(10.30 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Hlasovací procedura, jak již jsem řekl, pak už bude jednoduchá. Nejdříve bychom měli hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu legislativně technického charakteru a poté o zákonu jako celku. Já vám děkuji za pozornost, zkrátil jsem to na maximum.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, my také děkujeme, pane zpravodaji. Nyní je přihlášen pan poslanec Jan Síla a poté vystoupí paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy a pánové. Já jsem si bohužel připravil takový nějaký komentář k tady tomuto sněmovnímu tisku 68, který bohužel můj předřečník všechny moje připomínky vlastně už vyjmenoval, takže já se zmíním jenom o výhodách a nevýhodách a o stanovisku SPD tady k tomuto sněmovnímu tisku a tady k tomuto návrhu.

Přínosy dynamické směny měn jsou jednoznačné. Je to za prvé odstranění netransparentnosti při poskytování služeb dynamické směny měn. Stabilita podnikatelského prostředí a dohled budou provádět orgány dohledu zaměřené na konkrétní typ subjektu, to znamená Česká národní banka, a jak už tady bylo zmíněno, Česká obchodní inspekce. (V sále je hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, já se omlouvám, že vás chvilku přeruším.

Krásné dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Je to z iniciativy v tuto chvíli pana zpravodaje, respektive Patrika Nachera, který mě požádal, abych požádala o klid v jednacím sále, že i on chce poslouchat pana poslance Sílu, takže bych vás chtěla o to moc požádat, a pokud si potřebujete něco vyřídit, abyste šli do předsálí. Děkuji mnohokrát a omlouvám se.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji. Negativa tady v této úpravě jsou nové povinnosti pro orgány dohledu.

Za druhé je to řešení sporu souvisejících se službou dynamické směny měn, dostává se to na starosti finančního arbitra, jeho lidem. Vzhledem ke skutečnosti, že se službou DCC se v České republice nejčastěji setkávají zahraniční turisté, kteří jsou v mnoha případech nespokojeni s využitím této služby, a stížnosti nedělají v České republice dobré jméno, jeví se jako žádoucí, aby byla rozšířena pravomoc finančního arbitra i na řešení sporu vzniklého při poskytování služeb dynamické směny měn. Já jsem se chtěl tady k tomuto bodu zmínit, to tady nebylo zmíněno, že je s podivem, že vládní návrh státního rozpočtu nerespektuje fakt, že na jedné straně ukládá finančnímu arbitrovi další úkoly, přičemž je v jeho kapitole snížena částka na tuto instituci. To znamená, bude mít více práce, budou dostávat za to méně peněz.

Další je licenční řízení a jeho délka. Navrhuje se odstranění některých licenčních požadavků kladených na poskytovatele platebních služeb malého rozsahu a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu a zároveň přidání některých nových. Když existuje požadavek, který není nutné splnit již při podání, žádost lze podat a splnit je v průběhu řízení. Za druhé, o povolení k činnosti může požádat i právnická osoba, která dosud nevznikla, je specifikován časový rámec od kdy od nabytí právní moci rozhodnutí o povolení musí vzniknout. Zavedení systému vyřizování stížností a reklamací uživatelů se již nebude muset prokazovat během řízení, ale až po udělení povolení k činnosti. To znamená zrychlení procesu. Přidává se požadavek na důvěryhodnost žadatele a udělení povolení k činnosti jeho vedoucí osoby a osob, které na něm mají kvalifikovanou účast. Přínosy tady této úpravy jsou: za prvé, větší ochrana před riziky souvisejícími s praním špinavých peněz a financováním terorismu, a za druhé, stabilita podnikatelského prostředí. Negativa to také přináší samozřejmě - a to je nutnost prokázat splnění nových licenčních požadavků.

Za čtvrté, úprava přístupu k platebním účtům vedených úvěrovými institucemi nebankovním poskytovatelům platebních služeb. Tato navrhovaná úprava má za cíl zlepšit přístup nebankovních poskytovatelů k platebním účtům, které jsou určeny k ochraně peněžních prostředků svěřených klienty. Daná úprava navíc stanoví, že úvěrové instituce budou moci vypovědět závazek ze smlouvy o platebním účtu nebo od smlouvy odstoupit pouze za předpokladu, že k tomu budou mít důvod, který je objektivní, nediskriminační a přiměřený, nebo je důvodem AML/CFT. Nebankovní poskytovatelé platebních služeb jsou totiž de facto závislí na tom, zda jim úvěrová instituce povede platební účet - jakmile totiž dojde k výpovědi, nebankovní poskytovatel platebních služeb nemusí být schopen nadále poskytnout své služby klientům. Přínosy tady této úpravy jsou odstranění nedostatků z aplikační praxe, zajištění konkurenčního podnikatelského prostředí, podpora nových platebních metod, které mohou vést k většímu množství nabízených služeb, a snížení cen nabízených služeb pro klienty. Negativa: rozšíření stávající povinnosti úvěrových institucí.

Je potřeba také vysvětlit několik termínů používaných v této legislativní úpravě DCC. Dynamická směna měn je služba, která může být nabízena při výběru hotovosti z bankomatu, jak tady řekl už můj předřečník, k platbě platební kartou u obchodníka, je-li částka platební transakce účtovaná v jiné měně, než v jaké je veden platební účet kupujícího. Čeští zákazníci se tedy s touto službou setkají nejčastěji v zahraničí, v České republice se s ní mohou naopak setkat zahraniční turisté. Fungování služby dynamické směny měn při platbě platební kartou se na platebním terminálu obchodníka zobrazí informace, zda si zákazník přeje platit v zahraniční měně, jak už tady bylo řečeno, to nebudu opakovat.

V bankomatu funguje služba dynamické směny měn obdobně. Uvedeme jako příklad českého turistu s platebním účtem vedeným v českých korunách, který platí u obchodníka v Německu. Na platebním terminálu si zákazník musí v případě nabídky služeb dynamické směny měn zvolit, zda si přeje platit v eurech, nebo v českých korunách. V případě volby první možnosti je částka uhrazena v měně státu daného obchodníka, to znamená v eurech, a při přepočtu na české koruny je využit směnný kurz, který určuje poskytovatel platebních služeb prodávajícího, tedy především banka, u které má prodávající veden platební účet. Jako nevýhoda se může jevit, že zákazník v dané chvíli nezná směnný kurz, který bude při platební transakci bankou použit. Částka transakce může být totiž z platebního účtu zákazníka stržena až za několik dní, tedy v době, kdy již může být směnný kurz úplně jiný. Pokud zvolí zákazník druhou možnost a využije tak stávající službu dynamické směny měn, ihned na platebním terminálu uvidí částku transakce v jeho domácí měně, to znamená v českých korunách, a na jeho platebním účtu bude blokována přesně tato částka. Zároveň je zákazníkovi zobrazen směnný kurz, který bude využit při směně měn.

Mám tady ještě shrnuto několik poznámek k definici, co je to důvěryhodná osoba a tak dále, ale to není podstatné.

Chtěl bych to jenom shrnout. Cílem daného právního předpisu je upravit zákon o platebním styku tak, aby byly odstraněny některé nedostatky, které se projevily v praxi. Jedná se hlavně o zefektivnění dohledu na poskytování služby dynamické směny měn a zároveň i rozšíření pravomoci finančního arbitra i na danou oblast, což bude mít za následek zlepšení postavení spotřebitelů. V druhém účinku to bude mít jako zvýšenou iniciativu, zvýšenou práci pro finančního arbitra, který bude mít za to méně peněz. Dále se jedná o zpružnění licenčního řízení a lepší vynutitelnost práva přístupu pro nebankovní poskytovatele platebních služeb k platebnímu účtu. Změnou prochází i oblast právního trestání. Dále bude zavedena nová kategorie licencovaného subjektu, což má souvislost s dohledem nad poskytováním služby dynamických změn.

Domníváme se, projednávali jsme tento problém jako tento tisk 68 na klubu, a shodli jsme se všichni z těchto důvodů, že tento návrh podpoříme. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP