(4.20 hodin)
(pokračuje Karla Maříková)

Ministerstvo zdravotnictví soustavně zneužívá údaj o kumulativním počtu zjištěných pozitivních testů k tvrzení existence epidemie na území České republiky. Tvrdí, že epidemie je zde proto, že např. k 5. 5. 2021 bylo laboratorně onemocnění covid-19 prokázáno 1 641 120 osobám. Toto tvrzení je zcela ale zavádějící. Počet osob uváděný Ministerstvem zdravotnictví neprokazuje počet zjištěných osob s onemocněním covid-19, ale pouze počet zjištěných pozitivních výsledků testů PCR, případně takzvaných antigenních testů. Problematika takzvaných falešně pozitivních výsledků, jakož i problematika bezvýznamnosti výsledků testů PCR, laboratorně ověřených na základě více než třiceti cyklů, je již obecně známá a lze ji doložit řadou českých i zahraničních odborných studií.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Paní poslankyně, já se omlouvám, že vás přerušuji, ale jsme v návrhu k pořadu schůze, vy jste předložila návrh bodu a to odůvodnění již trvá několik desítek minut. Já bych si dovolila upozornit, že jsme vlastně v bodě bez rozpravy, že je třeba hovořit k projednávané věci a že velké detaily, velká míra detailu, je vhodná do výboru.

 

Poslankyně Karla Maříková: A kde se to, paní místopředsedkyně, v jednacím řádu píše? Můžete mi sdělit ten paragraf? Můžete ho citovat, prosím?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Jde samozřejmě o § 54 odst. 5. A teď jenom upozorním...

 

Poslankyně Karla Maříková: Můžete mi, prosím vás, celý ten paragraf ocitovat? Mimochodem, tady není nikdo z ministrů.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Prosím, nepřerušujte mě. Hlásil mně, šel pouze si odskočit pan ministr, teď tady byl. Jenom chci upozornit, že ten pořad je bez rozpravy, a mám prosbu, abyste se vrátila skutečně k věci...

 

Poslankyně Karla Maříková: A já jsem se - paní předsedkyně, omlouvám se, musím vám skočit do řeči - vrátila k věci. Můj bod se jmenoval Diskuse k právnímu úskalí pandemického zákona a zásady řešení epidemiologické situace v podmínkách moderního demokratického právního státu na základě zkušeností s epidemií viru SARS-CoV-2 a já jsem vás žádala, zda můžete citovat, prosím, ten paragraf v jednacím řádě, který mi zakazuje, abych tady odůvodňovala svůj bod, který chci zařadit na program schůze. Takže prosím, jestli nic takového v jednacím řádě není, tak mě prosím nepřerušujte a nechte mě pokračovat v odůvodnění mého bodu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Upozorňuji, že jsme v bodě Pořad schůze a že je velmi důležité držet se věci, tak to stojí v jednacím řádu. Prosím, pokračujte, děkuji.

 

Poslankyně Karla Maříková: Ano. A můžete mi citovat přesně v jakém paragrafu a můžete citovat to znění, které mi zakazuje, abych tady odůvodňovala bod, který navrhuji?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji vám paní místopředsedkyně. Tak kde jsme skončili, než jste mě přerušila.

Ministerstvo zdravotnictví soustavně zneužívá údaj o kumulativním počtu zjištěných pozitivních testů s tvrzením existence epidemie na území České republiky. Tvrdí, že epidemie je zde proto, že například třeba k 5. 5. 2021 bylo laboratorně onemocnění covid-19 prokázáno 1 641 120 osobám. Toto tvrzení je zcela ale zavádějící. Počet osob uváděný Ministerstvem zdravotnictví neprokazuje počet zjištěných osob s onemocněním covid-19, ale pouze počet zjištěných pozitivních výsledků testů PCR. Důvody, pro které nelze zaměňovat počet pozitivně testovaných s počtem reálně nakažených, natož pak nemocných na covid-19, jsou dnes rovněž již obecně známy.

Zcela zásadním nedostatkem postupu Ministerstva zdravotnictví při vydávání mimořádných opatření je absolutní rezignace na princip takzvané medicíny založené na důkazech. Ministerstvo zdravotnictví odůvodňuje svá opatření články a studiemi bez jakéhokoliv hodnocení jejich vědecké relevance. Při vydávání mimořádných opatření, jakož i plnění dalších povinností, uložených mu v této souvislosti zákonem č. 258/2000 Sb. i pandemickým zákonem, jedná zcela v rozporu s principem lege artis, a to, jak je zdůvodněno výše, znamená, že postupuje zcela nezákonně, a nezákonná jsou tak i jím vydávaná mimořádná opatření.

Veškeré důkazy o tom, že Ministerstvo zdravotnictví se dosud opírá o svá mimořádná opatření spadající do nejnižší kategorie v systematice evidence-based medicine, v nejlepším případě jde o názory odborníků či vědeckých institucí, nebo o studie individuálních případů. V současné době existují vysoce vědecky hodnocené studie, které Ministerstvo zdravotnictví zcela ignoruje nebo bezdůvodně zpochybňuje, které však z hlediska principu lege artis je nutné respektovat a které zpochybňují dosavadní tvrzení Ministerstva zdravotnictví, jakož i opatření jím přijímaná. K podrobnějšímu výkladu principu evidence-based medicine, který je základem jakéhokoliv moderního vědeckého postupu v oblasti zdravotnictví, lege artis vyplývá z odborného stanoviska.

Jak vyplývá ze shora uvedeného, je to právě jen Ministerstvo zdravotnictví, kdo musí v případě, že jsou mimořádná opatření vydaná na základě pandemického zákona nebo zákona č. 258/2000 Sb. napadena návrhem na jejich zrušení, prokázat, že pro vydání těchto opatření jsou splněny všechny podmínky předvídané pandemickým zákonem, tedy zejména že tato opatření směřují k likvidaci epidemie nebo k likvidaci nebezpečí jejího opětovného vzniku. Ministerstvo zdravotnictví na tuto svou povinnost dosud zcela rezignovalo a ani věcně příslušný soud její splnění dosud nepožadoval. Ministerstvo zdravotnictví se ve své argumentaci opírá pouze o počet takzvaných prokázaných případů. Jde však o prokázané případy osob, které vykazovaly pozitivní výsledek PCR testu nebo antigenního testu. Lze považovat za notorietu, že ani v jednom z uvedených případů nejde, respektive v žádném případě nemusí jít, o osoby trpící onemocněním covid-19, dokonce ani o osoby nakažené koronavirem nebo ohrožující jiné osoby nakažením.

V otázce existence epidemie je pak nezbytné opět postupovat dle principu lege artis. Česká republika i svět mají bohaté zkušenosti s řadou epidemií. Ty byly vždycky stanoveny na základě počtu nemocných. Ministerstvo zdravotnictví dosud nebylo a není schopno prokázat počet nemocných onemocněním covid-19. Namísto toho operuje shora uvedeným (počtem) prokázaných případů. Je tedy zcela nezbytné, aby soud nařídil Ministerstvu zdravotnictví prokázat existenci epidemie na území České republiky ke dni vydání předmětného opatření, a to s ohledem na princip lege artis s použitím pravidel (evidence-)based medicine, jak jsou popsána výše v části 2 tohoto stanoviska, o kterém jsem se zmiňovala, a to s přihlédnutím k počtu skutečně nemocných.

V souvislosti s tímto je navíc zcela nezbytné, aby Ministerstvo zdravotnictví zohledňovalo to, že závažnost jakékoliv epidemie se mění v závislosti na vývoji přirozené imunity populace a na podílu rizikových osob v ní. Ministerstvo zdravotnictví v současné situaci argumentuje zkušenostmi z jara z roku 2020 a nereaguje a ani nezná současný stav kolektivní imunity ve společnosti, kterou chce svými nařízeními chránit. Navíc nezohledňuje reálný počet osob představujících riziko, reálný počet osob, které je ještě třeba chránit, a počet osob, které svými nařízeními omezuje. To je z hlediska historických zkušeností i moderních vědeckých přístupů zcela nepřijatelné.

S tímto pak následně souvisí i nezbytnost, aby Ministerstvo zdravotnictví prokázalo v každém konkrétním případě vydaného mimořádného opatření, že jeho účelem je likvidace epidemie nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku. Ministerstvo zdravotnictví dosud nedefinovalo, co si představuje pod pojmem likvidace epidemie, zda je účelem snížit počet infekčních osob na nějakou společensky přijatelnou a kontrolovatelnou úroveň, nebo zda je cílem nulový počet nakažených osob, nebo dokonce nulový počet osob pozitivně testovaných. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP