(Jednání pokračovalo ve 13,10 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dobré odpoledne. Budeme pokračovat v našem jednání, kde máme v tuto chvíli - nebo již jsme měli - pevně zařazený bod

 

532.
Informace vlády o podmínkách vstupu do škol

Nyní by se tedy podle běžného zvyku měl ujmout slova zástupce vlády a přednést její stanovisko. Nicméně žádný zástupce vlády, který by byl schopen přednést stanovisko, zde není, takže dám v souladu s jednacím řádem nyní slovo navrhovatelce, jíž je poslankyně Tereza Hyťhová, která se zároveň stane zpravodajkou, pokud bude souhlasit. Prosím.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji. Chtěla bych poprosit Sněmovnu nejdřív o klid, bylo by to možné? (Obrací se k předsedajícímu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano. Já s vámi souhlasím a také žádám vaše kolegy a kolegyně o klid. Již jednáme, prosím, usaďte se ve svých lavicích, přerušte své rozpravy, které nesouvisí se současným bodem. Zejména kolegy v pravé části sálu bych poprosil, aby se usadili a přerušili...

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji. Tak, dobrý den. Děkuji za slovo. Já jsem tento bod... Já jsem tento bod zařadila, protože si myslím - a poprosím ještě o klid, jestli můžu ještě požádat...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já vám rozumím, a požádám tedy Sněmovnu znovu o klid. Opravdu již jednáme, máme několik bodů, které se Sněmovna rozhodla zařadit na tento čas, a myslím si, že zde vůle je projednat, tak prosím, nekomplikujte to.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji za... Dovolím si tedy představit tento bod. Jedná se o podmínky vstupu do škol. Určitě máte všichni stejně jako já plné e-maily stížností, dotazů od rodičů, učitelů, ředitelů, žáků a tak dále a tak dále. Proto jsem tento bod zařadila. Velice mě mrzí bojkotování ze strany ANO, kteří si schválně vzali 10 minut pauzu. Ale dobře, do 13.30 hodin vám alespoň sdělíme, co jsme tímto bodem chtěli tady ve Sněmovně říci. Také mě mrzí, že tu není pan ministr Plaga, který už včera avizoval, že nepřijde, že má asi na práci něco jiného nebo že bude omluven. Zkrátka tu není, což považuji za naprosté opovrhování Poslaneckou sněmovnou.

Co se lidem vlastně nelíbí na podmínkách vstupu do škol? No, nelíbí se jim to, že jejich děti musí být dvakrát týdně testovány, nelíbí se jim, že musí nosit roušky. Když si vezmu tu logiku věci, dítě ráno přijde do školy, je otestováno, má negativní výsledek antigenního testu, o kterém ještě dobře víme, že není vůbec stoprocentní. Testy jsou nekvalitní, a dokonce tyto testy ani nebyly certifikovány. Rodiče ani nevědí, z čeho ty testy jsou vyrobeny, co obsahují a tak dále. Dobře, dítě přijde do školy, je otestováno, je negativní.

Teď je otázka, proč to dítě musí celý den sedět v té roušce nebo respirátoru nebo s ochranou úst? Celý den, i přesto, že ráno je negativní? Vždyť to nedává smysl. Vezměme v potaz, že školní výuka je až do konce června, ve školách nejsou klimatizace. Tady máte klimatizaci v Poslanecké sněmovně. Školy nejsou klimatizovány, třídy nejsou klimatizovány na žádné škole. Takže opravdu i v těch teplech, vedrech v červnu, květnu, kdy bývá hezky, opravdu budeme nutit děti, aby seděly celý den v rouškách? Myslím si, že to není úplně to správné.

Jsou země v Evropě, které mají úplně jiný přístup. Například v Belgii, abych řekla nějaký příklad, na prvním stupni žádné roušky nenosí, mají akorát obědy ve třídách, zvýšená hygienická opatření, větrání. To je jeden z mnoha příkladů. V České republice sice můžeme větrat, máme ale dvakrát týdně také děti ve školách testovat.

Mnozí rodiče své děti do školy ani neposílají, protože když už tedy chcete testovat, ani jim neumožníte, aby se testovaly doma, což některé školy umožnily v tuto chvíli, ale mají za to sankce, je jim vyhrožováno, někteří byli odvoláni. Mluvím teď o panu řediteli ze Semil, kterého si velmi vážím. Také jsem mu zaslala svoji podporu, protože nechápu, za co byl tento člověk ze své funkce odvolán. Vezmeme-li si Listinu základních práv a svobod, je zde článek 33 - každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních, středních školách podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Zkrátka každý má právo na vzdělání a já si myslím, že by do škol měly být puštěny i děti, jejichž rodiče odmítají děti testovat.

Zažila jsem případ jedné paní, která mi řekla, že její dítě není puštěno k přijímacím zkouškám na střední školu, protože odmítá svoje dítě testovat. Proto mu není dovoleno dále se vzdělávat? Zvláštní otázka, když tedy prosazujeme v demokratické zemi vzdělání pro všechny, jak je možné, že není umožněno tomuto dítěti jít k přijímacím zkouškám na střední školu? Jak je to možné? Jak je možné, že si rodič v demokratické zemi nemůže rozhodnout sám, jestli chce své dítě testovat, a za těchto podmínek ho poslat do školy či nikoliv, protože některé školy ani neumožňují distanční výuku těm dětem, jejichž rodiče chtějí, aby za těchto podmínek jejich dítě do školy nešlo?

Mně to připadá naprosto nesmyslné a z tohoto důvodu jsem chtěla slyšet i stanovisko pana ministra. Měla jsem tady připravené delší vystoupení, ale chci ještě, aby tady vystoupila moje kolegyně, se kterou zde máme společné usnesení. Jedno usnesení, které vám tady představí moje kolegyně, je pro bezpodmínečný vstup do škol. Pokud by to prošlo, tak by to bylo výborné. Myslím si, že rodiče by byli nadšeni a svět by byl zase normální. Pak tady máme ještě jedno usnesení, to je kompromisní. To usnesení bych vám představila až po vystoupení mé kolegyně, protože opravdu nás tlačí čas. Takže zatím děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní je s přednostním právem přihlášen poslanec Rozvoral, poté poslankyně Majerová. Prosím.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi krátce vystoupit k projednávanému bodu Podmínky vstupu dětí do škol. Hnutí SPD v této otázce zastává jasné stanovisko, které má tuto podobu: všichni žáci a studenti se musí vrátit do škol bez jakýchkoli dalších podmínek. Apeluji tím na všechny přítomné poslance, na naši vládu a na premiéra této republiky Andreje Babiše. Otevřete našim dětem znovu školy. Je ostudné, pokud se rozvolňují opatření, otvírají obchody, ale většina škol zůstává zavřených.

V porovnání s ostatními evropskými zeměmi, které též musely čelit a ještě se stále vypořádávají s následky koronavirové pandemie, má Česká republika nejdéle zavřené školy. Za poslední rok byly školy plně otevřené pouze 10 týdnů a například vysoké školy se neotevřely vůbec. Výuka dětí tak byla realizována pouze on-line formou, což pro většinu žáků nebylo přínosné. Pro žáky všech typů středních škol a učilišť nebyla v této době zajištěna adekvátní praktická výuka, která je pro výkon jejich budoucí profese velmi důležitá. Distanční výuka na většině vysokých škol neobsahovala potřebnou kvalitu, a studenti tak absolvovali celé dva semestry, tedy celý akademický rok 2020 až 2021 on-line výukou, a to včetně zkoušek a zápočtů. Vysoké školy tak pevně doufají, že už obhajoby bakalářských a diplomových prací, které jsou plánovány od května, a následné závěrečné zkoušky proběhnou ve standardním režimu, pouze za dodržení hygienických opatření.

Absence sociálních kontaktů se také negativně projevuje na psychice dětí, které jsou zavřené doma u počítačů v kruhu svých nejbližších a se svými kamarády udržují komunikaci pouze formou počítačů a mobilních telefonů. Velkou psychickou zátěž tato situace znamenala i pro ty rodiče, kteří museli zůstat se svými dětmi doma. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP