(17.10 hodin)
(pokračuje Kovářová)

Pan premiér zmínil, že bude celou situaci analyzovat, že si vyžádá informace, a také tvrdil, že intenzivně řeší nespokojenost rodičů s nedostatkem míst v mateřských školách. Pokud jde o ty analýzy, tak musím panu premiérovi říci, že my takovou analýzu máme (obrací se na premiéra). Ta analýza říká, že jen v tisíci obcí, každá obec odpověděla na dotazník, chybí více než 6 tis. míst v mateřských školách a že částka, která je potřeba na mateřské školy v těchto obcích, je 3 mld. korun.

Pane premiére, vzpomeňte si, jak jste úspěšně, jak říkáte, nalíval peníze do dotačního titulu, který jsme prosadili. A já vás žádám, abyste nás opět vyslyšel, a když intenzivně řešíte nedostatek míst v mateřských školách, abyste podpořil naše pozměňovací návrhy, které se týkají navýšení dotací na Ministerstvu školství a na Ministerstvu pro místní rozvoj. Pevně věřím, že tento krok budete označovat jako úspěšný i v dalších letech, a žádám vás ještě jednou o podporu těchto pozměňovacích návrhů.

Jak jsem zmínila, nebudu tady dále dopodrobna hovořit o dalších pozměňovacích návrzích, nicméně je ještě jeden, a to je nový dotační titul na Ministerstvu financí pod názvem podpora výstavby a obnovy materiálně technické základny regionálního školství, kde je v současné době 100 mil. korun, takže si dovolujeme navrhnout navýšení o 300 mil. korun. Tyto peníze jsou peníze de facto investiční a mohou usnadnit život rodičům dětí a žáků.

Nyní mi dovolte, abych se přihlásila k dalšímu pozměňovacímu návrhu, který je veden v systému pod číslem 3739. Tento pozměňovací návrh se týká krajských komunikací. A opět si dovolím citovat z programového prohlášení vlády: Přijmeme pravidla pro dofinancování krajské dopravní infrastruktury, což jsou silnice II. a III. tříd, prostřednictvím rozpočtu SFDI s cílem zajistit pro ně finanční prostředky ve výši 4 mld. korun ročně.

Tedy vláda zatím toto neučinila. Systém, jakým se děje financování tohoto typu, probíhá následovně: Vždy na konci roku Asociace krajů konstatuje, že nemá peníze na rekonstrukce silnic II. a III. tříd. Ve státním rozpočtu se ovšem tato částka většinou neobjeví a paní hejtmanka vždy musí v březnu zasáhnout a konstatovat, že jsou peníze potřeba, což se vyjedná v březnu, v dubnu, což je pozdě, protože přece jenom stavby musí být nějakým způsobem včas rozjeté.

Čili si dovolujeme navrhnout, aby tato částka byla již v rozpočtu SFDI, a přesunujeme tam částku 4 mld. korun. Nehledě na to, že také pan ministr Kremlík v souvislosti se zavedením mýtného na silnicích I. tříd s tím, jak tady, myslím, včera paní hejtmanka hovořila, nebo dneska dopoledne, včera, o tom, že jsou velké obavy, že kamiony budou sjíždět na silnice II. a III. tříd a dojde k jejich velkému poškození. Pan ministr tedy slíbil, že peníze dá krajům k dispozici. (Poslankyně Mračková reaguje z lavice.) A ještě ke všemu na značky, ale slíbil i na silnice. Mám to zaznamenáno v monitoringu, pane ministře. Jak jsem koupila, tak prodávám. Nicméně jsou to 4 mld. na komunikace II. a III. tříd.

Další pozměňovací návrh se týká také komunikací, a to místních. Pozměňovací návrh je veden v systému pod číslem 3740. Opět si dovolím citovat z programového prohlášení vlády: Kromě podpory bydlení rozšíříme jeho aktivity i do oblasti regionálního rozvoje a podpory venkova, dále je to podpora strategických investic obcí do modernizace veřejných prostranství, v bytové zástavbě regenerace brownfields, místních komunikací a cestovního ruchu.

Čili i náš pozměňovací návrh je v podstatě v souladu s programovým prohlášením vlády. Důvod, proč navrhujeme přesun finančních prostředků ve výši 300 mil. korun na rekonstrukci či výstavbu místních komunikací, je následující. Převis v těchto dotačních titulech činil až 2 mld. korun. Další žádosti v příštím roce nebudou uspokojeny a kromě jiného na základě mapování, které bylo provedeno v obcích do 3 tis. obyvatel, činí potřeba na místní komunikace 200 mld. korun. V současné době si obce vzhledem k finanční náročnosti místních komunikací nemohou dovolit komunikace opravovat v takovém tempu a množství, jak by chtěly, což dokazuje i ten vnitřní dluh ve výši 200 mld. korun. To je důvod, proč aspoň navyšujeme částku o 300 mil. korun.

Další pozměňovací návrh je návrh, který se opakuje každoročně a týká se kulturních památek. Je veden v systému pod číslem 3743. Jak jistě víte, kulturních památek máme v České republice 40 tis. Jedná se samozřejmě o kulturní dědictví. Vláda si je toho vědoma, protože co se týče památek - a pak budu dále hovořit i o živém umění - si dala do svého programu následující: Podle možností státního rozpočtu budeme postupně navyšovat alokaci finančních prostředků v jednotlivých programech, a to jak pro oblast živého umění včetně regionální sítě divadel a orchestrů, tak pro oblast památkové péče, nebo pro paměťové instituce.

Čili zde je vidět, že si vláda uvědomuje důležitost rekonstrukce regionálních památek. Nicméně, světe div se, v návrhu státního rozpočtu na příští rok je na opravu památek právě v regionech dokonce o 50 mil. méně. Jako každý rok upozorňujeme na to, že na Ministerstvu kultury leží analýza, která říká, že na těchto kulturních památkách je vnitřní dluh více než 300 mld. korun. Vláda se sice chlubí, a pan premiér dost často hovoří o tom, že vláda přidává na kulturní památky, což je svým způsobem pravda, ale jsou to pouze ty velké ve vlastnictví státu, a zapomíná na ty ve vlastnictví obcí, soukromých osob či církví. Domnívám se a myslím si, že každý, kdo má kulturní památky rád, si je vědom toho, že jde v tomto případě nejenom o zachování kulturního dědictví, ale možná by i paní ministryni financí potěšilo, že každá koruna investovaná právě na opravu kulturních památek se vrátí do státního rozpočtu minimálně třikrát. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP