(16.00 hodin)
(pokračuje Ondráček)

Důležité, ovšem méně známé, respektive médii zcela opomíjené, je určování pravidel pro subjekty klíčové infrastruktury státu, které jsou nezbytné, a jejich nebytné dodavatele. To je jeden z důvodů, proč musí být nouzový stav. Toto porušení by mohlo vést až k ohrožení bezpečnosti státu v oblasti energetické, potravinové nebo zásobování paliv. Umíte si představit, kdo jste z Královéhradeckého nebo Pardubického kraje, že by došlo k uzavření z důvodu nákazovosti pracovníků, kteří pracují v Opatovické elektrárně, která zásobuje teplem a teplou vodou stotisícový Hradec Králové, Pardubice, možná i Chrudim? Umíte si to představit, kdyby 200, 300 tisíc lidí bylo bez teplé vody a bez tepla? To jsou pracovníci klíčové infrastruktury státu, o kterých vy nevíte, kteří pracují na jedničku, zatím jim nikdy nikdo nepoděkoval. Pracují tak, jak jim říká jejich management, a díky tomu máme teplo, teplou vodu, světlo i tu vodu normální. To jsou lidi z takzvané klíčové infrastruktury státu. A ti pro svoji činnost ten nouzový stav v některých případech také potřebují.

Já jsem během víkendu hovořil s představiteli ČEZ, popřípadě ČEPRO. Bylo mi sděleno, že to sice teď zvládají, ale je to pouze o dobrovolnosti a ochotě jejich pracovníků. Dobrovolnosti a ochotě. Všímáte si toho krásného zaobalení? Zákoník práce trochu trpí, to my víme. Ale ti lidé vědí, jakou práci pro společnost dělají, přestože vědí, že jim za ni nikdy nepoděkujeme, ale dělají to na základě dobrovolnosti a ochoty. V případě však dalšího zhoršení stavu a nasazení těchto pracovníků klíčové infrastruktury by to bez nouzového stavu znovu nešlo. Upozorňuji, že počty nakažených již několik dní znovu rostou a zahraničí avizuje nové a ještě agresivnější formy covidu. A o samostatnou pozornost bych si dovolil požádat v státních hmotných rezervách. Správa státních hmotných rezerv. Tam bez nouzového stavu nemohou nakupovat ochranné pracovní pomůcky a další materiál. Aktuální, a bylo zde zmiňováno očkování, aktuální vládou zadaný nákup jsou injekční stříkačky a jehly k té dobrovolné - dobrovolné, kolegové z SPD - vakcinaci, která by měla být zahájena kolem 20. ledna.

Je mi teď známo po včerejším jednání Ústředního krizového štábu, že ty nákupy běží. V podstatě během pár dnů budou podepsány smlouvy a dodávka 4 milionů injekčních stříkaček a 4 milionů jehel by měla začít být realizována. Víte o tom, jak by to fungovalo bez nouzového stavu? Znáte zákon číslo 137 o zadávání veřejných zakázek a víte, jak dlouho taková jedna zakázka trvá?

Víte, že jsme to byli my zde, skupina poslanců, kteří jsme v létě předkládali novelu zákona o zadávání veřejných zakázek a žádali jsme nejenom vládu, ale i vás tady o zařazení tohoto bodu, abychom umožnili Správě státních hmotných rezerv v době krize i v době po krizi šest měsíců mít možnost nakupovat bez zákona o zadávání veřejných zakázek? Kde ten zákon skončil? Kde ten zákon skončil? V tom propadlišti tří set neprojednaných tisků, které tady je. Chcete se dostat do stadia, kdy nebudeme mít co nakoupit, protože to neumožní legislativa? Víte o tom, že by v případě ukončení nouzového stavu musel být do Správy státních hmotných rezerv vrácen veškerý zapůjčený majetek? Třeba plicní ventilátory, ale i ta nemocniční lůžka v polních nemocnicích? Ano, jsou to zatím věci nevyužívané. Ale víte o tom?

To jsou právní důvody, kolegyně a kolegové. Právní důvody, které mě vedly k tomu, abych požádal své kolegy z KSČM o to, abychom tentokrát vyhověli vládě a prodloužili nouzový stav o 30 dní. Kolegové hlasováním per rollam tomuto mému návrhu vyhověli a jako klub KSČM budeme většinově, předpokládám že většinově, hlasovat pro prodloužení stavu o 30 dní.

Úplně v závěru mi dovolte ještě jednu krátkou repliku. My s vládou jednáme. Znovu opakuji, děkuji panu ministrovi, že s námi komunikuje, i dnes jsme spolu komunikovali. A řešíme i ty věci, které možná pak, až se nějak dořeší, tak si někdo řekne, my jsme to zajistili. Teď řešíme třeba, a zatím jsme shodu s panem ministrem nenašli, ale řešíme, jak vyřešit ukončení starého roku, roku 2020 a přechod na rok 2021. Pokud bude vyhlášen pátý stupeň, bude zákaz vycházení od 21 hodin do 5 hodin do rána, a já se domnívám, jsem o tom hluboce přesvědčen, že mnoho občanů toto opatření respektovat nebude. Protože se jedná v podstatě o výjimečný den. A já jsem žádal pana ministra, ať se svým týmem zváží, jestli by bylo možné nějakým způsobem udělat, byť to nemám rád, nemáte to rádi vy, ale udělat nějakou výjimku, kterou bychom prostě pro tento den udělali. Protože vedle zdravotních krizí, které ve své argumentaci zmiňuje pan ministr, a já je respektuji s plnou odpovědností toho, co on říká, které jsou pevně navázané na ty důvody ekonomické, však existují právě ty důvody právní, sociální a politické.

A to jsou věci, pane ministře, kdy i ty zdravotní důvody by měly být velmi dobře přehodnocovány, protože ty sociální, politické a možná i ty právní důvody by mohly být občany vnímány velmi špatně. Policie by nebyla schopná a možná, nechci říct ochotná, to by bylo velmi špatné, nebyla schopná v případě porušování tohoto stavu dosáhnout nápravy a vedlo by to i k ohrožení důvěry právního státu v této zemi. Takže pane ministře, určitě bych byl rád, kdybychom ještě o této věci mohli znovu jednat, byť můžeme dojít k nějaké shodě a kolegové z jiných politických stran pak řeknou, že prosadili zcela něco jiného.

Děkuji vám za pozornost a znovu opakuji, klub KSČM podpoří prodloužení nouzového stavu o 30 dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Budou následovat vystoupení s přednostním právem. Nejprve pan předseda Marian Jurečka, potom za klub TOP 09 pan poslanec Dominik Feri a poté pan ministr Jan Blatný. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane předsedající. Pane ministře, mě hodně mrzí, že pan premiér tady řekl emotivní projev, ve kterém tady zazněla spousta nepravd, a teď se zvedl a odešel. Takže já poprosím pana ministra zdravotnictví, kdyby některé věci mu byl ochoten tlumočit.

Hodně tady zaznělo, nevím, jestli mluvil pan premiér na mne, nebo na kolegu Výborného, nebo na kolegu Kaňkovského, co jsme řídili nebo neřídili. Já si myslím, že v životě není rozhodující, kolik lidí řídíte, ale jaké to má výsledky a jaké vy jako řídící člověk máte za sebou konkrétní hmatatelné výsledky. O mně jste hovořil, já se pamatuji, když jste byl tenkrát na ministerstvu, že já jsem odcházel, tak jste mě tam chválil. Říkal jste, že jsem to dělal dobře. Tak buď jste lhal tehdy, nebo lžete dnes, to já nevím. Ale můžete se zeptat zemědělců a ostatních lidí, kteří hodnotí moji práci čtyři roky na rezortu. Marek Výborný, myslím si, ředitel, respektovaný ředitel dobrého gymnázia. Vít Kaňkovský, bývalý ředitel nemocnice, respektovaný primář. Myslím si, že není dále potřeba něco dodávat.

Mně ale vadí vůbec, že se takováhle diskuse takovou formou vede. Mně vadí, když premiér tady dehonestuje lidi podle toho, jestli jsou mladí, staří, jestli řídili deset, dvacet, třicet tisíc lidí a podobně. Přece to nesvědčí o kvalitě toho, co tady máme projednávat, a toho, s čím tady přicházíme do té Sněmovny. To mě mrzí. Dva dny před Vánocemi si myslím, že to sem do Sněmovny nepatří.

Pak mně také mrzelo, pane premiére, vy už tady nejste, když jste říkal, že neděláme nic pro ty podnikatele, pro lidi v ČR. Teď kolega místopředseda Tomáš Zdechovský slouží už několikátý týden, zrovna dnes, když tady jednáme, opět ve zdravotnickém zařízení jako dobrovolník. Vít Kaňkovský slouží jako lékař. Dělali jsme tady spoustu legislativní práce, kterou i nakonec vy jste podpořili. Buďto přímo, nebo jste si ji osvojili. Já jenom připomenu, klub KDU-ČSL byl první, který tady přinesl na konci března zvýšení ošetřovného, podporu pro lidi na dohodách, podporu pro malá eseróčka, to všechno je v legislativním systému k dohledání. Tak prosím neříkejte to, že jsme nic nedělali, že jsme byli proti podnikatelům, proti lidem, když to není pravda. Když potom následně tyto návrhy si převzali vaši ministři a s odstupem dvou tří týdnů tady byly prohlasovány. Vždyť i vy jste hlasovali například pro náš návrh na zvýšení ošetřovného. Nebo pro návrhy kolegy Marka Výborného v oblasti insolvence a oddlužení. I vaši poslanci pro to hlasovali.

Neříkejte lidem, kteří se na to dnešní jednání dívají, věci, které fakt nejsou pravda. Dvakrát jsme v letošním roce podpořili návrh státního rozpočtu. Když se zvyšoval tehdy v té době první vlny schodek na 200 miliard, i na 300, v obou dvou případech přišly hlasy KDU-ČSL, podpořily to. Protože v té situaci nebylo možné udělat nic jiného. To, že jsme měli výhrady k tomuto velkému rozpočtu na příští rok, jsme jasně zdůvodnili, řekli jsme je a jsme v tom čitelní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP