Pátek 29. listopadu 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

18.
Návrh poslanců Zuzany Ožanové, Dana Ťoka a Milana Ferance
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 330/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já jenom stručně připomenu, čeho se týká tisk 330. Jedná se o to, aby na komunikacích nebylo možné odstavovat vozidla bez platné technické prohlídky, a také o to, aby vozidla bez identifikátorů, tzn. VIN, vozidla, která nemají žádný štítek a žádné VIN, byla také považována za vrak. U tohoto případu je diskuse, jak dlouho má být neplatná prohlídka, je tam i pozměňovací návrh, který navrhuje, že pokud technická prohlídka nebude platná již tři měsíce, že už se s vozidlem bude moci nějakým způsobem nakládat. Já bych potom ve třetím čtení toto nedoporučila schvalovat, protože to, že někdo zapomene na technickou prohlídku, neznamená, že bychom mu měli hned vozidlo odstranit z pozemní komunikace; že je třeba také určitá míra zdravého rozumu.

Předložený návrh také reflektuje to, aby si vlastník komunikace řekl, co sám chce, jestli to vozidlo chce odstranit, či nechce, protože na nějaké komunikaci, kde projede jedno vozidlo za den, asi nebude chtít vyvíjet žádné úsilí. Je zde také možnost, aby vlastník komunikace zjistil majitele vozidla, tedy někoho, kdo je uveden v registru vozidel, což do této chvíle nebylo.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Návrh jsme v prvním čtení přikázali hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 330/2 a 330/3. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Jiří Kohoutek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Kohoutek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru z 29. schůze ze dne 12. června 2019 k návrhu poslanců Zuzany Ožanové, Dana Ťoka a Milana Ferance na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů - sněmovní tisk 330.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí výkladu poslankyně Zuzany Ožanové, zpravodajské zprávy poslance Jiřího Kohoutka a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 330 ve znění schválených pozměňovacích návrhů:

1. V čl. I bodu 4 se slova "vkládá nový § 19d, který včetně nadpisu zní" nahrazují slovy "vkládají nové § 19d a 19e, které včetně nadpisů znějí" a za § 19d se doplňuje § 19e, který zní: "§ 19e Odstranění zaniklého silničního vozidla z pozemní komunikace. Je-li v registru vozidel zapsán zánik silničního vozidla, ustanovení § 19b až 19d se použijí namísto provozovatele vozidla vůči jeho vlastníkovi."

2. V bodě 1 uvozovací věta zní: "V § 19 odst. 2 písmenu g) se za slova..."

II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny PČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona.

III. Pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru.

IV. Pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Podotknu, že návrhy, které jsou v systému, není třeba číst celé.

A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci Polanský, Kořanová a Čižinský. Jako první pan poslanec Polanský. Máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Milí kolegové, kolegyně, páni ministři, rád bych vám představil pozměňovací návrh, který jsme připravili společně s kolegyní Zuzanou Ožanovou. Tento pozměňovací návrh se týká změn v možnostech organizování dopravy na území obce, přesněji možnosti vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít.

Dnešní legislativa pochází z roku 2000 a je poměrně rigidně svázaná do té míry, že to neodpovídá stavu potřeb dnešní společnosti ani možnostem digitálních technologií. Předložený pozměňovací návrh je variantní. Příslušné pasáže omezující možnosti obce škrtá v jednom případě úplně, ve druhém případě v omezenějším rozsahu bude záviset na nás, jak budeme odvážní a jakým způsobem umožníme obcím využívat tohoto práva.

V podrobné rozpravě se potom přihlásím k příslušným tiskům. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Kořanovou, která je přihlášená v rozpravě. Připraví se pan poslanec Čižinský. Prosím.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který jsme připravili společně s kolegou Patrikem Nacherem a Robertem Králíčkem. Tento pozměňovací návrh doplňuje poslanecký návrh, a to ve třech směrech. První je, že navrhuje zkrátit dobu pro vozidlo, kterému uplynula lhůta pro provedení pravidelné technické prohlídky, a to z šesti měsíců na tři měsíce, dále navrhujeme doplnit zákaz odstavovat silniční vozidlo na chodníku a navrhuje se také zakotvit oprávnění policisty nebo strážníka obecní policie rozhodnout o odstranění vozidla, tedy neprodleně.

Poslanecký návrh zakotvuje to, že vlastník zašle nejprve provozovateli výzvu a po uplynutí dvouměsíční lhůty bude teprve možno provést odstranění vozidla, což se nám zdá nevhodné, protože by to mělo být možné odstranit bezodkladně, jako je to například uvedeno v zákoně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, a to tak, že o odstranění vozidla, které neoprávněně stojí na parkovišti, rozhodne policista nebo strážník obecní policie a vozidlo se odstraní na náklady provozovatele.

V podrobné rozpravě se přihlásím k příslušnému sněmovnímu dokumentu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezké poledne. A nyní vystoupí pan poslanec Jan Čižinský, zatím poslední přihlášený v obecné rozpravě. Teď mi naskočila jedna faktická, tak jestli jsem vás vyvolal, tak dáme faktickou. Krátce pan poslanec Patrik Nacher. Vaše dvě minuty, prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Spíše takové zpodrobnění. Já jsem rád a podporuji samozřejmě návrh, který tady přečetla kolegyně Barbora Kořanová. Jenom jsem chtěl právě říct, aby to nevzniklo na základě debaty, kterou jsme předtím vedli o průvodcích, že toto opravdu není problém Prahy, ale návrh vznikl, že to je problematika týkající se všech větších, ale dneska už i středních měst. A zpětná vazba je, že si s těmi vraky prostě neumějí poradit, a my se jenom snažíme najít nějakou cestu, ať už jde o parkování na chodnících, nebo o délku těch vraků, které někde jsou bez té technické. Takže tohle opravdu není záležitost Prahy. Já to tady explicitně zmiňuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Jan Čižinský a připraví se pan poslanec Marian Jurečka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Hezký den. Děkuji. Já bych se rád přihlásil k tisku (dokumentu) 3540. Jedná se o to, že obce, které mají parkovací zóny, tak aby nemusely nutit každý rok své občany, aby dokládali například trvalé bydliště, na základě kterého se to vydává, aby mohli zjistit to, pro co mají i vytvořený informační systém, aby trvalé bydliště mohli zjistit i z registrů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Marian Jurečka, zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane předsedající, já bych tady chtěl ještě v obecné rozpravě krátce odůvodnit svůj pozměňovací návrh, který předkládám pod č. 3015, pak se k němu ještě v podrobné rozpravě samozřejmě přihlásím. Ale chtěl bych říci, že se snažím tímto pozměňovacím návrhem udělat vstřícný krok vůči vlastníkům těchto vozidel a jejich rodinným příslušníkům, protože mohou, jak už tady v diskusi zaznělo, nastat objektivní situace, kdy vlastník vozidla je například dlouhodobě v zahraničí, opomene některé věci, jako technickou kontrolu a podobně, zajistit, nebo případně může být dlouhodobě hospitalizován.

Takže si dovoluji navrhnout v článku 1 novelizační bod 4 ustanovení § 19d, odstranění silničního vozidla z pozemní komunikace, odst. 4, který zní v tomto duchu, že napřed je opravdu osloven vlastník vozidla, a pokud po třech měsících není od něj žádné reakce, tak je možné ještě oslovit, nebo bude osloven jeho příbuzný v přímé linii, který je nejbližší datu narození vlastníka vozidla a bude mít ještě on tři měsíce lhůtu si vozidlo vyzvednout a zaparkovat si ho někde na svůj soukromý pozemek předtím, než bude vozidlo podle rozhodnutí třeba nabídnuto k veřejné dražbě nebo k sešrotování a podobně. Takže se tímto návrhem, který jsem konzultoval i s některými zástupci měst a obcí, snažím vytvořit ještě určitý klientštější přístup vůči vlastníkům těchto vozidel, případně jejich příbuzným, aby tam byla ještě o tři měsíce delší lhůta, kdy je opravdu osloven příbuzný. Je tam samozřejmě i ustanovení, které dává zmocnění k tomu, aby bylo možné požádat orgány Ministerstva vnitra o přístup do databáze osob a zjištění toho, kdo je ten nejbližší příbuzný. Chápu, že někdo může namítnout, že to je v určitém slova smyslu zkomplikování procesu, určitá i mírná zátěž pro úřady, ale zase se na to snažím dívat z pohledu, kdybych byl já v situaci vlastníka vozidla, kdybych já byl nejbližší příbuzný, tak mi přijde logické, abychom klientsky vyšli občanům coby zákonodárci z pohledu státu vstříc.

Děkuji za případnou podporu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Jan Čižinský. Prosím.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji za slovo. Ještě bych se rád přihlásil k tisku 3952. Jedná se o návrh poslanců Nachera, Dolínka, Polanského a Čižinského. Jde o to, aby automobily, které neoprávněně parkují na chodníku, byly ve stejné situaci jako automobily, které parkují neoprávněně ve vyhrazených parkovacích zónách, to znamená, aby bylo možné je z chodníku odstranit, stejně jako je možné je odstranit z parkovacích zón. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Rozhlédnu se, zdali je někdo další přihlášen do obecné rozpravy. Nikdo další přihlášený není, takže obecnou rozpravu končím. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Zpravodaj? Navrhovatelka? Nemáte zájem. Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.

O slovo se přihlásila paní poslankyně Barbora Kořanová a připraví se pan poslanec Polanský. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tímto se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému nahrán pod číslem sněmovního dokumentu 2916. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Polanský a připraví se pan poslanec Čižinský. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Já bych se rád přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu. Jak jsem předeslal v obecné rozpravě, jde o pozměňovací návrh variantní, takže se v systému nachází pod čísly sněmovních dokumentů 3950 a 3951. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Jan Čižinský a připraví se pan poslanec Marian Jurečka. Prosím.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji. Přihlašuji se k tiskům 3540 a 3952. Jak jsem tady již uváděl, smysl prvního tisku je, abychom stovky tisíc lidí každoročně nehnali na úřady, aby dokládali trvalé bydliště, a toho druhého, aby někdo, kdo zaparkuje auto neoprávněně na chodníku, nebyl ve výhodě oproti někomu, kdo zaparkuje auto neoprávněně na vyhrazeném parkovišti.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní pan poslanec Marian Jurečka, zatím poslední přihlášený. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já se hlásím k pozměňovacímu návrhu 3015, který jsem tady odůvodnil, který se snaží vytvořit více proklientské prostředí pro vlastníky a rodinné příslušníky (vlastníků) vozidel. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Rozhlédnu se, zdali je další přihlášený do podrobné rozpravy. Nikoho dalšího nevidím, končím podrobnou rozpravu. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova? Nemáte zájem o závěrečná slova, takže končím druhé čtení tohoto návrhu.

Nyní přečtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Vít Kaňkovský od 12 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů, omlouvá se od 13.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů paní poslankyně Pavla Golasowská, paní poslankyně Lenka Dražilová se omlouvá z dnešního jednání od 13.30 z důvodu návštěvy lékaře a pan ministr vnitra Jan Hamáček se omlouvá od 12 hodin z pracovních důvodů.

 

Nyní tedy přistoupíme k projednávání dalšího tisku. Jedná se o bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP