(17.30 hodin)
(pokračuje Nacher)

A protože jsem se ptal na interpelacích a ptám se furt, tak bych se chtěl pana ministra zeptat na dvě otázky, protože si myslím, že od toho je Poslanecká sněmovna, aby se ptala členů vlády.

První, na co se mě ptají často občané, a on na to částečně odpověděl, co všechno stát, vláda v nouzovém stavu může udělat, co nemůže udělat, když nouzový stav není, nebo co může udělat obtížně. Já jsem si našel tři věci zatím - omezení volného pohybu osob, pracovní povinnost pro studenty, pravidla pro subjekty kritické infrastruktury. Ale mně jde obecně i o ta další opatření, vysvětlit to po lopatě, co všechno ta vláda v tomto období může efektivně nebo efektivněji udělat, co, kdybychom dneska skončili, udělat nemůže a jaké to má důsledky. To si myslím, že si diváci, občané zaslouží vědět.

Ten druhý dotaz. Jaký je podle pana ministra výhled na další prodloužení nouzového stavu, protože my to můžeme prodloužit maximálně o třicet dnů, na to je žádost. Co bude za těch třicet dnů a jaký je odhad, jak dlouho to takhle budeme prodlužovat. Je to i odpověď částečně na to, že když to místo třicet dnů prodloužíme o čtrnáct dnů, tak se tady znovu sejdeme a znovu to budeme prodlužovat a znovu a znovu a znovu. To má nějaký takový výhled, já tomu říkám světlo na konci tunelu, já jsem říkal, že už dneska ten termín neřeknu, tak ho řeknu, jaký je tedy výhled, pokud jde o ty nouzové stavy do budoucna. Já vám děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí paní poslankyně Olga Richterová a jako poslední se připraví paní poslankyně Helena Válková. Další přihlášky zatím nemám. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, já jsem tady za Piráty dnes patrně jako jediná. My opravdu nejsme ti, co by chtěli toto jednání jakkoli natahovat. Současně ale si dovolíme pojmout to naše shrnutí k nouzovému stavu trošku i jako pohled na české zdravotnictví jako celek. Protože jsme v situaci, kdy nejde jenom o to, jak se logisticky zvládne očkování. Tam mám velmi konkrétní otázky na pana ministra, konkrétně spočítané, co to znamená, jak zařídit, abychom měli zhruba 800 očkovacích týmů, které to zvládnou. Ale stejně tak mám otázky na to, jak bude vypadat zdravotní péče v příštím roce. Pojďme na to.

Jde o to, že jsme v situaci, kdy se bohužel naše vláda namísto řešení velkých věcí soustředí na věci malé, říká se tomu mikromanagement, namísto celkového pohledu je ten pohled často upřen na detaily. A myslím si, že takovým příkladem je třeba ten návrh na superhygienu, na superúřad, který by nás mohl sledovat přes mobilní telefony, který by přebral vlastně pravomoci vlády, obrovskou zodpovědnost. A ta otázka pak je samozřejmě, jak nás má tohle zachránit, jak má toto pomoci při boji s covidem.

A potom chybí ta kapacita, ta pozornost pro zařizování dotažené logistiky, dotažených kapacitních příprav na očkování. Já to hnedka řeknu. Jde o to, že logistická operace pro 6 milionů lidí prostě není žádná maličkost, toho jsme si dobře vědomi. Ale chceme, abychom vedle tohoto plánu, na který se vytrvale ptáme, zároveň věděli, jakým způsobem budou celkově fungovat nemocnice a zdravotní péče v příštím roce. Proč? Protože řada operací, řada zákroků byla odložena a nás zajímá i třeba to, jak připravujete financování. Protože v českém zdravotnictví se kryje zdravotní péče tzv. úhradovou vyhláškou, jenže ta není určená k tomu, není nastavená tak, aby se za dvanáct měsíců příštího roku, roku 2021 udělala i ta odložená péče za rok 2020. Proč na to upozorňuji? Protože to jsou věci, které by vláda teď měla aktivně připravovat, abychom na jednu stranu měli dotažené distribuční a očkovací týmy a na druhou stranu abychom pracovali i s tím, že jak se bude rozbíhat očkování a zlepšovat situace, tak budou nabíhat ty odložené zákroky a bude je třeba provést, aby se zdravotnická zařízení nezdráhala, protože budou mít nejasné financování.

Stejně tak je tam řada dalších věcí, kde by byly ty otazníky. Ale když to shrnu, tak jde o věci, kde se projevuje manažerské diletantství. A jedním markantním, velice jasným znakem toho manažerského selhání je to, že pan předseda vlády nesehnal odborného koordinátora očkování. To je něco, co si naprosto neumíme vysvětlit, jak je to možné. Tenhle diletantismus je pak korunovaný nepravdivými informacemi v premiérově pořadu Čau lidi. Jde o informace ke skladování vakcíny. Je to v rozporu, v naprostém rozporu s doporučeními výrobce. Opravdu, pane premiére, vakcína v termoboxu nevydrží půl roku.

A nyní k těm počtům. Abychom ukázali, jak velký logistický úkol to očkování je, tak to trošku rozvedeme do představy. Jde o to, že se dodávají ve velkých mrazicích kontejnerech ty vakcíny od Pfizeru, kterých by mělo přijít největší množství. A prosím, jenom poslouchejte dobře. Jde o to, že ten jeden kontejner tím doporučeným způsobem je pro 4 875 lidí, ale ty je potřeba naočkovat během třiceti dní. To znamená, k tomu jednomu kontejneru s vakcínou 160 lidí denně, sedm dní v týdnu, soboty i neděle, každý den osm hodin bez přestávky, to znamená 20 lidí za hodinu a to znamená na jednoho člověka jsou tři minuty včetně příchodu, vyplnění formalit, svléknutí oblečení, rozloučení a potom třicet minut čekání v čekárně. Proč to takto podrobně říkám? Aby bylo každému jasné, že to znamená potřebnost zdravotníků a administrativních pracovníků v samostatném týmu ke každému tomu kontejneru s vakcínou.

A teď jak to je na množství? Této vakcíny by k nám v roce 2021 mělo díky kontraktu podepsanému s Evropskou unií dorazit 4 miliony dávek. Čtyři miliony dávek přepočteno na ta čísla je 800 kontejnerů. To je 800 takovýchto logisticky precizních operací, které jsou potřeba. To není možné zařídit během třiceti dní, co je to možné po otevření toho kontejneru aplikovat, v ordinacích praktických lékařů. I velké nemocnice budou mít problém celý kontejner vyočkovat za třicet dní. A teď si představte, kdyby došlo k omylu, kdyby nějaká velká nemocnice dostala třeba ty kontejnery dva.

Já na tom všem chci ukázat, že to je velice precizní manažerský logistický úkol, který bez precizní přípravy s delegovanými lidmi nemůže dobře dopadnout. Neslyšela jsem jediné vysvětlení, kterým by pan premiér vysvětlil, proč je tím koordinátorem takovéhoto náročného úkolu on sám. A mohu se jen domnívat, jediné vysvětlení, které by opravdu objasnilo, proč v situaci, kdy země potřebuje řešit celou plejádu problémů od ekonomických až po přesně tyto, že tento nesmírně složitý úkol chce vzít na svá vlastní bedra, nic jiného než manažerské selhání za tím nevidím.

A nyní k tomu, jak funguje ta spolupráce, ta vzývaná spolupráce s opozicí. Mně je velice líto, že se zase musím vrátit opět k něčemu, co je princip řízení. Ale na Ministerstvu zdravotnictví opět přestaly být zveřejňovány zápisy z pracovních skupin. Poslední dorazily z 5. října 2020, je to souhrn za září. Zápisy z pracovních skupin, poradních skupin pana ministra, nám mají dát aspoň nahlédnout do toho, jaké názory zastávají odborníci, co doporučují a podle čeho se pak vláda rozhoduje. Ale my k tomu nemáme přístup. A to je moje první otázka, kterou bych velice ráda, aby pan ministr zodpověděl. Pane ministře, budou tyto zápisy zveřejněny? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP