(17.30 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

Vedle finančního efektu mají filmové pobídky ještě další přidanou hodnotu, a to je stoupající renomé České republiky, českých filmařů, českých řemeslníků a služeb. To vše potvrzuje, že filmové pobídky mají pozitivní vliv na hospodářský růst, investice a zaměstnanost. Díky vaší vládě, která má v plánu čtvrtinu roku hospodařit v rozpočtovém provizoriu, jsou zatím filmové pobídky takzvaně u ledu. Nikdo neví, kdy budou vypsány, zda vůbec budou a v jaké výši. Díky stávající absenci filmových pobídek z Česka odcházejí velké zahraniční produkce do Polska, Maďarska nebo Rumunska a s nimi i stovky milionů korun.

Vzhledem k tomu, že podporu filmových pobídek má tato vláda v programovém prohlášení, táži se vás, pane ministře, kdy budou filmové pobídky vyhlášené a za jak velký objem peněz pro filmové pobídky budete bojovat? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní poslankyně, a požádám pana ministra, aby odpověděl. Prosím, pane ministře.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Pane předsedající, kolegyně, kolegové, jsem velice rád za příležitost pohovořit tady právě na téma filmových pobídek. Je to téma, které se nyní poměrně často zmiňuje, a myslím si, že je velmi důležité, abychom se mu mohli věnovat. Vzhledem k tomu, že tyto interpelace bezpochyby sleduje i veřejnost, myslím, že je to příležitost vlastně objasnit, co znamená systém filmových pobídek v České republice, a tedy že název interpelace paní poslankyně Pokorné Jermanové Konec filmových pobídek v Česku vůbec neodpovídá skutečnosti.

Systém filmových pobídek je ustanoven zákonem, to je velmi důležitá věc. Pokud tady zaznívá jakýmkoli způsobem tvrzení o tom, že by měly být zrušeny filmové pobídky, zastaveny filmové pobídky, tak zrušení filmových pobídek by bylo možné pouze tím, pokud by byl zrušen zákon, respektive příslušná část zákona o audiovizi, a to mám na mysli v tom smyslu, pokud by někdo uvažoval o tom, ten nástroj vlastně úplně odstranit. Filmová pobídka vzniká v českém prostředí třístupňovým způsobem, kdy prvním krokem je takzvaná registrace. Registraci provádí Státní fond kinematografie, který je ze zákona institucí, která toto provozuje nebo která má na starosti filmové pobídky. V tomto okamžiku žadatel předkládá fondu scénář a takzvaný kulturní test, kdy se hodnotí, zda jeho projekt - film, seriál - splňuje kulturní a produkční kritéria. Pokud tímto projde, dojde k osvědčení o registraci. Jediné, k čemu, dámy a pánové, v letošním roce došlo, je, že byly pozastaveny tyto registrace, ne že byly zrušeny filmové pobídky, zastaveny filmové pobídky. Proces hodnocení filmových pobídek normálně běží, prochází účtováním částí, o kterých budu hovořit vzápětí. Ten systém prostě normálně funguje.

Druhou částí je takzvaná evidence, která se týká těch uchazečů, kteří již osvědčení o registraci mají, kteří tedy prošli tím úvodním krokem, mají osvědčení o registraci, je tedy zjevné, že jejich projekt je splněn. V této druhé fázi dochází ke kontrole výrobního rozpočtu tohoto projektu, a je tedy zjevná predikce výše budoucí filmové pobídky. Fond žadateli vydá osvědčení o evidenci a teprve od tohoto momentu utrácí žadatel vlastní finanční prostředky v české ekonomice, rovná se tedy, že dochází k natáčení. Celý ten proces normálně funguje.

Teprve když je projekt u konce, to znamená, natáčení je ukončeno, všechny náklady jsou uhrazeny, teprve poté žadatel dodává Státnímu fondu kinematografie vyúčtování a audit uznatelných nákladů. Fond provádí hodnocení těchto pomyslných účtů, to znamená všech výkazů, které od žadatele obdržel, a na jejich základě se filmová pobídka vyplácí. V tuto chvíli fond zcela standardně administruje žádosti, které byly obdrženy na základě evidence, to znamená uskutečňovaných projektů v České republice, které běží a které jsou naplněny tím způsobem, o kterých já tady hovořím.

Přínos filmových pobídek je samozřejmě zcela zjevný. Chci zdůraznit roli ekonomickou, ale také roli z pohledu České republiky jako místa, které se prezentuje, jako místa, kde se odehrávají významné kulturní aktivity, utrácí se peníze. Je v našem zájmu se tímto zabývat. Ale co je důležité, naše vláda má ambici se filmovými pobídkami zabývat systémově. Paní poslankyně hovořila o 800 milionech, ke kterým se v některém roce čas od času přihodily nějaké peníze, a vzniká tak jako tak nepřehledné prostředí. My tedy máme ambici zasadit filmové pobídky do nějakého konkrétního rámce a vést k tomu, aby filmové pobídky byly způsobem, který bude do budoucna udržitelný, předvídatelný a který povede k tomu, že Česko bude moci tuto věc dlouhodobě využít.

Je zjevné, a to chci podotknout, že to prostředí se velmi významně proměňuje. Mimochodem, stále se hovoří v dikci zákona o filmových pobídkách. Dnes ale samozřejmě vedle tradičních filmů je Česko především zemí velkých seriálových produkcí velkých společností, jejichž jména jsou zjevná, a to vytváří úplně jiné prostředí než v době, kdy filmové pobídky jako nástroj vznikaly. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Paní poslankyně položí doplňující otázku, prosím.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Vážený pane ministře, děkuji vám za školení. Ale možná vás překvapím. V roce 2013 - víte, kdo prosadil filmové pobídky? Byl to pan ministr financí Andrej Babiš. Pak to převzala bývalá paní ministryně Schillerová. A podnět, aby filmové pobídky vůbec byly vypsány, jsem přinesla já. Takže já velmi děkuji za vaše školení, ale já samozřejmě všechno tohle vím.

Nicméně moje otázky byly jasné. Kdy vypíšete filmové pobídky a v jaké výši? Vím, že už jste odpovídal v několika rozhovorech a vždycky takto neurčitě, tak já od vás chci datum a částku. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan ministr se chystá odpovědět.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju. Myslím, že se, paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, filmové pobídky řešily už dříve než zákon o audiovizi. Určitě se nedá říct, že to bylo prosazeno za působení pana ministra financí. Ale respektuji váš názor zdůraznit, co zrovna v tom aktuálním čase bylo. Ten zákon se připravoval už podstatně dříve a hlavní novela byla přijata v roce 2012, tedy nikoli za vaší vlády. Ale to není ta podstatná věc.

Odpověď na vaši otázku musí být nejdříve uvozena tím, že nemůžeme hovořit o nějakém zastavení nebo znovuvypisování filmových pobídek. Ten systém filmových pobídek běží. Vy tady hovoříte o stavu, jako by příslušná část Státního fondu kinematografie přestala fungovat. Jedná se o kontinuální proces, kdy v čase dochází k tomu, že se registruje, eviduje, účtuje, kdy se vyplácejí ty finanční prostředky. Fond zastavil začátkem letošního roku pouze registraci, to znamená předběžný příjem jednotlivých projektů a jejich testování. Samozřejmě víme, že zájem o filmové produkce u nás je veliký, to je bez diskuse. Chci vás ujistit, návrh rozpočtu vláda Poslanecké sněmovně předloží, ale chci vás ujistit všechny o tom, že se s filmovými pobídkami počítá. Nikde se neobjevila žádná zpráva o tom, že by naše administrativa filmové pobídky chtěla zredukovat, zrušit, změnit zákon a tak podobně.

Podle mě je příležitost této interpelace k tomu, abychom veřejně, nejenom vám, paní poslankyně, ale všem divákům i poslancům, lidem, kteří se o to zajímají, zdůraznili, že my ve filmových pobídkách nejenom že chceme pokračovat, protože víme, proč jsou důležité, a chceme zdůraznit, že filmové pobídky běží, ale chceme jim dát i rámec, který bude dlouhodobě, trvale udržitelný.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Hájek, který bude interpelovat pana ministra Víta Rakušana, a připraví se paní poslankyně Hana Naiclerová. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP