(18.40 hodin)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Mám tady dvě faktické poznámky, pana poslance Skopečka a pan poslance Munzara, a pak s přednostním právem pana předsedu Stanjuru. Ještě než dám slovo, omlouvám se, přečtu tři omluvenky. Pan poslanec Jiří Kohoutek se omlouvá dnes od 18.30 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů, paní poslankyně Karla Maříková dnes od 18.30 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů a paní poslankyně Tereza Hyťhová dnes od 18.30 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů.
Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně za slovo. Já chci zareagovat na slova pana guvernéra, respektive se ho zeptat. On v té své argumentaci říkal, že to, že bude mít nově, nebo že se uzákoní tři nástroje, tři typy těch regulací při poskytování hypoték, neznamená, že bude muset využívat všechny tři, že to je vždycky o té kombinaci, tak já bych se ho chtěl zeptat, v rámci těch doporučení, která dneska fungují směrem ke komerčním bankám, kolik z těchto tří nástrojů, která dneska chcete uzákonit a která jsou jako doporučení těm bankám diktována nebo doporučována, jestli je to jeden, dva, nebo tři. To je první otázka.
Druhá poznámka. Úplně jsem nerozuměl té logice kolem toho Irska, kde jste říkal, že během dvou měsíců se jim ten podíl úvěrů v nějakém selhání dramaticky zvyšoval, jak by jim pomohlo, když by v té chvíli měli uzákoněny tyto limity, jak by jim to pomohlo v tu chvíli k nějakému lepšímu vývoji. Tam to bylo přece úplně o něčem jiném.
A třetí věc k té finanční stabilitě. Ono to tady vypadá, jako že Česká národní banka nemá žádné nástroje k tomu, aby řešila finanční stabilitu, nemá žádné nástroje směrem k bankám. Vždyť to přece není pravda. Kapitálová přiměřenost, celá řada dalších nástrojů, kterými Česká národní banka finanční stabilitu bankovního sektoru v České republice řeší, tak těch má Česká národní banka celou řadu. A přiznejme si, že od roku 2008 po pádu banky Lehman Brothers celosvětově míra regulací, které mají k dispozici dohledové orgány, a pan guvernér tu správně říkal, že v řadě zemí to dělají dvě instituce, aby právě jedna instituce neměla u sebe takovou míru pravomocí, jakou dneska chce Česká národní banka. (Upozornění na čas.) Tak to mají třeba Ministerstvo financí a centrální banka. Tak o kolik se třeba zvýšil jenom počet zaměstnanců České národní banky (Předsedající: Děkuji.) na dohledu od roku 2008? Myslím, že to bude poměrně vysoké číslo.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Znova upozorňuji, že čas vymezený na faktickou poznámku je dvě minuty. Pan předseda Stanjura s přednostním právem v rozpravě. Prosím.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Právě proto jsem si nevzal faktickou připomínku. Nejdřív se chci omluvit kolegovi Patrikovi Nacherovi, protože jsem zopakoval otázky, které položil on, a je to jenom čistá shoda okolností, ale je to férové, aby to zaznělo. Nicméně tím pádem ty otázky padly dvakrát, pan guvernér dvakrát neodpověděl. Mohu číst v tom jeho vyjádření, když vlastně říká, že jsme na tom jako v tom Irsku, že žádný problém není, že to je odpověď na tu první otázku, jak velký problém je na hypotečním trhu. To takhle můžu z toho jakoby přečíst, nicméně my jsme se oba dva ptali, jak se řídí komerční banky dneska doporučeními České národní banky, a na to jsme odpověď nedostali.
Já jsem rád, že tady je pan guvernér a že máme možnost takhle přímo na sebe reagovat, protože myslím, že to pak je rychlejší debata. Tak já zkusím okomentovat, případně se zeptat na jeho vystoupení.
Myslím si, pane guvernére, že to přirovnání s tou přírodní katastrofou a krizovým řízením prostě nesedí. Myslím si, že fakt nesedí. Pokud tady někdo obhajuje návrh zákona a současně říká "pokud si myslíte, že když ten návrh zákona schválíte, že se něco změní, tak se pletete", no tak pak se musíme ptát, když se nic nezmění, k čemu to vlastně potřebujeme. Možná ty budoucí katastrofy, ale já tomu prostě takhle nevěřím.
Pan guvernér říká, a v tom má pravdu, že z těch tří ukazatelů nemusí použít všechny tři současně. Ale mohou. Kdybych měl věřit vašim slovům, tak bych třeba rozuměl tomu, že tam jsou vyvolané tři ukazatele a že Česká národní banka má právo použít dva. Libovolné dva. Sám jste říkal, a já s tím souhlasím, že v různých okamžicích se mohou jevit jako důležité různé parametry.
My samozřejmě nemáme tolik informací jako pan guvernér osobně a Česká národní banka jako instituce, nicméně by mě zajímalo, v kolika zahraničních zemích se používají všechny tři dohromady. Fakt nevím. Takže to není tak, že bych to měl napsané a teď vás zkoušel, pane guvernére, a chtěl říct, že vy jste řekl dva, a já vím jenom o jednom, nebo naopak. Takže v tom je také velký problém, pokud by se použily všechny tři najednou, a tam by i podle našeho názoru došlo k omezení přístupu na hypoteční trh, ale možná jsou zahraniční případy, kde všechny tři platí současně, a pak se můžeme podívat, co to udělalo s tím hypotečním trhem v té konkrétní zemi v nějaké časové řadě.
Takže ještě pan guvernér řekl, že ty pravomoci vlastně nechce. To je mi sympatické. Tak proč projednáváme ten návrh zákona, kde ta nová kompetence přichází? Bezesporu nová regulace je pro regulátora novou kompetencí. To si myslím, že to takhle jednoduché je, když si vysvětlím slovo, co je to regulace a zda to je pravomoc, kompetence, nebo ne. Tak to pak úplně nesedí.
Problém, na který pan guvernér poukázal velmi správně, jsou pobočky těch bank. To si myslím, že je věc, kterou bychom měli zvažovat, a to řešení úplně jednoduché není. To já připouštím. Ale máme věřit tomu, že tenhle návrh zákona problém, potenciální problém, potenciálně je třeba říct, problém s pobočkami vyřeší? Mně se to prostě nezdá. Možná to tak je, ale to zatím nevidím. Ale ten problém reálně existuje, protože - v tom má pan guvernér pravdu - národní regulátor má v tomhle omezené nebo skoro žádné pravomoci.
Já nevím, možná pan guvernér reagoval na některého z mých kolegů, a neslyšel jsem úplně všechna vystoupení, ale takové ty, řekl bych, spiklenecké teorie, já myslím, že to není předmětem té vážné debaty. Teď nemyslím z vaší strany, myslím, že jste na to reagoval, že někdo má úplně spiklenecké teorie, co by ta Česká národní banka mohla dělat, komu by mohla pomoct, zombie firmy a podobně, to by nemělo být předmětem naší debaty, protože to tu debatu odvádí někam jinam a pak se nekoncentrujeme na to hlavní.
Takže já jsem pochopil - a možná mě pan guvernér opraví - z jeho vystoupení, že nemáme problém na hypotečním trhu. Nemáme problém v České republice na hypotečním trhu. Pravděpodobně, když o tom nemluvil, možná na to zapomněl. Tomu rozumím, že těch dotazů padlo hodně, tak pravděpodobně se komerční banky drží doporučení regulátora.
Pak je samozřejmě otázka, když si představíme, že bohužel tady tu většinu vidím, což mě mrzí, třeba vás argumentačně přesvědčíme do třetího čtení, že ta novela není dobrý nápad, tak si představme, že ta pravomoc bude a Česká národní banka usoudí, že nastal čas, aby jeden, dva nebo tři ty ukazatele nějakým způsobem nastavila nebo - mně se to hrozně líbilo, to sloveso, já vám ho seberu, pane guvernére - kalibrovala. Opravdu, opravdu si myslím, že to je příhodné sloveso.
Bude se to kalibrování, nastavování týkat pouze nových hypotečních úvěrů? Pokud ano, tak si pak řekněme, statisticky, z celkového objemu hypotečních úvěrů kolik jich vzniká za jeden rok k tomu, co běží. Já z hlavy nevím a možná bych vás poprosil o tu informaci, jaká je průměrná doba hypotéky, to skutečně nevím. A když přihlédneme k průměrné době hypotéky a možná k průměrné výši hypotéky, tak můžeme pak kvantifikovat, pokud bychom přistoupili, respektive regulátor, k tomu, jaké procento na celkovém hypotečním trhu by bylo regulováno použitím těch ukazatelů, ať už by byl jeden, dva, nebo tři, protože i to je důležité v této rozpravě - protože jaký může vzniknout problém? To, že budou poskytovány nové, špatné úvěry, to bezesporu ano, ale stejně tak může vzniknout problém z různých důvodů, že mnozí z těch, kteří ty hypotéky už mají, přestanou být schopni ty hypotéky splácet. A to se, myslím, stalo i v těch zemích, o kterých jsme mluvili a o kterých jsme naštěstí pouze četli, o těch problémech (nesroz.) v České republice bylo. Ale ty... (Odmlka pro neklid v sále.) ***