(15.20 hodin)
(pokračuje Babiš)

Já jsem byl ve firmě, která má 35 000 zaměstnanců, a řídil jsem to přes sedm lidí. A vždycky jsem si vybral nějaké věci, na které jsem dohlížel. A když jsem vyřešil problém, tak jsem to posunul tomu manažerovi. Takže nevím, jak se mám s vámi bavit o řízení, když my dva jsme z úplně jiného světa. Takže ono se to těžko potom jako vysvětluje.

Já osobně dohlížím - ne, pan Havlíček nemá, já dohlížím na ŘSD. A jsem on-line s panem ředitelem. I SŽDC, i České dráhy. I teď investujeme do Baťova kanálu atd. Takže v tom není problém. Přece když máte velké firmy, je tam management, je tam představenstvo a je tam dozorčí rada. Takže vám úplně stačí jednou za měsíc se podívat na výsledek a něco se zeptat. A dneska máme přece všechno on-line, můžeme si zavolat.

A já se divím, že mluvíte o té IT zakázce. Vždyť tam máme, vy tam máte Stanjuru, já tam mám Pustějovského, socani tam mají Onderku. A co tam dělali v té dozorčí radě SFDI? Proč je někdo neinformoval? No protože je podvedli stejně jako podvedli nás! SFDI. A neobtěžovali se někoho informovat. Takže nevím, proč mi to vyčítáte. Když tam teda je nějaký ten výbor nominovaný Sněmovnou, tak ať to taky vysvětlí. Já jsem se to dozvěděl z novin. A drzost těch úředníků, které jsem víckrát vyzval, aby rezignovali, první náměstek ministra dopravy a ředitel SFDI, který má rozpočet 93 miliardy, je taková. Já jsem zvědav, jak teda, ano, a vy budete říkat, už jste mi to říkal v úterý, že zákon o státní službě, že jste to kritizovali. Asi jste měl pravdu, asi jsme to nezvládli dobře. Tak jsem zvědav, když přijdu a budu od vás chtít, abychom vyndali SFDI ze zákona o státní službě, jestli nás podpoříte. Aby se nám ti úředníci nesmáli, například.

Takže si myslím, že určitě nebudu obsazovat Ministerstvo dopravy jiným ministrem. Je to definitivní rozhodnutí, moje, je to moje kompetence. A já Havlíčkovi s tím budu pomáhat. Ty velké firmy, ty mě zajímají. Proč staví pomalu? Co dělají? Plno věcí je tam. Národní investiční plán. Takže pan Havlíček restrukturalizuje to ministerstvo a nastaví tam nový pořádek, pokud to můžu tak říct. A to je všechno. A já určitě dohlídnu na ty velké firmy. Protože tam jsou nové managementy. Máme nového šéfa ŘSD, máme nového šéfa Českých drah, máme toto, takže není problém, a to jsou klíčové firmy a já si myslím, že to určitě bez problému zvládneme. Chápu, že někteří lidé, kteří nikdy neměli tolik firem, tak to neumějí pochopit, ale je to jen systém řízení. A věřte mi, že s tím mám celkem zkušenosti.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a pan předseda bude mít zájem o doplňující dotaz. Prosím.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Já sice pane premiére skutečně nejsem ředitel zeměkoule jako vy, ale řídil jsem jednu z největších veřejných institucí v této republice, která měla 5 000 zaměstnanců, šestimiliardový rozpočet a postavil jsem unikátní kampus, na který se jezdí dívat z celého světa a který na rozdíl od vašich slibovaných investic opravdu stojí. A lidé ho užívají a slouží České republice. Takže se tady na mě nevytahujte, co kdo řídil a co kdo neřídil!

Já jsem vám položil jasnou otázku a neptal jsem se vás na ty věci, na které jste mi odpovídal. Já jsem se vás ptal na problémy v obou resortech a říkal jsem vám, že prostě podle mě není možné, aby to zvládl jeden ministr. Připomeňme si, že třeba Martu Novákovou stálo krk to, že se nedokázala posunout k dalšímu telefonnímu operátorovi, díky kterému by se zlevnila data. Ministr Havlíček podle mě s tím nijak nepohnul, nepohnul s Dukovany, s Temelínem, a teď jste ministrovi Havlíčkovi přidělil další podle mě extrémně těžké úkoly, které stojí a kde se Česká republika neposunuje. Tak se vás ptám, jestli to nechcete řešit a nechcete mít dalšího ministra, který by to opravdu posunul.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan premiér bude reagovat na doplňující dotaz. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Já vás skutečně obdivuji, pane předsedo. Asi neznáte historii, jak se Řebíček stal ministrem dopravy za vás. Měl být Bendl, potom se něco stalo. A proč za vaší vlády stál kilometr dálnice 450 milionů a za nás stojí 150? Víte proč? Vy to dobře víte, proč. Tak prosím vás mě nepoučujte. Řebíček byl majitel Viamontu, tunelovali jste to brutálně. Já nevím, proč to vůbec otevíráte, tyhle vaše staré průšvihy. Proč to řešíte? My nejsme zkorumpovaní. S Havlíčkem jsme přišli z byznysu. Nás nikdo neuplatí. Děláme to poctivě a Havlíček dělá dobrou práci. Dělá dobrou práci. A věřte mi, že ty dva resorty zvládne. I to jádro. Takže nechápu tuhle debatu, ale nepouštějte se do debat, kde nemůžete vyhrát! Já mám dobrou paměť. A dal jsem vám to na Facebook, tam si to přečtete, ty vaše průšvihy od revoluce.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní bude interpelovat pan poslanec Černohorský ve věci seznamu investičních akcí v Národním investičním plánu. Připraví se pan poslanec Munzar. Prosím.

 

Poslanec Lukáš Černohorský: Děkuji za slovo. Já bych se rád zeptal na to, kde se v Národním investičním plánu vzal seznam staveb, jako je výstavba nového zimního stadionu ve Frenštátě, Hlučíně či Zlíně. Protože například je tam uvedeno také město Příbor a zde starosta vůbec nevěděl, že se něco takového má stavět. Což evidentně bylo překvapení i pro ostatní, protože třeba ve Zlíně už jsou hokejové stadiony dva. Takže tohle by byl třetí. Takže mě by spíš zajímalo, z jakých dokumentů jste vycházeli, případně jaká organizace vám nahlásila, že by takové stavby měly být realizovány. Protože jako investoři jsou tam totiž psána jednotlivá města, ale nemá tam o tom nikdo žádné informace. A naopak, proč tam třeba chybí, vy jste sám teď zmiňoval, že třeba v Ostravě-Porubě chybí školky, tak jakým způsobem by se třeba měli nahlásit starostové, že by potřebovali, abyste jim tedy zajistil nějaké finanční prostředky na dostavbu dalších školek, které chybí v Národním investičním plánu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení. A prosím pana premiéra o odpověď.

 

Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Školky tam chybí, protože jsme téměř je vyřešili. A já když jsem vyzval lidi, tak jsem dostal z té Ostravy, tam se to nepovedlo, myslím starosta Letohradu mi psal. Osm a půl miliardy jsme tam transferovali z evropských peněz. Řešíme ty skupiny. Vaše kolegyně mě tady interpelovala, tak školky tam nejsou, to by byl potom samozřejmě seznam tisíců.

Jak vznikl ten seznam? No ten seznam vznikl tak, že jsme oslovili, všechny resorty to daly, všechny naše státní organizační, hejtmani, oslovili jsme primátory, a kdo nám to nahlásil, tak jsme to tam dali, a samozřejmě já jsem rád, že jednotliví ti účastníci s tím pracují. Takže teď jsme otvírali, tedy začínáme stavět ten Baťův kanál, tak tam mají za 1,9 miliardy do roku 2030. Primátor Prostějova mi říká: Není tam oprava zimního stadionu za 168 milionů. Někteří protestovali, že to tam mají, no tak to dáme pryč. To přece není problém. Ale toto není, toto je nástroj na to teď konkrétně, abychom připravovali rozpočet roku 2021.

Dneska jsem byl ráno v Litvínově. Chtějí do stadionu 555 milionů. Tak jsme se domluvili, že by majitel, Unipetrol, mohl dát stovku, primátorka, nebo starostka stovku, kraj dvě stovky a stát možná stopade. Ano? A těch stopade potom já musím dostat do rozpočtu. A pokud pan hejtman Čunek bude stavět nemocnici, asi ji tady má, no tak si ji postaví. Takže to je pracovní nástroj a sumář a potenciál naší země, protože zkrátka jednotliví ministři o tom ani nevěděli, co tam mají. Nevěděli. Ano?

Usnesení vlády 2002, rekonstrukce zámku Litomyšl. A co jako? No nic! Pokud to ten ministr nenarve do rozpočtu, tak tam není. Takže ty podklady dávali všichni a s tím se bude pracovat, bude se to měnit, a pokud samozřejmě někteří protestují, že tam něco je, tak to dáme pryč. Takže to není zákon. To je vlastně potenciál naší země a já myslím, že je to dobře a že s tím pracují ti primátoři, hejtmani. A teď já samozřejmě s tím pracuji, hlavně se věnuji nemocnicím, protože jde o to cash flow. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP