Středa 16. října 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Tomio Okamura)

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb.,
o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 367/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Prosím, ujměte se slova, paní ministryně. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedající, děkuji moc za slovo. Nejprve mi dovolte uvést, že zákon o podpoře regionálního rozvoje upravuje mimo jiné čerpání evropských fondů a oblast koordinace politiky soudržnosti v podmínkách České republiky. Doplňuji, že klíčová pro nastavení rámce čerpání fondů Evropské unie je však i evropská legislativa, zejména pak balíček přímo aplikovatelných zařízení Evropské unie.

V § 18 tohoto zákona, platného zákona, je upraveno fungování poradního orgánu vlády, takzvané Rady pro evropské strukturální a investiční fondy. Jejím hlavním smyslem je předjednávání vybraných otázek spojených s čerpáním evropských fondů tak, aby následně během oficiálního jednání vlády a přijímání rozhodnutí již nebylo nutné se pouštět do nějakých detailních či technických diskusí.

Platný zákon například projednává okruhy, které rada projednává. Je to například soulad realizace programů s cíli dohody o partnerství a vazba na strategické dokumenty. Dále rada projednává systémová opatření pro efektivní realizaci politiky soudržnosti a rozdělení finančních prostředků mezi operační programy. Rada případně navrhuje vládě změny tohoto rozdělení, které pak vláda následně schvaluje. Rada tedy skutečně jen radí, rozhodovací pravomoc má pouze vláda jako exekutivní orgán.

Platné znění zákona natvrdo určuje, že této radě předsedá premiér a že v případě jeho nepřítomnosti zastupuje ministr pro místní rozvoj. Pan premiér se těchto rad nezúčastňuje z důvodu předběžné opatrnosti, a tak je tím předsedou pouze na papíře. Z toho důvodu navrhujeme velmi stručnou novelu, která spočívá v nahrazení jednoho jediného slova, a to, že slovo "předseda" se nahradí slovem "člen". Tím se vlastně umožní vládě, aby flexibilně sama rozhodla o tom, kdo z jejích členů bude řídit tuto radu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 367/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Jan Kubík, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Kubík: Dobré odpoledne. Vážené kolegyně, vážení kolegové, první čtení tohoto návrhu proběhlo 5. 3. 2019 na 27. schůzi. Sněmovna tehdy nesouhlasila s návrhem předkladatele, aby vyslovila souhlas již v prvním čtení. Návrh byl tedy přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Ten na své 21. schůzi určil lhůtu pro podávání pozměňovacích návrhů do 16. dubna. V této lhůtě žádné návrhy neobdržel. Na své 22. schůzi tak po odůvodnění předlohy panem Ing. Davidem Kopicem, náměstkem ministryně pro místní rozvoj, po mé zpravodajské zprávě a po rozpravě přijal usnesení, se kterým vás nyní seznámím.

Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 22. schůzi po odůvodnění předlohy panem Ing. Davidem Kopicem, náměstkem ministryně pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě poslance Ing. Jana Kubíka a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 367 projednat a schválit ve znění předloženého návrhu, zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, a pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Otevírám tedy obecnou rozpravu, do které mám jednoho jediného přihlášeného poslance, a je to předseda Pirátů Ivan Bartoš. Pane předsedo, máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobré odpoledne. Dámy a pánové, pane předsedající, já jsem si dovolil přihlásit se v tomto projednávání do rozpravy, protože už jsem v předchozích projednáváních tento návrh komentoval. A pojďme si říct jednu věc. Ta faktická změna, ta vlastně dobrá změna, nebo změna v tomto návrhu, je správná. Ano, není důležité nebo není zásadní, aby členem ESIFu a předsedou byl právě premiér České republiky. Já vlastně z tohoto pohledu tuto změnu vítám. Ale nebudu pro ni hlasovat a řeknu vám proč. Změna této legislativy nastala v době, kdy Evropský parlament v předchozím složení velmi intenzivně řešil střet zájmu pana premiéra Babiše, dokonce o tom Evropský parlament hlasoval počtem 434 poslanců. Byla zde jistá korespondence mezi panem komisařem Oettingerem a panem premiérem Babišem, kde byl požadavek, aby se z tohoto střetu zájmů nějakým způsobem vymanil. Reakce, která následovala, je prostě formální. Dobře tedy, já nebudu předsedat ESIFu. Přitom ESIF je pouze poradním orgánem vlády a finální rozhodnutí dělají jednotlivé rezorty a jednotliví ministři. Já jsem tedy přesvědčen, že toto je iluzorní opatření. Já si nepřeju, aby premiér České republiky chodil při projednávání věcí zahraniční a dotační politiky za dveře. Já si přeju, aby premiér České republiky mohl na těch jednáních sedět a třeba předsedat ESIFu, protože prostě nebude v podezření ze střetu zájmů.

Já myslím, že toliko k tomuto návrhu zákona za Piráty. A já proto říkám, že návrh by byl fakticky správný, nicméně je to pouze opatření, že vlk se nažral a ovce zůstala celá. A potom ve statistikách, kde vychází, jak Česká republika bojuje proti korupci, protože má protikorupční zákony, které se nedodržují, toto opatření zejména v souvislosti s projednáváním střetu zájmů premiéra Babiše chápu jako přesně takový příklad. My do Evropské komise pošleme bumážku, že jsme vyřešili střet zájmů premiéra Babiše, protože teď již v čele ESIFu bude moci sedět nějaký jiný ministr této vlády nebo někdo jiný. A to si myslím, že je problematické a mělo by to zaznít, když schvalujeme tuto změnu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Rozhlédnu se, zdali je ještě nějaký jiný zájem o obecnou rozpravu. Nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu končím. Táži se případně na závěrečná slova. Paní ministryně? Pan poslanec Kubík? Ne. Nyní zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nevidím nikoho, kdo by se přihlásil, končím tedy podrobnou rozpravu. Znovu se táži na závěrečná slova? Zájem nemáte, takže tímto končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Posuneme se k dalšímu bodu. Jedná se o

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP