatel dostaly další údaje, po kterých volají jednotlivé resorty, např. cizinecká policie či zdravotní pojišťovny, tak aby bylo možné tam např. dohledat data pobytu cizinců a samozřejmě případný zákaz pobytu na území České republiky, aby pak i zacházení s těmi registry bylo pružnější a aby i resorty i orgány veřejné moci mohly snáz kontrolovat existující skutečnosti.

Děkuji mnohokrát. Tímto se tedy ke všem těm uvedeným dokumentům hlásím.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další je přihlášený pak poslanec Profant.

 

Poslanec Ondřej Profant: Pěkný podvečer, vážení kolegové. Já bych se chtěl přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument 3470. Tento pozměňovací návrh upravuje pět věcí. První je velmi nešťastná změna formulace, která se udála v průběhu projednávání, kdy se změnily přípustné formáty ze všech pro datové schránky na odkaz na zákon o archivnictví, tzn. ze strojově čitelných formátů, jako je xml., se nám stalo PDF/A. To si myslím, že je velmi stěžejní věc, na které panuje shoda ji změnit.

Další věc, kterou upravuje pozměňovací návrh, jsou změny, aby byl lépe a jasněji vysvětlen soulad s nařízením GDPR.

Pak stejně tak podle GDPR taky, aby byla zdůrazněna možnost souhlasy se sdílením dat odvolat, takže aby občan měl právo říct já nechci, aby má data byla sdílena.

Čtvrtá věc je víceméně technicistní, ale jedná se o změnu jednoho nadpisu, který se rozšiřuje, aby byl přesnější, aby nekolidoval s jiným zákonem.

A pátá změna je vyslovené určení, že úřady mají používat otevřené formáty, a je-li to možno, pak strojově čitelné, opět z praktických důvodů, abychom to nelepili na konci.

Takže ještě jednou zdůrazním - je to sněmovní dokument 3470, kde je všechno i zdůvodněno podrobně. Žádná z těch změn není velká, všechno je to na jeden řádek, tak si myslím, že se s tím také podrobně seznámíte. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Chvojka do podrobné rozpravy.

 

Poslanec Jan Chvojka: Ještě jednou děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 3434. Je to pozměňovací návrh pana ministra vnitra Hamáčka, který zde bohužel nemůže být přítomen, má jednání, tudíž pověřil mne. Odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu je písemné a samozřejmě v systému k danému pozměňovacímu návrhu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím. Je zájem o závěrečná slova? Není. Žádný návrh hlasování nepadl a já končím druhé čtení tohoto návrhu. (Potlesk zprava.)

Ještě máme 19 minut.

 

Otevírám bod číslo

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP