(15.30 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Čtvrtý kompenzační bonus je podobně jako třetí díky zvýšené částce připadající na kalendářní den podpory postaven na principu integrace podpor pro podnikatele do jednoho rychlého a jednoduchého nástroje. Zejména ti nejmenší podnikatelé tak nebudou nuceni řešit kombinace s jinými dotačními programy, kombinace s jinými podporami, které jsou určeny především větším podnikatelům nebo těm, kteří nesplní podmínky pro vznik nároku na kompenzační bonus. Proto se nenavrhuje stejně jako u třetího kompenzačního bonusu možný soulad s dotačními programy.

Další výhodou takového pojetí je, že nedojde k zahlcení ústředních orgánů státní správy žádostmi o dotace, zpomalení celého procesu, na který doplatí ti, kteří na dotaci čekají. Kompenzační bonus bude možné nadále kombinovat pouze s programem Antivirus, protože ten cílí na zaměstnance, a s programem COVID - Nájemné za předpokladu, že by tento program byl zaveden. Kompenzační bonus bude opět spravován jako daň podle daňového řádu, a to orgány finanční správy. Žádosti bude možné podávat ihned po skončení příslušného bonusového období, tedy od ledna 2022, samozřejmě za předpokladu, že zákon již bude tou dobou účinný.

Kompenzační bonus bude tak jako dosud snížením příjmové strany veřejných rozpočtů u daně z příjmu ze závislé činnosti, to znamená včetně dopadu do rozpočtu obcí a krajů. Dosavadní zákon obsahuje systém kompenzace většiny těchto dopadů do rozpočtu obcí a krajů ze státního rozpočtu formou příspěvku odpovídajícího reálnému podílu obcí a krajů na financování kompenzačního bonusu. Tento systém zůstává zachován i pro obnovený kompenzační bonus.

Odhadovaný negativní rozpočtový dopad návrhu zákona připadající na první dvě bonusová období činí 10,4 miliardy korun na veřejné rozpočty, z toho 9,6 miliardy korun na státní rozpočet, 0,6 miliardy korun na rozpočty obcí a 0,2 miliardy korun na rozpočty krajů. Účinnost zákona se navrhuje dnem následujícím po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů. Děkuji za pozornost. ***

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní ministryně. Rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedkyně, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 51/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Vojtěch Munzar, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych přednesl svoji zpravodajskou zprávu a informoval vás o tom, jakým způsobem o tomto tisku rozhodl rozpočtový výbor.

Návrh na aktivaci nového kompenzačního bonusu je nám předkládán z důvodu nových vládních opatření, zejména přechodu na režim O-N, kterým od 22. listopadu omezila vláda přístup k některým službám části obyvatel, tím je vyloučila ze spotřeby, což v konečném důsledku znamená snížení tržeb zejména v sektoru služeb. Vládní covidová opatření mají bezesporu dopad na ekonomickou výkonnost našeho hospodářství, a tím i na příjmy státu. Kompenzace za opatření zase zatěžují výdajovou stranu rozpočtu, tedy konkrétně u kompenzačního bonusu příjmovou, protože má charakter vratky daně. Na druhou stranu vládní protipandemická opatření nejsou klasickým podnikatelským rizikem a je zde oprávněné očekávání kompenzací za ztráty způsobené jednotlivými opatřeními. Proto vláda v demisi navrhuje aktivaci některých kompenzačních opatření a jedním z nich je i právě kompenzační bonus.

Mezi těmito dvěma póly asi nenalezneme nikdy dokonalou spravedlnost a dokonalé řešení, přesto se můžeme snažit o zlepšování a narovnávání podmínek těchto kompenzací, a z tohoto úhlu pohledu se na to díval i rozpočtový výbor, který dnes na svém jednání přijal následující usnesení:

I. navrhl Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhl Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhl, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své jednání ukončila nejpozději do čtyřiadvacáté hodiny dne 1. prosince 2021;

IV. doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2022, sněmovní tisk 51, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů, které rozpočtový výbor projednal a jsou součástí tisku 51/1, a případných pozměňovacích návrhů schválených Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.

Rozpočtový výbor se na svém jednání zabýval čtyřmi pozměňujícími návrhy, které si dovolím velmi stručně představit. První pozměňovací návrh umožňuje souběh kompenzačního bonusu a ostatních programů. Podle původní předložené vládní novely byl umožněn souběh pouze s programem Antivirus a programem, který má sloužit k úhradě nájemného. Návrh, který doporučil a schválil rozpočtový výbor, toto omezení ruší a umožňuje tak souběh kompenzačního bonusu s dalšími programy, například program COVID 2021 nebo COVID - Nepokryté náklady.

Druhý pozměňovací návrh umožňuje získat kompenzační bonus i novým živnostníkům, tedy těm, kteří začali podnikat mezi 1. srpnem a 22. listopadem. Na ty původní novela zapomněla. Nebylo to pro ně možné, protože by neměli tříměsíční historii pro srovnávací období, a toto tento pozměňovací návrh napravuje.

Třetí pozměňovací návrh ruší vyloučení z podpory ty společníky s. r. o., kteří prokážou svůj podíl takzvaným kmenovým listem, a to za dodržení veškerých dalších podmínek kompenzačního bonusu.

A čtvrtý pozměňovací návrh je v tom, který projednal rozpočtový výbor, jehož obsahem je, že nařízená karanténa nebo izolace podle zákona o ochraně veřejného zdraví subjektu kompenzačního bonusu je tím důvodem, proč může subjekt žádat o kompenzační bonus, pokud naplní další podmínky včetně poklesu tržeb o 30 % a výše. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji.

 

Nyní rozhodneme o tom, zda povedeme obecnou rozpravu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo s tímto návrhem souhlasí, že povedeme obecnou rozpravu? Ať stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 10, přihlášeno 179 poslanců poslankyň, pro 157, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Otevírám tedy obecnou rozpravu, do které se nám přihlásily zatím dvě poslankyně. Tou první je paní poslankyně Lucie Šafránková a připraví se paní poslankyně Olga Richterová. Máte slovo, prosím.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi dneska už potřetí seznámit vás se stanoviskem a pozměňovacím návrhem, který jsem za SPD podala. Naše hnutí od počátku epidemie a vládních omezujících opatření plně a aktivně podporuje myšlenku odpovídajících a spravedlivých kompenzací pro všechny občany, živnostníky a firmy, kteří jsou těmito opatřeními existenčně dotčeny.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní poslankyně, moc se omlouvám. Prosím paní poslankyně a pány poslance o větší ticho v jednacím sále. Děkuji. Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Také děkuji. Předložený vládní návrh nastavení kompenzačního bonusu pro další časové období je totiž ovšem, stejně tak jako v minulosti, neodůvodněně diskriminační ve vztahu k některým společnostem s ručením omezeným, respektive k jejich společníkům, a to v tom smyslu, že omezuje přístup k tomuto bonusu pouze na osoby, které jsou společníky eseróček, jež mají maximálně dva společníky, s určitou výjimkou pro eseróčka tvořená rodinnými příslušníky dle velmi úzké definice rodiny, která ani neodpovídá znění občanského zákoníku v oblasti vymezení rodiny. I na to jsme již v SPD opakovaně upozorňovali. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP