(13.30 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. To byla poslední přihláška do rozpravy, kterou v tuto chvíli eviduji, a pokud se nikdo další nehlásí, tak já všeobecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany ministryně nebo... Ze strany ministryně je zájem. Prosím.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Jenom velmi stručně. Už to nechci natahovat, vyvolám zas několik faktických poznámek a reakcí.
Tak já myslím, že víme, v jaké situaci se nacházíme. Taková zdravotní a z ní vyplývající ekonomická krize tady ještě nebyla. Já už jsem nechtěla protahovat hlasování o státním rozpočtu, ale šlo mi hlavou to, co řeknu teď. Celý více než půl rok tady poslouchám různé návrhy opozice, různé záseky na výdajové, ale i na příjmové straně, různé výčitky, jak jsme měli pomoci ještě těm a tam oněm atd. Ruku pro rozpočet nikdo z vás nezdvihl, dokonce jste nepovažovali vůbec ani za problematické rozpočtové provizorium. Tak, hlasování je za námi a střednědobý výhled, vy víte dobře, že je orientační, že je nastaven o snižování strukturálního schodku, o půl procentního bodu, a tak jak doporučují všechny světové autority, říkala jsem to tu několikrát, že máme konsolidovat pozvolna, že máme dát peníze do ekonomiky, že máme prostě dát peníze lidem. Budeme tady příští týden hlasovat o balíčku, tak jak se říká po chodsku, hin sa hukáže, protože to bude skutečně velice zajímavé hlasování a jasně vyprofilovaný ideologický střet v tomto postoji k řešení krize.
Já osobně bych chtěla tady říct, že my jsme zvolili tuto cestu, takže já rozumím, že s bývalým ministrem financí se nemůžeme potkat. Nemůžeme. A to je o tom názorovém střetu v pořádku, on aspoň zůstává konzistentní, od té doby, co byl ministrem financí, tak zůstává v těch názorech konzistentní, v pořádku. A my jsme vám zaslali na rozpočtový výbor konsolidační strategii, jasně jsme tam deklarovali, kde vidíme cestu. Nejsou tam úplně všechny evropské peníze, my máme celou řadu peněz ještě na cestě, asi 300 mld.
Platy tam jsou, pane poslanče Ferjenčíku. Jsou tam platy, ale nepočítáme s jejich navyšováním nebo s jejich další valorizací, nebo to bude otázka dalších dohod, dalších dohod i příští vlády se sociálními partnery. Takže je to jedna ze strategií prostě ty platy nevalorizovat, nebo je valorizovat minimálně, nevalorizovat provozní výdaje, počítat, zapojit evropské peníze, ale skutečně konsolidovat postupně a mírně, aby ten dopad na lidi a na společnost byl co nejmenší. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Hlásil se mi pan poslanec Ferjenčík, ale nedisponuje přednostním právem, které by mi umožňovalo v tuto chvíli mu dát slovo, takže pan předseda Kalousek s přednostním právem. Prosím.
Poslanec Miroslav Kalousek: Dovolte jenom stručnou reakci, abych objasnil, že tady mluvíme každý o něčem jiném. Když paní ministryně tak trochu jako vyčítá opozici, že navrhovala ještě tu pomoc, tu pomoc, tu pomoc, ať už na výdajové straně bilance, či na příjmové straně bilance, ale přitom jako nikdo nechcete podpořit ten rozpočet. Ten rozdíl je v tom, paní ministryně, že ta pomoc by klidně mohla být větší, ale musela by být jednorázová. Všechny státy kolem nás realizují jednorázovou pomoc jako jednorázový impulz buď zasažené profesní skupině, nebo zasažené ekonomice, ale impulz, který okamžitě mohou škrtnout v okamžiku, kdy ta krize odezní. A tak také vypadají konsolidační plány zemí kolem nás. Ale to není případ vaší rozpočtové politiky. Případ vaší rozpočtové politiky se bude realizovat v mandatorních výdajích. Podíváme-li se ve střednědobém výhledu... (V sále se hlasitě baví skupina poslanců.) Pánové, nezlobte se. To nedám, tohle!
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já požádám o větší klid v sále. Prosím.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Podíváte-li se ve střednědobém výhledu na podíl mandatorních a kvazimandatorních výdajů, no tak prostě v těch letech, v tom střednědobém výhledu, je máme přes 80 % příjmů a ty nesnížíte jednorázově samozřejmě, to nejde, jako tu jednorázovou pomoc. Takže v tom je ten zásadní rozdíl. Zatímco civilizované státy kolem nás realizují jednorázovou pomoc, a masivní, ale po odeznění krize ty výdaje prudce klesnou směrem k vyrovnaným rozpočtům, tak politika této vlády toho není mocna, ta naopak tu jednorázovou pomoc dává relativně malou. Vzpomeňte si, že slibovali 1,2 bil. korun do ekonomiky. Pokud vím, tak se nedopočítáme ani 120 mld., to znamená, jsme někde na 10 %, jestli jsme na 12, tak se omlouvám, ale víc to není. Ale celý ten problém se odehrává v těch mandatorních a kvazimandatorních výdajích, ten se odehrává ve strukturálním deficitu. Hluboce lituji každého, kdo si s tím bude muset nějak poradit, protože to strašně bolí a bude to bolet díky vaší neodpovědné politice.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní budeme pokračovat. Pan zpravodaj má možnost nyní závěrečného slova. Prosím.
Poslanec Jiří Dolejš: Jen jsem chtěl reagovat v tom smyslu, že je pochopitelné, že se nám tady ještě trochu promítá diskuze, která probíhala nad státním rozpočtem, a ať již to bylo komentováno různě, tak faktem je, že podstatou toho, co se dnes kolem oběda stalo, je kompromis. A ten kompromis má i některé objektivní kořeny. Výsledek voleb v roce 2019 (?) vedl ke vzniku menšinové vlády. Výsledek těchto voleb také vedl k tomu, že v situaci, kdy se změnila příjemná konjunkturální situace v národní ekonomice, tak se reagovalo takticky a pro strategické spory a vydání se na určitých křižovatkách jiným strategickým směrem prostě už není prostor. Takže zcela logicky se tyto momenty budou otvírat. Já osobně si myslím, že ožije i jistý koncepční spor mezi politickou pravicí a politickou levicí, ale to prostě nedoženeme nad tímto materiálem. My samozřejmě máme jakožto představitelé politické levice jiné představy o daňových opatřeních, občas jsme je zkoušeli otestovat na tomto parlamentu, a nejenom jeho složení, ale i taktizování kolem přežití menšinové vlády tyto pokusy v podstatě znemožnilo a určitě si to budeme moci vyzkoušet ve volební kampani. Podobný problém - penzijní reforma. Také velmi strategická záležitost a budeme rádi, když se nám podaří projít připomínkovým řízením tak, abychom byli chytřejší, pokud jde o to to provést a finalizovat tento problém.
Takže to je jistý gordický uzel, který opravdu dneska nerozsekneme, a proto i my jsme připraveni takto takticky hlasovat, protože si myslíme, že jsou tyto dva dokumenty, tedy státní rozpočet a střednědobý výhled, spojeny jistou pupeční šňůrou, i když je nám jasné, že ty věci se dají do pohybu, že otevřou některé problémy nejenom z národohospodářského hlediska, ale i z hlediska politického. Což je moje poznámka, a jestli nebude další diskuse, můžeme hlasovat.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To bylo někde na hraně mezi zprávou, závěrečným slovem zpravodaje a zneužitím přednostního práva, nicméně ano, nyní bychom se tedy měli přesunout k hlasování o přednesených návrzích. Já poprosím pana zpravodaje, aby ho ještě jednou načetl.
Poslanec Jiří Dolejš: Ano. Tedy usnesení, o kterém bychom hlasovali, zní: Poslanecká sněmovna Parlamentu podle §4 odst. 5 zákona...
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pardon, já se omlouvám, já jsem se špatně podíval. My jsme měli ještě přistoupit k rozpravě podrobné v tuto chvíli. Já se omlouvám. Čili otevírám rozpravu podrobnou. Závěrečné usnesení budeme hlasovat až potom. Takže ptám se, jestli se někdo hlásí do rozpravy podrobné. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. Je zde žádost o odhlášení, všechny jsem vás odhlásil. Zeptám se znovu na zájem o závěrečná slova, ale předpokládám, že již všechno padlo, takže nyní bychom měli hlasovat o návrhu usnesení a já poprosím zpravodaje. Zároveň vás všechny poprosím, abyste se přihlásili a kolegy jsem do sálu k hlasování svolal. Prosím.***