Úterý 3. prosince 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

2.
Návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů
právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon)
/sněmovní tisk 220/5/ - vrácený Senátem

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 220/6. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi pana senátora Zdeňka Hrabu a z pověření předsedy vlády uvede sněmovní tisk 220 ministryně spravedlnosti Benešová. Já se omlouvám. Napřed poprosím tedy paní ministryni, aby se vyjádřila k pozměňovacím návrhům. Prosím, máte slovo. Máme po důležitém hlasování, já vím, ale poprosím o klid v sále. Děkuji.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Vážený pane předsedající, dámy a pánové, máme tady znovu tedy nominační zákon, který byl vrácený Senátem s pozměňovacími návrhy. Ty návrhy jsou celkem tři. Tento zákon navazuje na obdobný návrh zákona, který byl předložen již v minulém volebním období, a vláda Bohuslava Sobotky jej sice projednala, ale neschválila. Současná vláda opět zpracovala tento nominační zákon v obdobném znění a v Poslanecké sněmovně byl 27. září tohoto roku schválen a postoupen do Senátu. Senát jej projednal na 12. schůzi 30. 10. a přijal k němu tři pozměňovací návrhy a vrátil návrh v jejich znění zpět Poslanecké sněmovně.

Obsahem návrhu nominačního zákona je povinnost jednotlivých ministerstev provést při výběru osob do řídícího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu, která spadá do působnosti toho kterého ministerstva, otevřené transparentní výběrové řízení na danou pozici. Podle návrhu zákona také budou ministerstva muset veškeré personální nominace nejen do řídících, ale i do dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu, které spadají do jejich působnosti, předložit výboru pro personální nominace, který je následně projedná a zaujme k nim stanovisko. Dále zákon upravuje postavení, složení a působnost výboru pro personální nominaci, který bude poradním orgánem vlády. Stanovisko výboru pro personální nominace k nominaci bude mít doporučující charakter. Pokud se však ministerstvo od doporučení výboru odchýlí, bude mít povinnost toto své odchýlení zdůvodnit. Je důležité zdůraznit, že navržený nominační zákon rozhodně nikterak nechce přenášet finální odpovědnost v případě personální nominací v gesci jednotlivých členů vlády na expertní orgán, protože podle názoru vlády ten, kdo má finálně o personální nominaci rozhodovat, je ten, kdo v daném případě nese nejenom věcnou, ale i politickou odpovědnost, tedy jednotliví členové vlády.

Závěrem bych se ráda stručně zmínila o projednání návrhu zákona Senátem. Jak jsem zmínila, jsou zde tři pozměňovací návrhy. Tyto pozměňovací návrhy Senátu jednak vypouštějí podmínku, aby uchazeč ve výběrovém řízení nesměl být ke dni podání přihlášky do výběrového řízení ve vztahu k funkci, o niž se uchází, ve střetu zájmů. Tato úprava by měla umožnit se kandidátovi vyvázat z dosavadního působení až v momentě, že ve výběrovém řízení bude vybrán, což může pomoci zvýšit ochotu stávajících úspěšných manažerů se výběrových řízení účastnit. Dalším návrhem se pak doplňuje úprava nominace osoby do řídícího nebo dozorčího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu v tom smyslu, že nominovaná osoba nesmí nejen ke dni jmenování nebo navržení do funkce, jak je obsaženo v návrhu, ale po celou dobu výkonu funkce podnikat ve stejném předmětu činnosti, jako má právnická osoba s majetkovou účastí státu, v jejímž orgánu bude působit, a nesmí být členem kontrolního nebo statutárního orgánu právnické osoby se stejným nebo obdobným předmětem podnikání.

Za předkladatele bych k pozměňovacím návrhům, v jejich znění Senát návrh nominačního zákona vrátil Poslanecké sněmovně, ráda sdělila, že lze s těmito návrhy souhlasit, a lze tedy schválit návrh zákona v jejich znění postoupeném Senátem. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, paní ministryně. Omlouvá se pan poslanec Petr Beitl z pracovních důvodů od 15.30 do konce dnešního jednacího dne.

Tak, ptám se, zda ještě případně má zájem se vyjádřit pan poslanec Leo Luzar jako zpravodaj garančního výboru hospodářského výboru. Jestliže tomu tak není, otevírám rozpravu a do té je v tuto chvíli přihlášen jako první pan poslanec Tomáš Martínek. Máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, já jenom krátce bych chtěl se vyjádřit jako jeden z předkladatelů vlastně toho kompromisního pozměňovacího návrhu, který vytvořil tu finální podobu, která odešla do Senátu, že i za Piráty souhlasíme s pozměňovacími návrhy, které připravil Senát k danému návrhu zákona, a že je podpoříme, stejně jako to vyhodnotila i Rekonstrukce státu, která stejně jako Piráti si myslí, že ty pozměňovací návrhy nejsou špatné a jsou ku prospěchu celého zákona. Takže děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Moc se omlouvám, registruji přihlášku s přednostním právem, ale svou chybou jsem nedal prostor panu senátorovi před zahájením rozpravy. Jestli to můžu teď napravit - pane senátore, máte slovo. Poté s přednostním právem pan předseda Michálek. Já už měl pocit, že jsem pana senátora slyšel.

 

Senátor Zdeněk Hraba: Vážený pane předsedající, vážené paní ministryně, páni ministři, milé poslankyně, ctihodní poslanci, má řeč bude krátká. Paní ministryně uvedla tento bod téměř dokonale. Je pravdou, že Senátem prošly všechny mé tři pozměňovací návrhy. Myslím si, že ty pozměňovací návrhy mají ratio, neboť nediskriminují ty, kteří v oboru už pracují, a mohou se účastnit tedy výběrového řízení. Stejně tak je podle mého názoru dost důvodů k vypuštění v druhém pozměňovacím návrhu, tedy v momentě nominování, ten střet zájmů a má svůj smysl k momentu jmenování a po dobu působení ve funkci. Z tohoto místa bych si tedy dovolil vás požádat o podporu senátní verze a doufám v její přijetí. Děkuji za slovo a za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane senátore. Nyní tedy s přednostním právem pan předseda.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, chtěl jsem připomenout, že tenhle ten návrh vznikl tak, že jsme tady projednávali už jednou nominační zákon z pera Pirátů v tomto volebním období, ten byl vrácen k přepracování, a pak jsme po dohodě s vládou dosáhli toho, že vláda sem předložila ten návrh z minulého volebního období. Mám velkou radost, že se nám podařilo dostat až do tohoto stadia, kdy už ten zákon je v podstatě finální. Byla to jedna z našich 20 priorit, abychom konečně nastavili systém, který bude zákonem zakotven, ne pouze usnesením vlády, který znemožní zneužívání těchto funkcí pro ty takzvané politické trafiky. (Velký hluk v sále.)

Rád bych poděkoval Senátu, protože v tomto ohledu odvedl tu práci, která podle mě Senátu náleží, a to podívat se na to druhým pohledem a odstranit věci, které jsou nadbytečné nebo nedomyšlené. Nicméně rád bych připomněl, že to určitě není poslední krok, který je potřeba učinit ve vztahu k obsazování funkcí, protože ten zákon se sice vztahuje na některé pozice ve státě, v dozorčích radách -

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás okamžik přeruším. Mám pocit, že opět úroveň hluku je nemístná. Prosím o klid. Děkuji.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji. Takže ten zákon se vztahuje na některé pozice, například v dozorčích radách, ale bohužel se nevztahuje na některé dokonce významnější pozice ve vedení těch akciových společností, jako je třeba představenstvo společnosti České dráhy, kdy naposledy probíhalo výběrové řízení poněkud zvláštním způsobem, kdy předseda vlády nejdřív oznámil jeho výsledek, a pak teprve probíhalo to výběrové řízení. A tam to samozřejmě žádným výborem pro nominace neprocházelo. Takže myslím si, že i toto je určitý podnět pro zamyšlení. Výbor pro nominace by se měl zabývat případy, jako jsou ty České dráhy a představenstvo Českých drah, protože to jsou daleko vlivnější a významnější posty. A stejně tak u těchto zásadních postů by měla být zaručena určitá úroveň výběrového řízení i kvalifikace uchazeče ve vztahu k řízení takto velkých celků.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, kdo další má zájem o vystoupení v rozpravě. Kontrolou v sálu nikoho nevidím. Rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany paní ministryně, případně pana senátora. Není tomu tak. Přistoupíme tedy opět k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí nadpoloviční většiny přítomných poslanců. (Gong.) Ještě chvilku vyčkám. (Do sálu vbíhá několik poslanců.) Už jsem přizval všechny kolegy k hlasování.

 

Nyní přečtu usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon), podle sněmovního tisku 220/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 220/6."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 117, přihlášeno 180, pro 135, proti 21. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.

 

Děkuji všem za pozornost. Teď už si to jenom rád s chutí podepíšu konečně ten zákon po těch dvou letech. Končím bod. (Hluk v sále.)

 

Otevírám bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP