Pátek 29. listopadu 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Pikal)
17.
Návrh poslanců Ondřeje Veselého, Jana Chvojky, Jaroslava Foldyny, Romana Onderky
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb.,
o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla),
ve znění zákona č. 307/1999 Sb.
/sněmovní tisk 278/ - druhé čtení
Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Ondřej Veselý. Prosím.
Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Už je to druhé čtení, takže ten návrh, předpokládám, všichni znáte, protože jsme jej už provedli prvním čtením. Je to jednoduchá novelka zákona o provozu vozidla na pozemních komunikacích, která umožňuje zvýšení rychlosti invalidních vozíků z dosavadních 6 km/h na 15 km/h, to znamená, že vozíčkáři budou trochu, řekněme, mobilnější, než jsou podle současné právní úpravy. Zákon prošel hospodářským výborem, padly tam dva dotazy dvou poslanců. Já jsem přislíbil, že je ve druhém čtení zodpovím, takže teď tak učiním.
První byl dotaz pana kolegy Luzara, který se ptal na to, ke kolika kolizím invalidních vozíků s chodci dochází průměrně ročně. Já jsem s pomocí Parlamentního institutu tuto skutečnost zjišťoval a bohužel tady nemám nějakou rozsáhlou odpověď. Jednoduše proto, že kolize s invalidními vozíky ani pojišťovnami, ani Policií České republiky revidovány nebo evidovány nejsou, což tedy mi neumožňuje dát nějakou řádnou odpověď. Na druhou stranu podle výkladu to také znamená, že k těm kolizím prakticky nedochází, respektive že to není problém, který by bylo třeba nějak zásadně řešit. To znamená, pokud tady je obava, že tady dochází ke kolizím mezi uživateli invalidních vozíků a běžnými chodci, tak k tomu nedochází. Kolize invalidních vozíků jsou vedeny jako kolize chodců, například s automobily.
Další dotaz byl pana kolegy Jiránka, kterého tady také nevidím, a ten se dotazoval, proč byl ve Spojeném království nebo Velké Británii v roce 2010 zaveden rychlostní limit invalidních vozíků. Tam mi také pomohl Parlamentní institut a odpověď je jednoduchá. Ve Velké Británii bylo rychlostní omezení pro invalidní vozíky zavedeno v roce 1988. Nebylo to podloženo nějakým podkladem v tom směru, že by docházelo k nějakým kolizím. Prostě to bylo zavedeno v roce 1988 a od té doby se ta rychlost nezměnila, to znamená, že to už je starší úprava než z roku 2010 a není podložena něčím, že by docházelo k nějakým kolizím. Ty oba dotazy směřovaly k tomu, zda je tady nějaké nebezpečí kolizí. Ani jeden z těch dotazů resp. odpověď na ně neprokázaly, že by k něčemu takovému docházelo.
Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednávání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 278/2 a 278/3. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka hospodářského výboru Zuzana Ožanová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, hospodářský výbor se tiskem zabýval na své schůzi dne 20. února 2019, kdy jednání přerušil, a následně 3. dubna 2019, kdy doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 278 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu, kdy v čI. 1 bod 1 zní: V § 3 odst. 3 písm. e) se číslovka 6 nahrazuje číslovkou 15 a za slova "jeden metr" se doplňují slova "a čtyřicet centimetrů".
Za sebe bych chtěla uvést, že tento pozměňovací návrh, který doporučuje hospodářský výbor přijmout Sněmovně, je reakcí na stanovisko vlády, kdy vláda doporučila, aby nejen byla zvýšena rychlost vozíku tak, jak navrhují předkladatelé, ale také byla upravena délka vozíku z 1 metru až na 1,4 metru.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A já tedy otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám přihlášku, nicméně pan poslanec Veselý se hlásí. Prosím.
Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo, pane předsedající, ještě jednou. Já chci načíst svůj pozměňovací návrh, který reaguje právě na to, co říkala paní kolegyně z hospodářského výboru, kdy tím pozměňovacím návrhem, který je načten v systému pod číslem 2174, reaguji právě na doporučení Ministerstva dopravy, aby bylo zváženo resp. akcentováno i to, že invalidní vozíky dnes mají větší rozměry. Tím pozměňovacím návrhem navrhuji zvýšit rozměr invalidního vozíku právě v té rychlosti z 1 metru na 1,4 metru. Je to jenom takto jednoduchý pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím v rozpravě podrobné. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, děkuji. Já se ptám, jestli se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy v tuto chvíli. Nikoho nevidím, tedy obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele nebo zpravodajky. Pokud tomu tak není, žádné návrhy, které bychom měli v tuto chvíli hlasovat, nezazněly, takže zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě, musí být odůvodněny. A předpokládám, že pan poslanec Veselý se hlásí. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo, dnes již naposledy, pane předsedající. Já se hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu zanesenému pod číslem 2174, který jsem načetl v rozpravě obecné. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní se táži, jestli se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, tedy končím podrobnou rozpravu. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě ze strany navrhovatele nebo zpravodajky. Není tomu tak. Nezazněly návrhy, které bychom v tuto chvíli měli hlasovat. Já končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji navrhovateli, děkuji zpravodajce.
A je zde bod
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.