(16.20 hodin)
(pokračuje Okamura)
A když se vrátím ještě k tomu vašemu jednání. Vy jste měli ve volebním programu v roce 2017, máte to i na internetu, že budete souhlasit například se zákonem o referendu, kde lidé budou moci hlasovat o tom, zdali bude referendum vystoupení z EU. Taky jste podrazili voliče, taky jste na to pak zapomněli. Potom jste přistoupili tady na komplexní pozměňovací návrh čtyř stran, hnutí ANO, ČSSD, Piráti a KSČM, a řekli jste, že to tam vlastně být nemusí. Naopak SPD drží konzistentně názory a my trváme na tom, aby to tam bylo.
Takže ono s tím vaším jednáním, kde vy vždycky něco někde řeknete, potom vždycky podrazíte, prosazujete něco jiného a pak se vymlouváte, že to byl kompromis - heleďte, to už známe, já už vás tady vidím skoro čtyři roky. Takže se prostě vraťme k faktům. Tady původně bylo řečeno, že debata nad tímto zákonem, protože je tady všeobecná shoda, bude prý pár minut, že všichni chtějí podpořit slušné pracující lidi. No, to jsme ale pozapomněli, že tady budou poslanci Pirátů, kteří samozřejmě to chtějí zablokovat. A já znova na vás apeluji: Vážení kolegové, podpořte to, aby slušné a pracující rodiny dostaly pár stovek navíc na přídavku na děti, protože si to prostě zaslouží! Stoupají ceny, stoupají náklady, stoupají ceny potravin. Ta děcka - jsou to i rodiny často nízkopříjmové, kterým se každá stovka hodí. Takže podpořte je, prosím, a Piráti, přestaňte blokovat podporu pracujících rodin s dětmi! Je to důležité! Já vím, že vy tady preferujete ty nepřizpůsobivé, ale my preferujeme pracující rodiče s dětmi, a doufám, že to bude většina.
No, a nemlaťte tady do lavic! Je to pravda! Kvůli vám se to tady zdržuje! Takže nějaké mlácení ručičkama do lavice nepomůže. Je to tak! (Tleskají poslanci SPD.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ještě faktické poznámky pana poslance Ferjenčíka a Holomčíka. Máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si dovolil, vaším prostřednictvím, zareagovat na svého předřečníka kolegu Okamuru. Tak za prvé: Když se podíváte tady na tu tabuli, tak je tam přesně nula přihlášených do rozpravy. Kdybyste to vy tady neobstruoval, tak už se dávno hlasovalo. (Potlesk poslanců Pirátů.) Takže to neházejte na nás! To za prvé.
A za druhé, ano, váš návrh, který ve vaší populistické válce proti nepřizpůsobivým hází do jednoho pytle invalidní důchodce a lidi s duševním onemocněním a způsobí jim veliké příkoří, je paskvil, to jste řekl dobře, a samozřejmě proti němu bojujeme zcela v souladu s jednacím řádem této Sněmovny. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců Pirátů.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím a přihlásila se se závěrečným slovem paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji. Já se všem omlouvám, protože jsem všem slíbila, že to bude trvat pět minut. Tak to netrvalo pět minut. Dostali jsme přednášku o rodinné politice. Připomínám, že toto mělo být protikrizové opatření, které mělo pomoci rodinám během pandemie. Projednávání trvalo osm měsíců, teď se všichni ohánějí tím, jak ten zákon chtějí, tak prosím, dokažte to hlasováním. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pokud není zájem o jiné závěrečné slovo, přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Přednesu návrh usnesení.
Nejdřív vás všechny odhlásím, požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Ještě zagonguji.
A navrhuji: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 1116/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 1116/5."
Zahájil jsem hlasování číslo 146 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 146, z přítomných 178 pro 177, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme tento zákon přijali.
Děkuji paní ministryni, děkuji paní senátorce a končím bod číslo 3.
Dalším bodem našeho jednání je bod číslo
7.
Návrh stavebního zákona
/sněmovní tisk 1008/12/ - zamítnutý Senátem
Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh, bylo doručeno jako sněmovní tisk 1008/13. Vítám mezi námi pana senátora Petra Víchu a požádám ještě před tím, než zahájíme rozpravu k zákonu zamítnutému Senátem, aby za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí se vyjádřila ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Ještě než vám udělím slovo, paní ministryně, požádám Sněmovnu o klid! Prosím, máte slovo.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, znovu se dnes setkáváme nad stavebním zákonem. Možná vás překvapím, byť samozřejmě víte ten výsledek ze Senátu, ale zároveň bych ráda senátorům poděkovala. Zní to samozřejmě paradoxně, ale Senát vyzdvihl všechny dobré věci, které stavební zákon přináší. Já vím, že o stavebním zákoně jsme už opravdu mluvili hodně, že samozřejmě všichni ta pozitiva znáte, ať už je to zjednodušení projektové dokumentace, vedení jenom jednoho řízení, a ne několika, jako je dnes, odstranění ping-pongu mezi prvostupňovým orgánem a odvolacím orgánem, to znamená zavedení apelačního principu, posílení role obcí v územním plánování, posílení role obce jako takové, protože nově bude obec účastníkem vždy v rámci řízení, nejenom ve fázi územního řízení. Řešíme černé stavby a samozřejmě ve spolupráci napříč Sněmovnou zavádíme principy digitalizace.
Co se týká toho zásadního nesouladu, který je samozřejmě mezi námi - nebo mnou jako Ministerstvem pro místní rozvoj - a Senátem, je ta institucionální podoba. Nicméně to je tím základním kamenem, aby stát dodržoval lhůty vůči občanům. Opravdu není možné, aby občan, když něco nesplní vůči státu, byl okamžitě sankcionován, a když stát neplní lhůty vůči občanovi, tak se nedělo vůbec nic.
Samozřejmě že Senát to i komunikoval tak, že pro něj je zcela zásadní rozpojení modelu státní správy a samosprávy, a vzal si to tak, že bereme pravomoce obcím. Já bych chtěla znovu ujistit, že navrženou institucionální změnou skutečně není žádným způsobem zasaženo do pravomocí samospráv, neboť v současné době povolování staveb není výkonem samosprávy, ale výkonem státní správy.
Stejně tak bych znovu ráda všechny ubezpečila, že nedojde k tvrzenému oddálení stavebních úřadů od občanů. Nejenže bude možné podání učinit plně elektronicky z pohodlí domova, ale návrh zákona obsahuje i jasná kritéria pro stanovení územních pracovišť krajských stavebních úřadů, například počtem obyvatel správního obvodu, počtu úředníků, počet úkonů, přičemž stačí, aby bylo splněno jenom jedno z navržených kritérií.
Věřte, že jsme hledali řešení i při zachování současné struktury. Variant bylo několik. Řešili jsme varianty, že pokud úředník obce nedodrží lhůty, pokutu dostane obec. Na druhou stranu k tomu samozřejmě byla velká kritika, protože starostové oprávněně říkali, že musí dojít ke změně procesů, protože v tom, jak jsou nastaveny ty procesy, nejsou schopni dodržovat lhůty, a že vzhledem k tomu, že skutečně by to bylo přelévání z jedné kapsy do druhé, se tedy od tohoto návrhu upustilo.
Připravili jsme vládní návrh, kde jsme prvostupňové orgány nechali na obcích, řešili jsme to opatřením proti nečinnosti a státní správa vlastně byla bod úrovně kraje. Bohužel, k tomuto přišlo negativní stanovisko Svazu měst a obcí.
Pak jsme řešili návrh poslanců opozice, pana poslance Kupky, Bartoše, Výborného a dalších. Nicméně i senátní legislativa konstatovala, že ani s tímto návrhem nemohou pracovat, protože k tomu nebyl změnový zákon a v podstatě tato verze byla neprojednatelná. ***