(16.50 hodin)
Poslanec Ondřej Babka: Dobrý den, děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, cílem předkládaného návrhu zákona o odpadech je vytvoření zákonných předpokladů pro výrazný odklon toku odpadů na skládky ve prospěch jiných způsobů nakládání s odpady, které jsou ohleduplnější k životnímu prostředí a respektují ekonomickou hodnotu, kterou odpad nadále má. Výrazné změny zákon přináší v oblasti poplatku za odkládání odpadů na skládku, provoz zařízení určeného pro nakládání s odpady, sběr odpadu, obchodování s odpadem a řešení problematiky černých skládek.
Dovolte mi, abych odůvodnil pozměňovací návrh zákona nahraný pod spisovým číslem 5569, který spolupředkládám s poslankyní Evou Fialovou, Adamem Kalousem a Marií Pěnčíkovou a Janem Schillerem, který ho zde již krátce zmínil.
Pozměňovací návrh s sebou přináší změnu a zjednodušení procesu odvádění poplatku za ukládání odpadů na skládku. V současné podobě platného zákona je absence finanční odpovědnosti provozovatelů skládky za nevybrání poplatku od původců odpadu. Vládní novela se snaží na problematickou situaci reagovat zavedením přímé poplatkové povinnosti původce, avšak navržený způsob výběru poplatku je velmi složitý na administrativní a kontrolní činnost jak na straně soukromého sektoru, tak státního aparátu. V tomto ohledu je vhodné nechat povinnost odvedení poplatku provozovatelem skládky, a to i v případě, že jej od původce vůbec nevybere. Výsledkem bude zamezení odběru odpadu na skládku od původce odpadu, který za uložený odpad nezaplatil poplatek.
Předložený pozměňovací návrh zároveň zmírňuje dopady navýšení poplatku za ukládání odpadů na obce, a tedy nepřímo i na jejich obyvatele. Sleva za ukládání odpadů bude nastavena do roku 2021 na 200 kg odpadu na osobu a každý rok se postupně bude snižovat o 10 kg až do roku 2029. To zajistí obcím čas pro zlepšení odpadového hospodářství a zavedení sofistikovanějšího systému třídění komunálního odpadu.
Vládní návrh nastavuje třídicí slevu pro rok 2025 na úroveň 65 % vytříděných využitelných odpadů a postupně ji navyšuje až na 75 % v roce 2027. Pozměňovací návrh pro rok 2025 snižuje procentuální hranici oproti původnímu návrhu o 5 procentních bodů na 60 % a v roce 2029 nezbytnost vytřídit alespoň 70 % odpadů. Jedná se tak o vysoce motivační charakter pozměňovacího návrhu a možnost dosáhnout na třídicí slevu tak budou mít všechny obce.
Prosím vás touto cestou o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a nyní prosím pana poslance Munzara, připraví se pan poslanec Výborný. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, já chci vystoupit se svým pozměňovacím návrhem k jednomu tématu, které jde mimo to hlavní téma, které se tady probírá, což je skládkování a termíny a náklady apod., i když skládek se to také týká, a to černých skládek. Já si myslím, že je to trošku upozaděné téma, i když je to také velmi důležité téma a velmi složité téma. Nicméně já už jsem tady vystupoval v prvním čtení, pan ministr si to jistě bude pamatovat, a vyjádřil jsem své pochybnosti o tom modelu, který navrhuje Ministerstvo životního prostředí, a to je zejména přenášení plné odpovědnosti za černé skládky na vlastníky pozemků. Z mého pohledu se ta novela snaží činit vlastníka pozemku odpovědným za činnost jiných osob a vlastníci pozemků budou trestáni, a to několikrát, za negativní jevy, které sami nezpůsobili.
A co mi přijde opravdu za hranou, a na to míří můj pozměňovací návrh, je to, že obecní úřad obce s rozšířenou působností bude moci uložit vlastníkovi pozemku, aby na vlastní náklady zabezpečil místo, kde se nachází nezákonně soustředěný odpad, proti dalšímu návozu odpadu, což je § 14 odst. 5 písm. a), a to pod hrozbou sankcí. Pan ministr tady v prvním čtení řekl, že je to podle principu, že vlastnictví zavazuje, tento návrh. A já se domnívám, že vlastnictví sice zavazuje, ale nemělo by se také trestat vlastnictví. Je to, pane ministře, představte si, jako kdyby vám ukradli auto, zloděj by spáchal dopravní přestupek, ale dostal byste pokutu vy za to, že jste auto dostatečně nezabezpečil, takže vám ho zloději mohou ukradnout a spáchat přestupek. Takže by to vlastně byla vaše vina. A mně to také přijde absurdní a myslím si, že i vám, ale přesně stejný princip vy navrhujete ohledně černých skládek.
Já po dlouhém zvažování, jak formulovat svůj pozměňovací návrh, jsem se nakonec omezil na zrušení pouze této největší absurdity, pouze na tento jeden odstavec, a to porušení vlastnických práv vlastníků pozemků, právě že jim může být uloženo zabezpečení místa proti návozu odpadů na vlastní náklady a s tím spojené sankce. Pane ministře, berte to ode mě jako vstřícný krok, protože i u ostatních ukládaných povinností jsem měl nějaké pochybnosti, ale ten můj pozměňovací návrh se těch ostatních ukládaných povinností netýká, i když by se o tom dalo diskutovat, protože již dnes musí podle zákona o obcích osoba, která vlastní nebo užívá pozemek, takový udržovat v pořádku a čistotě, má-li to vliv na vzhled obce.
Já se domnívám, pane ministře, že zákonné povinnosti musí být reálné a musí být vymahatelné. Já prostě nevím, jak chceme docílit toho, aby vlastník pozemku zabezpečil místo proti návozu odpadu. Mnoho černých skládek vzniká v lesích, vzniká na polích, vzniká podél komunikací. Zabezpečit takový pozemek znamená ho de facto oplotit. Já si myslím, že to opravdu není reálné, a tak bychom se vlastně dostali do absurdní situace, že by vlastník pozemku měl uloženou povinnost, kterou nemůže naplnit, a kvůli tomu, že ji nemůže naplnit, by dostal sankce. Takže s takovým řešením jsou buď spojené vysoké náklady, nebo je to prakticky nereálné. A stát tímto způsobem, který vymyslel, fakticky přenáší svoji povinnost chránit životní prostředí mimo jiné i odhalováním původců odpadů nezákonně ukládajících takový odpad mimo vyhrazená místa a zařízení na soukromé osoby a vlastníky pozemků. To vše za okolností, kdy do vlastnického práva vlastníka příslušného pozemku již neoprávněně zasáhly další osoby, které v rozporu se zákonem mu tam uložily odpad, udělaly mu tam černou skládku a omezily tak jeho užívací právo. A vlastník pozemku by tak vlastně byl trestán několikrát za něco, co sám nezpůsobil.
Já jsem přesvědčen, že uložení takové nereálné povinnosti zabezpečit pozemek proti návozu dalšího odpadu dalece přesahuje meze proporcionality, kterými se musí řídit jakýkoli zásah státu do práv soukromých osob, ať už prostřednictvím zákona, nebo na základě zákona. Takže můj pozměňovací návrh právě míří na zrušení tohoto jednoho odstavce, a to je zabezpečení místa proti návozu dalšího odpadu pod hrozbou sankcí. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Další je přihlášen v rozpravě pan poslanec Výborný a poté, v tuto chvíli jako poslední, paní poslankyně Fialová. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych rád představil sérii pozměňovacích návrhů, které připravili kolegové Marian Jurečka a Jan Čižinský. Dovolím si je tady velmi stručně představit. Jsou to drobné věci, ale s případnými významnými dopady.
První z těch pozměňovacích návrhů, ke kterým se potom přihlásím v rámci podrobné rozpravy, navrhuje stanovit přepravci odpadu povinnost mít vozidlo vybavené váhou, která mu umožní zvážit ten tříděný odpad při jeho nakládce. Vychází to ze zkušenosti, že řada těch s vozových vozidel často obslouží několik obcí, menších obcí najednou a následně potom přepočítávají to skutečné množství podle nějakého kvocientu a neodpovídá to úplně té skutečnosti, z které obce bylo kolik toho odpadu vyvezeno. Už dneska víme, že řada těch vozidel je vybavena váhou, čili nebyly by to nějaké enormní finanční náklady a ten přepravce by mohl zcela přesně rozúčtovávat ty částky na tu třídicí slevu podle toho, kolik z té dané obce skutečně vyveze. Takže to je jeden pozměňovací návrh.
V dalším pozměňovacím návrhu navrhujeme, aby byl text doplněn o výslovné určení, že ty informace z registru jsou oprávněny požadovat i orgány samosprávy. Vycházíme z toho, že obce i kraje jsou motivovány, aby měly informace o nebezpečných odpadech na svém území, a mohly tak případně vyhodnotit a eliminovat rizika nebo případně na ně nějakým způsobem adekvátně reagovat. V tom návrhu zákona je jistý možný výkladový rozpor, jestli ty informace mají dostávat pouze orgány obcí a krajů v přenesené působnosti. Tím drobným pozměňovacím návrhem jasně říkáme, že všechny orgány veřejné správy na ty informace z registru mají nárok a mohou je požadovat. To je další.***