(18.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Jak jsem řekl, nechci jen kritizovat, chci být korektní a zmínit i věci, které vnímám pozitivně. Určitě chci ocenit stanovení závazného termínu transformace ŘSD do konce roku 2023. Chci ocenit - a vždycky vzkazuji Martinu Kupkovi: rád podpořím rozšíření jednotného lístku, one ticket, do krajů, určitě rád budu spolupracovat a pomůžu se speciálním zákonem na výstavbu vysokorychlostních tratí, určitě podpoříme plánovanou modernizaci 500 železničních přejezdů a tak dále.

Slíbil jsem, že nebudu za každou cenu zbytečně kritizovat a zdržovat, takže závěrem, opravdu závěrem svého vystoupení budu mít čtyři otázky. Nemusíme si hrát na nějaké interpelace, na to bude dost času do budoucna, ale budu rád, když zazní, a budu rád, když je budete vnímat a když se k nim třeba na výboru nebo při projednávání zákonů a rozpočtu vrátíme. Rozpočet je pro mě opravdu zásadní. V programovém prohlášení mně osobně naprosto chybí vyjádření, jakým tempem porostou výdaje do SFDI. Jak jsem řekl, teď v této době bylo to necelých 128 miliard korun, a to je zásadní v dopravě, asi jako všude - je to o zdrojích. A jestliže čtu pouze obecnou větu: "Zajistíme stabilní rozpočet", vidím slíbené výdaje krajům, ale vidím také třeba ty sliby na 500 železničních přejezdů, rozvoj vysokorychlostních tratí, tak na tohle budu chtít a budu prosit o odpovědi, jak zajistíte ten rozpočet a jestli ho budete navyšovat.

A to, co zajímá občany, naše dnes sledující diváky a posluchače, kteří sledují dnešní jednání: Jaká bude cena za dálniční známku? Osobně už jsem si s ní užil své. Přinesl jsem kdysi do Sněmovny návrh v zákoně 13 na zvýšení té možné horní hranice, a to jsem od vás dostal. To jsem od této koalice, od členů v bývalé Sněmovně, dostal za uši. Takže budu se ptát: Ponecháte cenu dálniční známky v původní výši, nebo ji zdražíte? Prosím, řekněte to občanům.

Další otázka, třetí: Železniční regionální tratě. V programovém prohlášení je taková obecná zmínka o modernizaci železnice v logických úsecích, o spolupráci se samosprávami. Ale podívejme se, co se dělo v loňském roce na území Středočeského kraje, jak se zástupci kraje, především ti za hnutí STAN, postavili k regionálním tratím. Bylo to a je velké a silné téma pro mého kolegu Karla Havlíčka. Stát do regionálních tratí ve Středočeském kraji nainvestoval desítky milionů korun a Středočeský kraj řekl, že provoz je moc drahý, a dopravu tam prostě zrušil, neobjednal. Takže i tady prosím o vaši reakci a budu se ptát na to, jak se postavíte - a těch možností je více, určitě o nich rádi budeme diskutovat a třeba najdeme společnou řeč a společné téma - ale když jsem četl program Pirátostanu o jakýchsi přípoložích vysokého napětí a produktovodech v ochranném pásmu dráhy, tak jsem se hezky usmíval. Víc to ani nebudu komentovat.

U železnice poslední zmínka, poslední dvě. Prosím, pane ministře Martine Kupko, o to opravdu prosím, korektně a slušně, je téma ETCS a zabezpečení. Zase jsem v tom programovém prohlášení pouze přečetl větu: "Zaměříme se na větší bezpečnost na železnici, posílena bude dozorová činnost." Vše v pořádku, ale je tam věta, o které vlastně nevím, jak je myšlena: "Aktualizován bude harmonogram vybavení 4 800 kilometrů tratí evropským zabezpečovacím zařízením ETCS." Už jsem to řekl, nechci z toho dělat žádnou interpelaci, my o tom spolu budeme mluvit, vrátíme se k tomu na výboru, ale prosím o pečlivou úvahu a pečlivé zvážení, co je to slovo "aktualizován"? Bude posunut v budoucnosti? Bude posunut dál? Bude to odloženo? To říkám dopředu, že by to bylo velmi špatně, to se prosím nesmí stát. My máme jasně daný, pevně daný a vládou schválený implementační plán zavádění zabezpečovače ETCS. Ten plán jasně říká, že musíme na hlavních koridorech vyjet v tom vyhrazeném režimu v roce 2025 a je to úzce navázáno na všechny okolní státy v železniční síti. Takže tohle teď vůči panu ministrovi dopravy je v dobrém míněný vzkaz a prosím o to, aby - pokud by slyšel nějaké náznaky nebo návrhy, ať více šetří, ať to třeba v čase odsune, že se to třeba nějak vyřeší - aby tady na ta slova neslyšel. Tohle je strašně důležitá věc.

A asi poslední, opět to, co zajímá naše občany, naše i vaše voliče, jsou slevy na jízdném. Už jsem o nich mluvil. My jsme to považovali za vlajkovou loď ve veřejné dopravě. Vidíte, že zafungovaly, že zpřístupnily veřejnou dopravu nejen studentům, ale řadě řeknu nízkopříjmových skupin, lidí, kteří třeba normálně necestují nebo si to nemohou dovolit, ať už o víkendech, ve volném čase, ale i třeba za potřebami, které by si jinak plnili trochu těžko. Vidím to i ve své rodině a ve svém okolí. A tady opět jsem pouze četl větu, že do 30. června systém zrevidujeme. Nevíme jak, nevíme o kolik a já prosím, abyste to nedělali, abyste ty slevy ve veřejné dopravě zachovali. Je to zatím jen obecná proklamace.

A závěr - dvě věty. V resortu dopravy, jak jsem řekl, jsem rád, že v mnoha případech navážete na rozdělanou práci, byť těch ambicí, si myslím, by mohlo být trochu víc, ale to je můj názor, vy máte právo na to, nastavit a postavit to prohlášení tak, jak jste ho formulovali. Veřejně tady prohlašuji a garantuji, že jsem připraven podat pomocnou ruku, spolupracovat, a to nepoliticky, neideově, tak, jak se nám to povedlo v minulém období třeba právě u liniového zákona č. 416/2009. Ale věřím, že pochopíte, že celkově, v tom celkovém vyznění, já osobně takto postavené vládě, slepené koalici s takto postaveným programem, ani já důvěru dát nemůžu a dávat nebudu. Zkrátka věřím a chci věřit, že tady Sněmovnou bude rezonovat víc témat než nesplněné sliby a kalousi ušatí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně za vystoupení poslanci Kolovratníkovi a s právem přednostním se přihlásil poslanec Benda. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo vlády, páni ministři, paní ministryně, dámy a pánové. Já bych si dovolil v tuto chvíli navrhnout, a to jménem pěti poslaneckých klubů ODS, STAN, TOP 09, KDU-ČSL a Piráti, abychom v jednání dnešní schůze pokračovali i po 21. hodině, i po 24. hodině, i po 2. hodině, 3. hodině, 4. hodině. Dlouhou dobu jsem myslel, že to bude normální, ale když jsem slyšel poslance Kolovratníka, kterého jinak pokládám za poměrně racionální bytost, jak říká šestou větu: A na závěr..., tak jsem pochopil, že to dnes racionální nebude a že je třeba to dotáhnout do konce. Takže prosím jménem těchto pěti poslaneckých klubů protažení do úplného konce.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Bezvadně. To byl procedurální návrh, o kterém by se mělo hlasovat bezprostředně, nicméně paní předsedkyně Schillerová... (Žádá o gongování.) Zagongoval jsem už v průběhu vystoupení pana předsedy.

Odhlásím vás a poprosím vás, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Počkáme, až se ustálí počet přihlášených. Myslím, že už byl dostatek času na nové přihlášení.

 

Zazněl procedurální návrh od pana předsedy. Dám hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento procedurální návrh? Ať zmáčkne tlačítko ano a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 45, bylo přihlášeno 175 poslanců, pro hlasovali 173, 2 se zdrželi. Návrh byl přijat.

 

My tedy můžeme jednat po 21., 24., 2. a 3. hodině tak, jak navrhoval pan předseda Benda. Děkuji pěkně.

Budeme pokračovat řádně přihlášenými poslanci. Poprosím, aby se slova ujal poslanec Špičák. Pane poslanče, máte slovo. Možná ještě počkejte, než ti, kteří chtějí odejít ze sálu, odejdou. Jinak poprosím pány poslance i poslankyně o klid, abyste mohl mluvit v klidu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP