Středa 27. ledna 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Tomáš Hanzel)

56.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb.,
o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla),
ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1046/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy pan Karel Havlíček, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

A uděláme ještě změnu zpravodaje. Takže budeme hlasovat o změně zpravodaje z pana poslance Martina Kolovratníka na paní poslankyni Zuzanu Ožanovou.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje? Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 226 přihlášeno 88 poslanců, pro 68, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, teď z dvorku Ministerstva dopravy. Předložený návrh zákona je zaměřen na témata, která musí být předmětem vnitrostátní regulace za účelem splnění závazků vyplývajících z našeho členství v EU. Jde o komplexní změnu právní úpravy schvalování technické způsobilosti silničních a zvláštních vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí atd. Dochází přitom k provázání implementace nařízení se staršími nařízeními, která se týkají schvalování technické způsobilosti traktorů, přípojných vozidel, výměnných tažných zařízení, dvoukolových, tříkolových vozidel, čtyřkolek, jakož třeba i systému konstrukčních částí nebo samostatných technických celků těchto vozidel. Ministerstvo dopravy je v návrhu jakožto schvalovací orgán a orgán pro dozor nad trhem s uvedenými vozidly, jejich systémy atd.

Návrh zákona obsahuje i komplexní změnu právní úpravy schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobených vozidel, kde se zcela opouští povolování výroby vozidla. Schvalování technické způsobilosti jednotlivého vyrobeného vozidla tak již nebude probíhat ve dvou navazujících fázích, ale pouze v jednom řízení.

Návrh zákona vstupuje do právní úpravy schvalování dovozených vozidel. Dochází zejména k podřazení vozidel dovezených z jiných členských států pod režim tohoto schválení, pokud nedisponuje schválením uznávaným naší zemí, a navrhuje se také dílčí změna podmínek pro schválení technické způsobilosti dovezených vozidel.

Jinak návrh zákona obsahuje změny, kterými je plněn jeden z úkolů vyplývajících z programového prohlášení vlády, a dále změny reagující na zkušenosti z aplikační praxe, například zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole k žádostem týkajícím se zápisů v registru silničních vozidel. Dochází k prodloužení doby - to bylo požadováno - po kterou je výsledek evidenční kontroly využitelný ve vybraných řízeních ze 30 dnů na dva roky. Návrh také činí další kroky k elektronizaci státní správy, umožňuje například podávání některých žádostí elektronickou cestou atd.

Takže vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu tohoto předloženého návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, novela implementuje nové legislativní podmínky a termíny Evropské unie. Jedná se především o to, že EU provedla celkovou revizi právní úpravy schvalování technické způsobilosti vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků. Proto je nutné provést odpovídající, nejen terminologické změny části třetí hlavy zákona, jež upravuje schválení technické způsobilosti jednotlivě dovezeného silničního vozidla.

V návrhu zákona je zahrnuto několik opatření, která směřují ke snížení administrativní zátěže podnikatelů nebo obyvatel. Mezi ně lze řadit - kromě výše uvedeného zrušení povolování výroby jednotlivě vyrobených vozidel - především možnost rezervace registrační značky po dobu jednoho měsíce, zjednodušení procesu zápisu změny vlastníka či provozovatele vozidla do registru silničních vozidel umožněním separátního podání společné žádosti, jakož i umožnění elektronického podání, zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole, byť při zachování povinnosti podrobit vozidlo evidenční kontrole v oblasti agendy zápisu do registru silničních vozidel, a výrazné prodloužení doby, po kterou je výsledek evidenční kontroly využitelný ve vybraných správních řízeních.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Podívám se ještě do sálu. Nikoho nevidím ani z místa. Takže paní zpravodajka, paní poslankyně se hlásí do obecné rozpravy.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Dobrý den, dovoluji si ještě jednou nyní jako poslanec, dovoluji si požádat o zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Registruji návrh na zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů. Nikdo další se do obecné rozpravy nehlásí, já tudíž obecnou rozpravu končím. Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není, takže nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančního výboru.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednávání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Nevidím nikoho, budeme hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro přidělení tohoto tisku jako garančnímu výboru výboru hospodářskému? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 227, je přihlášeno 84 poslankyň a poslanců, pro 69, proti nebyl nikdo, návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento tisk byl přidělen hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům? Nevidím nikoho.

 

Budeme hlasovat o zkrácení lhůty na projednání ve výboru na 30 dnů.

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 228, přihlášeno 86 poslankyň a poslanců, pro 58, proti 1, návrh byl přijat.

 

Končíme první čtení tohoto tisku. Děkuji panu ministrovi a paní zpravodajce.

 

Přistoupíme k projednávání dalšího bodu a tím je

Aktualizováno 5. 3. 2021 v 14:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP