(9.10 hodin)
(pokračuje Adam Vojtěch)

Česká republika skutečně je jednou ze zemí, která je nejvíce postižená. Není to jenom případ České republiky, vidíte, že situace se zhoršuje v Německu, Rakousku, na Slovensku, v zásadě v celé Evropě, není to výjimkou, a ostatní státy postupují velmi podobným způsobem. Vlastně výrazně kopírujeme například německý model 2G, to znamená lidi, kteří jsou očkovaní a prodělali nemoc, mají přístup do služeb, do gastra, na hromadné akce. A stejně tak tyto země přistupují k omezování hromadných akcí, k omezování kontaktů. Ostatně německý Robert Koch Institut už před týdnem, deseti dny varoval před tím, že ta nákaza skutečně se bude šířit, a bez omezení kontaktů, sociálních kontaktů - a platí stále to pravidlo: Není kontakt, není přenos - není možné tu situaci zvládnout. V České republice máme v tuto chvíli několik právních norem, které případně může vláda použít. Víte, že existuje - a tady o tom hovořil pan předseda Okamura - zákon o ochraně veřejného zdraví, existuje ten takzvaný pandemický zákon, a pak je tady krizový zákon, který teď jsme se rozhodli využít.

Proč stav nouze? Je to zejména z toho důvodu, že tady máme poměrně bohatou judikaturu soudů. Už nejsme úplně v té fázi tabula rasa, to znamená, že bychom tady neměli vlastně žádné právní vodítko, jak postupovat. A z judikátů soudů, zejména Nejvyššího správního soudu, jednoznačně vyplývá, že pokud chceme výrazněji zasahovat právě do kontaktů mezi lidmi, pokud chceme omezovat provozy, které z našeho pohledu a z pohledu ekonomického jsou rizikové, tak to není možné dělat jinak než v rámci nouzového stavu. Taková je právní situace a tady si skutečně nemůžeme dovolit, abychom dělali opatření například podle pandemického zákona, která pak soudy budou rušit. Takže proto jsme v tuto chvíli přistoupili k vyhlášení nouzového stavu, abychom mohli jednak omezit provoz nočních klubů, nočních barů a podobně, diskoték, kde to považujeme skutečně za velmi rizikové, zákaz konzumace alkoholu na veřejnosti, razantní omezení hromadných akcí, plesů a tak dále - já to nechci tady všechno vypočítávat, určitě ta opatření velmi dobře znáte. Ale ten zásah skutečně je natolik razantní, že bez nouzového stavu není možné taková opatření přijmout.

Zákon o ochraně veřejného zdraví - víme, že už je nepoužitelný v tomto směru, protože soudy jednoznačně judikovaly, že ten je možné použít pouze v ohnisku nákazy. To znamená, pokud je někde nějaké ohnisko v rámci nějaké školy nebo restauračního zařízení a podobně, tam je možné přijmout protiepidemická opatření podle zákona o ochraně veřejného zdraví, ale nikoliv na území celé České republiky.

Takže tady, byť to určitě neděláme nějak s láskou a rádi, že bychom chtěli za každou cenu vyhlašovat nouzový stav, tak z právního hlediska nám nic nezbývá. Opatření nesporně jsou razantní, dotknou se celé řady oblastí, života lidí, podnikatelů, a mě to samozřejmě mrzí, že k tomu musíme přistoupit, ale musíme si uvědomit, že pokud nic neuděláme, hrozí reálně přetížení nemocnic, přetížení jednotek intenzivní péče, nebudou kapacity pro další pacienty.

Už dnes některé nemocnice musí omezovat elektivní péči, případně zcela zastavovat operace, a to je situace, kde skutečně nevidím jinou možnost než přistoupit k takto razantním opatřením. Je jasné, že to je výrazně - a tady souhlasím i s budoucí vládou, která měla na toto téma tiskovou konferenci - o individuální odpovědnosti každého. My děláme opatření, ale pokud lidé nebudou odpovědní, nebudou ta opatření dodržovat, a samozřejmě, což je základ všeho, nebudou se očkovat, tak ta situace bude velmi vážná. Opatření, která jsme zavedli v posledních týdnech, jednoznačně směřují k motivaci k očkování. Je pravdou, že počty očkovaných se v čase poměrně výrazně zvýšily proti tomu předchozímu období, což je dobrá zpráva, ale stále nejsme tam, kde potřebujeme.

Evropská ECDC hovoří o tom, že země, které nemají proočkovanost populace více než 80 %, v takovém případě riziko šíření nákazy je stále velmi výrazné. V České republice jsme dnes přes 60 % očkované populace jako celek, u dospělé populace jsme přes 70 %, 72-73%. To stále není dost, abychom ochránili naše nemocnice. My jsme skutečně v těch zemích v rozmezí 60 až 80 % naočkované populace. I podle ECDC tyto země mají přijímat protiepidemická opatření, neboť riziko šíření nákazy, riziko nárůstu hospitalizačních případů je velmi výrazné.

Často se hovoří o tom, že i očkovaný se přece může nakazit, tak proč tady chceme diskriminovat v uvozovkách neočkované. Ano, očkovaný se nakazit může, ale ta pravděpodobnost, že skončí v nemocnici, že skončí na ventilátoru, že skončí na ECMO, je výrazně nižší. Stále platí to, že na jednotkách intenzivní péče jsou ze 70, 75 % hospitalizováni lidé, kteří jsou neočkovaní. Myslím, že lékaři, kteří jsou zde přítomní a jsou z těch nemocnic, tak velmi dobře ví, jaká je struktura pacientů, v jakém stavu jsou ti pacienti a že to samozřejmě už často nejsou ani pacienti seniorního věku, protože ti jsou velmi výrazně naočkováni, dneska z 85, 88 %, ale že jsou tam často lidé, čtyřicátníci, třicátníci, někde i lidé, kterým je přes dvacet let, kteří jsou připojeni na ventilátor, jsou ve velmi těžkém stavu a progrese toho onemocnění je velmi výrazná, zejména díky delta variantě. A to už skutečně není žádná legrace, a ti lékaři, kteří starají o ty pacienty, jednoznačně potvrzují, že stavy těchto mladších ročníků jsou skutečně velmi vážné a že to v předchozích vlnách v praxi takto neviděli.

Takže z tohoto důvodu se domníváme, že je naprosto nezbytné maximálně motivovat k očkování, v tuto chvíli maximálně omezit kontakty, omezit místa, kde se setkává velký počet lidí bez roušek, kde je velmi těžká kontrola režimu O-N, a proto jsme tedy přistoupili k opatřením, která vláda schválila. Pevně věřím, že ta opatření budou účinná a že se nám podaří situaci minimálně stabilizovat, aby nedocházelo k dalšímu nárůstu počtu případů a k dalšímu nárůstu počtu hospitalizací v nemocnicích. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Chci se zeptat, jestli se ještě někdo hlásí v rámci změn schváleného pořadu schůze? Není tomu tak.

 

Máme tady jeden návrh na změnu schůze, a to je zařazení nového bodu Zrušení nouzového stavu. Budeme nejprve hlasovat o zařazení, poté podle výsledku bychom hlasovali o tom, jestli ho zařadíme jako druhý bod nebo jako poslední bod schůze.

Takže jestli není žádný jiný další návrh, zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 39 bylo přihlášeno 177 poslanců, 22 hlasovalo pro. Návrh byl zamítnut.

 

Pan předseda klubu ODS se hlásí s přednostním právem.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já bych chtěl zpochybnit hlasování, mně nefunguje, nemohu se přihlásit svou identifikační kartou, takže bych poprosil kolegy o pomoc, abych mohl řádně hlasovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane předsedo, zpochybňujete tím hlasování? (Poslanec Stanjura: Ano.) Bezvadný. Takže já vás nejdříve odhlásím všechny. Zagonguji, aby stihli i kolegové z předsálí. Budeme hlasovat o námitce. Ještě kontrola hlasování. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP