(15.30 hodin)
(pokračuje Petr Gazdík)

Věřím, že... Teď před chvílí přišly připomínky k Operačnímu programu Jan Amos Komenský, které chceme urychleně vypořádat tak, abychom během dvou tří měsíců mohli vypsat už výsledná opatření tak, aby mohla ve školách od září fungovat.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane ministře, děkuji za odpověď a dodržení času. Nyní bych požádala pana poslance Lukáše Vlčka, aby přednesl svoji interpelaci opět na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážená členko a členové vlády, milé kolegyně a kolegové poslanci, má interpelace, jak už bylo řečeno, tedy míří taktéž na pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy pana Gazdíka. Jedná se o téma revize rámcových vzdělávacích programů a zní: Pane ministře, když jste nastupoval do funkce, mluvil jste o potřebě zrevidovat vzdělávací obsah, takzvané rámcové vzdělávací programy. A já bych se vás tedy tímto chtěl zeptat, v jaké fázi je tento proces, zda skutečně věříte tomu, že může dojít k samotnému zredukování obsahu takzvaného často kritizovaného memorování, jestli věříte tomu a činíte patřičné kroky, aby došlo k větší podpoře témat, jako je například kritické myšlení, práce se zdroji dat či rezistenci vůči dezinformacím? Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane poslanče, za přednesení interpelace a dodržení času a požádala bych o odpověď pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Vážená paní předsedající, vážený pane poslanče, přestože jsem 97 dní ve funkci ministra a přestože jsme zažili covidovou epidemii, obstrukce opozice, sestavování státního rozpočtu a teď válku, samozřejmě nemůžeme zapomínat na to, co je hlavním úkolem této vlády v oblasti školství, a to je změnit české školství, změnit obsah vzdělávání, změnit systém zkoušek. Každé české dítě a jakýkoli absolvent jakékoli školy musí mít jednu základní dovednost, a to je umět se učit novým věcem. Musíme skončit s memorováním. Musíme přejít na výuku, která bude učit děti dávat věci do souvislosti, schopnosti logicky myslet, kriticky myslet. A k tomu právě slouží takzvaný rámcový vzdělávací program.

My jsme tento týden v pondělí jako ministerstvo zahájili veřejné připomínkové řízení o tom, co se v rámcovém vzdělávacím programu změní. Může rozhodnout každý, kdo se do připomínkování tohoto dokumentu chce zapojit. Vyzývám k tomu všechny, kdo má zájem. Zajímá nás názor veřejnosti na to, co by se děti ve školách měly učit. Dokument a připomínkovací formulář a všechny potřebné informace naleznete na webových stránkách https://velke-revize-zv.rvp.cz/. Na připomínkování má veřejnost měsíc. A upozorňuji, že se teď nebavíme o vlastním obsahu, ale jenom o těch rámcích, to znamená, jakým způsobem by se mělo vyučovat, co by ten rámcový vzdělávací program měl obsahovat. Jedna z věcí, které třeba odborná komise ministerstva navrhla, je to, aby druhý cizí jazyk na základní škole byl povinně volitelný - opakuji, nerušíme druhý cizí jazyk, vůbec ne, ale navrhujeme, aby byl povinně volitelný, to jest ten, kdo se chce učit druhý cizí jazyk, tak tu možnost měl, dokonce mu zlepšíme kvalitu tohoto vzdělávání, protože navrhujeme, aby už od pěti žáků mohla vzniknout taková skupina pro druhý cizí jazyk. A každý uzná, že v pěti se ten druhý cizí jazyk učíte mnohem lépe a kvalitněji než v případě třeba dvaceti spolužáků. Zároveň žáci, kteří mají například poruchy učení nebo dosahují velmi podprůměrných výsledků, tak ti by na základě rozhodnutí ředitele školy měli moct mít na výběr jiný předmět, například konverzaci v prvním cizím jazyce nebo třeba manuální zručnost.

Úpravy RVP budou podporovat naplňování strategických cílů, zaměří vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, sníží nerovnosti přístupu ke kvalitnímu vzdělání a umožní maximální rozvoj potenciálu žáků. Měla by být určitě zohledněna témata, jako je well-being, demokratické principy nebo udržitelnost, zaměření na výuku moderních dějin. Za uplynulých skoro dvacet let od vzniku RVP se mnoho věcí kolem nás změnilo, objevily se nové příležitosti, nová nebezpečí. Zatímco RVP procházely jen dílčími revizemi, které ne vždy byly koncepční, teď chceme, aby to bylo jinak. Revize má najít cestu mezi bezhlavým biflováním a přístupem, že se vše dá najít na internetu. Musí to být kompromis, který máme ambice najít. Nemůže to být něco jak ve starém dobrém filmu Škola základ života, kdy paní profesorka tvrdila, že student neví, ani kdy byla bitva u Jerez de la Frontera, za což mu nemůže dát ani dostatečnou - to je jeden extrém. Druhý extrém je, že budeme vychovávat sebevědomé jedince, kteří si myslí, že úplně všechno najdou na internetu, a nic dalšího nepotřebují.

Změna nesmí zůstat jen na papíře, musí se promítnout do škol. Chceme v tom co nejšířeji zapojit veřejnost, hlavně rodiče, především ti musí pochopit nutnost změny. Podle stávajícího harmonogramu by první školy mohly začít vzdělávat podle upraveného RVP prvního až šestého ročníku ve školním roce 2024/2025. Vše bude záviset na tom, kdy se podaří vytvořit RVP a přípravu a podporu pro školy. Bude na to vlastně celý tento kalendářní rok. Pevně si přeji, abyste se všichni do toho zapojili. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře. A nyní se táži, zda pan poslanec Lukáš Vlček chce dát doplňující otázku? Ano, chce. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Pan ministr mi na to částečně odpověděl, ale já bych s dovolením ještě doplňující otázku rád položil. Lži, manipulace, nedostatečná práce s daty - to je opravdu velké téma nejenom celé naší společnosti, ale řekl bych i určitým velkým obecným nedostatkem obecně našeho školského systému. Tudíž není zde času nazbyt a je nutná reakce. Vy jste na to, pane ministře, částečně odpověděl. Ale i tak bych se chtěl zeptat, jaký je tedy konkrétní harmonogram, konkrétní plán dalších časových kroků?

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Požádám pana ministra školství o odpověď. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Já už jsem řekl tu první část. První datum je 21. dubna, do kterého na zmíněném webovém formuláři můžete podávat připomínky. Následně potom na základě vyhodnocení Národního pedagogického institutu proběhne veřejné výběrové řízení, kam se může přihlásit každý, aby mohl připomínkovat obsah vzdělávání. Naším cílem je, aby třeba obsah výuky matematiky neřešila pouze Jednota českých matematiků a fyziků. Jako matematik se vždycky s ostatními matematiky domluvím na tom, že lomené algebraické výrazy v devátém ročníku jsou prostě nutnost, nicméně to je něco, co si myslím, že už do dnešního školního vzdělávacího programu nemusí patřit. Záleží na uvážení učitele. Asi do března příštího roku bude probíhat práce těchto komisí a následně veřejné připomínkování toho, co v každém předmětu bude nutno, a jednotné rámcové vzdělávací programy bychom rádi schválili někdy v září příštího roku.

Kromě toho mezitím budeme pracovat na změně maturitní zkoušky. Budu rád o tom diskutovat i tady ve Sněmovně s kolegy jak z koalice, tak z opozice. Budeme pracovat - což přímo ty rámcové vzdělávací programy vyžadují - na změně systému přijímacích zkoušek. Jednotná přijímací zkouška, zdá se, se přežila a neposkytuje státu žádnou jinou informaci než to, jak je na tom dané dítě ve srovnání s ostatními stejně starými dětmi. My bychom potřebovali informaci na základě průběžného testování nebo takzvaného testování v klíčových bodech nebo uzlových bodech - to, jak se to dítě posunulo během třeba od páté do deváté třídy. To je základní informace nejen pro stát, ale i pro rodiče. (Předsedající: Pane ministře, váš čas.) Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP