(17.50 hodin)

 

Senátor Jiří Dienstbier: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, já jsem chtěl také reagovat především na vystoupení pana poslance Michálka, ovšem hodnotím ho zcela jinak než pan ministr Zaorálek. Pan poslanec Michálek tady řekl, že pokud Senát chtěl, tak mohl doplnit nějakou vlastní úpravu jednacího řádu Senátu. Nevím, jestli to bylo myšleno do tohoto návrhu zákona. Senát to učinit nemohl podle konzultací, které jsme si udělali s legislativci, protože bychom tím měnili ústavní režim projednávání tohoto návrhu zákona. Protože tím, že Sněmovna vyřadila zákony podle článku 40, tak je to zákon v běžném režimu a takto byl poslán do Senátu. V momentě, kdy bychom doplňovali čtyřicítkový zákon zpátky do zákona, tak bychom změnili tento ústavní režim a to podle legislativců možné nebylo. Takže tuto úpravu jsme tam zahrnout nemohli.

A co se týče toho, že Senát musí postupovat podle Sbírky zákonů, nepochybně Sněmovna i Senát musí postupovat podle platného právního řádu, ale pokud by to mělo být interpretováno tak, že Sněmovna si myslí, že vyřadí novelu jednacího řádu Senátu, doplní některá ustanovení do sbírkového zákona, tak pokud by to měla být nepřímá novela jednacího řádu Senátu, tak je to samozřejmě porušení článku 40 Ústavy, protože tím se obchází pravidlo, že Senát musí souhlasit s pravidly vlastního jednání. Čili tímto způsobem nebylo možné, aby Sněmovna obešla Senát tím, že vyřadí jednací řád Senátu a ta pravidla upraví jinde, protože některá, i ta doplněná ustanovení sbírkového zákona doopravdy zasahují do procedur Senátu. Takovýto postup možný není. A znovu bych zdůraznil, že pokud ten jednací řád upraven není, není jistota, že i během těch dvou let se sněmovny shodnou na podobě jednacího řádu Senátu.

To znamená, že v tuto chvíli ta úprava je děravá a elektronická legislativa nemůže na všech stupních fungovat, protože my v Senátu v tuto chvíli nemáme pravidla, abychom postupovali v elektronické legislativě v celé fázi. Ano, jestli budeme někde konvertovat z elektronické do listinné podoby, pak budeme konvertovat zpátky z listinné do elektronické, když budeme posílat něco do Sněmovny, a to je doopravdy naprosto nesmyslné. Je to neúplná úprava, a jak jsem říkal, tím, že jsme to vrátili a nechali jsme prostor Ministerstvu vnitra, protože tam zůstal odklad účinnosti o dva roky, tak je dost času k tomu, aby byl předložen komplexní změnový zákon, který pokryje všechny fáze elektronického legislativního procesu, a zároveň je prostor, který potřebovalo Ministerstvo vnitra k tomu, aby ten informační systém byl vytvořen. A ta základní právní pravidla, jak má elektronický legislativní proces fungovat, jsou v tom samotném sbírkovém zákoně.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji panu senátorovi. To bylo závěrečné slovo a blížíme se k hlasování. Opět jsem přivolal poslankyně a poslance, kteří nejsou přítomni v jednacím sále. Ještě vás seznámím s omluvou. Pan poslanec Jan Zahradník se omlouvá z jednání Poslanecké sněmovny od 17.30 do konce dnešního jednacího dne z osobních důvodů.

Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Připomínám, že k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Ještě než přečtu návrh usnesení, tak vás odhlásím. Přihlaste se prosím znovu svými hlasovacími kartami.

 

Návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, podle sněmovního tisku 256/7, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 256/8."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 22 přihlášeno 167 poslanců, pro 9, proti 79. Znamená to, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.

 

Nyní budeme hlasovat znovu. Podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny k přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, souhlasu 101 poslance. Tato většina je nastavena.

 

Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, ve znění, ve kterém byl podstoupen Senátu, podle sněmovního tisku 256/7."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 23 přihlášeno 169 poslanců, pro 166, proti 3. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Děkuji panu senátorovi, panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu.

Z dnešního jednání v době od 17.30 do 20 hodin se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Adamová.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu, kterým je

 

4.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 286/8/ - vrácený Senátem

Senát nám vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení máme doručeno jako sněmovní tisk 286/9. Informace k pozměňovacím návrhům máme v naší poště. Vítám mezi námi pana senátora Karla Kratochvíleho a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila paní místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Dáme jí čas, než ji pan ministr kultury pustí ke stolku zpravodajů, a prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dobrý den dámy a pánové, nebo spíš večer. Návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 565/1990 Sb., o místních poplatcích, byl již podrobně představen, proto tady shrnu jenom nejdůležitější změny, které jsou v návrhu zákona obsaženy.

Zavedení nového poplatku z pobytu, který nahradí stávající poplatky za lázeňský nebo rekreační pobyt a z ubytovací kapacity. Nově tedy bude možné zavést poplatek jakoukoliv obcí bez vazby na přítomnost lázní nebo na zvýšený turistický ruch. Poplatek bude možno vybírat za jakýkoliv krátkodobý úplatný pobyt bez ohledu na druh a určení místa, kde je poskytován, tedy vedle hotelů, motelů a penzionů také v soukromých bytech, ateliérech a podobně. Maximální hranice pro výši poplatku se navrhuje na 21 korun pro rok 2020, což odpovídá součtu sazeb současných dosavadních dvou poplatků, a následně 50 korun za každý den pobytu s výjimkou dne počátku pobytu. Jde tedy o reakci na skutečnost, že výše poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt se neměnila více než 25 let. Přitom platí, že konkrétní výši poplatků do této maximální hranice vždy určí jednotlivá obec v obecně závazné vyhlášce.

Přesnější vymezení osvobozených osob a úlev u poplatku ze psů, kdy budou nově osvobozeny všechny osoby provozující útulky pro psy bez ohledu na jejich zřizovatele, a stávající úleva pro osoby, jejichž jediným zdrojem příjmu byl starobní, vdovský a vdovecký nebo invalidní důchod, bude nahrazena úlevou pro všechny osoby starší 65 let a osvobozením osob, které jsou držiteli průkazu ZTP. Dosud byli osvobozeni pouze držitelé průkazu ZTP. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP