(14.30 hodin)
(pokračuje Majerová Zahradníková)
Právní analýza našeho hnutí Trikolora však tento i další důvody vyvrací. Ve skutečnosti nás nikdo a nic nenutí, abychom prováděli razantní změny našeho azylového zákona, které tak flagrantním způsobem rozšiřují práva migrantů na úkor zájmů hostitelského státu. České republice ani nehrozí žádné sankce v případě nepřijetí těchto změn a ze strany Ministerstva vnitra tak jde jen o její (jeho?) vlastní aktivistický počin. (Velký hluk v sále.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším, paní poslankyně. Máte-li co k vyřizování, prosím, běžte do předsálí. Umožněte paní kolegyni, ať nemusí zvyšovat hlas, aby mohla v klidu říct to, co má na srdci. Prosím.
Poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková: Co je důležité zdůraznit, že navrhované změny azylového zákona zvyšují bezpečnostní riziko pro občany České republiky a v neposlední řadě také zvyšují finanční výdaje.
Z výše uvedených důvodů bych vás ráda požádala, aby bod zavedení institutu strpění cizince, což je legislativní návrh Ministerstva vnitra, byl zařazen k projednávání na příští středu 23. 10. ve 14.30.
Zároveň bych vám ráda přečetla i návrh usnesení, který jsme připravili. "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá prostřednictvím vlády ministra vnitra, aby stáhl z připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon číslo 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, jehož přijetí je zdůvodněno potřebou legislativně reagovat na praktické problémy v souvislosti s rozhodnutím Soudního dvora ve spojených věcech C-391/16, C-77/17 a C-78/17 ze 14. května 2019, zejména pak zavedení institutu strpění cizince a rozšíření legální definice azylanta." Děkuji vám.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Jenom technická připomínka. My tu středu máme v plánu a v pořadu projednávání státního rozpočtu. Nicméně ten návrh je hlasovatelný. Ve 14.30 bychom museli přerušit projednávání rozpočtu pro tento bod v případě, že bychom ho zařadili a přijali pevné zařazení.
Jako další je k pořadu schůze přihlášen pan poslanec Grebeníček.
Poslanec Miroslav Grebeníček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, navrhuji zařazení nového bodu Průběžná zpráva předsedy vlády o krocích a dosud přijatých či připravovaných opatřeních vlády k plnění usnesení Poslanecké sněmovny o zločinech privatizace. Navrhuji, aby byl tento bod zařazen na čtvrtek 24. října na 11. hodinu jako první bod po bloku jednání o písemných interpelacích.
Připomínám, že vláda byla Sněmovnou k aktivitě vyzvána na 30. schůzi dne 6. června 2019, kdy přijala Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky zmíněné usnesení, založené na východisku - cituji: "Poslanecká sněmovna za prvé konstatuje, že v letech 1992 až 2005 došlo při privatizaci majetku státu k velké řadě excesů, chyb a zločinů, které způsobily České republice a jejím občanům škody na majetku v řádech stovek miliard korun a které vlády České republiky dosud nedořešily a jejich následky neodstranily." Sněmovna v tomto usnesení také vládu požádala o legislativní aktivity, tedy o to, aby vláda - opět cituji - "navrhla účinnou změnu trestněprávních předpisů tak, aby bylo možné zločiny způsobené při privatizaci dále stíhat a potrestat, aby -
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o klid v sále! Jestli musíte něco nezbytně probrat, běžte prosím ven! Nerušte vystupující! Děkuji.
Poslanec Miroslav Grebeníček: Já vám děkuji, pane předsedo. Pro jistotu, ale ještě jednou ocituji z našeho usnesení.
Říká se tam, aby vláda "navrhla účinnou změnu trestněprávních předpisů tak, aby bylo možné zločiny způsobené při privatizaci stále stíhat a potrestat, aby nedošlo k jejich promlčení včetně posouzení, zda nedošlo v určitém období k situaci, kdy promlčecí doba ani nemohla běžet".
Vážené dámy a pánové, můj návrh vychází mimo jiné z toho, že od června letošního roku, kdy jsme toto usnesení ke zločinům privatizace přijali, se věci také zásluhou Poslanecké sněmovny jistým způsobem posunuly dále. Sněmovní komise zřízená k vyšetření privatizace Ostravsko-karvinských dolů dospěla k závěrům, které znovu potvrzují obecně známou skutečnost, že republika byla v konkrétních případech nezákonným jednáním konkrétních ústavních činitelů, úředníků a soukromých podnikatelů či spekulantů vážně poškozována a občané byli de facto okradeni, a navíc jsou donuceni zaplatit vzniklé škody namísto skutečných pachatelů. Jen v případě tzv. privatizace Ostravsko-karvinských dolů a desetitisíců podnikových bytů OKD jde o škodu v řádu desítek miliard korun. Prezident republiky, předseda vlády a někteří další v té souvislosti naznačují, že škoda pro české občany a stát mohla přesáhnout i sto miliard korun. Přitom dnes vláda a Poslanecká sněmovna, politické strany a média k návrhu státního rozpočtu na rok 2020 vedou diskuse o tom, že není dostatek prostředků na potřeby v systému zdravotní péče, na zajištění všech potřebných systémů vzdělávání a školství, na sociální výdaje, na investice do budoucnosti. (Velký hluk v sále.) Na příkladu OKD se ukazuje, a vyšetřovací komise to zmiňuje, že pochybení, podvody, účelové manipulace a zločiny v procesu privatizace či rozkrádání majetku státu a obcí se odehrávaly v prostředí, ve kterém policie a státní zástupci mnohdy nenašli odvahu a nedokázali hájit právní řád a zájmy občanů a republiky.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že usnesení Poslanecké sněmovny ze dne 6. června letošního roku k chybám, excesům a zločinům privatizace státního majetku zcela zřetelně oslovilo vládu České republiky a požádala ji (?), aby - a znovu to zdůrazňuji - zpracovala a navrhla účinnou změnu trestněprávních předpisů tak, aby bylo možné takové zločiny způsobené při privatizaci dále stíhat a potrestat, aby nedošlo k jejich promlčení včetně posouzení, zda nedošlo v určitém období k situaci, kdy promlčecí doba z důvodů politických, podvodného a klamavého jednání či jiných ani nemohla běžet. ***