(11.40 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Takže bych chtěla ubezpečit, nebo spíš uklidnit, poslance z řad SPD, že se opravdu nejedná o nic kontaminovaného, nic závažného. Je to opravdu pouhá transpozice do tohoto zákona. Tudíž i já žádám o to, aby byl tento zákon postoupen do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Řeknu, že jsme v tuto chvíli v obecné rozpravě, nikoho dalšího přihlášeného nevidím. Ještě se rozhlédnu v sále, jestli se nikdo další nehlásí z místa. Nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím obecnou rozpravu.

Zeptám se, jestli má zájem o závěrečné slovo paní ministryně? Nemá. Zeptám se, jestli má zájem o závěrečné slovo pan zpravodaj, pan poslanec David Pražák? Také nemá. Žádné další návrhy nepadly, takže v tuto chvíli si dovolím zahájit podrobnou rozpravu.

Jak již bylo avizováno i od pana zpravodaje, nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy. Zeptám se, jestli se někdo hlásí do podrobné rozpravy z místa? Nikoho nevidím, takže v tuto chvíli si dovolím ukončit podrobnou rozpravu.

Zeptám se opět, jestli má zájem o závěrečné slovo paní ministryně životního prostředí, jestli má zájem o závěrečné slovo zpravodaj výboru pro životní prostředí David Pražák? Nemají, takže v tuto chvíli, protože nepadly žádné návrhy, končím projednávání druhého čtení tohoto návrhu zákona. Poděkuji paní ministryni životního prostředí, poděkuji panu zpravodaji, panu poslanci Davidu Pražákovi, a tímto jsme projednali tento sněmovní tisk ve druhém čtení.

 

Nyní se dostáváme dle schváleného programu této schůze k dalšímu bodu, a to je bod

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském,
o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů
(autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 31/ - prvé čtení

(V sále je obrovský hluk a neklid.) Poprosím, zda by přišel ke stolku pan ministr kultury, kterého jsem zde viděla - ale teď ho nevidím - pan ministr Martin Baxa... už ho vidím. Děkuju, pane ministře. A zároveň bych poprosila, aby také zaujal místo zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Šimon Heller

A nyní bych požádala, aby nám předložený návrh zákona uvedl pan ministr kultury pan Martin Baxa. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, milí kolegové, dovoluji si vám předložit návrh zákona, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, neboli autorský zákon.

Důvodem předložení návrhu novely autorského zákona a dalších souvisejících zákonů je povinnost transpozice dvou směrnic Evropského parlamentu a Rady, a to sice směrnice 2019/790 o autorském právu a právech s tím souvisejících na jednotném digitálním trhu a směrnice 2019/789, kterou se stanoví pravidla pro výkon autorských práv pro některé služby vysílatelů a přenosy vysílání.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane ministře, já vás chvilku přeruším, protože se vám určitě moc dobře nehovoří do toho hluku, a znovu bych požádala všechny poslance a poslankyně o klid v jednacím sále. Pokud si potřebujete něco vyřídit, běžte do předsálí, v tuto chvíli mluví pan ministr kultury a hovoří o autorském zákonu. Děkuji a omlouvám se.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju, paní místopředsedkyně. Obě směrnice jsou součástí modernizace unijního autorského práva vytyčené ve strategii pro jednotný digitální trh z května 2015. Potřeba modernizovat autorské právo byla vyvolána prudkým rozvojem technologií a s tím souvisejícími novými možnostmi a způsoby distribuce a užití autorských děl.

Cílem směrnic, a tedy i předložené novely, je zejména dosáhnout dobře fungujícího trhu s autorskoprávně chráněným obsahem především zavedením nového práva vydavatelů periodik a zvláštní úpravou odpovědnosti takzvaných úložišť. Internetové společnosti, jako jsou vyhledávače, sociální sítě nebo společnosti provádějící monitoring tisku, které generují zisky mimo jiné tím, že přebírají obsah periodik, budou muset s vydavateli periodik uzavírat licenční smlouvy a platit jim přiměřenou odměnu, která bude odpovídat rozsahu přebíraného obsahu. Pokud jde o takzvaná úložiště, je cílem novely zajistit, aby se na nich nevyskytoval obsah proti vůli autorů, což je teď v Česku velmi vážné téma. Novela stanoví úložišti povinnost získat od autorů licenci, a pokud ji nezíská, tak bude mít povinnost konkrétní dílo nahlášené autorem z úložiště odstranit. Pokud úložiště tyto povinnosti nesplní, bude odpovídat za porušení autorských práv.

Dále je cílem novely přizpůsobit výjimky z autorských práv digitálnímu prostředí. Jde o výjimku pro takzvané vytěžování textu a dat, využívanou zejména ve vědě a výzkumu, například pro určení umělé inteligence, ale i v komerční sféře. Nová úprava přinese právní jistotu, že pro tyto účely bude možné využívat autorská díla bez nutnosti uzavírat licenční smlouvy. Druhá výjimka se týká užití autorských děl při výuce, a to prostřednictvím digitálních technologií. Nová úprava umožní užívat digitální a autorská díla nejen ve třídách a uzavřených intranetových sítích v rámci Česka, ale také přeshraničně v rámci EU. Zároveň novela stanoví nutnost pro digitální užití učebnic a jiných materiálů výslovně určených k výuce uzavírat licenční smlouvy. Toto se nijak nedotkne materiálů, které jsou financovány z veřejných prostředků a jsou určeny k veřejnému šíření.

V neposlední řadě se zjednodušují postupy poskytování licencí k užití digitalizovaného kulturního dědictví paměťovými institucemi. Navrhovaná úprava do autorského práva v zásadě přijímá závazná ustanovení obou transponovaných směrnic, pouze v některých případech využívá jejich fakultativních ustanovení, například výjimky a omezení práv pro užití digitálních a přeshraničních výukových činností.

Předložená úprava dále novelizuje občanský zákoník, protože problematika licenčních smluv předmětů chráněných autorským zákonem, jichž se návrh rovněž dotýká, je upravena právně v něm. Současně se mění dílčím způsobem i trestní zákoník, do kterého se doplňuje skutková podstata trestného činu proti právům chráněným autorským zákonem o ochranu nových práv vydavatelů tiskových publikací. Doplňuje se podobně i skutková podstata přestupků. V souvislosti se zpřesněním úpravy takzvaných prostředníků obsahuje návrh také novelu živnostenského zákona.

Pro úplnost také dodávám, že z důvodů nahrazení stávajícího pojmu vytěžování v souvislosti s databázemi je nezbytné provést formální úpravy ve dvou dalších zákonech, kde se tento pojem vyskytuje, zákon o právu na informace o životním prostředí a zákon o základních registrech.

Dámy a pánové, na závěr mi dovolte, abych upozornil na to, že transpoziční lhůta obou směrnic uplynula již 7. června 2021 a ze strany Evropské komise již bylo zahájeno řízení o porušení smlouvy o fungování Evropské unie. To se může brzy ocitnout ve fázi odůvodněného stanoviska a hrozí, že komise následně předloží věc Soudnímu dvoru Evropské unie k uložení citelné pokuty. Návrh už jednou Sněmovně předložen byl, ale z důvodu končícího volebního období se jej nepodařilo projednat v obsahově totožné podobě. Z výše uvedených důvodů navrhuji, aby Sněmovna tento návrh propustila do druhého čtení. Tolik tedy vysvětlení obsahu návrhu tohoto zákona.

Já k tomu, kolegyně a kolegové, dodám ještě jednu věc. Jsem si samozřejmě vědom toho, že novela autorského zákona vždy vyvolává velké diskuse, protože aktérů, kterých se dotýká, je velké množství a ti aktéři mají často řekl bych protichůdné zájmy, přičemž v rámci autorského práva a tohoto zákona o právu autorském není jednoduché je nějak vyrovnat. Já jsem o tom vedl už debatu s některými poslaneckými kluby. My jsme připraveni tu debatu vést dále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP