(15.10 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Ano, náklady byly v červnu zhruba 4,1 miliardy Předpokládám, že stejné náklady by byly i v následujících měsících, přesnější čísla nemáme. Bavíme se asi o 16,5 miliardy úspor, které by jednoduchým způsobem, automaticky, bez žádostí, bez byrokracie dostaly tyto malé firmy. To jsou firmy, které tvoří páteř naší ekonomiky. To jsou firmy, které nebudou hledat daňové prázdniny v jiných zemích. To jsou firmy, které nepřestěhují svůj byznys mimo Českou republiku. A jsou to firmy, které dlouhodobě platí daně, sociální a zdravotní pojištění. Nerozumím postoji vlády v tomto případě a doporučuji Sněmovně, abychom o tom aspoň diskutovali. Dobře, hlasujte proti, podívejte se každý z vás na těch 8 tisíc zaměstnanců za sebou a řekněte: vám nepomůžu. Na to máte plné právo. Proč s tím tak spěcháme? Ne, aby byla předvolební schůze, ale protože 1. října, což je za šestnáct dnů, se začnou počítat mzdy za září. Pokud bychom to dneska schválili, bezesporu zasedne včas horní komora a bezesporu jsme schopni těm firmám pomoci tak, aby tato účinná pomoc pokračovala do konce roku.

Jednoduché počty, paní ministryně práce a sociálních věcí. Sto tisíc firem, kdyby každá z nich, a já si to nepřeji, propustila jednoho svého zaměstnance, to není žádné masové propouštění, to není zavírání firem, to není krach firem, prostě nemám tolik zakázek, mám vysoké odvody, tak bohužel se musím jednoho zbavit, tak vznikne 100 tisíc nových nezaměstnaných. Proti tomu máme yettiho, který se jmenuje kurzarbeit. Mluví se o něm měsíce, podrobněji se o něm jedná týdny, každý druhý den některý z kolegů paní ministryně Maláčové říká a píše na Twitteru: dnes už to přijde, dnes se dohodneme - a pořád nic.

Musím ocenit paní ministryni Maláčovou. Zatím byla jediná z vládního tábora, která parametry tohoto zákona debatovala s námi, občanskými demokraty. Neshodli jsme se na všech parametrech, ale já oceňuji, že debata proběhla, a předpokládám, že bude pokračovat. Ale je velmi těžké vést debatu, když nevíme, jak bude vypadat vládní návrh. To není úplně zodpovědné, protože parametry jsou v poměrně širokém rozmezí a uvidíme, na čem se vláda nakonec dohodne a jaký návrh doputuje do Poslanecké sněmovny. Myslím, že realistický termín, když napřeme síly my všichni, i kolegové senátoři v horní komoře, je 1. leden příštího roku. Zaslechl jsem úvahu, že by vláda chtěla předložit tento návrh ve stavu legislativní nouze. Doufám, že to vládu ani nenapadne. Měsíce to připravujete, týdny debatujete, na několika zasedáních vlády nemůžete najít shodu - já to nekritizuji, jenom popisuje fakta - a pak nám to chcete hodit v pondělí, abychom to v úterý schválili s tím, že už není čas a vy byste to chtěli od 1. listopadu. Není naší vinou, že návrh zákona tady ještě není. A myslím, že když se na to podíváme poctivě, že se shodneme, že takový návrh se nedá napsat z opozičních lavic, aby byl funkční a kvalitní. Ano, z opozičních lavic můžeme vést debatu o parametrech. Já jsem několikrát řekl paní ministryni, že ten princip podporujeme, ale má to být kurzarbeit, ne jak říká Mojmír Hampl, bývalý viceguvernér, není to můj nápad, ale hrozně se mi to líbí, že to nemůže být keine Arbeit a platit. A v tom je zakopaný pes, nebo v tom může být zakopaný pes.

Takže bych vládu požádal, aby návrh zákona co nejdříve předložila do Poslanecké sněmovny. My uděláme všechno pro to, aby do konce roku byl projednán v dolní i horní komoře, ale prosím vás, zapomeňte na to, že by to bylo ve stavu legislativní nouze. Nebylo by to fér vůči nám, kteří nejsme součástí vládní koalice.

Pokud jste mě dobře poslouchali a budete přemýšlet o těch číslech bez ohledu na to, v jakém stranickém dresu tady sedíte, a podíváte se na to stejně jako členové COVID komise, kde jsme se vlastně všichni přítomní shodli, poctivě říkám, že řádně omluveni byli zástupci České strany sociálně demokratické a zástupce SPD, respektive bývalá členka klubu SPD, tam logicky předpokládám změnu ve složení, protože nominují jednotlivé kluby, ale všech ostatních sedm členů komise se shodlo, že bylo vhodné a užitečné tuto pomoc pro naší malé firmy prodloužit do konce roku.

Takže to je první návrh zákona, který předkládáme. Připomínám, že je to novela vládního návrhu zákona, jenom prodlužuje termín, nic jiného nemění.

Druhý návrh zákona je návrh na prodloužení období, kdy je osobám samostatně výdělečně činným odpuštěna minimální záloha na sociální pojištění. Opět připomínám, že to byl vládní návrh zákona, že to platilo na šest měsíců - březen až srpen. COVID komise konstatovala, že tento návrh zákona byl plně funkční, nebyrokratický a skutečně našim živnostníkům pomohl. Z údajů, které jsme dostali od - pokud to někoho nezajímá, tak bych prosil... (Neklid v řadách poslanců ANO.) Děkuji.

Z údajů, které jsme dostali od ředitele České správy sociálního zabezpečení, se tento návrh zákona týká asi 696 tisíc OSVČ, které mají povinnost platit sociální pojištění. Já se omlouvám, zaokrouhlil jsem to na 700 tisíc Nebyrokratické, automaticky to sociální správa dělá, opravdu to pomáhá. Ano, jsou tací, kteří si platí, platí si nad ten limit, je to jejich rozhodnutí a je to v pořádku. Předpokládané náklady, když vyjdeme z toho, jak to bylo v březnu až srpnu, jsou odhadovány zhruba na 2,3 miliardy měsíčně, což znamená 9,2 miliardy za čtyři měsíce. Opět je to šance, že těchto 700 tisíc živnostníků, kteří mají povinnost platit sociální pojištění, nezavře svou živnost a nepůjde případně na úřad práce. Do kupy je to 25,5 miliardy. Nejsou to malé peníze, to podotýkám, nejsou to žádné drobné. Ale byly by to efektivně vynaložené peníze na státní pomoc českým ekonomickým subjektům, protože v naprosté většině jsou to české ekonomické subjekty - jak malé firmy do padesáti zaměstnanců, tak osoby samostatně výdělečně činné.

Paní ministryně financí někdy v březnu, když jsme spolu debatovali v České televizi, vyšla s gigantickým číslem 1,2 bilionu pomoc české ekonomice. Já jsem to v okamžité reakci označil za fantasmagorická čísla. Podívejte se do plnění státního rozpočtu na konci srpna, jak se za šest měsíců plní ty vládní sliby, jak daleko to má k avizované pomoci 1,2 bilionu. Už to ani nekape, ta pomoc. Jsme ve složitém období. Rostou počty nakažených, rostou počty v karanténě, a to samozřejmě ohrožuje ekonomický výkon jak živnostníků, tak malých firem. Čím menší firma, tím větší závislost na jednom konkrétním zaměstnanci. Když vám vypadnou dva ve firmě, která má tisíc lidí, není to příjemné, ale co to je, když vám vypadnou dva ve firmě, která má deset zaměstnanců - najednou máte výpadek 20 %. Pokud ty dva návrhy zákonů schválíme, pomůžeme paní ministryni financí, aby se aspoň o něco přiblížila k tomu fantasmagorickému číslu 1,2 bilionu.

Když se podíváme na ostatní návrhy zákonů, tak zmíním aspoň dva, které jsme v komisi zatím projednali. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP