(10.10 hodin)

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Předložený tisk je poměrně jednoduchý. Byl tady předložen i v minulém volebním období, nová vláda v něm neudělala žádnou změnu. Jedná se o nezbytnou adaptaci našeho právního řádu na nařízení o panevropském osobním penzijním produktu. Tímto nařízením se tento produkt zavádí. Je to nový finanční produkt, který může sloužit zájemcům, aby měli nový typ, novou volbu, jak se zajistit na penzi a na stáří. Tento produkt ho nenahrazuje, nesjednocuje ty stávající produkty, ty všechny platí. Doba pro adaptaci uplyne 22. března 2022. Tento produkt mohou nabízet například pojišťovny, banky nebo investiční společnosti, takže mohou mít charakter pojistného produktu, vkladu nebo investičního produktu. Většina práv a povinností je přímo obsažena v tom nařízení. Naše úprava pouze odpovídá na některé otázky, jako kdo bude mít dohled a podobně. Pokud mám správnou informaci, tento návrh projednal rozpočtový výbor, aniž by zatím přijal nebo navrhl jakýkoliv pozměňovací návrh k tomuto tisku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 61/1. Prosím nyní, aby se ujala slova zpravodajka rozpočtového výboru, poslankyně Barbora Urbanová, a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím máte slovo.

 

Poslankyně Barbora Urbanová: Dobrý den, kolegyně, kolegové. Já vám přečtu usnesení rozpočtového výboru. Projednali jsme to na 5. schůzi 19. ledna tohoto roku. Usnesení znělo: "Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona o panevropském osobním penzijním produktu a o změně souvisejících zákonů vyslovila souhlas."

Já už se asi omezím jenom na to, že doufám, že to dneska schválíme, že se dostaneme i ke třetímu čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní zpravodajko. Otevírám tedy obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí? Neeviduji žádné přihlášky... pan předseda Fiala. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji vám. Vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové. Jak se něco jmenuje panevropský, tak to v nás už dopředu vzbuzuje jakýsi zvláštní pocit a je potřeba se na každou takovou věc podívat daleko konkrétněji. Z první analýzy, kterou jsme si u tohoto zákona udělali jako hnutí SPD... (Silný hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane předsedo, já se omlouvám, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám kolegyně a kolegy, kteří chcete diskutovat, abyste odešli diskutovat do předsálí, aby všichni, kdo jsou v sále, dobře rozuměli tomu, co pan předseda Fiala říká. Děkuji vám za vstřícnost. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji vám, pane předsedající. Z první analýzy, kterou jsme si udělali, je podle nás evidentní, že Česká republika žádný takový panevropský osobní penzijní produkt zatím nepotřebuje a že jde jenom o implementaci zase nějakého nadnárodního práva, nějaké směrnice, která prostě nám dává nějakou možnost. Jsem přesvědčen o tom, že Česká republika potřebuje úplně jiné věci, že potřebuje českou penzijní reformu, která se bude vztahovat na všechny seniory, všechny důchodce, a že to je pro nás samozřejmě nejdůležitější věc.

Ale pojďme se podívat, jaký je cíl návrhu tohoto zákona v českém právním řádu. Je to nařízení, to je tady hned ze začátku napsáno. Je to nařízení a má za úkol harmonizovat soubor základních vlastností, a to například z hlediska minimálního obsahu smluv investiční politiky, změny poskytovatele či přeshraničního poskytování a přenositelnosti, přičemž obsahuje několik diskrecí, například v oblasti akumulační fáze, výplatní fáze poplatku, poskytování informací. Nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. Cílem právní úpravy je adaptace právního řádu na uvedené nařízení.

Je to tedy přesně tak, jak jsem řekl. Je to implementace nařízení, kdy my jsme povinni ho implementovat, a pokud ho nebudeme implementovat, přestože nám nic nepřináší - jenom jakousi možnost, dokonce ho nehodláme ani zavádět - tak nás to bude stát peníze na pokutách.

Cílem samotného nařízení je pak položit základy pro bezpečnější, nákladově efektivnější a transparentní trh dobrovolných penzijních úspor spravovaných v celoevropském měřítku. Nařízení má také pomoci řešit demografickou krizi, doplnit stávající penzijní produkty a podpořit nákladovou efektivitu osobních penzijních produktů tím, že poskytne vhodné možnosti pro dlouhodobé investice osobních penzí.

Cílem nařízení je dále navýšení kapitálu a jeho nasměrování k evropským dlouhodobým investicím do reálné ekonomiky, nabídka rozšířené funkce produktu tak, aby měli účastníci prospěch z jednoduchého, bezpečného a nákladově efektivního osobního penzijního produktu a zároveň si mohli vybrat z různých typů poskytovatelů panevropského osobního penzijního produktu, a podpora přeshraničního poskytování a přenositelnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP