(12.10 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

A opět je to důkaz toho, že když otevřeme jeden zákon, je velmi nebezpečné otevírat zákony, byť tedy trestní zákoník je ten, který jsme otevřeli, ale ustanovení a problematiky, které bezprostředně tedy rozhodně nesouvisejí s hlavní novelizací, zamýšlenou novelizací trestního zákoníku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: To byla faktická poznámka, děkuji za dodržení časového limitu.

A ptám se tedy opětovně, jestli někdo chce ještě vystoupit v obecné rozpravě? V tuto chvíli nikoho nevidím, tak končím obecnou rozpravu a táži se, jestli má navrhovatel, případně zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Není.

Dovoluji si tedy tímto zahájit podrobnou rozpravu a pouze připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. A jako první se přihlásil pan Radek Koten. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane předsedající. Já bych se tedy po odůvodnění v obecné rozpravě přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který je tedy veden pod číslem sněmovního dokumentu číslo 475. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji A poprosím dalšího DO rozpravy, to je paní Helena Válková.

 

Poslankyně Helena Válková: Já učiním totéž, ale u jiných pozměňovacích návrhů. Čili ty pozměňovací návrhy, které jsem už odůvodnila v obecné rozpravě, byly vloženy do systému pod číslem 374 a 474. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. Nevidím, že se někdo ještě hlásí, tak tímto končím podrobnou rozpravu.

Táži se navrhovatele, případně zpravodajky, jestli mají zájem o závěrečné slovo? Nemají, děkuji. Tímto tedy končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu navrhovateli a děkuji paní zpravodajce.

 

A dovolte, abych zahájil projednávání dalšího bodu, a tím je

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb.,
o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 70/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, a z pověření vlády předložený návrh uvede - už vidím, že je zde - pan ministr dopravy Martin Kupka. Prosím tedy, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vláda předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici směrnice Rady Evropské unie z roku 2019, o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí, kterou se mění také směrnice 2010/65 a zrušuje směrnice 2000/59. Jde také o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z roku 2019, kterou se mění směrnice 2008/106, o minimální úrovni výcviku námořníků, a zrušuje směrnice 2005/45, o vzájemném uznávání průkazů způsobilosti námořníků vydaných členskými státy.

Možná se ptáte, proč přicházíme s touto novelou zákona v tomto pohnutém čase, ale ono to je opravdu nezbytně nutné s ohledem na to, že proběhly už všechny implementační lhůty. Tu novelu projednali i v předchozím období naši předchůdci ve vládě a zároveň byl ten návrh předložen i do Poslanecké sněmovny. Teď se ocitáme opravdu v situaci, kdy pokud rychle neschválíme tento zákon, tuto novelu, tak bychom byli vystaveni zbytečně finančním sankcím. Já se pokusím jenom velmi stručně představit základní parametry té novely.

V souladu s požadavky směrnice dochází v prvé řadě k doplnění povinnosti velitele námořního plavidla, to znamená námořní obchodní lodi, ale i námořní jachty, zajistit předání odpadu nacházejícího se na jeho palubě přístavnímu zařízení pro příjem odpadu nacházejícímu se v přístavu členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor. Z uvedené povinnosti jsou zároveň v souladu s unijním právem umožněny výjimky. V návaznosti na požadavky směrnice 2019/1159 dochází předně ke změně přístupu ve věci uznávání průkazů způsobilosti a osvědčení o zdravotní způsobilosti členů posádky vydaných jiným členským státem Evropské unie nebo státem tvořícím Evropský hospodářský prostor. Zatímco stávající právní úprava je založena na tom, že musí být uznání každého průkazu způsobilosti aprobováno Ministerstvem dopravy coby námořním úřadem, nově bude zvláštního uznávacího aktu ze strany námořního úřadu třeba již pouze v případě průkazů způsobilosti vydaných pro člena posádky na velitelské nebo provozní důstojnické úrovni, zatímco ostatní průkazy způsobilosti vydané uvedenými státy pro členy posádky na pomocné úrovni, jakož i jimi vydaná osvědčení o zdravotní způsobilosti budou nadále uznána ex lege, tedy přímo ze zákona.

Návrhem zákona se dále doplňuje povinnost provozovatele námořního plavidla zajistit, aby při provozování námořní plavby byla na plavidle příslušná potvrzení o uznání cizího průkazu způsobilosti. Rovněž dochází k opuštění dosavadního institutu prozatímního dokladu o uznání průkazu způsobilosti.

Jak jsem zmiňoval, návrh zákona již byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období, nicméně k projednání této legislativní předlohy nedošlo. Navrhujeme projednat předložený návrh zákona a vyslovit s ním souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. S ohledem na to, že transpoziční lhůty u výše zmíněných směrnic již uplynuly, zahájila Evropská komise ve vztahu k oběma směrnicím řízení o porušení unijního práva, přičemž nebude-li transpozice těchto směrnic v brzké době dokončena, hrozí České republice uložení finančních sankcí. Vzhledem k těmto skutečnostem je třeba urychlit proces projednávání návrhu zákona v následujícím legislativním procesu.

Navíc se jedná o zcela neproblematickou a stručnou legislativní předlohu, která je opravdu čistě implementačního charakteru a která nebyla zpochybněna v rámci jejího projednání s odbornou veřejností ani v rámci meziresortního připomínkového řízení. Transpozice je opravdu jedna ku jedné, není tam žádný známý gold-plating, je to opravdu striktně to, co nám naše povinnosti člena Evropské unie ukládají. Zároveň se jedná o právní úpravy, u nichž je dán velmi omezený okruh jejich adresátů. Na základě všech těch skutečností a stručného představení si vás dovoluji požádat o schválení předloženého návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Lochman. Máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji vám, pane předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, jak již bylo řečeno, jedná se o zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, který by měl projít změnou, a návazné vyhlášky. Pan předkladatel, pan ministr již řekl většinu těch podstatných věcí. Já bych chtěl jenom připomenout, že jde opravdu o opětovný proces schvalování zákona. Tento zákon zde byl již projednáván, ale neprošel celým legislativním procesem. Námořní plavba samozřejmě není ten nejdůležitější zákon, který bychom zde projednávali, tak jako zpravodaj, když jsem se zabýval těmi jednotlivými částmi, tak je vidět, že je zde zaměřen především na úpravu toho zákona z hlediska bezpečí, z hlediska nakládání s odpady, z hlediska lékařského vybavení na tom plavidle. Jiné věci podstatné, které by opravdu byly pro to, abychom je zde museli předčítat, nenacházím. Souhlasím s tím, co řekl můj předřečník, a chtěl bych vás požádat, abyste podpořili tuto normu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu zpravodaji a otevírám tímto obecnou rozpravu. Vidím, že nikdo není přihlášen, takže ještě jednou se ptám, jestli někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Pokud nikoliv, tak tímto končím obecnou rozpravu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP