(14.40 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Mýtus číslo jedna je tedy, že tady tato novela zavádí nahrávání hovorů, není to pravda. Ve skutečnosti ta novela se snaží o zachování, protože hovory se v plném rozsahu nahrávají již od roku 2004. S tím souvisí i druhý mýtus, to znamená, že poradcům porostou náklady. Nikoliv, neporostou, protože oni už tuto povinnost měli, resp. mají, takže ty náklady jednorázově byly dávno vynaloženy, nemluvě o tom, že náklady na tyto záležitosti s technologickým pokrokem samozřejmě významně klesají.

Pokud jde o další mýtus, že se budou nahrávat citlivé informace, tak cílem nahrávky je obchodní příběh, který je klientům prodáván. Tady nejde o to, jestli je manželka zdravá, nebo není. Tady jde o to, že klient se domlouvá s poradcem o tom, jak má investovat. A to se děje samozřejmě v rámci nějaké vazby toho poradce s klientem. Nicméně cílem záznamu je mít ten záznam o rozhodnutí, o pokynu, a co k němu vedlo. Pokud se klient nechce s poradcem bavit po telefonu, nechce být nahráván, tak kdykoliv může toto učinit. On kdykoliv může říct tomu poradci: pane poradce, nebo pane XY, prosím, uděláme to spolu, přijeďte za mnou, přijeďte za mnou práce, domů, do kavárny, uděláme si to face to face, uděláme si krátký záznam, že jsem vás požádal o provedení toho a onoho pokynu, a vše je v pořádku. Čili není potřeba se nechat nahrávat, kdo to nechce, kdykoli může říct: uděláme to ústně. A také osobně musím říct, že takový postup klientům, pokud se mne ptají, doporučuji. Je to vždycky lepší.

Pozměňovací návrh Senátu tedy naopak ruší dlouhodobý standard, který je pro klienty v konečném případě, pokud se stane něco špatného, jedinou možností, jak se domáhat případné náhrady škody. A to je to, oč tady běží, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Hlavním cílem strany, která za to, myslím zájmové skupiny, která za to lobbuje, tzn. distributorů a investičních poradců, kteří, zdá se, uspěli se svou aktivitou v Senátu, je totiž zajistit si větší investiční eldorádo, něco, co už tady bylo např. donedávna v případě investičního životního pojištění. Dnes už sice poradci nemají fialová saka a mokasíny s bambulkami, ale bohužel ani odvahu osobně navštívit a tváří v tvář přesvědčit klienta, ale raději se anonymně schovávají za sluchátko telefonu. Na druhé straně je pravdou také to, že klienti se sami často stávají obětí své vlastní chamtivosti a naivnosti.

Nicméně z pohledu rozvoje a reputace kapitálového trhu by přijetí pozměňovacího návrhu Senátu byl významný krok zpět, který poškodí klienty i poctivé finanční poradce. Dovolím si vás tedy požádat, aby Poslanecká sněmovna nepodpořila Senátem navržené znění. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane guvernére. Ptám se, kdo další má zájem o vystoupení v rozpravě. Pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane předsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, pan guvernér, místo aby použil racionální argumenty, tak označil horní komoru jako celek jako lidi, kteří jdou na ruku nějakým pochybným obchodům. Já chci jenom připomenout, že jsme obdobný pozměňovací návrh projednávali v rozpočtovém výboru, kde jej podpořili všichni, myslím, s výjimkou jednoho, napříč politickým spektrem. To taky bylo doporučení rozpočtového výboru před třetím čtením. Ano, paní ministryně podle mě jenom z politických prestižních důvodů se postavila proti, protože představte si, že bychom změnili vládní návrh zákona!

O co vlastně jde? Pan guvernér se mýlí, když říká, že tím, že budeme nahrávat všechno, ochráníme více klienty. I v té dikci, kterou nám doporučuje Senát, se vlastně říká, že nahrávat se budou všechny obchody, které povedou nebo mohou vést k uzavření konkrétního obchodu. Možná byste, pane guvernére, mohl nám říct například, kolik bylo stížností za kalendářní rok a jaký byl počet obchodů, když to porovnáme. Vidíme tady další zásah České národní banky, která čím dál častěji nám diktuje, a bohužel slabé Ministerstvo financí jí vychází vstříc, jaké další pravomoci a jaké další regulace chce zavést.

Až budeme u bodu 221- inflace, tak se ptejme guvernéra, jak to, že Česká národní banka není schopna plnit své inflační cíle. Dokonce ani ne v tolerančním pásmu. Pokud dneska byly zveřejněny nejčerstvější informace, že inflace je 3,7 %, tak chci připomenout, že inflační cíl České národní banky je 2 %. To už jsme skoro o 100 % vedle. Toleranční pásmo je plus minus 1 %, tzn. 1,0 až 3,0. Už i tady jsme o sedm desetin nahoře. Místo aby tady upřela pozornost Česká národní banka, tak přichází s dalšími a dalšími návrhy. A vzpomeňme si na poměrně ostrou debatu ohledně nových pravomocí České národní banky, které se týkají hypotečních úvěrů. Já se na debatu k bodu 221 těším, protože tak vysoká inflace znamená, že nominální růst důchodů nemá tak pozitivní efekty, jak se např. Sněmovna domnívala, když o tom jednomyslně hlasovala. Stejně tak inflace ukousne část z reálných mezd těm, kteří si domluví vyšší mzdy nebo vyšší platy.

Takže já odmítám interpretaci, že kdo nepodporuje bezbřehé nahrávání, nějakým způsobem podporuje nekalé obchody. To vůbec není pravda. A kdyby si - pokud mám dobré zprávy ze Senátu, a když tak mě pan kolega Vilímec doplní, tak nebýt vystoupení vašeho kolegy, tak možná to rozhodnutí Senátu nebylo tak jednoznačné. Poté co tam tak zmateně vystupoval, tak vlastně zvýšil počty senátorů, kteří hlasovali pro ten konkrétní pozměňovací návrh, protože v debatě nebyl schopen věrohodně fundovaně obhájit stanovisko České národní banky, které se promítlo i do stanoviska ministryně financí. Já nevím, jestli paní ministryně v Senátu byla přítomna, nebo ne, to jsem nezjišťoval. Nicméně z řad našich senátorů interpretace vystoupení člena Bankovní rady takhle vyzněla, jak jsem vám otevřeně na mikrofon v této chvíli sdělil. A opět, místo abychom racionálně debatovali o rozdílu mezi tím nahrávat všechny případy, které povedou, nebo mohou vést k obchodu, a tím bezbřehým nahráváním, tak panem guvernérem jsou odpůrci tohoto postoje označeni šmahem jako ti, kteří podporují nekalé obchody a možná že už nemají fialová saka a mokasíny, jak jste to říkal, pane guvernére. To není fér a odborná debata - to se opět vracíme k politické debatě. Pojďte zpátky do politiky, a pak se takhle můžeme popichovat, to je určitě v pohodě, to je normální. Ale jako Česká národní banka, jako guvernér byste měl vystupovat pokud možno odborně, nestranně a nenálepkovat svoje protivníky takovou jednoduchou rétorikou.

Chci říct, že náš klub podpoří návrh, který přišel ze Senátu. Stejně tak, jak jsme pro něj hlasovali v tom rozpočtovém výboru. A pokud budete mít zájem, tak já během chvilky jsem schopen najít, kdo všechno se toho rozpočtového výboru konkrétního zúčastnil, a naprostá většina vládních poslanců vyslyšela racionální argumenty tehdy toho pozměňujícího návrhu, či dnes toho pozměňovacího návrhu, se kterým nám to vrátil Senát.

Takže já vás naopak prosím, abyste v rámci zachování přiměřeného soukromí, ochrany osobních údajů, ale současně i dobré ochrany klientů hlasovali pro verzi, kterou nám vrátil Senát. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, kdo ještě má zájem o vystoupení v debatě k tomuto bodu. Pan senátor Vilímec.

 

Senátor Vladislav Vilímec: Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážená paní ministryně, já mám jenom drobnou poznámku, nebo několik poznámek k vystoupení pana guvernéra, ale i paní ministryně. Paní ministryně potvrdila, že chceme být tvrdší, než kolik požaduje Evropská unie. A to už dneska jsme. Možná že by mělo taky v této oblasti zaznít, že Česká národní banka může využít tzv. výjimku ze směrnice a uchovávat záznamy sedm let, když je obecná lhůta, která je platná v té směrnici, pět let. To znamená, my jsme v tuto chvíli tvrdší, než co požadují evropské směrnice. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP