(20.30 hodin)
(pokračuje Jan Síla)

Obecné referendum. Proč referendum? Za prvé, při dostatečně velkém a správně vybraném vzorku bývají průměrní, takzvaně průměrní lidé v uvozovkách úspěšnější v odhadech než malá skupina expertů, a týká se to především těch nejsložitějších rozhodovacích kauz. Lidé se totiž rozhodují nejen na základě informací, ale i svých životních zkušeností. V tom je velký rozdíl od expertů, kteří se rozhodují jen na základě informací. Výhodou rozhodování expertů může být možnost dobře prostudovat danou problematiku. Experti mohou mít ale na řešení stejného problému diametrálně odlišný názor, tudíž je potom velmi složité stanovit otázku tak, aby ji lidé pochopili.

Zásadní nevýhodou je možnost korupce expertů. Lobbisté bývají obvykle dobře financovaní a každý expert má svou cenu. V politice jde vždy o něčí zájmy a veřejný zájem je až na posledním místě. Zastupitelská demokracie je snadno korumpovatelná, pracuje v přímém rozporu se zájmy voličů. Málokdo si uvědomuje, že tento nástroj je zneužitelný stejně jako každý jiný. Volič má zájem přímo ovlivňovat strategická rozhodnutí nástrojem zvaným referendum, protože je podstatný rozdíl v tom, jestli rozhoduje sám a miliony ostatních voličů, a ne dvě stě pomazaných a potenciálně zkorumpovaných politiků.

Na druhou stranu nejsnáze se záměr referenda zlikviduje právě otázkou. Musí existovat politický konsenzus a kontrola formulace otázek, aby byly dobře formulovány. Ve Švýcarsku je referendum nejčastěji používaným způsobem lidového hlasování ze všech zemí a referendum tvoří jenom 5 % rozhodování, 95 % rozhodování je ve Švýcarsku vyhrazeno institucím zastupitelské demokracie. Rozhodnutí přijaté referendem je tam závazné, proto není jinými politickými institucemi ovlivnitelné, a v tomto ohledu mají svrchovanost samotní švýcarští občané nad klasickými zastupitelskými orgány. Parlament má jen legislativní, exekutivní kompetence, a je tedy jakousi vládou shromáždění, která pak vyřizuje hlavně administraci. Občané se navíc účastní přímo procesu přijímání klíčových rozhodnutí prostřednictvím nejen referenda, ale i lidových iniciativ se zákonodárným dosahem a formou vet. V praxi existuje jen kombinace přímé a zastupitelské demokracie ve světě, s větší převahou přímých prvků v podobě polopřímé demokracie, jaká je zejména ve Švýcarsku.

Je jasné, že v parlamentní demokracii si politici nebudou ukrajovat rozhodovací pravomoci, a proto všechny politické reprezentace od roku 1989 neměly šanci a neměly vůli se domluvit na podmínkách referenda. Všechny politické reprezentace od roku 1989 na něco čekaly a snažily se tento návrh na obecné referendum házet pod stůl. Musíme se zamyslet a uvědomit si, že bohužel Godot nedorazí, Husa upálili a nejspíše nepřijde ani kouzelník. Je to na nás. Chyťte se prosím řídítek a zkuste část svých kompetencí věnovat lidem - vás volit nebo souhlasit s podmínkami obecného referenda tak, aby bylo skutečně použitelné. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní je přihlášená do rozpravy paní poslankyně Lesecká - Lesenská, omlouvám se, a následuje paní poslankyně Válková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji. Vážená paní předsedající, zástupci vlády, kolegyně, kolegové, jak tady řekli některé věci mí předřečníci, já bych v tomto okamžiku chtěla pouze zdůraznit některé momenty předkládaného tisku.

Předkládaný návrh zákona o referendu umožňuje občanům hlasovat o všem, co neodporuje hlavnímu zákonu našeho státu, a tím je ústava. V referendu půjde rozhodovat o věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu s některými výjimkami, o kterých hlasování nebude možné, a to například rozhodování o základních právech a svobodách zaručených ústavním pořádkem, o státním rozpočtu a věcech znamenajících zásah do právní úpravy nebo správy daní. Návrh klade důraz na to, aby otázka pro referendum byla jednoznačná, srozumitelná a formulovaná tak, aby na ni bylo možné odpovědět slovem ano nebo ne. V jednom referendu může být položeno v téže věci více otázek, pokud tyto otázky nejsou ve vzájemném rozporu.

Odpůrci přímé demokracie šíří mýtus, že se bude hlasovat o každé hlouposti. Zkušenosti z celého světa však naznačují opak. Ve Švýcarsku se čas od času konají referenda a hlasuje se o více otázkách najednou. Občané nepožadují referendum o každém ze stovek zákonů, které parlament každoročně přijme. Lze však předpokládat, že jednou ročně se shromáždí několik důležitých otázek, které občany zajímají. Referendum nemá nahradit parlament, slouží spíše jako kontrola jeho excesů. Zákony na celém světě předpokládají, že pro vypsání referenda je třeba, aby o dané otázce mělo zájem hlasovat alespoň 1 až 2 % voličů. To znamená, že občané shromáždí dostatečný počet podpisů oprávněných voličů k otázce, o které chtějí hlasovat, za své vlastní peníze. Tímto způsobem nehrozí, že by si hlasování vynutil kdokoli a kdykoli nebo že by byl veřejný rozpočet nadměrně zatížen. Musí jít tudíž o téma, které vzbudí zájem dostatečného počtu občanů, aby je přimělo k jeho projednání. Teprve pak, při dostatečném počtu podpisů, může být referendum o zákonu nebo o odvolání politika vypsáno.

Referendum bude možné vyvolat takzvaně bottom-up, tedy zespoda od občanů, což je pro prvky přímé demokracie klíčové. Konkrétně každý občan České republiky bude mít možnost navrhnout konání, pokud dosáhl věku 18 let ke dni zahájení sběru podpisů. Jeho návrh petice musí být podepsán nejméně 250 000 občany České republiky, kteří také ke dni podpisu dosáhli věku 18 let. Doba pro sběr podpisů na této petici počíná běžet ode dne zahájení sběru podpisů pod peticí a končí uplynutím dvanácti měsíců ode dne, kdy se rozhodnutí Ústavního soudu, kterým byl vysloven soulad návrhu na konání referenda s ústavním pořádkem a zákonem, stalo vykonatelným. Každopádně referendum nebude moci být vyvoláno takzvaně bottom-up, ale bude možné návrh podat takzvaně top-down, tedy směrem zeshora, a tyto pravomoci bude mít Parlament České republiky.

K podání návrhu bude nutné třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny přítomných senátorů. Tato kombinace obou způsobů principů zajistí, že referendum budou moci vyvolat jak politici v čelných funkcích, pokud budou vnímat, že je třeba, ale občanům možnost iniciace referenda rovněž zůstane, což je klíčové pro naplnění definicí prvků přímé demokracie, protože skutečně prvky přímé demokracie nemohou být jen směrem od vlády či parlamentu. Aby byla jistota, že každý návrh otázek v referendu by byl v souladu s ústavním pořádek, Ústavní soud posoudí návrh na konání referenda. Návrh Ústavnímu soudu lze předložit po podepsání petice alespoň 50 000 občany České republiky, kteří ke dni podpisu dosáhli věku 18 let. Z tohoto úhlu pohledu případné námitky, že bude možné hlasovat o otázkách, které by snad mohly být proti ústavnímu pořádku, jsou tedy naprosto scestné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP