(18.50 hodin)
(pokračuje Blaha)

A nyní k aktuálnímu dění. Kapsch vedl dva právní spory. Námitky proti mýtnému tendru jako takovému - tady rozhodnutím Nejvyššího správního soudu v letošním září definitivně neuspěl. A spor o neplatnost mýtné smlouvy, tady mu dal Krajský soud v Brně letos pravomocně dvakrát za pravdu a zároveň přinutil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže konat. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je zatím nepravomocné a prvoinstanční, je výsledkem právě tohoto druhého sporu. A to, že podpis smlouvy s CzechToll, SkyToll není v pořádku, už nikdo nezmění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže by mohl ve druhé instanci pouze rozhodnout, a česká legislativa to umožňuje, nutno přiznat, že i když je to celé nelegální, je to ve veřejném zájmu, aby se ve smlouvě pokračovalo, protože je to ve strategickém ekonomickém zájmu České republiky. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže to ovšem mohl udělat už v první instanci a to, že se tak nestalo, je evidentně důkazem toho, že pro to nemá dostatečně silné právní a ekonomické argumenty. Česká republika totiž disponuje funkčním mýtným systémem a do doby nového tendru by mohl zase pokračovat stávající provozovatel.

No a pojďme do finále. Ať už tenhle, dovolte mi ten výraz, mýtný blázinec dopadne jakkoliv, jeden z gigantů spláče nad výdělkem a nepochybně půjde do mezinárodní arbitráže s Českou republikou. Šance na odškodnění už teď hraničí téměř s jistotou. Úplný paradox by nastal, kdyby v případě nového tendru v roce 2020 nezvítězil ani Kapsch, ani CzechToll, SkyToll, to by nepochybně hrozily arbitráže dvě. Takže jestli vám i po tom všem, co jsem řekl, přijde vše v pořádku, tak já si to rozhodně nemyslím.

Abych nemusel vystupovat ještě s faktickou poznámkou, tak si dovolím pár reakcí na vystoupení pana ministra. Jak už jsem řekl, stávající systém a jeho další provozování byl znevýhodněn právě tím, že došlo ke zpoplatnění silnic I. třídy, takže to, že nedošla žádná nabídka, která by hovořila o dalším provozování mýtných bran, je naprosto logické. To, že Ministerstvo dopravy nesouhlasí s názorem soudů, tomu já samozřejmě věřím, ale ty soudy mají v tomto směru konečné slovo, a přestože názor Ministerstva dopravy může být jakýkoliv, nic to nezmění na faktu, že Krajský soud v Brně rozhodl, jak rozhodl, a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže musí konat.

Ministerstvo nebude dobrovolně poskytovat náhradu, tady zaznělo z úst pana ministra. No samozřejmě že dobrovolně nemůže poskytovat náhradu, o tom rozhodnou právě zmiňované mezinárodní arbitráže, to je doufám jasné. No a to, co bude s tím stávajícím mýtným systémem v hodnotě zhruba 12 mld. korun, který je skutečně v polovině své životnosti a mohl být provozován dál, stát to dnes hází do koše, to je samozřejmě otázka další, ale tím tady v tuto chvíli nechci zatěžovat, o tom už rozhodla vláda při nastavení parametrů toho samotného tendru.

Já chci v závěru říct, že bych přál České republice, aby nic z toho, co jsem tady dnes řekl, nenastalo. Aby se nemusela s nikým vyrovnávat, nikomu platit náhrady, ale obávám se, že na to už je pozdě. Ti, kteří to kdysi zadávali, měli u toho trošku přemýšlet. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan ministr, kterému udělím slovo poté, co přečtu omluvy. Paní poslankyně Tereza Hyťhová se omlouvá dnes od 18.45 do konce jednacího dne. A paní poslankyně Ožanová dnes mezi 18.50 do 21.00 z důvodu nemoci.

S přednostním právem pan ministr. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Jenom stručně jestli můžu reakci k projevu pana poslance Okamury. Rozhodnutí Ministerstva dopravy o tom, že se nebude dále v jednacím řízení jednat, nebylo nijak překvapivé. Tato možnost byla stanovena již v samotném textu zadávací dokumentace. Ministerstvo dopravy v té době bylo s nabídkami věcně spokojeno, rozhodlo se realizovat časovou úsporu a takto následně uzavřelo smlouvu.

Pokud jde o samotné rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak bylo očekávatelné, a to s ohledem na tehdejší procesní postup.

Pokud jde o hodnocení pana předsedy Okamury prostřednictvím pana předsedajícího, tak musím říci, že první rozhodnutí Krajského soudu v Brně, na které se prostřednictvím pana předsedajícího pan předseda Okamura odkazuje, bylo zrušeno rozhodnutím Nejvyššího správního soudu. Ke druhému rozhodnutí Krajského soudu v Brně pouze uvádím, že toto je přezkoumáváno v současné době ze strany Nejvyššího správního soudu, a rozhodnutí Krajského soudu v Brně tedy nemusí být konečné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Další omluva: od 19.40 hodin do konce jednání z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Josef Kott.

V rozpravě vystoupí paní poslankyně Matušovská, připraví se pan poslanec Dolínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, o tomto problému jsme už několikrát jednali na kontrolním výboru, a to už od roku 2014 jednáme pravidelně každý čtvrtrok, kdy Ministerstvo dopravy předkládá informace o průběhu výběrového řízení na dodavatele a provozovatele mýtného systému. V současnosti to vlastně bude každý měsíc, jsme si schválili.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocně zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém mezi Ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll a SkyToll. Zákaz ale začne platit až za rok po pravomocném rozhodnutí úřadu. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že proti němu podá rozklad. Vy jste také potvrdil informaci, že resort zahájil záložní plán, kdy chce v nejhorším případě hledat pouze nového provozovatele služeb.

Jak si v tomto směru mají připadat dopravci, kteří se stávají v těchto dnech obětí a rukojmími v důsledku neschopnosti Ministerstva dopravy? Dopravci, kteří si musejí pořizovat nové palubní jednotky a z důvodu těchto alarmujících informací se do toho moc nehrnou. Zatím je zaregistrováno 38 000 vozidel od 4 000 dopravců. Začínají se také ozývat kritizující názory z řad ČSSD, kdy zde musím připomenout, že nápad na rozšíření mýtného systému na silnice I. třídy byl jejich nápad, tentokrát se jednalo až o 3 000 km, a musíme přiznat, že necelých 900 km bylo politickým rozhodnutím předchozí vlády.

Zde je tedy také třeba zmínka o další pohádce v kontextu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kdy místo aby bylo zrušeno plnění smlouvy okamžitě a pokračovalo se na přechodnou dobu stávajícím systémem, tak zavedeme na rok nový systém - a potom co? Další experiment? Nebo myslíte, že vysoutěžíme jenom službu? Opravdu věříte, pane ministře, že bude řešeno nové výběrové řízení za služby? Dává smysl oddělení provozu systému od dodavatele hardwaru? Je nutné zmínit, že nemile tohle dopadne na dopravce, ale hlavně ta nejistota může dopadnout v důsledku kolapsu celého systému včetně výpadku státního rozpočtu. (Hlučné hovory v levé straně sálu.)

Vážený pane ministře, na kontrolním výboru byste měl detailní informace o průběhu výběrového řízení předkládat k 23. říjnu, k 6. listopadu a 4. prosinci. Těšíme se, že nám řeknete všecky věci, které budeme vědět k tomu, a že nový systém bude jak od 1. 12., tak od 1. 1. fungovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji paní poslankyni a poprosil bych vážené kolegy a kolegyně, aby se uklidnili, protože ještě jsme neskončili. Je tady přihlášen další do rozpravy pan poslanec Petr Dolínek plus se hlásí teď s přednostním právem pan ministr. Takže když se budeme poslouchat, když se budeme poslouchat, nebudeme rušit, tak možná skončíme brzo. Takže pane ministře, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP