Středa 20. ledna 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Tomáš Hanzel)

14.
Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně
některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 374/ - druhé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili na 41. schůzi Poslanecké sněmovny dne 6. března 2020. Bod byl přerušen do úterý 24. března 2020. Připomínám, že dne 22. ledna 2020 na 40. schůzi Poslanecké sněmovny jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona. Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali navrhovatel poslanec Petr Dolínek a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jan Bauer.

Ptám se nyní navrhovatele pana poslance Petra Dolínka, zda chce vystoupit v úvodu tohoto druhého čtení. (Ano.) Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Velmi krátce. Původní obsah zákona je jednoduchý - možnost pokutovat řidiče, kteří jezdí preferenčními pruhy, aniž by měli oprávnění od městské policie. Nicméně pozměňovací návrhy, které zazní za chvíli, jasně ukazují, že zákon tím řeší více lokálních dopravních potřeb a silničních potřeb obcí či krajů. Já to nebudu dále rozvádět. Byli jsme už ve třetím čtení. Obsah zákona známe.

Ale mám, pane předsedající, jeden procedurální návrh, a ten je, abychom nyní prosím hlasovali o tom, že tento bod dojednáme případně po 19. hodině tak, abychom ho opravdu vrátili do třetího čtení vzhledem k tomu, že už tam jednou byl. Prosba je - nyní procedurální hlasování o tom, že tento bod by byl dojednán i po 19. hodině. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tento procedurální návrh samozřejmě nechám hlasovat. (Zní gong.) Svolal jsem poslance, kteří s velkou radostí odešli ze sálu, zase se budou muset vracet. (Dohady v sále.) Poprosím pana předkladatele.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Omlouvám se. Zapomněl jsem dodat, že to je i jménem klubu ANO. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak, teď je to správně. Poslance jsem svolal do sálu.

 

Budeme hlasovat o tom, že tento bod doprojednáme i po 19. hodině.

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 89, přihlášeno 89 poslanců, pro 51, proti 3. Návrh byl přijat.

 

Nyní se táži zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jana Bauera, zda se chce ujmout slova. Ne. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášených v tuto chvíli pět poslanců. První vystoupí pan poslanec Radek Koten. Připraví se paní poslankyně Pastuchová. Pan poslanec Radek Koten tady není. Paní poslankyně Pastuchová. Připraví se paní poslankyně Ožanová. Poprosím o klid v jednacím sále.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, velmi krátce, podruhé tu stojím ve druhém čtení, abych představila pozměňovací návrh, který načtu. Je to pozměňovací návrh, který umožní sanitním vozům, které váží nad 3,5 tuny, vracet se po dálnici rychleji než devadesátikilometrovou rychlostí s tím, že nebudou porušovat zákon a vracejí se na základnu s majáky na pokyn dispečinku. Moc prosím za všechny řidiče záchranek, abychom toto ve třetím čtení podpořili. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuju. Paní poslankyně Zuzana Ožanová. Připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Dobrý den, vážený předsedající, vážené dámy a vážení pánové. Já si dovolím vás stručně seznámit se dvěma pozměňovacími návrhy.

Jeden pozměňovací návrh se týká změny ve vymezení řidičských oprávnění pro skupiny vozidel a AM a B1, aby byla dána do souladu s příslušnou unijní právní úpravou. Chci jenom krátce podotknout, že tento můj návrh z hlediska praktických dopadů navržené změny právní úpravy bude příznivý pro řidiče, jelikož stávajícím řidičům vozidel umožní řídit širší skupinu vozidel než doposud.

Druhý můj návrh se týká toho, že v roce 2017 nabyl účinnosti zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich. Před touto úpravou existovalo rozdělení na přestupky a správní delikty s různou prekluzivní lhůtou, kdy správní delikty provozovatelů vozidel měly prekluzivní lhůtu tři roky, ostatní přestupky měly jeden rok. Nyní mají prekluzivní dobu všechny jeden rok. A přitom když dochází k posuzování jednání týkající se § 125f jednání řidiče nebo provozovatele vozidla, dochází k tomu, že se dlouho jedná o přestupku řidiče, pak se přechází na přestupek provozovatele a už není čas jej projednat. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji vám. Poprosím, abychom se tady neshlukovali v hloučcích, protože to působí velký hlukový problém. (K připravenému poslanci Ferancovi:) Máme čas. Dobrá. Pane poslanče, máte slovo. Připraví se pan poslanec Jan Čižinský.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem kolegy Josefa Kotta, ke kterému se následně přihlásím v podrobné rozpravě. Ten se týká problematiky, kterou všichni známe, a to je problematika odtahů na dálnicích. Myslím si, že každý z nás, kdo jezdí po D1 na Moravu, na Vysočinu, se setkal s případem, kdy je tam nehoda, vytvoří se překážka a dlouho se čeká na odstranění překážky. Dlouho. V extrémním případě tam přijede odtahovka, zjistí, že mají malé auto, tak se vrátí a čeká se ještě déle. Takže tento pozměňovací návrh se snaží odstranit tím způsobem, že v případě, že vznikne překážka a není ji schopen provozovatel vozidla odstranit, přivolaný policista informuje Ředitelství silnic a dálnic jako správce komunikace a to zajistí odstranění překážky. Pochopitelně je to v zájmu co nejrychlejšího zprůjezdnění dálnice. Uvědomuji si, že tady se potkávají dva veřejné zájmy. První zájem je zájem provozovatele vozidla vybrat si sám odtahovku a druhý zájem je skutečně co nejrychleji zprůjezdnit dálnici. O tom je ten pozměňovací návrh.

Pokud vím, tak se připravuje i nelegislativní řešení toho problému. Pan ministr dopravy - s ním jsem dneska o tom mluvil. V případě, že do doby třetího čtení se skutečně najde nelegislativní řešení problému, tak tento návrh bude potom bezpředmětný. Ale počkáme si. Je to určitý tlak řešit tento problém, který reálně existuje a všichni ho reálně pociťujeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Čižinský vystoupí v obecné rozpravě. Připraví se paní poslankyně Monika Oborná.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, rád bych představil několik pozměňovacích návrhů, a sice sněmovní dokument 4489, ten si klade za cíl dosáhnout stavu, kdy bude možné odtáhnout vozidlo, které stojí na chodníku. Protože v současné chvíli vozidlo, které stojí na chodníku, je na tom lépe, než když stojí třeba na modré zóně, protože na modré zóně je možné ho odtáhnout, zatímco na chodníku ne.

Sněmovní dokument 4491, to je pozměňovací návrh, který navrhuje zavedení dvoubodového postihu za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením. Totiž u tohoto přestupku eviduje policie velký nárůst a skutečně obřím způsobem to komplikuje situaci všech lidí s postižením, kteří jsou odkázáni na vozík, protože přijíždějí k místům, která jsou beznadějně plná, protože postih za stání na vyhrazených místech pro lidi s postižením je velmi často porušován.

Sněmovní dokument 7226 řeší problematiku tandemů a také takzvaných pivních kol, kdy přepravovaná osoba, pokud je pod vlivem alkoholu, může v mnoha případech aktivně ovlivnit průběh jízdy, i když sama neřídí, a negativně může ovlivnit bezpečnost a plynulost provozu.

Sněmovní dokument 7228 zavádí do zákona definici pojmu cyklista, která v zákoně chybí, přestože zákon používá pojmy jako stezka pro cyklisty nebo přejezd pro cyklisty nebo cyklistická zóna, ale definici pojmu cyklista nemá.

Sněmovní dokument 7229 napravuje liberační důvody, které vylučují odpovědnost provozovatele vozidla v rámci takzvané objektivní odpovědnosti. Dotýká se ustanovení, které ztratilo smysl, pak nabylo smysl úplně jiný a nyní je zneužíváno.

Sněmovní dokument 7230 umožní takzvané nepřímé odbočení cyklistů vlevo, což je opatření dlouhodobě využívané v mnoha zemích Evropy, které přispívá k větší bezpečnosti účastníků silničního provozu, zejména na frekventovaných komunikacích s více jízdními pruhy v jednom směru jízdy.

Sněmovní dokument 7231 upravuje užití směrových signálů pro cyklisty. Jde o to, že při současné úpravě není možné nainstalovat směrový signál pro cyklisty tam, kde je ve volném směru například přechod pro chodce, což je ve městě ale nejčastější situace, přitom ale pro směrové signály pro všechny řidiče, tedy včetně cyklistů, je tato kombinace v Česku běžně užívána. Je tedy žádoucí pro směrové signály pro cyklisty umožnit stejný rozsah užití jako v případě směrových signálů pro všechny řidiče.

Sněmovní dokument 7232 mění úpravu společného řízení v rámci takzvané objektivní odpovědnosti. Jde o spojování přestupků spáchaných jedním provozovatelem do jednoho řízení a o časté zneužívání současné úpravy provozovateli větších vozových parků, třeba leasingovými společnostmi, a také při pravidelném porušování režimu zón placeného stání, typicky dojíždějícími řidiči bez nároku na parkovací oprávnění, kteří denně stojí neoprávněně. Navrhuji tedy spojovat do jednoho řízení nejvýše pět přestupků spáchaných při užití téhož vozidla, aby vyhrazená místa a zóny placeného stání získaly opět smysl.

Sněmovní dokument 7233 odstraňuje rozpor mezi dvěma různými paragrafy zákona v situaci, která nastává, když řidič autobusu MHD nebo trolejbusu vyjíždí v obci ze zastávky do vyhrazeného jízdního pruhu.

Sněmovní dokument 7234 má umožnit širší využití zařízení pro provozní informace. Současná úprava vymezuje jejich užití striktně na informace významné pro bezpečnost a plynulost provozu. Rád bych dosáhl toho, aby bylo možné zobrazovat na nich i další informace, které jsou pro provoz významné z jiných, ale relevantních důvodů.

Děkuji a přihlásím se v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Paní poslankyně Monika Oborná vystoupí v rozpravě. Prosím.

 

Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo. Tak já už jenom velmi stručně ke svému pozměňovacímu návrhu, který spočívá... nebo jeho cílem je uznání řidičské skupiny na traktory pro zahraniční pracovníky v rámci posílení obsluhy zemědělské techniky v zemědělství a lesnictví. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. V rozpravě vystoupí ještě s přednostním právem pan zpravodaj Dolínek, pak pan předseda Jurečka. Prosím.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji, pane předsedající. Já jsem se nestihl písemně přihlásit do rozpravy, tak jsem toho takto využil. Děkuji.

Já mám tři pozměňovací návrhy. Dva jsou variantní, jeden je samostatný. Je to ten, který jsem již jednou zde načítal. Vláda ve svém stanovisku navrhla drobnou technickou úpravu v textaci změny zákona, takže to zde navrhuji.

A potom, jak jistě víte, i v médiích jste se o tom mohli dočíst, a s řadou kolegů, například s Helenou Válkovou, Milanem Pourem, Ondřejem Profantem, Janem Čižinským, Leo Luzarem, Jiřím Miholou a dalšími jsem o tom komunikoval, jsme zde před létem měli návrh zákona o předjíždění na komunikacích ve smyslu cyklistů, a to aby byl odstup jeden a půl metru při předjíždění. Dobře víme, že v posledních měsících bohužel byla řada tragických nehod, některé končily opravdu až smrtí cyklisty, a já jsem se s kolegy dohodl, že než abychom plénum Sněmovny zaplevelovali projednáváním toho zákona individuálně, tak se to pokusíme načíst jako pozměňovací návrh zde, protože Sněmovna vlastně sama rozhodne v ten okamžik. Je jedno, jestli to jde jako samostatný nosič, nebo jestli to je součást tohoto zákona.

Já bych vás chtěl jenom požádat: ten sněmovní tisk nebo ten pozměňovací návrh má jeden číslo 6148, druhý má 6282. Rozdíl je v tom, že jeden jasně říká, že tam, kde je to technicky možné a bezpečné, se musí předjíždět cyklista ve vzdálenosti jeden a půl metru, a po diskuzi a odborném semináři, který proběhl zde ve Sněmovně, a po diskuzi s BESIPem a třeba i s dopravními podniky některých měst jsme se dohodli, že je zde variantní návrh, že jeden a půl metru, ale v místě, kde je takzvaná zóna třicet nebo kde je třicet kilometrů za hodinu, stačí jeden metr. To přesně řeší ty užší části měst, kde jsou tyto zóny vyznačeny, a tím pádem samozřejmě tam není potřeba jeden a půl metru. V rezidenčních zónách opravdu metr stačí, když jede automobil vlastně takřka rychlostí toho cyklisty.

Chápu, že to je trošku kontroverzní téma, ale chtěl bych říct, je to daleko prospěšnější téma, než co jsme zde řešili několik hodin, a to je alkohol u cyklistů. Alkohol u cyklistů určitě nemá takový vliv na bezpečnost jako předjíždění cyklistů. Takže já bych chtěl požádat, abyste se na svých klubech tomu věnovali se stejnou péčí jako tomu předchozímu tématu. A proč jsem upozorňoval na čísla těch materiálů: já vám to s kolegy, s odbornou veřejností rozešlu i do e-mailu. Máme tam zhruba dvacetistránkový materiál, který jasně ukazuje, kde se dějí ty nešvary a jak na sociálních sítích někteří řidiči dehonestují cyklisty a ještě se předhánějí, kdo toho cyklistu vezme víc zblízka apod., kdo ho ohrozí na životě nebo na zdraví. To je důvod, proč to předkládáme. Je to opravdu jenom zase zlepšení bezpečnosti na komunikacích a další podklady pošleme písemně, protože uznávám, že opravdu už jsme dneska měli dlouhý jednací den, a myslím si, že to raději projednáme případně na on-line konferencích. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan předseda Jurečka vystoupí v obecné rozpravě a připraví se pan poslanec Kohoutek. Prosím.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já si dovolím tady okomentovat pozměňovací návrhy, ke kterým se následně přihlásím. Protože už více než před rokem se tady řešila problematika tranzitní dopravy, a především na silnicích nižších kategorií, jako jsou silnice II. a III. tříd, a tehdy návrh nebyl úplně ideálně formulován a já jsem se pokusil tento návrh vztáhnout na ten nejpalčivější problém, a to jsou silnice II. a III. tříd a tranzitní vozidla nad 12 tun. Takže dovoluji si tady předložit návrh, který by se týkal omezení této tranzitní dopravy na těchto komunikacích u vozidel nad 12 tun. Samozřejmě počítám tam také s výjimkami pro různé kategorie vozidel, ať už integrovaný záchranný systém, autoškoly atd., ale i zároveň možnost krajských úřadů, aby mohly umožnit, pokud je to nutné z hlediska místní situace, aby takováto doprava tam mohla býti směřována, pokud třeba rekonstruují silnici I. třídy apod. Nicméně pro mnoho krajů by to byla opravdu velká pomoc. Jednak jejich komunikace jsou často ve stavu, kdy na to nebyly nikdy konstruovány, na takový provoz, na takovou zátěž, je to problém bezpečnosti dopravy a je to problém pro mnoho měst, obcí a obyvatel, kteří tam žijí, protože to ohrožuje bezpečnost lidí. Takže to je jedna část.

Pak se také zabývám problematikou přetížených vozidel, kdy dneska je velkým nešvarem to, že nám jezdí vozidla, která jsou o několik tun, jsou případy, třeba i o více než 10 tun přetížená, a mnoho firem vlastně si z toho nic nedělá, protože je tady dneska možnost v legislativě, řekl bych, slepé místo - nevím, proč tam vzniklo, z jakého důvodu, ale řidiči mohou odmítnout vážení. Mohou to odmítnout a tam potom pokuta hrozí pouze do 30 000 korun, takže já tam řeším to, že ten řidič to vážení odmítnout nemůže. Takže to je další část.

A pak tam ještě řeším jednu část, aby bylo umožněna a více zpřístupněna otázka měření rychlosti obcím a zároveň také následně i jednodušší výběr sankcí z těch obcí, pokud zajistí adekvátní kvalitní pracovníky tak, aby to nemusely dělat jenom obce s rozšířenou působností, protože mnoho obcí dneska je v situaci, kdy občané požadují po vedení obcí, aby zajistili měření, ale ti starostové jsou v neřešitelné situaci, protože následně přijdou na ORP a řeknou: Umožnili byste nám, abyste nám spravovali tady ty pokuty a jejich administraci a výběr? Ale tajemníci a vedení ORP obci řeknou: V žádném případě, my už tady máme tolik agendy, že nechceme rozšiřovat další agendu, nechceme na to nabírat lidi, a vlastně je to opět pro mnoho obyvatel neřešitelný problém v tom, že starostové jim potom nemohou vyhovět a má to negativní dopady opět na bezpečnost obyvatel těchto obcí, které nemohou řešení najít.

Takže tolik tyto pozměňovací návrhy, ke kterým se přihlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Kohoutek vystoupí v obecné rozpravě, zatím jako poslední přihlášený. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Kohoutek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych se rád za kolegu Kotena přihlásil k pozměňovacímu návrhu číslo 3801. Odůvodnění je načtené v systému. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak toto je v podrobné rozpravě, ale dobrá. Poprosím vás, abyste vystoupil ještě jednou potom v podrobné rozpravě. Jelikož nevidím nikoho dalšího přihlášeného, končím obecnou rozpravu. Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Prosím.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Opravdu jedna věta. Pokusím se s panem zpravodajem zabezpečit stanoviska ke všem těm věcem, co zazněly. Je to velmi široký vějíř věcí, takže pokusíme se zabezpečit před hlasováním odborná stanoviska příslušných útvarů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak a já zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám přihlášené poslance Kotena a další. Pan poslanec Koten tady není, takže jedeme dál. Paní poslankyně Pastuchová, připraví se paní poslankyně Ožanová.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Já se hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu v systému pod číslem 2416.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Paní poslankyně Ožanová, připraví se pan poslanec Feranec.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Dobrý den. Hlásím se ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, a to návrhu 3253 a návrhu 5351.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Milan Feranec vystoupí, připraví se pan poslanec Čižinský.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Tímto se hlásím k pozměňovacímu návrhu pana poslance Kotta, sněmovní dokument 5706. Odůvodnění: odkazuji na vystoupení v obecné rozpravě a na písemné odůvodnění pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Čižinský, připraví se paní poslankyně Oborná. Prosím.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji. Přihlašuji se ke sněmovnímu dokumentu 7231, 7232, 7233, 7234, 4489, 4491, 7226, 7227 - promiňte, 7228, 7229 a 7230. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Paní poslankyně Oborná.

 

Poslankyně Monika Oborná: Já se tímto chci přihlásit ke sněmovnímu dokumentu pod číslem 2919. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Dolínek.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Tímto se hlásím k návrhům pod číslem 6148, 6282 a 2607. Děkuji, pane předsedající.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Takže tak, jak jsem v obecné rozpravě přednesl, a v pozměňujících návrzích je to také v odůvodnění popsáno, se hlásím k pozměňujícím návrhům pod tisky (dokumenty) 7269, 7270 a 7273.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Kohoutek.

 

Poslanec Jiří Kohoutek: Já se hlásím k pozměňovacímu návrhu 3801 za pana kolegu Kotena.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Svítí mi tady... Prosím, ještě pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Ještě drobná úprava, omlouvám se: 7269, 7272 a 7273. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Svítí mi tady faktická poznámka pana poslance Černohorského, to je asi omyl.

A tím jsme vyčerpali všechny přihlášky do podrobné rozpravy, já tudíž podrobnou rozpravu končím. Zeptám se pana zpravodaje, jestli má zájem o závěrečné slovo. Nemá. Ani pan předkladatel. Tím pádem končím druhé čtení tohoto návrhu.

Končím dnešní jednací den. (Hledá v podkladech.) Přerušuji tuto schůzi do pátku devíti hodin. A připomínám, že zítra budeme pokračovat novou schůzí - a teď tady nemůžu najít ten papír... Přerušuji 79. schůzi do pátku 22. ledna do devíti hodin a připomínám, že ve čtvrtek, zítra, 21. ledna, v devět hodin bude zahájena 80. 

schůze. Přeji vám všem pěkný večer.

 

(Schůze přerušena v 19.05 hodin.)

Aktualizováno 5. 3. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP