(22.40 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Pak musím říci, když tady padaly různé poznámky na to, kolik nás sedí v jedné řadě nebo v druhé řadě, tak si myslím, že je také naprosto korektní říci, když tady tu kritiku takto staví, že tady byly vlády, kdy byli premiéři Miloš Zeman, současný pan prezident, nebo například Václav Klaus, bývalý prezident, kdy ty vlády měly více členů vlády. A myslím si, že ano, můžete na mě kroutit hlavou, milý pane kolego Nachere, prostřednictvím paní předsedající, ale můžete zapojit Wikipedii, podívat se, a bylo těch členů vlády vícero. Ale je dobré se přihlásit do debaty a pak případně na to reagovat, rozporovat.
Ale já jenom říkám, že jsme v situaci, kdy tady má být hodnocení vlády nikoliv podle počtu jejích členů, ale podle výsledků a je naprosto v pořádku, když se na ty výsledky bude opozice ptát v příštích měsících, příštích letech, na konci volebního období. Já jsem měl totiž pocit, když jsem poslouchal některé z vás, že si to tady někteří opoziční kolegové spletli s prvním říjnovým týdnem, kdy tady vystupovali někteří bývalí členové vlády a četli nám tady z papíru jejich rádoby výsledky práce. My jsme dneska v lednu 2022 a mnoho času těchto kolegů bylo věnováno na prezentaci něčeho, co vůbec nesouviselo s tím vládním materiálem. A když už si to píšete sami nebo možná u některých je to někým jiným napsáno, tak poprosím, ať jsou tam potom relevantní, pravdivé informace. Tady někdo z předřečníků říkal, že na obcích, městech a krajích například nebudou míst hrazeny náklady na testování. Tak prosím pěkně poslance této Sněmovny, pokud sledujete to, co prezentoval pan ministr Válek a v médiích to bylo opakovaně, tak ten jasně řekl: bude toto hrazeno. Tak já dávám vzkaz těm, kteří vám píšou ty podkladové texty, ať tam dávají relevantní, pravdivé informace, ať se tady neříká něco, co zjevně není pravda.
Myslím si, že komunikace vlády je opravdu jiná. Nesledujeme hodinu, hodinu a čtvrt trvající tiskové konference, které jsem i já a mnoho dalších lidí a celá společnost mohla sledovat, kdy něco na začátku řekl premiér, pan něco jiného řekl ministr zdravotnictví, nebo dokonce ty informace byly tak, že během dne se ta informace třikrát změnila, třikrát se to změnilo. Ministr rozhodl, premiér změnil, ministr na to ještě nějak reagoval. Nic takového zde nesledujete. Nesledujete vládu, která by vydávala rozhodnutí, která v řádu několika dnů ruší na základě žalob občanů správní soud. Dáváme si na tyto věci bacha. Říkáme předem po projednání se zástupci těch, kterých se to dotkne, jaká mohou očekávat opatření. Ano, i my jsme v situaci, a já to přiznávám a mnohdy jsem to říkal i v této Sněmovně, když jste byli vy ve vládě, že i my bychom určitě v té první vlně také dělali chyby. Dělal by je kdokoliv, kdo by tam byl, ale některé chyby, které se děly skoro po dvou letech, tak to prostě byly chyby, které se už nedají potom omlouvat.
Pak jsme tady také poslouchali od některých kolegyň a kolegů poznámky na to, že jsem člověk, který třeba jezdil na traktoru. Myslím si, že mnoho poslankyň a poslanců má různé koníčky. Někdo jezdí na motorkách, někdo má stará auta a podobně. Já jsem hrdý na to, že jsem člověk, který se narodil na vesnici, vzešel ze selského a zemědělského prostředí, rád se k tomu budu také v životě vracet, a zároveň jsem také člověk, který se věnoval i některým jiným oblastem, který se věnoval práci v sociální komisi v rámci Olomouckého kraje, který byl poslední čtyři roky členem charitní rady, jsem člověkem, který tady, když paní poslankyně říkala, že mě neviděla na sociálním výboru, já jsem ji tam několikrát viděl, protože jsem tam byl obhajovat návrhy zákonů a návrhy pozměňovacích návrhů, které jsem předkládal jako poslanec v minulém období. A když se podíváte do sněmovního systému, najdete těch tisků, které souvisejí s Ministerstvem práce a sociálních věcí, několik desítek. Takže té problematice jsem se snažil věnovat a myslím si, že i s traktorem se dá v některých výjimečných situacích pomáhat lidem.
Takže já bych nebyl takový, že bych si tady dělal z někoho legraci. Myslím si, že je potřeba především kohokoliv z nás, ať jsme přišli z jakékoliv oblasti na ten resort, hodnotit podle výsledků. Jestli je někdo právního vzdělávání a dělá resort financí, tak ho máme hodnotit podle výsledků. Jestli je někdo, kdo přišel z Asociace malých podnikatelů a živnostníků a dělal napřed ministra dopravy a ministra průmyslu a obchodu, máme ho hodnotit podle výsledků, nemáme ho hodnotit podle toho, odkud ten člověk přišel nebo jaké má vzdělání. To si myslím, že má být první pravidlo a zásadní v tom, jakým způsobem má fungovat politika.
Prosím, nečtěte tady z těch papírů strašení toho, že byly zastaveny programy Antivirus nebo zrušeny. My jsme řekli, že Antivirus A jede dál, a Antivirus B jsme řekli, že ho pozastavujeme, že ho nerušíme, a že pokud to situace bude vyžadovat, tak že ho obnovíme. Mezitím intenzivně chceme dotáhnout notifikaci kurzarbeitu jako pomoci, která je adresná, cílená a je to efektivnější nástroj. Na tom jsme se shodovali i my, když jsme tady byli v opozici, vy jste byli vládní koalice, tak i vy sami jste přiznávali, že potřebujeme toto dotáhnout a že to je lepší nástroj.
Pak si dovolím poznámku, ctěnou kolegyni Margit Balaštíkovou jenom stručně opravím. Já jsem byl ministrem zemědělství osmnáct dnů, nikoliv osm. Taková drobná technická. A když vás pan prezident jmenuje členem vlády, tak vám dá ten dekret a tam není, že vás pověřuje dočasně. On vám tam napíše, a je pod tím podepsán prezident republiky, je to ústavní akt, a říká: Jmenuji vás ministrem zemědělství a ministrem práce a sociálních věcí. Máte plnou zodpovědnost v ten okamžik za ten resort a neřeším já osobně, jestli tam budu týden, čtrnáct dnů nebo jak dlouho, protože jsme přesně nevěděli, jak se ta situace bude vyvíjet.
A ta rozhodnutí, která jsem udělal, za nimi si naprosto jasně stojím, a teď řeknu i to zdůvodnění. Uvedu pár konkrétních příkladů, proč jsem se rozhodl odvolat pana generálního ředitele Vojáčka. Už v průběhu loňského roku já, paní kolegyně ministryně Jana Černochová, v tu dobu poslankyně, a někteří další jsme upozorňovali jak na půdě tady pléna Poslanecké sněmovny, tak na jednání výborů, s jakými kroky jsou páchány věci, které se týkají nejenom reorganizace struktury Lesů ČR, rušení některých lesních správ, které v terénu nedávalo logiku, proč se to ruší a sceluje se to do obrovských celků, proč odchází lidé, kteří byli kompetentní, kteří tam dělali desítky let dobrou práci, a přicházejí lidé zvenčí, kteří tu práci a tu kompetenci nejsou schopni zvládnout. To byla jedna rovina.
A ta zásadní, na kterou jsme upozorňovali, to byla gigantická směna majetku mezi Lesy ČR a Vojenskými lesy a statky, 32 000 hektarů nachystaných ke směně bez souhlasu a schválení dozorčí radou, bez znaleckých posudků. Ten příběh začal tím, že se řeklo, je potřeba směnit některé pozemky mezi těmito dvěma státními podniky. O. K., to bylo v pořádku. Pak se nějak záhadně, velmi rychle nabalilo zhruba dalších 80 % objemu těch pozemků, které se k té směně takhle přilepily. Vlastně nikdo z odborné veřejnosti nebyl schopen vysvětlit, proč, z jakých důvodů, a schválilo se to. Jsem přesvědčen, a to jsem zadal tenkrát, když jsem byl ministr zemědělství, pověřenému generálnímu řediteli, aby prověřil, jestli to bylo v souladu se zákony ČR a s interními předpisy a jestli nebyly porušeny tyto interní předpisy. Nikdo tady i při interpelacích nebyl schopen smysluplně vysvětlit, proč tuto gigantickou směnu 32 000 hektarů, které se najednou z ničeho nic takto směňují, proč se to dělá, proč se vyvádí z Lesů ČR velký soubor pozemků, které se převáděly na Vojenské lesy a statky v místech, kde armáda nemá žádnou aktivní činnost a žádný zájem. Proč?
A já jako ministr jsem byl v situaci, kdy pokud jsme to chtěli zastavit, prověřit, změnit tyto parametry směny, tak já to přece nebudu dělat s generálním ředitelem, který tu směnu připravil a dělal ji. Takže já jsem tam jasně řekl: manažerská, organizační pochybení plus tato otázka této směny. To byly dva důvody. A teď vám, paní poslankyně Balaštíková, prostřednictvím paní předsedající, řeknu třeba, i tady pro veřejnost a pro kolegyně a kolegy, i třeba nějaká konkrétní čísla, která ilustrují způsob hospodaření a vedení toho podniku, která nelze přehlížet. Když se podívám na čtyři roky, kdy jsem byl ministr zemědělství, tak jsme srazili outsourcing právních služeb, který jsme dělali u externích právních společností v době církevních restitucí, kdy byly náročné právní spory, zcela výjimečně těmito právními službami, a za ty čtyři roky, za celé čtyři roky, kdy jsem se potýkal první rok s tím, že tam byly ještě závazky, které jsem nebyl schopen tak rychle vypovědět, a musel jsem ty smlouvy dojet, tak za čtyři roky to bylo 114 milionů korun na externí právní služby. Za vaší vlády, za vašeho pana premiéra a za necelé čtyři roky - protože nemám čísla z ukončeného roku 2021, mám jenom část toho roku - to bylo 226 milionů korun. Takže srovnání 114 milionů korun a 226 milionů korun, kdy za poslední dva roky vaší vlády je tam raketový nárůst. Jsou tam uzavřené smlouvy se soukromými právními společnostmi za velice zvláštních podmínek. ***