(10.00 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Další přihlášený s faktickou je pan poslanec Hayato Okamura, což je poslední faktická nyní, a dále budou přihlášená přednostní práva. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Hayato Okamura: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, chci jenom připomenout, že za těmi všem paragrafy jsou reálné lidské příběhy. Obrátila se na mě zástupkyně běloruské komunity při Radě vlády pro národnostní menšiny, že třeba jsou takové případy, že jeden z manželů je ukrajinský občan, druhý z manželů má běloruské, ruské, jiné občanství, může to tak být v širším příbuzenstvu, můžou to být třeba i přátelé, kteří se v tu chvíli, kdy nečekaně přišla ta hrozná válka, zrovna nacházeli na Ukrajině, a jak řekla paní profesorka Válková, prostřednictvím paní předsedající, tak skutečně nemůžeme rozlišovat mezi uprchlicí a jinou uprchlicí, uprchlíkem a jiným uprchlíkem. Oni jsou v nesmírně těžké situaci, v ohrožení života. Manželé těch ukrajinských žen teď nasazují život, mohou být těžce zraněni, mohou zahynout, mohou zanechat po sobě polosirotky. Takže abychom to viděli, abychom vnímali ty lidské příběhy. A samozřejmě lidé s trvalým pobytem na Ukrajině, ale ve skutečnosti je to tak, protože ta válka přišla tak náhle, že někteří ani z těch manželů třeba to nečekali a nemají ani ten trvalý pobyt z Ukrajiny, a nemůžeme je v této stresující a nesmírně těžké situaci deportovat, ano? Takže jenom připomínám tuhle lidskou dimenzi, abychom na ni nezapomněli.

Děkuji vám za pozornost a děkuji panu ministrovi za jeho postup.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pane ministře, ještě jedna faktická, přihlášený pan poslanec Haas s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát. Prosím vás, já vystupuji opravdu jenom kvůli tomu, abych se snažil zamezit tady poslanecké lidotvorbě, ale v dobrém slova smyslu, takže opravdu vás ubezpečuji, že i § 1 lex Ukrajina odkazuje pouze a jen na únorové rozhodnutí Rady. Slovo směrnice tam je z jednoho prostého důvodu, protože celé rozhodnutí Rady, jeho formální název zní prováděcí rozhodnutí Rady EU číslo a tak dále, kterým se stanoví, že nastal případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice a tak dále. Čili to není odkaz na směrnici a na rozhodnutí Rady, je to opravdu odkaz jenom na rozhodnutí Rady.

Takže já teď opravdu konstruktivně k předřečníkům hnutí ANO, vážím si toho, prostřednictvím paní předsedkyně, že na mě kývá i paní profesorka Válková, paní kolegyně Válková, že to opravdu si myslím, že je legislativně naprosto v pořádku a nemusíme se bát, že by se za pojmem cizinec v lex Ukrajina schovávala jakákoliv jiná osoba, než jaká je vymezena v článku 2 rozhodnutí Rady EU z února letošního roku. Chci vás v tomto smyslu opravdu uklidnit. Tak tolik snad naposled za mě.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr Rakušan.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já vám děkuji za slovo, paní předsedkyně, a děkuji i kolegům, že se přihlásili do těch faktických připomínek, protože moje vystoupení po vystoupení pana kolegy Langa by bylo asi zbytečně emotivní a já jsem se stačil mezitím trochu nadechnout, vydechnout a pokusím se v té věci být skutečně jenom věcný.

No, narážka pana kolegy Langa na to, jestli náhodou není podezřelé, že Evropská unie ještě nikdy do této doby neaktivovala institut dočasné ochrany... Není to podezřelé, protože od poválečných odsunů jsme neměli takový pohyb obyvatel na území Evropy, jako máme teď, nyní. Jsme v migrační vlně zcela bezprecedentních rozměrů, a Evropská unie tím pádem zcela logicky přichází s instrumentem, který doposavad neaktivovala, aby Evropská unie jako celek byla schopna reagovat na takovouto krizi a její rozměr. Já jsem naopak rád, že Evropská unie, často osočovaná z neakceschopnosti, byla schopna přijít s instrumentem, který bude platit na celém území Evropské unie, a vytyčuje ty záležitosti jasně. Právní záležitosti už opakovat snad nemusím. Paragraf 1 nevymezuje žádný osobní rozsah, maximálně by se dalo explicitně v § 1 odkázat na § 3. Ale proč bychom to dělali, když § 3 potom mluví jasně a vymezuje jednoznačně, komu je ta dočasná ochrana přiznána a jakým způsobem, a jednoznačně mluví samozřejmě o Ukrajincích, občanech Ukrajiny a lidech s trvalým pobytem na Ukrajině? Tedy myslím si, že tady budeme se dopouštět právní kreativity tady na plénu. Když jsem býval starostou, tak když chtěl někdo měnit usnesení na radě, tak jsem ten materiál odložil, protože z toho nikdy nic dobrého nevzejde. Po zorientování se v tomto je to definováno zcela jasně, myslím si, že i hnutí ANO a ostatní mají mezi sebou možná nejlepší právníky, co ve Sněmovně máme, a myslím si, že jste schopni tou interní diskusí dospět k tomu, že ten předkládaný návrh je opravdu zcela v pořádku a jasně vymezující.

Potom pan kolega říkal o tom, že jsem rétor a podobné věci a že všechno není růžové. Není, všechno není růžové. Není a nebude, budou fronty, budou nepříjemnosti, budou tlačenice, budou problémy, ukáže se, že jsou tady kriminálníci, kteří zneužívají lidské bídy, bude tady kšeftování s vízy, může se objevit kuplířství, může se objevit nejrůznější řada negativních jevů. Za to může Putin!

My jsme totiž v situaci, která je bezprecedentní. Sem přicházejí davy žen a dětí, žen a dětí a starých lidí, a my se tady budeme bavit o tom, jestli se sem nedostane někdo, koho bychom tady za normálních okolností nechtěli mít? No jo a co s tím? A co s tím uděláme? Asi to tak bude, ale na Ukrajině je válka a my toho člověka pošleme zpátky na tu Ukrajinu? S jakým právním titulem? On prostě tu ochranu od nás dostane a budeme si na něj muset dát pozor. Máme výbornou policii, která bude vědět, že tady máme i osobu, která byla do té doby nějakým způsobem závadová. Ale o čem se teď bavíme? Bavíme se o tom, abychom rychle poskytli pomoc. Pomoc těm lidem v nouzi. Byli jste se tam podívat, jak vypadají ty maminky po té cestě? Nemají s sebou tátu, ty děti brečí, ty mámy jsou vyčerpané. My se snažíme najít princip, který je rychlý. Rychlý, proto jsme jim dali, že nemusí hned jít, je to ze 3 na 30 dnů, aby měli větší komfort, šli se vyspat, šli se najíst do těch rodin, kde mají ubytování. Protože oni utíkají před válkou, a ještě s sebou nemají toho tátu. To jsou ti lidé, co tam jsou. A my tady budeme řešit - bude mezi nimi nějaká závadová osoba a přinese nám to zvýšenou kriminalitu a nebudeme se muset zříci části svého komfortu?

Asi budeme. A bude nás to stát peníze, to je určitě pravda, a nemalé peníze. A bude to trvat snad rok a možná ne déle. A pokud to bude trvat rok, tak my se o ně budeme muset postarat, protože jsme právě ta Evropa, o které jste tady mluvili. Ona nějaké hodnoty má. A to nejsou žádní ekonomičtí migranti, oni by sem normálně nešli, to jsou lidé, kteří prchají před válkou. A že se mezi těmi 200 000 statisticky vzato, Gaussovu křivku známe všichni, objeví nějaký šmejd? Že se mezi nimi objeví více a méně poctivý člověk a že to samozřejmě na sebe naváže i nějaké další problémy? No o tom tady někdo pochybuje? Tvrdí někdo, že to je růžové, že to je všechno hezoučké a krásné a funkční? Není.

My jsme na to měli 14 dnů, udělali jsme nejlepší systém ve střední Evropě. Máme tady centrální štáb, který koordinuje 24/7 14 krajských center. Samozřejmě se dennodenně hádáme s hejtmany napříč politickým spektrem, kteří nám říkají: tohle nefunguje, tady jste dali málo peněz, tady jste to měli udělat trochu jinak. Ano, možná ano, ale ten systém jako takový funguje. Žádná země ve střední Evropě, a do těch statistik se můžete podívat, nemá v této chvíli přes 100 000 lidí s platným pobytovým statutem. A to není zásluha moje, to je zásluha skvělých policistů, hasičů a skvělých úředníků na OAMP, protože jsme zvládli ten systém nastavit tímhle přívětivým způsobem, aby poskytoval pomoc.

Já vím, že se nám dneska hroutí Praha, že začínáme ubytovávat v tělocvičnách a podobně. Já to vím, ale to jsme přece čekali. Od začátku jsme říkali, že ta kapacita je dimenzována na nějakých 200 až 250 tisíc lidí a víc bude problém a budeme muset hledat humanitární ubytování. Já jdu do příští vlády s návrhem, jak to humanitární ubytování bude vypadat, kam by se dalo umístit a podobně. Samozřejmě to avizujeme na té evropské úrovni, Česká republika je plná. Jedná o tom pan premiér na evropské úrovni, jednám o tom já s ministry vnitra, s naší paní komisařkou, jednáme o tom se všemi kolegy i z těch okolních zemí, dennodenně si volám telefonem se všemi ministry sousedních zemí a řešíme tu situaci, jak je. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP