(1.30 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)

Další možné krizové situace, které mohou nastat, je rozsáhlý válečný konflikt v Evropě, možná i nukleární, masivní migrační vlny, masivní občanské nepokoje s násilím, ekonomický a bankovní kolaps, hladomor, globální přírodní katastrofa, pandemie přirozeného infekčního agens a nakonec moje oblíbená černá labuť neboli něco, co nedokážeme ani predikovat. Příprava na všechny tyto situace má mnoho společného, ale i něco specifického, a tyto inzulty mohou postupně přecházet z jednoho počátečního do dalších v krátké době. Žádný jezdec apokalypsy, jak nám říkají klasici, nikdy nejezdí sám. Bohužel z tohoto důvodu může dojít ke krátkodobému nebo i dlouhodobému kolapsu fungování společnosti se všemi důsledky z toho vyplývajícími, které zde nebudu raději probírat. Každá odpovědná vláda musí tyto skutečnosti přijmout jako možnou alternativu nepříznivého vývoje a připravovat se na ni v rámci svých možností. Je třeba zajistit informovanost všech obyvatel naší republiky o tom, co musí mít každý občan připraveno pro tento případ s poučením, jak se zachovat a na koho se obrátit. Je nutno vytvořit krystalizační jádra skupin, která krátkodobě převezmou odpovědnost za zajištění bezpečnosti a základních potřeb pro přežití obyvatel z důvodu možného kolapsu předchozích společenských a bezpečnostních struktur.

Bod devět - O zvýšení porodnosti naší populace. Ani slovo o apelu na občany, zejména mladé, že je třeba mít děti, jinak se náš národ demograficky dostane při porodnosti 1,71 do spirály smrti a bude absorbován v dohledné době jinými etniky, která jsou dostatečně plodná a životaschopná se všemi důsledky z toho vyplývajícími. Spíše jsou v současné době mladí lidé krmeni masmédii hlavního proudu informacemi, že pokud nebudou plodit děti, zachrání planetu Zemi před jistou smrtí.

A bod deset, poslední a perlička na závěr - O obraně proti dezinformacím. Cituji: "Obrana proti dezinformacím musí být rychlá a škálovatelná a bude zachována svoboda slova." Doplnění: svoboda slov, která uznáme za správná, zapomněli dodat.

Proto budu hlasovat proti návrhu, a to jsem uvedl jenom malou část těch námitek. Děkuji za pozornost a doufám, že jste všichni neusnuli a aspoň někdo poslouchal. (Potlesk z různých částí sálu a také z vládní lavice.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Požádám o vystoupení paní poslankyni Kláru Dostálovou. Připraví se pan poslanec Roman Kubíček. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Dobré popůlnoční rozjímání. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo, dneska máme na programu dne - já mám trošku zvučnější hlas, tak vidím, že se pozornost trošku zvýšila - na bodu jednání důvěra vlády. Jde o vládu, která v předvolebním čase balamutila svoje voliče, jak bude šetřit, a zatím nám úřady vesele bobtnají, a to zejména trafiky pro politické náměstky. Například za mého působení se jsem politického náměstka neměla, vždy jsem dbala zejména na odbornost. Nebudu dnes kritizovat další pochybné kroky zástupců koalice, protože možná ne všechno je tak, jak si přečteme v médiích. Ale je pravda, že někdy jsou ty otočky o 180 stupňů rychlejší, než kdokoli čekal.

Každopádně poslanci pracují pro voliče a je pro mě nepochopitelné, že je někdo schopný se rozhodnout, že půl roku nebude chodit do práce, že nebude pracovat pro svoje občany, kteří ho zvolili a kteří ho do parlamentu vyslali. To si každopádně ovšem ten dotyčný, který moc dobře ví, o kom mluvím, musí zodpovědět sám před sebou. Zároveň nejvyšší ústavní činitelé by zase měli mít na paměti, že reprezentují především Českou republiku, všechny občany České republiky, a nejen vlastní voliče. Nicméně chápu, že jsou mnozí představitelé nové koalice ve svých funkcích poprvé, že se samozřejmě ty věci učí a že se z vlastních chyb, které doposavad za těch pár dnů udělali, poučí. To je ale jenom na okraj.

Skutečně chci být dneska věcná. Chci se věnovat kapitole programového prohlášení vlády, která se týká regionálního a místního rozvoje, týká se oblasti bydlení, evropských fondů, cestovního ruchu či veřejných zakázek. Pokud bych to měla shrnout do několika slov, tak jsem vlastně, jak bych to řekla, no, já jsem vlastně mile překvapená. Jsem mile překvapená v tom smyslu, že většina bodů není ničím novým, ale je to pokračování projektů, které běží už na MMR delší dobu.

Budoucí vládní koalice, aspoň soudě dle programového prohlášení vlády, chce zachovat směr, kterým jsme se vydali za mého působení, a hodlá navázat na to, na co už jsme na Ministerstvu pro místní rozvoj udělali a co je rozpracované. Řadu věcí, (které) mají na Ministerstvu pro místní rozvoj v koncepcích a strategiích, má právě programové prohlášení ve svých bodech. Věřím proto, že v nich bude nová vláda pokračovat a nebude vymýšlet nové pomyslné kolo. Lze tedy konstatovat, že pan ministr, nový pan ministr pro místní rozvoj, má v podstatě všechny body programového prohlášení vlády splněny. On v podstatě opravdu přišel k hotovému, protože spoustu těch bodů, kdybych to brala postupně, tak jsou buď již hotové, anebo jsou připravené.

Musím ale upozornit na jeden zásadní rozpor, a tím rozporem je odložení účinnosti stavebního zákona a jeho změna. To skutečně může ohrozit i dobré plány, které nová vláda má. A já jsem za to ráda, protože nová vláda se holedbá tím, že chce stavět více jak 200 kilometrů dálnic, že potřebuje rozpohybovat bytovou výstavbu. No, skoro se mi chce použít slova z reklamy, než nastane zrychlení stavebního řízení, protože vy chcete odložit stavební zákon, chcete jeho změnu, což bude v legislativním procesu trvat minimálně dva roky, tak jak se říká v reklamě: Maminko, to vy už tady nebudete. Takže se začne možná stavět rychleji, ale určitě až po ukončení vašeho mandátu.

Takže já vám budu držet palce, protože pokud někdo otevře stavební zákon, tak si je určitě vědomý toho, že otevírá Pandořinu skřínku, kterou bude opravdu velmi těžko uzavírat. Legislativní změny si vyžádají minimálně dvouleté zpoždění a v situaci, kdy nás drtí, doslova drtí krize dostupného bydlení a prioritou je podpora investic, je toto opravdu nerozumné. Cítím dokonce potřebu otevřeně říci, že tímto krokem na sebe bere koalice plnou odpovědnost za to, že podlamuje konkurenceschopnost naší země, že se neskutečně dlouhé povolování staveb nezrychlí. Koalice může zapomenout na svůj příslib, že bude stavět nad dnešní stavy více jak 10 000 bytů ročně. Původně tedy hlásili 40 000 bytů, tak to už pochopili, že asi opravdu toto nepůjde. Trošku mě překvapilo, že jste si do programového prohlášení vlády dali, že na konci volebního období bude těch 10 000 bytů navíc. To znamená, také určitě už počítáte s tím, že žádné zrychlení za dobu působení vaší vlády ohledně stavebního zákona nedojde. Víte, pro mě není nic potěšujícího, abych se tady ukonejšila tím, že ve finále za dva, tři roky budu říkat: Já jsem vám to říkala. To samozřejmě není nic, co by mě těšilo, a těšit mě to rozhodně nebude.

Nicméně programové prohlášení vlády se týká takových čtyř základních kapitol. První je rozvoj regionů. Druhá kapitola se týká bytové politiky, stavebního zákona a územního plánování. Třetí oblast se týká veřejných zakázek a čtvrtá cestovního ruchu. Já jsem si vybrala opravdu pár bodů, zhruba osm, na kterých bych ráda tady vlastně demonstrovala, co už všechno je hotovo a že skutečně ta kapitola, která se týká regionálního a místního rozvoje, nepřináší žádnou nadstavbovou aktivitu, o které by na Ministerstvu pro místní rozvoj už dávno nebyla řeč nebo nebyla připravena. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP