(15.50 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já jsem se tedy hlásil již předtím, než jste to hlasování zahájil, protože jsem měl v úmyslu navrhnout jiný postup. Nevím, jestli to v tuto chvíli budu rozbíjet. Ale chtěl bych říct, že jakkoli nemám nic proti omezení řečnické doby na jednoho poslance na pět minut, tak mi velice vadí omezení počtu vystoupení na jedno vystoupení poslance. Myslím si, že to je proti dikci jednacího řádu, a není to tedy správně hlasovatelné. Ale již jsme tuto debatu vedli v minulosti, takže nevím, jestli má smysl ji vést znovu. Nicméně jsem to chtěl říct. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vzhledem k tomu, jak zněl návrh kolegy Kubíčka, váš návrh je hlasovatelný, pane místopředsedo. To znamená, že můžeme hlasovat o tom, že má poslanec vícekrát než jedenkrát právo vystoupit v téže věci, tedy dvakrát.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane předsedající, jestli to necháte hlasovat, tak vám budu velmi vděčný. Navrhuji tedy dvakrát, což je podle mě to maximální omezení, které je možné. Dosáhnout nějakého konsenzu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Sněmovna je suverén a vzhledem k tomu, jak byl návrh odhlasován, je toto hlasování možné.
Rozhodneme o něm v hlasování číslo 23, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 23 z přítomných 189 pro 45, proti 6. Návrh nebyl přijat. Platí tedy to usnesení, které jsme hlasovali podle návrhu pana kolegy Kubíčka.
Otevírám obecnou rozpravu, protože jsme rozhodli, že ji budeme vést. A jako první je přihlášený pan poslanec Miroslav Kalousek. Také požádám sněmovnu o klid. A pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych požádal o podporu dvou pozměňujících návrhů.
Prvním je návrh rozpočtového výboru, který na rozdíl od vládní předlohy umožňuje v červnu nejenom prodloužení stahování cigaret, ale také do konce června jejich prodej konečnému uživateli. Přiznávám bez mučení, že nikdo z nás, kteří jsme pro to hlasovali, si to sám nevymyslel, pouze jsme přejali apel Svazu cestovního ruchu a obchodu, který má pro to velmi dobré argumenty. Kromě některých argumentů zdravotních především ty, že to pomůže zejména malým provozovnám v turisticky atraktivních oblastech, protože ty se předzásobily za předpokladu poptávky plynoucí z turismu, a turismus není. Takže to předzásobení v jejich případě je poměrně značné, a pokud jim umožníme ty zásoby prodávat ještě v červnu, tak jim velmi ulehčíme nejenom finančně, ale především administrativními náklady.
Druhý pozměňující návrh 4927, který je tak trochu přílepkem. Přílepkem proto, že ho skupina poslanců předkládala v okamžiku, kdy jsme ještě nevěděli, že vláda v pondělí předloží do Poslanecké sněmovny rychlou novelu zákona o kompenzačním bonusu, a chtěli jsme proto využít projednávání prvního zákona, který tady byl v legislativní nouzi, což byla spotřební daň, abychom vás znovu požádali o zamyšlení se nad zoufalou situací provozovatelů, kteří dostali buď zakázáno, nebo jimž byl omezen jejich provoz, ale současně mají vysoké fixní náklady, které musí platit i za situace, kdy nesmí vydělávat ani korunu. Pro ně samozřejmě Pětadvacítka není žádným řešením. Pětadvacítka, popřípadě prodloužený kompenzační bonus, ke kterému snad dojde, je řešením pro ty OSVČ, které mají zanedbatelné fixní náklady. Tam se skutečně může jednat o nějakou podporu. Ti, kteří mají vysoké náklady plynoucí z nájmu, plynoucí z platby služeb, pro ně Pětadvacítka není v podstatě vůbec žádným řešením.
Již jsme takhle argumentovali při projednávání zákona o státním bonusu a žádali jsme vás o podporu příspěvku na fixní náklady ve výši 100 % úhrady nájmu v případě zákazu činnosti, ve výši 80 % úhrady nájmu v případě omezení činnosti. Tento návrh nebyl přijat, a nemá tedy smysl ho opakovat. Nicméně přicházíme se třemi kompromisními variantami, kdy tedy ne sto, osmdesát, ale prosíme vás, abyste postupně zvážili šedesát, čtyřicet - zákaz, omezení; padesát, třicet - zákaz, omezení; čtyřicet, dvacet - zákaz, omezení. Proboha, dejme jim alespoň něco!
Dnes a denně dostáváme jasné informace o tom, jak dopadají v případě žádosti ať již o COVID-1, COVID-2, nebo COVID-3. Jejich situace je stále bezvýchodnější. A chceme-li, aby 8. června ty provozy otevřely a zůstaly zachovány pro českou ekonomiku, pak není možné jim na jednu stranu zakázat provozovat a na druhé straně jim na ty fixní náklady aspoň trochu nepřispět. Zdůrazňuji, že se vůbec nebavíme o náhradě ušlého zisku nebo o náhradě škody, ale o příspěvku na ty fixní náklady, které ti nešťastníci musejí platit i v té situaci, kdy nesmí vydělávat ani korunu. A trvá to poměrně velmi dlouho.
Pochopím, když někdo zaváhá nad tím hlasováním teď v tuhle chvíli, protože víme, že buď ve středu, nebo v pátek budeme hlasovat vládní novelu zákona o kompenzačním bonusu, kde za předpokladu, že tento návrh nebude přijat, tak ho samozřejmě předložíme k tomu návrhu, a v tomto případě už nepůjde o přílepek. Tohle je důvod, proč mě pan poslanec Ferjenčík požádal, aby v tomto případě, tedy případě zákona o spotřební dani, nebyl uveden mezi předkladateli pozměňujícího návrhu, což respektuji, a pevně věřím, že bude mezi předkladateli toho návrhu kompenzačního bonusu. Nicméně mám za to, že bychom této skupině těžce zkoušených podnikatelů měli tu pozitivní zprávu poslat již dnes. Kdo rychle dává, dvakrát dává. A v mimořádné situaci mi nepřipadá dostatečně silný důvod, že by nám měl vadit přílepek. Mimořádná situace vyžaduje mimořádné kroky. Ale to je samozřejmě na zvážení každého z vás.
Děkuji vám, že o tom budete přemýšlet. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Pokud se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně, paní zpravodajka - nemají zájem.
Otevírám rozpravu podrobnou. První přihlášený je kolega Kalousek, poté pan poslanec Hrnčíř. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***