(23.00 hodin)
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já mám jednu prosbu na paní ministryni, spíše takovou žádost o zjednání nápravy v tom materiálu, aspoň v té metodice toho materiálu na příští rok, protože rozpočtový výhled počítá tedy s výjimkou oblastí, kde už na to je koaliční dohoda, a to jenom krátkodobě, protože třeba na rok 2022 to tam třeba není, nebo v nižší částce, tak nepočítá s růstem platů státních zaměstnanců o nic. To znamená v tom návrhu je, že ten růst bude 0 %. A logicky když očekáváme nějakou inflaci, tak očekáváme i nějaký nárůst platů státních zaměstnanců, a pokud tedy ve skutečnosti očekáváme, že ty platy státních zaměstnanců o něco porostou, ale současně je v tom výhledu napsané, že schodek bude 40 mld. korun, a ty platy tam nejsou zahrnuté, tak to prostě nesedí a nepotkává se to. Prostě ty platy určitě porostou víc, jestli nepřijde nějaká brutální krize, kdy by rostly platy státních zaměstnanců o nulu, a v takovém případě potom prostě neodpovídá ten předpokládaný schodek skutečným výdajům.
Takže já bych chtěl požádat, aby ty platy byly zahrnuty aspoň v nějaké minimální variantě už v tom výhledu třeba na úrovni inflace nebo predikce, já nevím, dvou třetin růstu reálných mezd nebo něco takového. Ale dávat tam nulu vede k tomu, že ten materiál je potom v praxi nepoužitelný, protože nikdo nevěří tomu, že se bude používat, nikdo nevěří tomu, že ta čísla, co tam jsou, vlastně k něčemu jsou. My tady jednáme prostě v 11 v noci a všichni vědí, že to je formalita, která vlastně nikoho nezajímá, a přitom to je zásadní dokument, který by měl dávat nějakou šanci předvídat ten vývoj státních výdajů do příštích let. A pokud se to k tomu nebude používat, tak to nemusíme schvalovat vůbec.
Takže z tohoto důvodu bych chtěl požádat skutečně o nějakou nápravu, o to, aby aspoň v minimální variantě se tam ten růst platů státních zaměstnanců promítl, už proto, aby ti zaměstnanci věděli, že v případě, že ekonomika bude nějak normálně fungovat, s čím můžou minimálně počítat. To mi přijde slušné vůči lidem, co pro nás pracují, aby mohli očekávat, o kolik jim stoupnou platy, když bude inflace 2 % a růst 2 %. Tak aspoň aby věděli, že jim reálně neklesnou, zatímco dneska ten návrh říká, že jim klesnou. Takže o tuto nápravu bych chtěl poprosit. A současně říkám, že tohle je hlavní důvod, proč my nemůžeme ten materiál podpořit, protože prostě vůbec neodpovídá realitě. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Miroslava Kalouska, zatím poslední přihlášený ve všeobecné rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. No já musím říct, že ač pozdní hodina, vyloudila mi upřímná slova paní ministryně na tváři docela úsměv. Ona říká: ten pokles o půl miliardy v kapitole Ministerstva kultury, to má své technické důvody. Tam budou končit nějaké projekty, proto těch peněz na kulturu nebude potřeba tolik. No ale je tomu opravdu tak? Když tam nějaké projekty končí, neměly by nějaké jiné začínat? V programovém prohlášení vlády čtu, že vláda chce vycházet z koncepce rozvoje kultury z let 2015 až 2020 s výhledem do roku 2025, a tam v té koncepci si přečteme, že cílem je dosáhnout 1 % HDP výdajů na kulturu. Ale my, protože končí nějaké projekty, to procento chceme v roce 2021 snižovat.
Já vám s dovolením ocituji odstavec z programového prohlášení vlády týkající se Ministerstva kultury, pane ministře Zaorálku. "Zvýšíme," prosím, nepíše se tady snížíme, píše se tady: "zvýšíme veřejné výdaje do oblasti kultury posílením rozpočtu," neříká se oslabením, píše se "posílením rozpočtu Ministerstva kultury. S ohledem na zásadní roli kultury v rozvoji demokratické společnosti zvýšíme platy pracovníků veřejného kulturního sektoru do konce volebního období v roce 2021 na úroveň odpovídající úrovni státních zaměstnanců ve školství," máte v programovém prohlášení vlády. Takže ano, v tom výhledu pro rok 2021 je těch 5,5 mld., co jste jim upřeli letos, tak ty v tom roce 2021, v tom výhledu, jsou v kapitole Ministerstva školství, ale v té kapitole Ministerstva kultury nejsou. Tam klesáme o půl miliardy, tam snižujeme podíl výdajů na kulturu vůči HDP. Tam tvrdíme, že nám končí nějaké projekty, a proto můžeme dávat na kulturu o půl miliardy méně v roce 2021 než v roce 2020.
Pane ministře Zaorálku, vy se tady... Pane ministře Zaorálku! Vy se tady velmi rád pouštíte z tohoto místa do poměrně odvážných makroekonomických úvah. Ale tohle není žádná makroekonomická úvaha, tohle je vaše kapitola a tohle je vývoj prostředků do kapitoly Ministerstva kultury. Tohle je vaše odpovědnost a vy jste souhlasil s tím, že v roce 2021 dostane kultura - to je vládní dokument, já ho beru vážně - že v roce 2021 dostane Ministerstvo kultury o půl miliardy méně, než je před chvílí schválený rozpočet na rok 2020. Jste hanebný ministr kultury, pokud s tímhle souhlasíte!
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Přeji příjemnou poslední hodinku tohoto jednání. A nyní pan poslanec Jurečka z místa. Prosím.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já bych chtěl ještě navázat, co jsem zapomněl zmínit. Já nerozumím úplně těm plánům, když se očekává během dvou let nárůst plus zhruba 115 mld. korun. Tak kromě zmiňovaného Ministerstva kultury, prosím pěkně, kolegové poslanci a poslankyně, a především prosím, aby teď zpozorněli kolegové ze zemědělského výboru, pokud ten materiál více zkoumali, je tam navrhováno za ty dva roky snížení rozpočtu Ministerstva zemědělství o celou 1 mld. korun. Dneska je skutečnost 24,4 mld. v letošním roce, ona bude nakonec ještě o něco vyšší, protože vláda ještě přidala do rozpočtu Ministerstva zemědělství. Na příští rok je ten rozpočet plánovaný o 400 mil. nižší a nejsou tam pokryté věci, které jsem tady zmiňoval dnes v rámci obhajoby pozměňovacích návrhů z hlediska třeba kalamitní situace a pomoci vlastníkům lesa, ale v dalších dvou letech, 2020 až 2022, se i přes ten obrovský nárůst více než 100 mld. korun na příjmech plánuje snížit rozpočet Ministerstva zemědělství na 23,1 mld. korun. Já nevím, jestli tady s tím pan ministr Toman, který tu dnes bohužel není, souhlasil, ale v té vládě pro to hlasoval. Ale prostě přijde mi to neuvěřitelné v té situaci, kdy tak významně se plánují očekávané růsty příjmů, takto snižovat další rozpočet, a podotýkám, ekonomického ministerstva, které investuje např. i do vodohospodářské infrastruktury měst a obcí v oblasti čistíren odpadních vod, kanalizací atd. A bude v tu dobu také výpadek v rámci období, kdy bude končit staré období a bude začínat nové období, tak bude třeba výpadek v rámci Programu rozvoje venkova z hlediska podpory investičních opatření. Prosím vás pěkně, domýšlíme to, když tyto věci plánujeme?
A pak mám konkrétní dotaz. Ještě se vrátím k tomu svému komentáři té daňové kvóty. Teď v Otázkách Václava Moravce pan premiér říkal, že počítá se zrušením superhrubé mzdy. Tak se chci zeptat paní ministryně, jestli tento návrh je míněn vážně a koaliční vláda ho bude realizovat a jestli to tedy je promítnuto, tento dopad, i do toho odhadu vývoje sdružené daňové kvóty. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a to je v tuto chvíli poslední přihláška do všeobecné rozpravy, takže pokud se již nikdo nehlásí, všeobecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po této rozpravě. Není tomu tak, v tom případě nezazněly žádné návrhy, které bychom v tuto chvíli měli hlasovat, takže přistoupíme k rozpravě podrobné, kterou tímto otevírám. V ní žádné přihlášky nemám. Ptám se, jestli se někdo hlásí do podrobné
rozpravy. Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím. Ptám se znovu, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak.
V tom případě nás čeká hlasování o návrhu usnesení. Já ho tady nemám, nicméně bych požádal když tak o přednesení.
Poslanec Jiří Dolejš: Já vám to, pane předsedající, osvěžím, je to velmi jednoduché usnesení, které navrhl při svém projednávání rozpočtový výbor, a je to střednědobý výhled vzít na vědomí.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, je to: Poslanecká sněmovna podle § 4 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, což jsou rozpočtová pravidla, bere na vědomí střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022.***