(12.20 hodin)
(pokračuje Plaga)

Tak. A teď mně úspěšně vypadly ty další otázky, které jste položila. (Poslankyně Hyťhová napovídá z lavice.) Tak ano, co se týká testů, tak 2,6 milionu testů v tuto chvíli, které jsou ve státních hmotných rezervách, jsou testy stejné, ty LEPU testy s odběrem z přední části nosu, které jsou používány ve školství v Rakousku. Co se týká samoodběru, tak já jsem hovořil o tom, že máme připraveno instruktážní video, které jsme natočili v prvních, druhých třídách na našich školách ještě v měsíci únoru. Ani u těch nejmenších dětí, první, druhá třída, tam problém toho samoodběru nebyl. Samozřejmě k tomu mají přispívat ta instruktážní videa i přítomnost toho člověka, proto ty testy probíhají samozřejmě po příchodu do školy, nikoliv v domácnostech. A souhlasím s tím, a je to i potvrzeno, že samozřejmě instruktáž zvyšuje nejenom schopnost s tím testem správně zacházet, ale zároveň i účinnost toho testu, odběru a vyhodnocení vzorku. Takže 2,6 milionu testů jsou určitě ty LEPU testy, které jsou používány v Rakousku. K nim máme natočeno video a připravenou metodiku. V dnešních dnech, přiznám se, že v této chvíli, kdy před vámi stojím, nevím výsledek. Státní hmotné rezervy soutěží dalších 5 milionů testů, nevím, jestli to budou ty stejné testy, nebo které uspěly, ale myslím si, že pro všechny ty testy - a nechci se plést - platilo to, že tam je doporučovaný odběr z přední části nosu. To znamená, nevím, jestli to budou zrovna tyto testy, ale technika samoodběru by měla být stejná. Ale výsledek, jakmile ho budu mít, tak samozřejmě mohu se o ten výsledek podělit, ale předpokládám, že bude i medializován Státními hmotnými rezervami.

Celkem tedy by mělo být pro školství k dispozici po tomto nákupu státních hmotných rezerv 7,6 milionu kusů testů. V této chvíli fyzicky ve státních hmotných rezervách předpokládám, že je 2,6 milionu kusů testů LEPU, a v požadavcích Ministerstva školství, které samozřejmě nevím, jestli byly schopny firmy splnit, to je otázka na Státní hmotné rezervy, tak bylo, aby ještě další část těch testů, tuším, že 1,5 milionu, byla doručena do 31. 3., ale samozřejmě to vyhodnocení je na Státních hmotných rezervách. Z mého pohledu by bylo lepší, kdybychom mohli v jedné vlně distribuovat větší počet testů do škol podle rozvolňujícího schématu jako takového.

(Poslankyně Hyťhová připomíná další otázku.) A výborně, super! Opakování ročníků. Ten dotaz se jeví ve dvou rovinách mediálně. Je to o plošném opakování ročníku. Plošné opakování ročníku není namístě i s ohledem třeba na data České školní inspekce, protože Česká školní inspekce provedla opakované šetření a ukazuje se, že distanční výuka v mnoha školách funguje, ale jsou školy, kde nefunguje. To znamená, pokud jsou rodiny, domácnosti, děti a školy, kde distanční výuka funguje, byť samozřejmě všichni víme, že socializační efekt a prezenční forma je nenahraditelná plně, tak nedává tam třeba smysl opakovat ten ročník plošně, že by všichni museli - navíc by to tedy zcela logicky způsobovalo problém toho, že třeba v první třídě by se nám najednou ocitlo 215 nebo 220 000 žáků. Ale co se týká třeba toho, asi nejčastější té druhé linie, to znamená dobrovolného opakování ročníku třeba u učňovských oborů, kde ten mladý člověk má pocit, že výpadkem praktické výuky není dostatečně připraven na to, aby se posunul dál, tak tam je to samozřejmě na jeho dohodě a tam jsme k tomu dávali i výklad, že je to záležitost, která je řešitelná s ředitelem školy. Není na to nárok, že by si ten člověk řekl, ale je na to na dohodě a opakování u závěrečného ročníku tam vidíme jako formu, která je řešitelná a je v souladu s výkladem opatření obecné povahy, které jsme vydali.

(Poslankyně Hyťhová klade z lavice další otázku.) A výborně, výborně, kroužky. Já jsem tady zmiňoval, že ty extrakurikurální aktivity, byť všichni vnímáme, že jsou velmi důležité, a neformální vzdělávání a i sportovní aktivity jsou nedílnou součástí rozvoje dětí, ale je zcela nepochybné, že z pohledu požadavku na udržení homogenity jedné třídy a snížení rotací, nebo pomocí rotací snížení toho rizika, tak promíchání dětí v rámci kroužků nebo sportovních oddílů, kam chodí z různých tříd různých škol, se vyznačuje významným epidemiologickým rizikem a ani třeba antigenní testování asi v tomto případě není stoprocentní. Zatímco tady utlumujeme rotacemi to riziko šíření epidemie, tak otevření kroužků v prvních fázích by rozhodně spíš bylo akcelerátorem toho růstu, protože by se mixovaly děti jinak a nedávalo by to smysl, když držíte homogenní skupiny na prvním stupni, držíte je homogenně i v rámci školní družiny, tak jim pak dovolit, aby se promixovaly z jedenácti tříd nebo šesti škol při kontaktních aktivitách kolektivních her nebo něčeho takového.

To znamená v první fázi, ať jsem konkrétní, v první fázi uvolnění kroužků, do něčeho, co jsme znali před pandemií, stále je vnímáno epidemiology jako nežádoucí. Byl bych rád, kdybychom - a to se asi zase shodneme, a to není potřeba si říkat, ale přesto to řeknu - byl bych samozřejmě rád, kdybychom se k nějaké formě i toho neformálního vzdělávání a vlastně trávení volného času, aktivního trávení volného času, dostali třeba ve fázích následných. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní na faktickou poznámku vystoupí paní poslankyně Karla Maříková a se stanoviskem klubu vystoupí pan poslanec Marek Výborný. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, jestli mě můžete poslouchat... (Ministr Plaga hovoří s poslankyní Hyťhovou.) Pak můžete komunikovat s kolegyni Hyťhovou, prosím vás (se smíchem). Do školy byly nakoupeny testy LEPU MEDICAL, a vy jste se tady o tom i zmínil, v režii Ministerstva vnitra, používaly se v Rakousku, to jste tady také říkal. Nevím, jestli vám je známo, že právě tyto testy v Rakousku naprosto propadly. Jsou absolutně nespolehlivé, Rakousko od nich ustupuje, a mě tedy vlastně hodně překvapuje, že vy tady vůbec uvažujete, že Státní hmotné rezervy testy této značky nakoupí znova.

Já bych očekávala od ministra školství, že bude apelovat, že ty testy budou neinvazivní, aby děti z toho neměly trauma, a že budete hledat co nejcitlivější testy. Ono vůbec totiž antigenní testy nejsou určeny pro bezpříznakové jedince, píší to jak výrobci a vyjadřují se k tomu také odborníci, a proto jsou důležité právě pro děti, aby ty testy byly co nejcitlivější. Takže si vůbec nemyslím, že by to byla nějaká spása, že děti budeme testovat antigenními testy.

Dále bych asi navázala na vaše vyjádření k očkování. Vy jste se tady sám zmínil, že očkování je dobrovolné, ale také jste se někde vyjádřil, že očkování je pro pedagogy dobrovolné, ale důrazně doporučováno s ohledem na společenské postavení. Pane ministře, co jste tím myslel důrazně doporučováno? Buď je dobrovolné, anebo pak nic důrazně přece nemůžete doporučovat. To jako kdybych já vám doporučovala, abyste si přečetl Listinu základních práv a svobod a Mezinárodní úmluvu o právech a biomedicíně.

Já nevím, jestli by nebylo od věci toto vaše vyjádření trošku poopravit, protože pedagogové jsou tímto velmi rozladěni. Takže doufám, že budete reagovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní dvě přednostní práva, tak to třetí ale až... Nejdřív faktická poznámka, pan poslanec Patrik Nacher. Dále s přednostním právem za klub KDU-ČSL Marek Výborný, dále je s přednostním právem jako místopředsedkyně klubu Kateřina Valachová a potom pan ministr. (Poslanci se dohadují o pořadí vystoupení.)

No tak moment, ale před vámi je ještě tím pádem paní poslankyně Kateřina Valachová. Paní poslankyně? Kateřina Valachová má přednostní právo, protože pan ministr je až třetí s přednostním právem. No tak moment, tak počkejte... (Opět dohady o pořadí vystoupení.) Já řeknu znovu pořadí. Faktická poznámka, Patrik Nacher. V tom případě, jestli chcete po pořadí, které je dle jednacího řádu, tak Patrik Nacher jde na faktickou poznámku, následně pan poslanec Marek Výborný, následně Kateřina Valachová, jo? Takže prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, tak omlouvám se za ten zmatek, to jsem nechtěl. Já jsem chtěl jenom panu ministrovi položit dotaz, protože jsem pozorně poslouchal. Mám z toho pocit, nabyl jsem doposud pocit, že návrat dětí do škol, zejména těch nejmladších, že je cíl, a to všechno ostatní že my tomu uzpůsobíme, protože my jsme skutečně, kdo se baví s rodiči, kdo se baví s těmi dětmi, jsme na hraně. Když se podívám na toho původního "psa", tak jsme, tuším, ve třetím stupni, jak jsem si dneska přečetl, což znamená, jestli si dobře vzpomínám, právě otevření třeba prvního stupně. A teď v debatě se dozvídám, že se to uvidí, jak to bude po Velikonocích, a že to vlastně jisté není, že to je hodně samozřejmě na Ministerstvu zdravotnictví. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP