(18.10 hodin)
(pokračuje Výborný)
Jenom bych chtěl podotknout, že k tomuto se - a já děkuji paní ministryni dneska za to její neutrální stanovisko, nicméně toto ona už sama avizovala veřejně někdy na začátku června, když o tom byla veřejná diskuse. Jsme skutečně, nebo já jsem skutečně přesvědčen, že to výslovné zakotvení toho speciálního pravidla pro určování skutečného majitele korporace, jejíž podíl je spravován v tom právním uspořádání, tedy ve svěřenském fondu, je nadbytečné, proto navrhuji toto zrušit. V případě, že neprojde - a v tomto pořadí by měla být také hlasovací procedura, která bude následně představena, že by se tedy nejprve hlasovalo o tom pozměňovacím návrhu kolegů Rakušana, potom je tam z klubu Pirátů, myslím, pan předseda Michálek a další. Pokud neprojde toto výslovné definování přístupu k určování skutečných vlastníků svěřenských fondů a těch, kteří... aby bylo naprosto jasné, že tedy vlastníky jsou ti, kteří tam vložili ty jednotlivé korporace, tak abychom alespoň vypustili ten odstavec 4, což je ten můj předmětný pozměňovací návrh, který by minimálně tedy narovnal ty podmínky pro všechny tak, aby byly stejné.
Jenom chci podotknout, že podle stanoviska, posudku nebo podle vyjádření Parlamentního institutu, stejně tak jako podle vyjádření nebo stanoviska odboru kompatibility Úřadu vlády, je to naprosto logický postup, který je v souladu i s tím, jak postupovaly s transpozicí ostatní země Evropské unie. Čili já myslím, že tady se Česká republika nemusí v ničem vyjímat, nám už může stačit to, v jakém výjimečném postavení jsme, kdo je v čele vlády České republiky, a myslím, že bez ohledu na to, kdo v čele té vlády je, by tady měly platit podmínky úplně stejné. To znamená, pojďme hrát férovou hru a poprosím o podporu jednoho i případně toho druhého pozměňovacího návrhu, který skutečně tyto podmínky bude narovnávat. Děkuji pěkně.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Taky děkuji. Nikdo další není přihlášen. Je. Pan předseda klubu Pirátů. Pardon, ano. Já se omlouvám. Prosím, máte slovo. Pan Chvojka je velkorysý a omluvil moje přehlédnutí. Já jsem to přehlédl, on se hlásil...
Poslanec Jakub Michálek: Já s tím nemám problém. Určitě to zvládneme. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já vám děkuji, že jste podpořili program této mimořádné schůze. Jsem rád, že se nám podařilo najít ten čas, aby i paní ministryně se mohla zúčastnit a projednali jsme tento důležitý zásadní protikorupční zákon, i když to tedy bylo na základě podpisu poslanců.
Já se chci připojit k tomu, co už tady zaznělo. Stejná pravidla by měla platit pro všechny. A chceme nastavit ten systém, aby byl skutečně efektivní, protože bavíme se tady o tom, jak bojovat s praním špinavých peněz, jak bojovat s finančními podvody apod. Není možné připustit, aby například velkým firmám, korporacím se ukládaly naprosto miniaturní pokuty, které pro ně nebudou mít odrazující efekt. Není možné připustit, aby firmy zakládaly falešné listiny a udržovaly nepravdivý stav v tom registru, v té evidenci.
Myslíme si, že by ty pokuty, sankce měly být nastaveny obdobné, jako už nám dneska fungují v zákoně o účetnictví, a to je taky podstatou těch pozměňovacích návrhů, které předložili Piráti, některé se Starosty, F1 až F3, C1 a C2. Toto jsou návrhy, které zajistí, že ten zákon skutečně bude fungovat a povede k tomu, že dohledáme u každé té nekalé činnosti, kdo je skutečným majitelem, který stojí za tou nekalou činností, který z ní má prospěch, a nebudeme se setkávat s takovými problémy, jako se každý den setkáváme s tím, že nám různé subjekty porušují povinnost zakládat účetní závěrky do Sbírky listin v obchodním rejstříku. Jenom připomenu, že se pohybujeme kolem 25 až 30 % subjektů, které dodržují tu povinnost. U té evidence skutečných majitelů ta čísla naplněnosti jsou taky extrémně nízká. Takže pokud chceme zákon, který bude fungovat v praxi, nejenom na papíře, tak je potřeba ta pravidla nastavit tak, aby ten zákon byl vynutitelný. To je tedy podstatou těch pozměňovacích návrhů, které předkládají Piráti, a dovoluji si vás pokorně požádat o jejich podporu.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji a pan předseda Chvojka vystoupí v rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Hezký večer, kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně. My jsme samozřejmě jako vládní strana podpořili návrh zákona na vládě, ovšem s jednou výjimkou, a to je právě ta výjimka, která, myslím si, neudělala úplně dobrou službu panu premiérovi, pokud byla myšlena jako výjimka, která byla dělána pro něj. Já tomu nevěřím, já věřím, že opravdu šlo jenom o záměr Ministerstva spravedlnosti vložit určité interpretační pravidlo do zákona. Na druhou stranu opravdu otázka je, jestli pokud jde o pravidlo interpretační a ne normativní, v tom zákoně musí být. Logicky tedy pokud jde o pravidlo interpretační, tak v něm být podle mého názoru nemusí.
Opakuji ještě jednou, pokud tam byl nějaký jiný záměr, a to záměr takový, že nešlo o to zavést interpretační pravidlo do českého právního řádu, ale udělat - a je jedno, jestli jde o pana premiéra, nebo nějakou jinou osobu - speciální výjimku, tak to je samozřejmě něco, co sociální demokracie nemůže podpořit. Koneckonců něco takového nepodpořila právě ani při tom projednávání na vládě někdy na přelomu května a června a logicky nemůžeme setrvání takovéto výjimky v tomto důležitém zákoně - a jsem rád, že na něj konečně došlo - nemůžeme samozřejmě podpořit setrvání takovéto výjimky v zákoně, a budeme tedy hlasovat pro pozměňovací návrh pana kolegy Marka Výborného a podpoříme vynětí této výjimky.
Já na ústavně-právním výboru spolu s kolegyní Kateřinou Valachovou jako zástupci ČSSD jsme podpořili i pozměňovací návrhy ostatní, které reagovaly na úpravu svěřenských fondů. Na druhou stranu jako vládní strana jsme nemohli, nebo nemůžeme nyní nevzít v potaz stanovisko Ministerstva spravedlnosti, legislativců Ministerstva spravedlnosti, kteří říkají, že pozměňovací návrh C1 zejména by byl explicitním otočením režimu stávajícího pravidla navrženého a mělo by negativní důsledky. Musím říct, že většina kolegů v klubu respektuje stanovisko Ministerstva spravedlnosti, jsme vládní strana a to, že pozměňovací návrh C1 není v souladu se směrnicí, která žádné speciální pravidlo pro korporace nestanoví, nebo že takový pozměňovací návrh může znepřehlednit evidenci a může ji zanést zavádějícími údaji či to může zapříčinit to, že budeme evidovat množství osob, které z materiálního hlediska skutečnými majiteli nejsou, tak to jsou samozřejmě relevantní důvody, kde rozumím tomu, proč někteří kolegové nechtějí a nemohou podpořit tento pozměňovací návrh. Nehledě na to také, že je tady důležité to, že by mělo dojít k možnému nabourání neveřejného režimu evidence svěřenských fondů.
To znamená, za ČSSD platí to, co jsme říkali v podstatě před půl rokem, podporujeme vynětí té zbytečné výjimky interpretačního pravidla. Ano, je možné, že stejně tak to bude interpretovat soud, tudíž je nadbytečné. A rozumíme argumentaci Ministerstva spravedlnosti ve věci pozměňovacího návrhu C1, Gazdík, Rakušan. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Rakušan. Prosím.
Poslanec Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane předsedající. Velmi krátce. Nejsem tedy vzděláním právník, nicméně z právní analýzy vycházím a nemohu se ztotožnit se stanoviskem, které zde přednesl pan kolega Chvojka, a rád bych vás požádal naopak o podporu pozměňovacího návrhu pod označením C1. My se naopak domníváme, že právě tento návrh se vrací k samotnému meritu směrnice tak, jak byla ustanovena, a naopak velmi jasně zpřehledňuje skutečného majitele korporace ve svěřenském fondu. A to je základem toho, o co nám přece v tomto zákoně jde. Za touto logikou jde i můj pozměňovací návrh, a koneckonců tento pozměňovací návrh má dokonce doporučující stanovisko ústavně-právního výboru. Děkuji.***