Středa 13. května 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

2.
Vládní návrh zákona, kterým se stanoví termín předložení
návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021
vládě a Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky
/sněmovní tisk 861/ - zkrácené jednání

Nyní bychom měli podle § 99 odst. 5 posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím a rozpravu... A vidím pana poslance Kalouska. Ano, jestli trvá projednání zákona ve zkráceném jednání. Pane předsedo, než vám dám slovo, požádám sněmovnu o klid. Prosím, přenesme debaty, které se netýkají stavu legislativní nouze k tomuto, mimo sál. Máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, já rozumím tomuto návrhu a byl bych v zásadě připraven ho podpořit, protože prostě ten měsíc je poměrně důležitý k tomu, že tady sice nebudeme mít samozřejmě přesný odhad, těch proměnných tam bude stále mnoho, ale bude mnohem přesnější, než kdyby musela paní ministryně předložit bilanci rozpočtu i bilance jednotlivých kapitol do vlády už na konci května. Takže v principu tenhle náš návrh podporu má. Ale s čím se nemohu smířit, je jeho projednávání ve stavu legislativní nouze. Pro stav legislativní nouze existují tři důvody: jsou-li ohroženy svobody občanů, což nejsou v tuto chvíli - jsou, ale ne v souvislosti s tímhle zákonem -, je-li ohrožena bezpečnost občanů a hrozí-li vážné hospodářské škody. Ani jeden z těchhle důvodů nenaplňuje nutnost projednat tenhle návrh zákona v legislativní nouzi.

Já jsem připraven nechat se přesvědčit, že se nepřipojím k vetu § 90, pokud by vláda ten zákon chtěla projednat ve zrychleném jednání, že jsem ochoten nepřipojit se k vetu výjimečně zkrácené lhůty mezi prvním a druhým čtením na pět dní, ale prostě nejsem připraven hlasovat pro legislativní nouzi, protože není možné dělat z pravidel trhací kalendář. Pravidla pro stav legislativní nouze jsou příliš vážná věc, než abychom je ohýbali, kdykoli to vláda uzná za vhodné a kdykoli se jí to hodí. Největší úctu před zákonem by měl mít zákonodárce sám a neměli bychom být pro srandu králíkům, když budeme tvrdit, že na tento zákon se vztahují pravidla legislativní nouze. Nevztahují. Prosím, nepodpořme stav legislativní nouze pro tento zákon, který jinak podporuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi klubu. Kdo dál do rozpravy? Pokud nikdo, tak rozpravu končím a přikročíme k hlasování.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se stanoví termín předložení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021 vládě a Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, sněmovní tisk 861, ve zkráceném jednání."

Zahajuji hlasování číslo 39 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 39 ze 107 přítomných 59 pro, proti 37. Návrh byl přijat.

 

Budeme tedy pokračovat, usnesení bylo schváleno, a můžeme tedy zahájit zkrácené projednávání vládního návrhu zákona, kterým se stanoví termín předložení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021 vládě a Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, sněmovní tisk 861, ve zkráceném jednání. Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové, že je u stolku zpravodajů. U stolku zpravodajů je i zpravodajka poslankyně Miloslava Vostrá.

Nyní bych požádal paní ministryni, aby návrh z pověření vlády uvedla.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, nacházíme se ve velmi dynamické době, v době extrémních nejistot a vychýlených rizik. A ta se samozřejmě promítají i do přípravy návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021. Proto si za vládu dovoluji předložit k vašemu posouzení a stanovisku návrh zákona, který právě pro přípravu návrhu zákona o státním rozpočtu posuzuje -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážená paní ministryně, já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid! Já bych byl rád, aby byl slyšet váš projev, aby ho mohli zaznamenat stenografové, kteří jsou mimo sál, ale v sále je hluk. Rád bych, aby diskuse, které jsou mimo toto téma, byly zásadně v předsálí! Děkuji, pokračujte.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: - který právě pro přípravu návrhu zákona o státním rozpočtu posuzuje dva zásadní termíny. Za prvé navrhuje, aby termín pro předložení návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2021 vládě byl pro Ministerstvo financí stanoven na 30. září 2020 oproti standardnímu 31. srpnu. V návaznosti na to se za druhé navrhuje, aby místo standardního konce září 2020 mohla vláda předložit návrh státního rozpočtu Poslanecké sněmovně do 30. října 2020.

Důvodem pro předložení této změny ve lhůtách je letošní extrémní nejistota ohledně hloubky zdravotní a ekonomické krize, jejího trvání a následných projevů po jejím skončení. To se týká nejenom domácí ekonomiky, ale i ekonomik ostatních zemí, se kterými je Česká republika přímo nebo nepřímo spojena prostřednictvím zahraničního obchodu. Údaje o hloubce propadu ekonomiky, dopadů na spotřebu, investice, hrubou přidanou hodnotu a jiné ukazatele z oblasti reálné ekonomiky budou přitom známy za druhé čtvrtletí roku 2020, v němž očekáváme nejhlubší projevy současné krize, nejdříve 1. září 2020. Půjde o první vzájemně konzistentní a srovnatelné údaje v metodice evropského systému národních a regionálních účtů. Ty potom bude možné poměřit s vynaloženou pomocí státu a zjistit její efekty stejně jako odůvodněnost následné parciální pomoci ve vybraných dílčích částech ekonomiky. Stejným způsobem pak lze přistupovat i k projevům potenciálního strukturálního zlomu v letech následujících.

Pouze na základě těchto znalostí bude možné odpovědným způsobem vypracovat makroekonomickou predikci pro rok 2020 a 2021, která tak již nebude scénářem vývoje, ale skutečnou prognózou. A s tím souvisí i odhad příjmů. Ten bude samozřejmě přesnější i díky tomu, že budou k dispozici další měsíční hotovostní údaje splnění rozpočtu a ukončená platnost řady přechodných opatření v oblasti daní a pojistného.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové a konstatuji, že rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy Poslanecké sněmovny, projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 861/1. Požádám nyní zpravodajku rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s projednáváním tohoto návrhu v rozpočtovém výboru. Jenom stručně shrnu to, co už tady říkala paní ministryně, to znamená, že v podstatě pouze pro rok 2021 navrhuje se prodloužení stávajících termínů o jeden měsíc. Tedy státní rozpočet 2021 bude vládě ke schválení předložen koncem září a Poslanecké sněmovně do konce října. Obdobně tak bude předložena ve stejných termínech i úprava návrhu střednědobého výhledu na roky 2022 a 2023. A jenom dovolte, abych připomněla pamětníkům, kterých nás už sice tady není mnoho, ale že v podstatě stejnou procedurou byl připravován a posunut ten termín i v roce 2002 po povodních na rozpočtu 2003. Takže to není nic, co bychom tady dělali v rámci Poslanecké sněmovny poprvé.

Rozpočtový výbor projednal tento návrh a přijal usnesení, které zní: "Po úvodním slově, po zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna PČR své jednání ukončila nejpozději do 24.00 hodin dne 13. května 2020;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně PČR, aby s vládním návrhem zákona, kterým se stanoví termín předložení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021 vládě a Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, sněmovní tisk 861, vyslovila souhlas ve znění přijatého pozměňujícího návrhu;

V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy."

Tolik návrh usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce a nyní rozhodneme o návrhu, který rozpočtový výbor navrhuje, tedy že povedeme obecnou rozpravu. To rozhodneme v hlasování číslo čtyřicet. Zagonguji, abych zajistil přítomnost ve sněmovně, aby se ti, které jsem požádal o to, aby diskuse přenesli do předsálí, mohli vrátit.

 

Opakuji, že budeme rozhodovat o tom, že povedeme k tomuto tisku i obecnou rozpravu ve zkráceném čtení.

Rozhodneme v hlasování číslo 40, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 40, ze 107 přítomných pro 91 poslanec, proti nikdo. Návrh byl přijat a můžeme tedy zahájit obecnou rozpravu.

 

Jako první do obecné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Věra Kovářová. Opět než jí udělím slovo, požádám sněmovnu o klid! Pokud chcete diskutovat jiné téma, než je předložený zákon o státním rozpočtu v roce 2021, prosím v předsálí. Slovo má paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, dovolte, abych se vyjádřila k tomuto návrhu na posunutí termínu předložení státního rozpočtu do Sněmovny. Myslím tedy návrhu státního rozpočtu na rok 2021.

Vy navrhujete, aby se posunul termín pro předložení vládě na konec září a do Poslanecké sněmovny na konec října. My se domníváme, že není až takový důvod, aby se měnil harmonogram schvalování rozpočtu na příští rok. Paní ministryně odůvodňuje, že by rozpočet byl nepřesný a neodpovídal realitě. Ale musím říci a konstatovat, že odhady, které byly v posledních letech, rozhodně přesné nebyly. Rozdíly byly v řádu až desítek miliard korun, takže je otázkou, zda tento argument je správný.

Myslím si také, že paní ministryně, když říká, že situace je nepřehledná, tak to opravdu je nepřehledná. Já bych spíš řekla, že velmi složitá. Ovšem, kdo jiný má k dispozici takový aparát makroekonomů, na který se každý rok spoléháme, nebo i Ministerstvo financí. A proto si myslím, že ty odhady nemusejí být úplně přesné. Každoročně Ministerstvo financí upravuje významným způsobem odhad příjmů, takže si myslím, že to je praxe, která je každoročně se opakující.

Já spíš v tomto smyslu vidím trochu politickou hru a nechci říkat, že takovýto rozpočet, který pravděpodobně bude výrazně schodkový, se nechce Ministerstvu financí předkládat právě před krajskými volbami. To je první důvod toho posunutí. A druhý důvod, si musím postesknout, protože aby do Sněmovny přišel návrh státního rozpočtu, který má několik stovek stran, v pátek a my, tak jak se pravděpodobně bude navrhovat, ho dostaneme v pondělí a ve středu o něm bude jednat rozpočtový výbor, tak to si myslím, že to není úplně správná cesta, jak projednávat ve Sněmovně státní rozpočet. A vidíme, že ta rychlost někdy vede skutečně k chybám.

Já s kolegy ze STAN si dovolím navrhnout kompromisní pozměňovací návrh, který říká, že Ministerstvo financí musí do vlády předložit rozpočet do 18. září a do Poslanecké sněmovny do 16. října. Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové. Nyní pan poslanec Tomáš Martínek, zatím poslední přihlášený v obecné rozpravě. Máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, chci říct, že jsme konzultovali pečlivě daný návrh s odborníky na statistické vykazování ohledně toho, jaké to může mít benefity pro státní aparát, a domníváme se, že posun o měsíc nepřináší tolik užitku oproti tomu, kolik škody by mohl napáchat například při plánování výdajů podřízených organizací nebo s ohledem na riziko rozpočtového provizoria, pokud by daný proces nebyl poté stižen v Poslanecké sněmovně do konce roku. Navržený rozpočet přitom lze upravit v případě změn ekonomických indikátorů makroekonomických, například na vládě, kde se bude projednávat, stejně tak pozměňovacími návrhy během projednávání ve Sněmovně, takže ten důvod pro to, aby se to odkládalo, nevidíme.

Každopádně pokud se většina Poslanecké sněmovny shodne, budeme to akceptovat. Ale i z toho hlediska chceme minimalizovat možné škody. Proto bych vás chtěl poprosit o podporu pozměňovacího návrhu, který poté načtu v podrobné rozpravě, nebo se k němu přihlásím v podrobné rozpravě, který přidává do prvního odstavce větu k tomu, že daný návrh, který bude zasílat Ministerstvo financí, bude tedy 30. září současně i zveřejněn veřejnosti, a to z toho důvodu, aby odborná veřejnost mohla zasílat dané připomínky ať už vládním, či opozičním poslancům, abychom dokázali vytvořit nějaký kompromis, který by zajistil, že tady v České republice bude schválen řádný rozpočet ještě do konce roku.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Tomáši Martínkovi. Nyní v obecné rozpravě pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Budu jen dvoubodově velmi stručný. Nejprve krátkou reakci na pana poslance Martínka. Základní ukazatele - příjmy, výdaje, saldo - ve Sněmovně nejdou změnit pozměňovacími návrhy. To lze buď schválit, nebo je vládě vrátit a ustanovit lhůtu, dokdy je má předělat, přičemž nejkratší lhůta je 20 dnů. Je to jeden z důvodů, proč bych ten zákon podpořil, ale neudělám to. Neudělám to, protože jste si protlačili stav legislativní nouze. Jsem hluboce přesvědčen, že je to opovrhování právním řádem, a ve stavu legislativní nouze ten zákon nemůžeme schválit.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Kdo dál do obecné rozpravy? Ano. Ještě máme přihlášku. Pane poslanče, máte slovo, prosím.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se chtěl jenom krátce vyjádřit k projednávanému zákonu. My si v SPD samozřejmě uvědomujeme, že se nacházíme v situaci, která tady nikdy nebyla. Jakékoli ekonomické predikce jsou v tuto chvíli samozřejmě dosti složité. My si uvědomujeme, že vláda celkem logicky chce trošičku delší čas na to, aby dokázala lépe reagovat, až bude mít čísla za první pololetí, jak se ekonomika vyvíjí. Proto my jsme i na klubu o tom debatovali. Shodli jsme se víceméně na tom, že trváme na tom, aby se návrh státního rozpočtu na příští rok projednal skutečně do konce roku. A s tímto jsme ochotni tento návrh podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Hrnčířovi. Nikoho nevidím. Do rozpravy ještě? Tak paní zpravodajka v rozpravě, potom pan kolega Onderka. Paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím si, že je férové tady říci, že samozřejmě pokud tento zákon bude schválen, tak je připraven návrh změny harmonogramu projednávání státního rozpočtu na rok 2021. Znamená to, že návrh pak půjde do organizačního výboru a de facto, jestli do 30. října budeme mít předložen návrh státního rozpočtu, tak rozpočtový výbor by se zabýval jeho projednáváním před prvním čtením v Poslanecké sněmovně v týdnu od 9. listopadu, takže by tam nebylo pět dní, ale byla by tam ta doba delší, to zaprvé.

A zadruhé, první čtení, jenom připomínám, že se projednává, jak už zde říkal pan kolega Kalousek saldo, to znamená příjem, výdej, schodek. Takže to si myslím, že je časově zvládnutelné. A prostor pro jednání ve výborech tam samozřejmě bude. Tak jenom jsem chtěla říci, že ten návrh harmonogramu je připraven. Když tento zákon bude schválen, tak bude předložen do Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce. Nyní pan poslanec Roman Onderka v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Roman Onderka: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, paní zpravodajka a předsedkyně rozpočtového výboru mě předešla. Řekla to úplně přesně. To znamená, jenom jsem chtěl říci, že opravdu ten časový prostor tam bude. A to je také důvod, že sociální demokraté chtějí dát Ministerstvu financí větší prostor a de facto i časový pro analýzu a zpracování dat ze statistického úřadu a dalších institucí. Sociální demokraté podpoří toto prodloužení termínu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nikoho už nevidím přihlášeného do obecné rozpravy. Obecnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Paní ministryně má zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě. Prosím, paní ministryně.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom velmi krátce, protože všechno podstatné bylo řečeno. Proč jsem to navrhla na vládě a vláda takhle schválila jednomyslně ve stavu legislativní nouze? No, pan předseda Kalousek tady jmenoval ty důvody pro legislativní nouzi. Já si myslím, že je relevantní argument hospodářských škod, to znamená, že jestliže nám chybí údaje z reálné ekonomiky, které jsou podstatné pro konzistentní makroekonomické a daňové predikce, které jsou rozhodné pro návrh státního rozpočtu, tak v podstatě není možné připravit zodpovědně rozpočet. A už ten první návrh rozpočtu, ten předběžný, který se děje na úrovni vlády, stanoví jakési rámce příjmů a výdajů. A v podstatě v tuto chvíli není možné je stanovit tak, aby odpovídaly nějaké reálné ekonomické situaci, protože ta situace se mění de facto každým dnem. A ty jednotlivé další kroky legislativního procesu navazují na ty první, a to byl ten důvod, proč vlastně už teď, kdyby nebylo legislativní nouze, kdyby nedošlo ke schválení zákona v této chvíli, tak já bych vlastně byla nucena jako ministryně financí postupovat v souladu s rozpočtovými pravidly a nastavit tento předběžný rozpočet a dávala bych ho tam s vědomím, že neodpovídá v žádném případě realitě, to znamená, že bych se potom dostala do rozporu se zákonnými lhůtami, pokud bych tak nekonala, anebo bych předkládala rozpočet, který by neodpovídal realitě. Takže to byl ten důvod, proč se to předkládalo ve stavu legislativní nouze.

Jinak paní předsedkyně Vostrá mluvila o harmonogramu v Poslanecké sněmovně. My jsme na vládě schválili harmonogram prací předtím, než to dojde do Poslanecké sněmovny, kdy do 10. srpna 2020 Ministerstvo financí vydá makroekonomickou predikci, do 15. srpna 2020 já, ministryně financí, sdělím správcům kapitol návrhy příjmů, výdajů pro státní rozpočet na rok 2021 a rámců na rok 2022 a 2023, do 31. srpna 2020 správci kapitol předloží Ministerstvu financí podklady ke zpracování státního rozpočtu na rok 2021 a léta 2022 a 2023, od 1. září do 15. září 2020 budou probíhat jednání se správci kapitol o návrhu rozpočtu a do 30. září 2020 Ministerstvo financí zpracuje a předloží vládě návrh rozpočtu a střednědobý výhled a do 30. října vláda projedná, schválí a předloží Poslanecké sněmovně.

Ještě bych chtěla říct, že už historicky se tato situace stala v roce 2002, kdy byl takto o jeden měsíc posunut harmonogram přípravy státního rozpočtu na rok 2003. A bylo to tenkrát v souvislosti s těmi prvními povodněmi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezký večer. A nyní se táži, jestli má zpravodajka zájem o závěrečné slovo. Nemáte. Takže otevírám podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy mám dva přihlášené poslance, takže požádám o vystoupení paní poslankyni Věru Kovářovou a připraví se pan poslanec Tomáš Martínek. Takže si dáváte přednost, pan poslanec Tomáš Martínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji za slovo. Nejdřív krátká reakce, která tady byla. Samozřejmě je možné, že se bude rozpočet novelizovat i v příštím roce, protože se můžou změnit ekonomické indikátory i poté, co bude předložen, takže je i možnost, že nějaká novela přibude, takže je vždycky možnost, jak to upravit.

Každopádně se chci přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 5260, který přidává jednu jednoduchou větu do odstavce 1, a to za slovo "vládě" přidává "a uveřejní je v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup".

Je to tedy velice jednoduché. Až bude, pokud se schválí prodloužení například do 30. září, Ministerstvo financí předkládat rozpočet vládě, tak současně návrh i zveřejní na svých webových stránkách z toho důvodu, aby se doopravdy i odborná veřejnost mohla začít připravovat už z toho hlediska, že bude měsíc ve zpoždění oproti standardnímu projednávání. Takže alespoň tento pozměňovací návrh, který je de facto ničím proti ničemu, pomůže minimalizovat škody, které může tento odklad napáchat. Prosím vás o jeho podporu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Věru Kovářovou. Prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním dokumentem 5241. A ten říká, že Ministerstvo financí předloží do vlády návrh státního rozpočtu na rok 2021 do 18. září a do Poslanecké sněmovny do 16. října. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Rozhlédnu se. Další přihlášené do podrobné rozpravy nemám, takže podrobnou rozpravu končím. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Paní zpravodajka? Nemají zájem, takže končím druhé čtení tohoto návrhu.

A teď bych rád požádal paní zpravodajku. Máme jenom dva pozměňovací návrhy. Je potřeba nějaká pauza, něco množit? Není potřeba. Chápu to dobře? Souhlasíte všichni? (Ano.)

 

Takže bychom přistoupili ke třetímu čtení. A protože podle § 99 odst. 7 zákona o jednacím řádu může ve zkráceném jednání následovat třetí čtení návrhu zákona bezprostředně po čtení druhém, zahajuji třetí čtení předloženého vládního návrhu zákona a očekávám, že zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Miloslava Vostrá bude spolu se mnou sledovat od stolku zpravodajů rozpravu, kterou tímto otevírám. Hlásí se někdo do rozpravy ve třetím čtení? Nikoho nevidím, takže pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Opět se táži formálně, zdali je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Paní zpravodajka? Nemáte zájem.

Prosím zpravodajku Miloslavu Vostrou, aby nás seznámila s procedurou hlasování. Prosím.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.

Kolegyně, kolegové, procedura bude tentokrát velmi jednoduchá. Máme před sebou tři pozměňovací návrhy.

Pozměňovací návrh pod písmenem A, což je pozměňovací návrh rozpočtového výboru, kde dochází pouze k technické úpravě § 1 odst. 2, kde se číslovka 2020 mění na 2021. (Gong.) To je oprava chyby, která tam vznikla. Pak bychom hlasovali, jak se přihlásili kolegové k pozměňovacím návrhům, takže bychom hlasovali pozměňovací návrh pod č. 5260, což je pozměňovací návrh pana poslance Tomáše Martínka, který se týká elektronického zveřejňování návrhu Ministerstva financí. A poté bychom hlasovali pozměňovací návrh přednesený paní kolegyní Kovářovou pod č. 5241. A poté už bychom mohli hlasovat o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nechám hlasovat o proceduře. Já už jsem během vašeho přednesu totiž zagongoval, takže už nemusíme příliš čekat. Tamhle skrz otevřené dveře vidím, že někdo ještě dobíhá, takže ještě pár vteřin tedy počkáme.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tuto proceduru? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 41 přihlášeno 109 poslanců, pro 102, proti žádný. Procedura přijata. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Takže teď bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu rozpočtového výboru. Jak už jsem říkala, jedná se o technickou opravu, kde číslo 2020 budeme měnit na 2021.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko ministra? (Nesouhlasné.) Zpravodajka souhlasí. (Ministryně: Pardon, souhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 42 přihlášeno 109 poslanců, pro 92, proti 1. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod č. 5260 pana poslance Tomáš Martínka. Pouze připomínám, že se jedná o elektronické zveřejnění návrhu státního rozpočtu Ministerstvem financí současně s jeho předložením vládě.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko ministra? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 43 přihlášeno 109 poslanců, pro 46, proti 44. Návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod č. 5241. Je to pozměňovací návrh paní poslankyně Věry Kovářové a týká se zkrácení termínu předložení státního rozpočtu vládě o dvanáct dnů a Poslanecké sněmovně o čtrnáct dnů.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko ministra? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 44 přihlášeno 109 poslanců, pro 45, proti 44. Návrh byl zamítnut.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: To byly všechny pozměňovací návrhy, takže můžeme hlasovat o zákonu jako celku.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Takže o všech návrzích bylo hlasováno. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se stanoví termín předložení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021 vládě a Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, podle sněmovního tisku 861, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 45 přihlášeno 109 poslanců, pro 67, proti 12. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Já tedy končím projednávání tohoto tisku.

 

S přednostním právem pan poslanec Kalousek. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Odpusťte prosím, nechci zdržovat. Chci se jenom obrátit na paní ministryni s prosbou, zda by nezvážila, pokud nebyl přijat pozměňovací návrh pana poslance Martínka, tak zda by sama nezvážila, že v okamžiku, kdy bude rozpočet předložen do vlády, že by Ministerstvo financí alespoň zveřejnilo závazné ukazatele a bilanci jednotlivých kapitol. Je absurdní si myslet, že by to neuniklo. V okamžiku, kdy to bude předloženo do vlády, tak už to prostě bude létat po všech serverech a všichni, kdo budeme mít zájem, se k tomu dostaneme. Bude mnohem noblesnější, když to zveřejní Ministerstvo financí samo. Prosím o zvážení této prosby.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Paní ministryně s přednostním právem. Prosím.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Já jenom krátce budu reagovat. Pokud to jde na vládu, tak to jde do eKLEPu. Je to prostě už veřejná věc, takže s tím není vůbec žádný problém. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní - hlásí se ještě někdo? Pan poslanec Kubíček. Prosím. Za klub s přednostním právem tedy.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já požádám o přestávku 15 minut do příchodu pana ministra Plagy, který teď je na cestě mezi Senátem a Poslaneckou sněmovnou, protože tam obhajoval zákon o sportu. On tu bude možná i dříve, ale maximálně těch 15 minut. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Takže vám vyhovíme. Vyhlašuji přestávku do 19.55 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 19.41 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 19.55 hodin.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Máme 19.55 hodin, nicméně pan ministr... jestli tedy pan poslanec Kubíček ještě chce minutku, protože pan ministr tady je, ale odskočil si...

 

Poslanec Roman Kubíček: Hygienická pauza, ještě tedy jednu, dvě minutky.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak to upřesněte. (Poslanec Kubíček: Dvě minuty.) Chápu, že je to na žádost poslaneckého klubu ANO, tedy ještě dvě minuty, takže 19.57 hodin. Vyhovíme, pan ministr si jenom odskočil, asi byl v Senátu, nestačil si odskočit. Začneme v 19.57 hodin.

 

(Jednání přerušeno od 19.55 do 19.57 hodin.)

 

Máme 19.57 hodin. Uplynul čas na pauzu na žádost poslaneckého klubu ANO a já teď zahájím poslední bod dnešního programu a jedná se o bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP