(9.40 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Když se dívám na lex Ukrajina, tak v podstatě kromě těch základních prvních odstavců tam spoustu věcí z této směrnice najdeme. Ale tato směrnice, prosím vás, byla vytvářena na základě právě ukončené války v Jugoslávii a těch prvních migračních tlaků do Evropy. Nikdy, až do současné doby, nikdy se nedokázaly členské státy dohodnout na tom, aby vlastně tuto směrnici aplikovaly, a tady se všude hovoří o cizincích.

Další věc. Tím bych tedy ukončil jaksi svůj exkurz do lex Ukrajina a chtěl bych se věnovat ještě obecnějším věcem spojeným s touto migrací. Proč, ptám se pana ministra vnitra prostřednictvím paní předsedající, proč jedeme za dočasnou ochranu, když máme stávající legislativu, která je platná, máme cizinecký zákon, máme azylový zákon a existuje institut, který se jmenuje vízum za účelem strpění? Já vám řeknu proč. Protože nestíháme vlastně tento institut realizovat. V podstatě já to chápu na jednu stranu, protože je to obrovské množství lidí, které přichází, proto jsme přistoupili vlastně k něčemu, co umožňuje ta evropská směrnice a co se jmenuje vízum dočasné ochrany. Ale vízum za účelem strpění - jsou tři obecné důvody, kdy je vydáváno. Obecná ochrana cizince nebo existence objektivní překážky nezávislé na jeho vůli anebo případně podání stížnosti na jeho předchozí rozhodnutí. V normální situaci tato víza vydává odbor azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra. Máme nějaký počet úředníků, kteří samozřejmě, jak říkal správně pan ministr, nemají na starosti jenom tyto Ukrajince z této situace, ale celou řadu dalších cizinců, kteří tady pobývají. Všemu rozumím, prostě těch lidí tam není dostatek. A je to i ukázka toho, že vlastně těch lidí tam máme málo. Takže se nám tady ukázaly v plné nahotě některé věci, které v minulé době byly jaksi pozapomenuty, nebo nebyl na ně kladen takový důraz.

Tady bych si chtěl přihřát trošičku polívčičku. Mívali jsme ve složkách našich bezpečnostních orgánů službu cizinecké a pohraniční policie, potom regulovanou na službu cizinecké policie, bylo tam 6 500 až 7 000 vyškolených, vycvičených profesionálních policistů, kteří byli přesně školeni, cvičeni na tuto situaci. To, že k té situaci dlouhodobě nedocházelo, potom došlo k redukci, dneska ta služba je ve své podstatě pobita, ta služba funguje na vnější schengenské hranici a pěti mezinárodních letištích, kde ty policisty máme vyškoleny, vycvičeny, máme je na odborech cizinecké policie v rámci 14 správ krajů, ale začleněny do struktury jednotlivých krajských ředitelství, a logicky prostě už tam není ta úzká specializace, kterou bychom v této době velice silně potřebovali.

Na bezpečnostním výboru jsme se dozvěděli, že určitý kontingent těchto policistů byl vyslán na ukrajinsko-slovenskou hranici, logicky, na pomoc, ale bylo tam řečeno, k čemu jsou ti policisté používáni, když tam budu na té hraniční kontrole, budu ten kmenový slovenský policista, cizinecký policista na vnější schengenské hranici, tak určitě toho policistu použiji, použiji ho jako kolegu, ale oni jsou většinou používáni třeba jako eskorty do nějakých prvních záchytů na území Slovenska a podobně. Tady se ptám zároveň, jestli není drahý specialista cizinecké policie, opravdu odborník, aby byl na ukrajinsko-slovenské hranici, když bychom ho možná více potřebovali na registračních místech cizinců ve vnitrozemí.

Prosím vás, tady slyšíme - pan ministr vnitra Rakušan, prostřednictvím paní předsedající, je výborný rétor. Málokdo umí tak dobře mluvit, krásně pokládat argumenty a podobně, ale všechno není úplně tak růžové, jak to vypadá. Já chápu, že situace je těžká, že prostě je tady obrovský příliv migrantů, Ukrajinců, lidí běžících, zachraňujících si život - opět se vracím k tomu, že plně souhlasíme s tím, že těm lidem je třeba pomoct a podobně, ale abychom si s vaničkou nevylili i dítě. Není to tak úplně pravda, že všechno funguje, že všechna registrační místa nám pravidelně běhají, že všude je všechno v pořádku. Samozřejmě se to dodělává za nějakého chodu a podobně.

Je tady celá řada otázek. Osoby přicházející z Ukrajiny nějakým způsobem ztotožňujeme, oni můžou mít rodný list, můžou mít nějaký svůj biometrický doklad, to je ideální stav, ale ne každý ho má na té Ukrajině, je to zkorumpovaná země, kde prostě ta korupce běží i na těchto úřadech, nedostane se každý k tomu pasu, notabene teď v oblasti bojů, mají nějaké jiné doklady. Mimo jiné, prosím vás, v oblasti cizinecké policie jeden z největších problémů jsme měli za normální situace s Ukrajinci, ta kategorie osob, které se tady dopouštěly padělání, pozměňování, prostě různých forem trestné činnosti, ať už té méně závažné, jako byla nelegální práce, nebo i té závažné, spojené třeba s organizovaným zločinem. Takže nebuďme zase v té situaci, která teď nastala taková, že prostě každý Ukrajinec - je úplně všechno v pořádku. Budou sem přicházet kriminálně závadové osoby, budou sem přicházet různé další problémové věci.

Takže když se vrátím k těm registračním místům, každý policista, který má ruce, nohy, každý občanský zaměstnanec u OAMP, každý zaměstnanec občanský, i úředníci z Ministerstva vnitra, z různých krajských ředitelství dneska jsou na těch registračních místech, hromadně se registruje. Osoby, které přicházejí úplně bez dokladů, ano, dělá se aspoň AFIS, což jsou otisky prstů a další věci. Máme osoby, které byly v evidenci nežádoucích osob, tyto osoby jsou vlastně nevyhostitelné v podstatě do oblasti bojů dneska, takže když ty osoby budou přicházet, tak je tady budeme mít také na území. Takže nejdříve jsme tady toho člověka měli jako v evidenci nežádoucích osob, něčeho se dopustil, musel odjet, a najednou ho tady máme zpátky a bude čerpat všechny ty náležitosti.

Takže není to úplně jednoduché a nepřeju to opravdu současné vládě ani panu ministrovi na začátku jeho funkčního období, že ho postihlo to, co ho postihlo, a kdybychom byli my dneska u vlády, tak bychom asi řešili podobné problémy, jako máte vy. Ale cítím tady i pro naše voliče, abychom upozornili na to, že opravdu to není úplně černobílé.

Ptám se tedy, proč nejsme schopni realizovat stávající legislativu, kterou už máme přijatou? Proč přijímáme takové urychleně, v zkráceném řízení, lex Ukrajina, která bude strašně drahá? Budou vystupovat další kolegové z oblasti zdravotnictví a podobně. Ono v podstatě tím jaksi skoro ty Ukrajince jsme zrovnoprávnili s právy občanů Evropy, schengenského prostoru. Ano, pan ministr říká, že to je na rok. Víme, jestli to bude na rok? Možná to bude na dva roky. Já netvrdím, že demograficky se nám nehodí - v uvozovkách - že přicházejí ženy, děti, že tady zůstanou, budou tady pracovat, budou se tady integrovat, je to pořád lepší než osoby třeba z Blízkého východu, které k nám mají podstatně dál, 300 000 Ukrajinců už tady je, proč ne? Ale prostě bude to drahé. Bude to drahé a nevím, jestli lex Ukrajina není opravdu trojským koněm nějaké redislokační přípravy na integraci dalších cizinců, dalších třetizemců. A proč mám tu obavu? Mám tu obavu proto, že v tom původním nařízení vlády bylo napsáno to slovo cizinec, nebo slovo Ukrajinec a osoby s trvalým pobytem na území Ukrajiny, a náhle se nám z toho stal ten cizinec. A opravdu, pane ministře, prostřednictvím paní předsedající, nám to včera váš náměstek nebyl schopen vysvětlit. Já chápu, že nám to nemůže říct, protože by asi skončil ve funkci brzy. Ale je to prostě takové zvláštní a musíme být trošičku obezřetní.

Z mé strany je to všechno. Děkuji za pozornost. Chtěl bych znovu zopakovat, že se zákonem jako takovým hnutí ANO 2011 nemá problém, ve finále podpoříme všechny kroky vedoucí k tomu, abychom pomohli občanům Ukrajiny, ženám, dětem, lidem utíkajícím z oblasti bojů. Ale řekneme si k tomu své a pokusíme se načíst pozměňující návrhy, tak jak již tady zaznělo. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já ještě zastavím pana ministra, který se přihlásil s přednostním právem, protože vystoupení pana poslance vyvolalo i faktické poznámky. Nicméně nechtěla jsem vás, pane poslanče, přerušovat v průběhu vaší řeči. Jenom - on mě teď pan poslanec neposlouchá, předřečník pan Lang, ale jenom pro upřesnění, ministry nemusíte oslovovat prostřednictvím předsedajícího, jenom abyste si to ulehčil do budoucna. Pan poslanec Kašník s první faktickou poznámkou, další má pan poslanec Haas. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kašník: Vážená paní předsedkyně, ministři, kolegyně, kolegové, jsem trošku překvapen, že jsme včera úplně stejné téma probírali velmi široce na bezpečnostním výboru. Myslel jsem, že to bylo vysvětleno. Na odpoledním bezpečnostním výboru náměstek ministra vnitra a legislativci vnitra dostatečně vysvětlili a odpověděli na otázky. Nicméně bych reagoval na předřečníka, na celou tu situaci, zcela zásadním způsobem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP