Pátek 10. července 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb.,
o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti
s výskytem koronaviru SARS CoV-2, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 921/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Z pověření vlády návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová, kterou tímto prosím, aby se ujala slova. (Ministryně diskutuje s poslancem Kolovratníkem.) Paní ministryně, až do vás přestane hučet kolega Kolovratník... Ano, paní ministryně, máte slovo. A poprosím i zpravodaje pana poslance Kamala Farhana, aby zaujal své místo u stolku zpravodajů. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi stručně představit návrh novely zákona o kompenzačním bonusu, jehož cílem je rozšířit okruh subjektů, které mají nárok na kompenzační bonus, o osoby pracující na dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce v případě, že jim vznikla povinnost hradit pojistné na nemocenské pojištění. Tedy u DPČ je to do 3 tisíc korun, u DPP od 10 tisíc korun. O kompenzační bonus by se tak nově mohly ucházet osoby, které v šesti měsících před koronavirovou krizí, tedy od 1. října do 31. března, pracovaly na pojištěnou dohodu alespoň čtyři měsíce, a to za předpokladu, že jim tato činnost byla v důsledku krizové situace omezena či znemožněna, například ukončením spolupráce ze strany zaměstnavatele.

Podobně jako u kompenzačního bonusu pro podnikatele jsou vyloučeny osoby, které vedle DPP a DPČ vykonávají jiné zaměstnání při respektování výjimky pro pěstouny a dobrovolné pracovníky pečovatelské služby. Návrh cílí ale také na osoby, které byly díky souběhu podnikatelské činnosti a práce na DPP a DPČ vyloučeny z dosavadní podpory pro podnikatele formou kompenzačního bonusu pro OSVČ a společníky malých s. r. o. Tyto osoby přitom na rozdíl od běžných zaměstnanců nenaplnily ani podmínky programu Antivirus, a zůstaly tak bez podpory.

Kompenzační bonus pro osoby s DPP či DPČ je navrhován ve výši 350 korun na den, což při celkové délce obou bonusových období, to je od 12. března do 8. června 2020, může vyšplhat až na maximum 31 150 korun na osobu.

Správa kompenzačního bonusu bude probíhat obdobným způsobem, jako tomu bylo u kompenzačního bonusu pro podnikatele, to znamená, zůstává osvědčený a fungující model. S ohledem na to ale, že Finanční správa o osobách pracujících na DPP či DPČ nemá v evidenci prakticky žádné údaje, bude nutné ke splnění podmínek z jejich strany doložit kopii příslušných dohod a mzdových listů, popřípadě jiným potvrzením.

Díky přechodnému ustanovení je osobám, kterým v důsledku novely nově vznikne nárok na kompenzační bonus, garantována minimálně tříměsíční lhůta po účinnosti novely pro podání žádosti o kompenzační bonus.

Rozpočtové dopady návrhu zákona se odhadují v maximální výši 2,1 mld. korun na veřejné rozpočty, z toho 1,4 mld. korun na státní rozpočet, 0,5 mld. korun na rozpočty obcí a 0,2 mld. na rozpočty krajů. V reakci na to návrh obsahuje též zvýšení stávající kompenzace pro obce o 50 korun na obyvatele, to je ze současných 1 200 korun na 1 250 korun, což bude znamenat přesně 0,5 mld. pro státní rozpočet.

Chtěla bych vás požádat o podporu předkládaného materiálu. Jedná se o změnu, která byla projednávána napříč politickým spektrem, a není účelné její přijetí odkládat. Proto jsme si dovolili navrhnout, aby s návrhem novely vyslovila Poslanecká sněmovna souhlas již v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji a poprosím zpravodaje, pana poslance Kamala Farhana, aby se ujal slova.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, děkuji za slovo. Máme zde před sebou návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovým opatřením v souvislosti s výskytem koronaviru.

Zákonem číslo 159/2020 byl přiznán takzvaný kompenzační bonus osobám samostatně výdělečně činným. Druhá novelizace tohoto zákona rozšířila okruh subjektů kompenzačního bonusu též o společníky vybraných společností s ručením omezeným. Žádná z výše zmiňovaných podpor není směřována osobám vykonávajícím práci na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, u níž došlo z důvodu mimořádné situace způsobené epidemií koronaviru ke snížení či úplnému výpadku příjmů z této činnosti, ačkoliv jde o zaměstnance ve smyslu § 5 zákona číslo 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění ve znění pozdějších předpisů.

Jak tady již paní ministryně podrobně popsala, tak jenom já bych krátce řekl, že z tohoto důvodu se novela zákona o kompenzačním bonusu, jejímž cílem je prostřednictvím kompenzačního bonusu zmírnit dopady událostí souvisejících se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobené SARS-CoV-2 na osoby vykonávající práci na základě dohody o provedení práce nebo dohody o provedení pracovní činnosti, u nichž došlo z důvodu mimořádné situace způsobené epidemií koronaviru ke snížení či úplnému výpadku příjmů z této činnosti, a tento výpadek jim nebyl kompenzován žádným ze série podpůrných opatření. Současně musí jít o takovou práci, která zakládá účast na nemocenském pojištění, a tedy i vznik příslušného odvodu do veřejných rozpočtů. Tato vazba zajišťuje nezbytnou minimální úroveň kontrolovatelnosti ze strany veřejné správy. A jak už zde bylo zmíněno, měli bychom to projednávat podle § 90. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je v tuto chvíli s přednostním právem za klub SPD zmocněna paní poslankyně Šafránková, aby sdělila stanovisko poslaneckého klubu. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jménem poslaneckého -

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším. Prosím, už jsme zahájili schůzi, probíhá schůze, prosím o klid v sále!

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji. Jménem poslaneckého klubu hnutí SPD vítám, že nám vláda, byť na poslední chvíli, předkládá tuto novelu, která konečně čtyři měsíce po vypuknutí nouzového stavu pandemie koronaviru bude znamenat konkrétní finanční pomoc v podobě kompenzačního bonusu pro zaměstnance pracující na dohody o provedení práce a o pracovní činnosti a také rozšíření okruhu osob, které dosáhnou na kompenzační bonus pro živnostníky a společníky společností s ručením omezeným, kteří na tyto dohody vedle svého podnikání také částečně pracují a kteří byli dosud bez jakékoli pomoci ze strany státu, mnozí z nich pak zcela bez příjmů. V tomto smyslu lze konstatovat, že není oněch pověstných za pět minut dvanáct, ale spíš minimálně tři čtvrtě na jednu.

My v SPD za tuto věc důsledně bojujeme už od března. Já sama osobně jsem v této záležitosti podala opakovaně řadu pozměňovacích návrhů k jednotlivým zákonům, které vládní poslanci vždy zamítli, stejně tak, jako zamítli návrh SPD na zařazení mimořádného bodu na jednání Sněmovny, který by se zabýval právě akutní pomocí těmto občanům. Vláda to dlouhodobě ignorovala a tyto občany de facto diskriminovala. Je tedy smutnou skutečností, že tato pomoc přichází velmi pozdě. Velký počet občanů, kterých se má týkat, se už dostal do vážných existenčních problémů, museli se za nevýhodných podmínek zadlužit anebo složitým a až ponižujícím způsobem žádat - mnohdy neúspěšně - o sociální dávky. Přitom jde o poctivé pracující lidi, kteří léta platí daně a povinné pojistné odvody.

Kromě svého zpoždění navíc tento vládní návrh obsahuje i některé nedostatky. Největším z nich je to, že na bonus pro osoby samostatně výdělečně činné a pro společníky eseróček opět nemají nárok ti živnostníci a podnikatelé, kteří si přivydělávají na takzvané částečné pracovní úvazky v klasickém zaměstnaneckém pracovním poměru, což v praxi znamená, že živnostník, který pracuje na nějakou formu pojištěné dohody s příjmem například 10 tisíc měsíčně, nyní na finanční pomoc od státu nárok mít bude, kdežto jiný živnostník, který dělá třeba úplně tu samou práci na stejném pracovišti a se stejným příjmem, ovšem v rámci zaměstnaneckého poměru, ten nikoli. Nepřijde vám to nelogické?

Z těchto důvodů jsem byla připravena dnes podat příslušný pozměňovací návrh, který mám již vypracován a který by tuto diskriminaci odstranil tím, že by kompenzační bonus ve výši 44,5 tisíce korun přiznal i osobám samostatně výdělečně činným a společníkům eseróček s částečnými pracovními úvazky. Toto by bylo ošetřeno maximální měsíční výší hrubého příjmu do 14 600 korun, což je hodnota minimální mzdy. Ostatně obdobný návrh jsem již podala v dubnu.

Znovu opakuji, neexistuje žádný důvod pro tuto současnou nespravedlnost, protože v obou případech se jedná o osoby, které vedle svého podnikání pracují jako zaměstnanci řádně platící ze svého zaměstnání daně, zdravotní a sociální pojištění. To znamená, že v jejich právním a ekonomickém postavení vůči státu není vůbec žádný rozdíl, a navíc v naprosté většině případů jsou i jejich příjmy ze zaměstnání zcela srovnatelné ne-li totožné. Jestliže ovšem vláda požaduje projednat tuto novelu ve zkráceném řízení a schválit ji už v prvním čtení, je zde nyní velké dilema. Buď trvat na standardním projednávání a k tomuto pozměňovacímu návrhu se pak řádně přihlásit, ale současně tím významně prodloužit čekání ostatních takzvaných dohodářů a živnostníků na zaslouženou finanční podporu, anebo se pro tuto chvíli možnosti podat tento návrh vzdát a bojovat o pomoc živnostníkům, kteří současně pracují na částečné pracovní úvazky v pracovním poměru a kteří dosud už snad jako jediná skupina nedostali od státu ani korunu kompenzace, byť často museli na dlouhou dobu zavřít své provozovny, jinou cestou a jiným způsobem. Například samostatnou novelou zákona o kompenzačním bonusu. Dnes volím tu druhou možnost, protože si nechci brát ty tisíce dohodářů, kteří na pomoc zoufale čekají, jako rukojmí. Ale na živnostníky pracující na částečné úvazky v zaměstnaneckém poměru a na jejich oprávněné zájmy nezapomenu, a to mi můžete věřit.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A s přednostním právem paní poslankyně Kovářová, která dnes zastupuje klub. Máte slovo. Vašich pět minut, paní poslankyně, jak jste říkala. (V sále je hlučno.)

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, za klub STAN vítáme tento návrh každopádně. Jenom je třeba zopakovat, že takovýto návrh tady byl již před několika měsíci, by se dalo říci. A to mě mrzí, že vláda vlastně vystavila řadu lidí tomu, že museli buď jít na úřad práce, nebo se ocitli ve finančních potížích.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším. Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, opravdu prosím o klid. Umožněte vystoupení své kolegyni. Prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji. Takže jenom zopakuji, že vítáme tento návrh, každopádně přichází pozdě, ale zaplať pánbůh, že ho máme na stole.

Co také vítáme, je to, že jsme se vyhnuli té debatě, že takovýto návrh bude znamenat dopady na příjmy obcí a krajů. Paní ministryně na to v návrhu reaguje tím, že zvyšuje kompenzační částku pro obce z 1 200 na 1 250, to je samozřejmě v pořádku. Bohužel zase na kraje se zapomíná a pořád se argumentuje těmi 4 miliardami na silnice. Ale těch výpadků příjmů ohledně krajů je více a pořád tam máme jenom toto a doufám, že návrh Libereckého kraje, aby kraje dostaly kompenzaci, brzy přijde do Sněmovny. Doufám, že se k němu vláda vyjádří pozitivně a že to budeme moci kompenzovat i krajům, tyto výpadky.

Takže návrh za klub STAN podpoříme s tím, že jak kolegyně přede mnou o tom hovořila, pořád se zapomíná na ty, kteří mají hlavní pracovní poměr jako hlavní činnost, ale nízký příjem, a větší příjem ve vedlejší činnosti jako OSVČ. Bohužel ti se do tohoto návrhu nedostali. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Jako další je přihlášen do rozpravy pan poslanec Ferjenčík, připraví se pan poslanec Luzar.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a vážení kolegové, já jsem velmi rád, že poté, co jsme se od března snažili tohle téma zvednout, snažili jsme se upozornit na ty desetitisíce lidí, co odváděli pojistné, platili daně, řádně pracovali, a stát na ně zapomněl, tak se nám podařilo přesvědčit Ministerstvo financí, aby předložilo tento návrh, a po několika mých osobních intervencích se povedlo dostat tuhle věc na plénum Sněmovny s podporou vládní koalice. My jsme to předkládali mnohokrát spolu s kolegy z celé opozice jako pozměňovací návrhy. Mnohokrát jsme se snažili, aby tito lidé na podporu dosáhli, a nyní to vypadá, že se to snad podaří schválit. To je obrovský pokrok. Pozdě, ale přece.

Jedna věc je, že ta pomoc přichází pozdě, ale pořád je řada dobrých důvodů ji schválit aspoň teď. Ten hlavní je, jsou živnostníci, kteří mají souběh s dohodami a kteří často úspěšně zažádali o kompenzační bonus, protože je nenapadlo, že dohoda o pracovní činnosti za 3 500 korun měsíčně je něco, co je vylučuje z té podpory. Lidé se úplně neorientují v tom českém právním guláši a nevědí, že dohoda tohoto typu je brána jako zaměstnání s účastí na nemocenském pojištění. Z toho důvodu tisíce živnostníků zažádaly o kompenzační bonus, protože nejsou databáze Finanční správy propojené s databázemi České správy sociálního zabezpečení, tak ten kompenzační bonus obdržely, a teď Finanční správa, a ono jí nic jiného nezbývá, protože podle zákona musí po nich ty peníze vymáhat zpátky, takže dochází k tomu, že lidé, kteří dostali podporu těchto 45 tisíc, je teď musejí vracet, ale ty peníze už dávno nemají, protože o ně kvůli krizi přišli. Tak zásadní důležitá věc, proč tohle schválit, je, že tito lidé teď o ty peníze nepřijdou.

Dále se daří napravovat další velkou nespravedlnost. OSVČ, kteří jsou současně pěstouni, nepřišli o nárok na kompenzační bonus, nicméně společníci s. r. o., kteří jsou současně pěstouni, o ten kompenzační bonus přišli. Senát se to pokoušel napravit a bohužel tam byly ještě jiné návrhy, které byly kontroverznější, přestože my jsme je jako Piráti podporovali, ale vládní koalice je nepodpořila, a tenhle návrh padl pod stůl, to se nám také podařilo napravit. Takže opět jedna početně malá skupina, takže z hlediska státu to nejsou velké peníze, ale pro ty lidi je to životně důležitá věc, jsou to lidi, co vychovávají děti, starají se o ně a byli potrestáni tím, že přišli o nárok na kompenzační bonus. To je druhá věc, co se podařilo napravit.

Pak samozřejmě je tam ta velká skupina dohodářů, kteří odváděli pojistné, co nyní dostanou podporu. Které skupiny to jsou? Jsou to invalidní důchodci, kteří mají tak nízký invalidní důchod, že si musí vydělat další peníze na dohody. Jsou to matky na rodičovské, často samoživitelky, které potřebují uživit svoje děti a pracují na dohody. Jsou to lidi, co pracovali v restauracích jako barmani často na dohodu o pracovní činnosti a přišli o příjem s tou krizí. Je to velká skupina lidí, která poctivě pracovala, platila poměrně vysoké daně, u té dohody o pracovní činnosti se platí stejné daně jako u zaměstnanců, to znamená na ten příjem daleko vyšší než třeba u živnostníků, a přitom od státu nedostali nic. Takže tahle velká nespravedlnost se napravuje.

Já naprosto souhlasím s kolegyní Šafránkovou ohledně té velké nespravedlnosti vůči zaměstnancům, respektive živnostníkům, kteří mají malý zaměstnanecký úvazek, třeba pomáhají ve svém společenství vlastníků jednotek za jednotky tisíc, a kvůli tomu o tu podporu přicházejí. My jsme to navrhovali opakovaně jako pozměňovací návrhy. Já jsem apeloval na Ministerstvo financí, ať zahrnou i nějaký ten souběh se zaměstnanci, bohužel ten návrh, co je předložen, je maximum toho, co se nám podařilo vyjednat tak, aby to mělo podporu vládní koalice, a chybí nám těch osm hlasů, které vedly k tomu, že neprošly pozměňovací návrhy, a řekněme, aspoň něco, pořád jsou to desetitisíce lidí, kteří tu podporu dostanou.

Proto vás všechny žádám o schválení tohoto návrhu podle § 90. Díky za podporu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Slovo má pan poslanec Luzar, připraví se pan poslanec Jurečka.

 

Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážení členové vlády, dovolte mi, abych trošku vybočil ze všeobecného euforismu, který tady vládne nad tímto návrhem zákona. Dokonce i tím, že by měl být přijat v devadesátce, aby co nejrychleji, nejrychleji, nejrychleji řešil problémy.

Ale jestli něco je v České republice novodobé pracovní otroctví, tak je to přesně dohoda o pracovní činnosti. Protože v původním záměru těchto dohod o provedení práce a pracovní činnosti byla hlavně pomoc například studentům, například těm, kteří si chtějí přivydělat, kteří mají svůj zdroj příjmů a k tomu zdroji příjmů chtějí vykonávat nějakou další činnost. Všichni si tady dokážeme představit ty pracovníky, kteří si takhle pomáhají. Ale na co se úplně zapomíná, že postupem doby se z toho stal základní pracovní příjem mnoha lidí. V desítkách služeb různých, komunálních, dalších jsou tito nájemní otroci najímáni v rámci těchto činností, a potom se můžeme divit, a vláda se snaží to nějak řešit, že mají minimální důchody, že mají minimální zabezpečení sociální, že ve stáří potom opravdu nemají z čeho žít. Ale co z toho pramení? Z čeho to pramení? Pramení právě tady z tohoto zneužívání těchto dohod o pracovní činnosti.

Mě by opravdu zajímalo v té všeobecné euforii a hluku, který tady v této sněmovně vládne, jak už se všichni těšíte na prázdniny, jestli vás někoho zajímalo, jak tito lidé dneska opravdu žijí a fungují. Jak jsou zneužíváni. Myslíte, že někdo z nich dodržuje těch 20 hodin týdně, že víc nemůže pracovat? Opravdu tomu věříte, že někdo kontroluje, že ti, kteří tu dohodu mají, pracují opravdu jenom těch 20 hodin? Oni mnohdy pracují podstatně více, i nad úvazek 40 hodin. Ale nikde se to nevykazuje. Myslíte, že někdo viděl kontrolu, která jde tyto lidi kontrolovat, když někde sekají trávu? Nikdo nepřijde. Jsou to novodobí otroci, kteří jsou opravdu vděční za to, že něco mají jako finanční odměnu za to, co dělají.

Ale náš cíl by měl být, aby to nebylo o těch penězích, ale o těch lidech, a na ty tady trošičku zapomínáme v rámci velké euforie, jak ty dohody jsou dobré a jak jim musíme k těm dohodám pomoci. Úmyslně se zatajují tito lidé, pro které je to jediný příjem, a jedinou smlouvou, kterou dostali, je právě dohoda o pracovní činnosti. A to vůbec nemluvím o agenturním zaměstnávání, což je další obrovský problém, který tady neřešíme. Ale podívejte se, v jakých pracovněprávních vztazích jsou právě agenturní zaměstnanci. Myslíte, že to je klasický pracovní poměr, akorát že s agenturou? Mnohdy také ne. V drtivé většině jsou to taky dohody. A to jsou problémy, které tady zastíráme a říkáme, ono je vlastně všechno v pořádku. Není.

To je problém, za který KSČM dlouhodobě bojuje, a nenecháme to tak. Na rovinu říkáme, že to je jedna z hlavních věcí, které budeme prosazovat, aby se udělal pořádek v těchto pracovněprávních vztazích, aby to novodobé otrokářství skončilo. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Mám zde několik faktických poznámek - pan poslanec Ferjenčík, poté paní poslankyně Pekarová.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji. Já se pokusím stručně, protože to potřebujeme stihnout do 10.30, každopádně si nedovolím tedy...

Je potřeba zareagovat na slova kolegy Luzara. Jedna věc je pohled na ty samotné smlouvy a druhá věc je pohled na podporu těch lidí. A my přece nebudeme trestat ty nejchudší pracující za to, že mají tu smůlu, že mají ty nejhorší pracovní smlouvy. To je přece úplně postavené na hlavu! To je přece ten důvod, proč my to téma zvedáme, protože tihle lidé, vy říkáte jsou novodobí otroci, a proto jim stát nic nedal. Vždyť to je úplně na hlavu postavené. Ti lidé, kteří jsou první vyhození, když přijde krize, ti lidé, kteří jsou na tom nejhůř, mají tu nejhorší ochranu z hlediska pracovního práva, tak kvůli tomu ještě durch je potrestáme tím, že jim nedáme žádnou státní podporu, protože se nám nelíbí systém těch smluv. To je přece úplně na hlavu.

Já naprosto souhlasím s tím, že DPP, které se kombinují u jiných pseudozaměstnavatelů pod 10 tisíc korun, není o tom žádná evidence, je samozřejmě průšvih, a jsem naprosto pro to, aby se evidence těch dohod o provedení práce zlepšila a aby se umožnila jenom jedna smlouva o tom přivýdělku, třeba i s vyšším limitem, ale ty zbylé ať normálně podléhají zdanění, a funguje to lépe. Souhlasím s těmi výhradami ohledně pracovních podmínek těchto lidí. Ale to přece není žádný důvod k tomu, aby nedostali žádnou státní podporu. A proto my jsme ten pozměňovací návrh dali, proto teď podporujeme tento návrh, protože přece právě tito lidé si tu podporu zaslouží.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka, paní poslankyně Pekarová, poté paní poslankyně Richterová.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Já se chci ohradit vůči používání spojení s těmito úvazky, že jsou to novodobí otroci. Prosím pěkně, pokud jste, pane poslanče prostřednictvím předsedajícího, měl pocit, že je toto potřeba řešit v tom samotném základu, tak očekávám, že za tu dobu, co už tady v parlamentu jste, jste se o to pokusil tolikrát, že bychom se tady dneska vůbec nebavili o těchto typech úvazků a že by byl změněný zákoník práce. Žel, to se vám nepodařilo, nebo jste prostě v tomhle nenašel tu odvahu, ale máte tady potom snahu tyto lidi častovat takto nehoráznými přirovnáními.

Když už mám slovo, tak si dovolím jenom připomenout, že už 7. dubna jsme tady hlasovali o tomto pozměňovacím návrhu, nebo o návrhu, který byl tehdy pozměňovacím návrhem prakticky všech opozičních stran, a měli jste všichni možnost těm lidem, kteří jsou skutečně častokrát na tomto svém příjmu závislí zcela jednoznačně, není to pro ně jenom přivýdělek, ale i pro ty, kteří jsou právě třeba invalidními důchodci a jenom si potřebují přivydělat, a neudělali jste to. Takže až teď v červenci, několik měsíců poté, se konečně k tomu dostáváme. Je to samozřejmě dobře, ale je to velká ostuda této Sněmovny, že to tak dlouho trvalo.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka paní poslankyně Richterová, poté pan poslanec Bláha. (Stálý hluk v sále.)

 

Poslankyně Olga Richterová: Dobrý den, já děkuji za slovo.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Poprosím o klid v sále. Děkuji. Máte-li něco k vyřízení, běžte prosím do předsálí. Umožněte vystoupení paní kolegyni. Děkuji.

 

Poslankyně Olga Richterová: Právě proto, že ti dohodáři, kteří odváděli pojištění, jsou tak velká skupina, která normálně pracovala, jsme se na tom shodli vlastně celá opozice, že je škoda... (Předsedající zvoní: Opravdu prosím o klid! Děkuji.)... a nespravedlivé na ně zapomenout. To je jedna věc.

Druhá věc - proč trestat ty lidi za jejich nevhodný pracovní poměr? To bohužel často není volba, ale jsou do toho vehnáni.

Třetí věc. Mně se zdá, jako kdyby se bohužel tady nevědělo, že Evropská komise vlastně už vydala směrnici, která povede ke změně našeho systému dohod. Bylo to přijato ze strany Evropy už v roce 2019, my jsme k tomu měli třeba naše odborné interní setkání před deseti dny. A jakým způsobem bychom si představovali změnu dohod? Představovala bych si, že každá strana vede odbornou diskusi, jak chtějí změnit ten systém, aby byl v souladu i s tou směrnicí, kterou budeme muset implementovat, a má to úplně stejný termín implementace jako work life balance, čili jako rodičovský příspěvek. Čili ta změna stejně přijde, ale proč trestat za ten nevhodný pracovní poměr ty lidi dneska?

A jenom uzavřu. Prosím vás, mně se ozvalo během dvou dnů pět set lidí, kteří měli dohody, jestli něco bude i pro ně. To je obrovský problém všech, ať už to byli právě rodiče, třeba samoživitelé, to je opravdu velká skupina, anebo lidi, kteří různě pytlíkovali maličkým úvazkem a dohodou, a pak právě čistí dohodáři. Těch lidí je opravdu hodně, nezapomeňme na ně.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Bláha, připraví se pan poslanec Luzar. Všechno faktické.

 

Poslanec Jiří Bláha: Vážené kolegyně, kolegové, ten problém je daleko složitější, než tady zaznívá. Tady slyším novodobí otrokáři, zneužívání atd. Toto všechno, ty kontexty jsou daleko hlubší a daleko širší, než o čem se bavíte. V první řadě tady máme milion lidí v exekucích a insolvencích a ti přímo vyžadují práci načerno nebo práci na DPP nebo nějakou formu toho, aby nemuseli platit ze své mzdy odvody nebo splátky tomu, komu dluží. To je jedna věc. To znamená, že opravdu tady máme milion lidí, který vyžaduje dnes a denně zaměstnání načerno. Pak samozřejmě tady máme obory, které nejsou schopny dosáhnout na ziskovost, aniž by (ne)zaměstnávaly tímto způsobem. Jsou to všechny obory, které se zabývají pohostinstvím, nabízením služeb atd. Bohužel je to tak a pořád si to nechceme přiznat.

Pokud nezměníme cenu práce, pokud nezměníme to, že ten člověk, který upadne do exekuce, bude mít možnost si normální cestou vydělat, tak toto všechno bude vznikat. Je to normální. A opravdu nevěřte tomu, že někdo pracuje jenom dvacet hodin, když vykazuje tuto činnost. Pracuje daleko víc.

A takto bychom mohli jít dál, proč to všechno vzniklo. Pojďme vzít ty problémy, ano, teď se s tím pojďme vypořádat. Pojďme vzít ty problémy jeden po druhém, pojďme si je naříkat, pojďme je řešit. Máme možnost změnit exekuce a nikdo to nechce. Pořád jenom děláme kosmetické úpravy. Pojďme změnit důchodovou reformu a všechny záležitosti, a pak máme možnost pohnout, že se nebudou dít ty věci, které se dějí. Díky.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Luzar faktická poznámka.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo, já už budu velice krátký. Vaším prostřednictvím, pane předsedo, chci poděkovat kolegyni Richterové za to vysvětlení, protože ano, má pravdu. Kateřina Konečná, europoslankyně KSČM, za to velice pléduje a bojuje, aby toto prošlo do našeho právního systému. Proto také my připravujeme tyto návrhy. To je i odpověď k tomu, co tady zaznělo.

Já nevyčítám tento návrh, co je. Já vidím ten idealismus, který je nad tím, ta dobrá vůle. V praxi to ale dopadne tak, a věřte tomu, že to tak bude, že většina těch peněz neskončí u těch dohodářů, ale skončí u těch, kteří si je najímají. Jaké bude praktické vyplacení těchto dávek? Kdo se na tom bude podílet? Jak bude to potvrzení fungovat? Věřte tomu, že praxe bude velice daleko od toho, jak bude idealistická představa, že celou tuto částku dostanou tito dohodáři. Již dneska jsou příklady, a vím o nich, že se připravují hromadné žádosti na tyto dohodáře, jejich vlastní zaměstnavatelé to připravují. A opravdu si myslíte, že jim vyplatí 100 procent? Nebuďte naivní. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Pane poslanče, nikam nechoďte, jste na řadě. (Hlasy ze sálu, ať již poslanec nevystupuje.) Takže už jste vystoupil v rozpravě, dobře. Pan poslanec Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Dobré dopoledne, vážený pane předsedo, milá paní ministryně, kolegyně, kolegové. Paní ministryně mě tady teď prosila, ať jsem stručný, já se snažím být vždycky stručný, já nemívám dlouhá vystoupení, abych tady mlátil prázdnou slámu. Ale dovolte mi jenom pár poznámek.

Já jsem se teď díval do systému a k problematice řešení pomoci lidem, kteří jsou na dohodách, v rámci koronavirové krize jsem 23. března nahrával jako první dva pozměňovací návrhy pod sněmovními dokumenty 4361 a 4632. Byl to sněmovní tisk 784 a nahrával jsem řešení pomoci lidem, kteří jsou na dohodách, úplně stejně, jak je to dnes. Dával jsem tam dvě variantní částky: 263 korun denně a 486 korun denně. Bohužel tehdy mi tady bylo vysvětleno nejenom od paní ministryně Schillerové, ale i od paní ministryně Maláčové, že to není možné, že prostě toto se nedá řešit. Pak později, časem, jak to přibývalo a argumentů od lidí jsme dostávali obrovské množství včetně popisu jejich těžkých situací, se připouštělo, že možná někdy to vláda dořeší. Takže jsem rád, že skoro po čtyřech měsících od původního návrhu tady dneska máme před sebou řešení alespoň této části lidí, kteří ještě stále čekají na pomoc a jsou ve svízelných situacích. Byť je to s velkým zpožděním, tak za toto díky.

Ale chtěl bych připomenout, že jsou zde stále ještě určité skupiny lidí, které pomoc nedostaly a potřebují, opravdu nutně ji potřebují, a řešení mimořádných sociálních dávek pro ně není cestou. Jsou to lidé, kteří jsou jako OSVČ na vedlejší činnost, píší mně i lidé, kteří mají například jako manželé malou rodinnou akciovou společnost a podobně, ještě stále jsou tady slepá místa na mapě, kde by tu pomoc bylo potřeba dotáhnout. Takže bych velmi prosil, aby se ještě na toto Ministerstvo financí ve spolupráci s MPO a MPSV podívalo a pokusilo se tyto věci dořešit.

Zmíním tady ještě jednu věc. Teď tady v té drobné přestřelce technických o tom tady bylo mluveno, pan poslanec Bláha za hnutí ANO tady mluvil o tom, že tady se pořád mluví a neřeší se exekuce, insolvence a podobně. Chtěl bych mu tady prostřednictvím pana předsedajícího vzkázat, ať se podívá na pozměňovací návrhy, které už i projednal podvýbor pro exekuce a insolvence, na pozměňovací návrhy mého kolegy Marka Výborného, já jim říkám pracovně milostivé léto, kde řešíme opravdu ty dlouholeté problémy dluhových pastí lidí naprosto jednoduchým principem: dlužník, který dluží vůči státu, bude mít možnost doplatit základní jistinu, to, co dlužil, a maximálně 500 korun navíc a už žádné další příslušenství. Pokud to dlužník dluží nějaké jiné právnické, fyzické osobě mimo organizační složky státu, tak zaplatí základní dluh a maximálně poplatky ve výši základního dluhu. Já tomu říkám pracovně 1 +1. Tedy příklad: Dlužil-li 20 tisíc, dneska mu tam někdo napočítal dluh třeba do výše 200-300 tisíc, ne, on zaplatí 20 tisíc základní dluh, tu jistinu, a k tomu maximálně dalších 20 tisíc korun, a tím pádem bychom toto vyřešili jednou provždy, abychom tyto lidi vrátili do systému. KDU-ČSL ten návrh odpracovala, Marek Výborný ho odpracoval, je tady, čeká na projednání ve Sněmovně a já bych byl velmi rád, aby, i když tady pan poslanec Bláha má tento problém a chce ho řešit, aby to pokud možno taky podpořil ve svém klubu, abychom to v září dokázali projednat.

Díky moc za to.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Přečtu několik omluv. Omlouvá se z dnešního jednání paní poslankyně Andrea Babišová, omlouvá se z rodinných důvodů pan poslanec Petr Venhoda, omlouvá se z dnešního jednání z pracovních důvodů ministr vnitra Jan Hamáček, omlouvá se z dnešní schůze z pracovních důvodů pan místopředseda Tomáš Hanzel, omlouvá se paní poslankyně Hyťhová od 9.00 do 9.45 ze zdravotních důvodů, omlouvá se paní poslankyně Věra Adámková mezi 9.00 a 9.45 z důvodu pracovního jednání, omlouvá se pan poslanec Lukáš Kolářík z celého jednacího dne z osobních důvodů, omlouvá se z dnešního jednání pan poslanec Vít Kaňkovský z rodinných důvodů, omlouvá se pan poslanec Ivo Pojezný mezi 11. a 14. hodinou z rodinných důvodů. (V sále je silný hluk a velmi špatná slyšitelnost!)

Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu. A vzhledem k tomu, že nepadla námitka, rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Zavolám kolegy z předsálí.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 921 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení." Ještě chviličku počkáme, vidím, že přichází větší počet poslanců.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 3 přihlášeni 152, pro 131, proti nikdo. Návrh usnesení byl schválen.

 

Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu k tomuto bodu. Ptám se, kdo má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Pane zpravodaji? Evidentně není. Přistoupíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 159/20020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 921."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 4 přihlášeni 154 poslanci, pro 143, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a projednávání končím. Děkuji. (Potlesk z lavic Pirátů.)

 

Otevírám další bod a tím je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP