(16.10 hodin)
(pokračuje Rážová)
Pokud to má význam a ten člověk je poměrně takzvaně pohyblivý, tak se vytváří vzpomínková mapa, která při dalším hovoru může ještě toho člověka navést, že si vybaví další kontakty, když se někde pohyboval mimo to, co si momentálně vzpomněl. Toto všechno se vytrasuje a jde se volat těm jednotlivým kontaktům a vlastně probíhá totéž a zase se vyhodnocují kontakty těch dalších a riziko tady toho člověka.
Takže pokud se stane, že laboratoř - a bohužel se to stane, není těch případů snad tolik, ale byly některé medializovány - že výsledek původně negativní je pozitivním, anebo naopak původně pozitivní je negativním, což je skoro lepší případ, ale oboje je špatně, tak se může stát, a věřím, že opravdu dělají všichni pro to, aby se to takto nedělo - tak samozřejmě musíme ty lidi kontaktovat znovu a omlouvá se jim buď laborka, nebo i my za špatně sdělený výsledek.
Teď momentálně děláme s ÚZISem, který je nositelem toho databázového systému, a propojujeme ten ISIN a data z něho ještě do takzvané COVID forms aplikace, kterou vytvořila Armáda České republiky v rámci Chytré karantény 1, kde vidíme, kolik v kterém kraji je laboratoří zapojených do vyšetřování, jakou mají kapacitu, jak je ta kapacita každý den využita, jestli tedy testují, nebo netestují. Vidíme tam činnost odběrových míst. Ta jsou také zaevidována, vidíme, jak nabírají, jakou mají kapacitu, co se děje, a zároveň vidíme, promítají se tam, i výsledky z toho, kolik je dnes pozitivních a kolik která laboratoř vlastně vyšetřuje a jestli nemá přetíženou kapacitu, a můžeme zasáhnout i ve smyslu, že by se převezly vzorky z jedné laboratoře do druhé. Šlo to velmi dobře v rámci nouzového stavu, kdy Armáda České republiky, a budiž jí za to velké poděkování, právě tuto operační práci dělala naprosto standardně s poměrně velkým týmem lidí.
Na Ministerstvu zdravotnictví teď poté, co nám vláda schválila 25. května systemizaci, vzniká pohotovostní operační centrum na hrozby pro veřejné zdraví. To je pracoviště, které je v přímé kompetenci hlavního hygienika. Bude tam kromě vedoucího oddělení plus deset dalších míst, která by měla pravidelně monitorovat situaci nejenom v infekčních nemocech nebo faktorech infekčních onemocnění, ale i dalších zdravotních hrozeb, včetně těch environmentálních. Teprve máme vypsaná výběrová řízení, neboť my se pohybujeme v režimu státní služby a musíme ctít služební zákon a vybírat lidi podle výběrových řízení. Takže je máme vypsaná. Dnes mi nastoupil na to oddělení, které tedy já přímo vedu, první člověk na celý úvazek. Takže jsme teď posílili o jednoho člověka. Domluvili jsme se s Armádou České republiky, že pro tu operační složku nám zapůjčí minimálně tři lidi, tak abychom do doby, než se nám snad podaří obsadit ta místa řádným výběrovým řízením, tak aby nám armáda ještě na základě té mezirezortní dohody pomohla přes období léta.
Zlepšujeme ty systémy ve smyslu informovanosti, předávání informací, a pro mě je důležité, že se zlepšuje předávání a to, že kolegové na tom KHS, jak jsem už říkala ráno, nemusí zadávat některé údaje do několika systémů. Já tady chci zdůraznit, že krajské hygienické stanice jsou přímo řízené organizace ministerstva, ale mají právní subjektivitu a každá hygienická stanice má úplně jinou úroveň vybavení technickou a elektronickou cestou. Takže my se to snažíme teď jedním projektem, který je už delší dobu - sama jako ředitelka Krajské hygienické stanice Středočeského kraje jsme do něj také vstupovali - posílí to technické vybavení, zejména počítače a hardwary a softwary na těch jednotlivých KHS. Takže ta elektronizace probíhá a snažíme se ji nějakým způsobem vést i z toho centra. Ale jsou to samostatné instituce a to je ten trochu rozdíl, protože ta míra té elektronizace veřejné správy, byť nejsou, ne že by byli nedotčeni elektronikou, to ve veřejné správě ani není možné, tak je trošku rozdílná.
Ale většina těch kolegů přes to velké vypětí, které pro ně - popravdě řečeno většina těch kolegyň, protože ženy jsou v hygienické službě, nakonec vidíte, že jsme tady dvě z těch 15 a je nás většina žen - tak přes to velké vypětí ty systémy zvládly. S různými chybami i omyly, ale zvládají ty systémy a udělaly veliký pokrok pod velkým tlakem. Musím říct, že osobně před nimi smekám klobouk. Takže my se teď fakt snažíme zároveň při té - využívali jsme tu dobu vlastně, kdy byl velmi pozitivní výskyt, nebo ta situace byla velmi klidná.
Co se týče té práce na ministerstvu. Děkuji tady za některé ty podněty. Vážím si všech, kteří sedí nebo seděli někdy ve funkcích hejtmanů, ve funkcích starostů, protože bez té spolupráce v rámci nouzového stavu - ten hygienik některé věci odborně navrhuje, ale musí je rozhodnout i někdo další. Proto jsou výhodné nouzové stavy, kdy se projednají věci v bezpečností radě kraje a může rozhodovat hejtman.
Při malých ložiscích, ohniscích, není nutno vyhlašovat nouzové stavy ani stavy nebezpečí. Protože de facto to jsou situace, které u covidu řešíme, a pod mediální masáží, ale na druhou stranu, kdy se v novinách taková pozornost věnuje tomu, že je salmonela na dětském táboře, nebo že x důchodců má virové střevní onemocnění, abych to řekla ne úplně přesně, a nakonec nevěnujeme příliš pozornosti ani chřipce, popravdě řečeno. A tam máme očkování a proočkovanost proti chřipce v této populaci je pět až osm procent.
Chystáme tedy, jak jsem zmiňovala, novelu typové směrnice pro IZS. Chystáme ten návrh strategie, ale potřebujeme ho sjednotit i s názory klinické skupiny. A to souvisí s tou poslední otázkou pana poslance, že se ozývají teď, že se změnil ten algoritmus. Ano s účinností od osmého, tedy od včerejška, se mohou u těch, kteří byli pozitivní, jsou deset dní v karanténě a další čtyři dny nemají žádné příznaky, tak nemusí jít na test a ukončí se karanténa. To je teď stanovisko, na kterém se usnesla klinická skupina a epidemiologové. Je to změna algoritmu.
To je všechno, děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji paní hlavní hygieničce a s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Pavel Bělobrádek. Prosím.
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, paní hlavní hygieničko, já bych jenom navázal na takovou tu drobnou přestřelku kolegů, která tady byla před chvíli, a chtěl bych poprosit pana ministra, jestli by vystoupil v rámci rozpravy, aby se nestalo to, co se tady někdy stává, že vystoupí ministr se závěrečným slovem a nelze na to potom reagovat jinak než až po skončení toho bodu. Takže pokud by to bylo možné a vystoupil ihned, aby se na to ještě eventuálně dalo reagovat. Děkuji. ***