(11.20 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Ano, také volám po tom, potkat se u společného stolu, protože jinak to být nemůže, a najít vhodné řešení, které bude provedeno i s nezbytným respektem primárně vůči občanům, ale logicky i vůči těm, kteří v těch procesech rozhodovat budou, tak jako rozhodují dnes. A pokud se ten model, jako to bohužel je u současného nového stavebního zákona, vymyká a není přijatelný pro klíčové hráče, tak to samozřejmě je chyba, kterou je potřeba napravit. A má tady na konci dne zvítězit společný zájem o to, aby se v České republice dařilo budovat klíčové stavby, dařilo stavět zvlášť v situaci, kdy budeme čelit ještě dramatičtější situaci v souvislosti s uprchlickou krizí, kdy máme splatit historický infrastrukturní dluh. Ale cesta není nesystémové nabourávání smíšeného modelu, cesta spočívá ve využití osvědčených cest ze zahraničí, digitalizaci stavebního řízení a správném realistickém pohledu na to, jak to udělat, aby to funkční bylo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Eviduji tři faktické poznámky. Nejprve vystoupí pan poslanec Karel Havlíček, připraví se Berenika Peštová a další.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi Kupkovi za diskusi, ale v zásadě potvrdil to, co jsme říkali. Máme na to zcela odlišný názor. Vy hrajete za úřady, vy hrajete za starosty a nepochybně mezi nimi je celá řada výborných starostů, kteří to dělají velmi dobře a správně, a troufám si i tvrdit, že vy jste jedním z nich, a my hrajeme za občany, protože tvrdíme, že je naopak jednodušší nastavit jeden model, jeden systém, řízeno z centra, a současně aby starostové, respektive obce, využívali modelu územního rozhodování. To je naprosto správně. Nevím, co je divného na tom, že to chceme sjednotit.

Není vůbec pravda, pane ministře, to, co jste říkal, kolik ušetříme peněz. Váš model, a víte, že to je několikrát spočítáno, mimo jiné to propočítával tým pana profesora Mejstříka, nás bude stát o několik miliard korun navíc. A tak jako jsou dobří starostové, bohužel ne všichni to zvládají, konečně to jsme mohli vidět i v posledních dnech, že ne vždy je na to zcela spolehnutí. Proto navrhujeme tento systém, který je podle našeho názoru jednodušší, rychlejší pro všechny, levnější, a nevím, proč se tomu tak zarputile bráníte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Nyní paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se Klára Dostálová. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji. Já jsem bedlivě poslouchala. V každém případě tady není žádný spor. Vy říkáte, státní úředníci to nevyřeší, přitom jsou to právě státní úředníci, kteří jsou na těch oerpéčkách, kteří jsou na těch krajích. To jsou státní úředníci, kde je ta přenesená působnost, takže když se to bude stavět, tak se to bude stavět na těch úřednících, o kterých jste říkal, že jsou ti správní, protože to umí a pracují dobře.

Ale to, co jste tady dnes předložili, způsobí akorát právní chaos. Tak jako vy vždycky říkáte - a to se mi moc nelíbí, ale budu se s tím asi muset ztotožnit - je to neskutečný paskvil, protože vy ve své podstatě pouze přicházíte s čím? Přicházíte s tím, že chcete, aby účinnost, která už byla nabyta 1. 1. 2022, byla prodloužena o rok. V právním řádu uděláte neskutečný chaos. Budou tady zákony, které už neplatí, a máme se jimi řídit. Budou tady nějaké výklady. Co to je? Ten, kdo je vykladač zákona, to je soud, a ne že si tady uděláme výklad na něco, co bude platit, byť už to dávno neplatí, to, co platí, posuneme retroaktivně. To bude takový chaos, který způsobíte. To je to, co mi vadí. Vy na jednu stranu říkáte: Nebudeme takoví, jako byly vlády před námi, to znamená, půjdeme řádným legislativním procesem, vnitřní připomínkové, mezirezortní. Pak sem dáte paskvil, který ani neprošel Legislativní radou vlády. Pan ministr Legislativní rady vlády si sám sobě udělí výjimku, to už je vrchol - sám sobě výjimku, aby to nemuselo do Legislativní rády vlády jít, a sám tam dá stanovisko, že to způsobí chaos. (Předsedající: Čas.) To mě zaráží. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní vystoupí paní poslankyně Klára Dostálová a připraví se pan ministr Martin Kupka. Prosím.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo. Já se taky pokusím být velmi rychlá. Cílem toho zákona bylo eliminovat všechny hrozby potenciálního zdržení. Není potřeba si tady vysvětlovat systémová podjatost ano nebo ne. Já bych jenom chtěla hrozně moc dát na pravou míru slova, která tady zazněla. Prosím, nepleťme si systémovou podjatost a podjatost jako takovou. Systémová podjatost - i Nejvyšší správní soud řekl, že byla velká chyba v roce 2000 dát stavební právo do smíšeného modelu, že tam vznikl ten prapůvod. Podjatost jako taková, to znamená, že někdo je něčí soused, zasahuje mu ta stavba do jeho běžného života a ten někdo je úředník, ta bude existovat vždycky. Vždycky, to se nedá eliminovat. Ale systémová podjatost, to je ten střet dvou vesmírů. Proto například na Slovensku obec sama sobě nesmí povolovat projekty, protože tam právě dochází k obrovskému střetu v rámci povolování. A jinak co se týká - omlouvám se, prostřednictvím vás, pane předsedo - to rozhodnutí o systému podjatosti čtyři měsíce, tak to mně tedy vyvolalo úsměv na rtu. Takže MMR to nestihlo nebo Ministerstvo dopravy, trvalo to čtyři měsíce, tak jim naložíme ještě víc práce, budou přezkumné, budou odvolací, a pak už vlastně rozhodovat o systémové podjatosti budou roky, protože samozřejmě ani úředníci ministerstva nejsou zastupitelní. Nejsou, proto je tam potřeba jednotná struktura státní stavební správy.

A už vůbec nevím, kde jste vzal informaci, pane ministře dopravy, že budeme stavět nový úřad, že tam budeme muset shánět nové lidi. Prosím vás, máme v České republice 1 300 stavebních úřadů a pracuje tam 13 000 lidí. To jsou furt jedni a ti samí lidé, jenom budou koncentrovaní pod jednu státní stavební správu.

A jenom malou poznámku k panu poslanci Adamcovi, vaším prostřednictvím, pane předsedající. Pan poslanec říkal, že nezná žádné případy systémové podjatosti, to mě mrzí. Je to zastupitel Královéhradeckého kraje, ať si vzpomene v Hradci Králové na Miletu a velké náměstí. Děkuji. (Potlesk poslankyně Schillerové.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní vystoupí pan ministr Martin Kupka s faktickou poznámkou a připraví se pan poslanec David Štolpa. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Velmi stručně ke slovům pana místopředsedy Havlíčka. Nejvíce doplatí občané na to, když se zastaví nebo ochromí vydávání stavebních povolení, a přesně na to Ministerstvo vnitra poukázalo už v předchozí době ve své poměrně rozsáhlé studii. Ta také zdokumentovala, jaké by byly náklady toho procesu vytváření nového stavebního úřadu - ano, někteří lidé přejdou, ale i ty předchozí průzkumy ukázaly, že ochotná byla maximálně část, 40 %. S tím se tedy nový stavební úřad bude tvořit velmi obtížně.

A co se týče nákladů vyjádřených Ministerstvem vnitra, ty šly do desítek miliard korun a sekundární dopady, které by například vyvolalo ochromení ve vydávání stavebních povolení, odhadovalo Ministerstvo vnitra na více než 200 miliard korun. To jsou fakta, která tehdy ještě vaše koaliční Ministerstvo vnitra, a tedy ústřední orgán státní správy, vydalo.

Když tady paní kolegyně Peštová kritizovala náš návrh skrze legislativní postupy, tak všichni dobře víme, jak bohužel spatřil světlo světa současný diskutovaný nový stavební zákon, který vlastně vycházel z komplexního pozměňovacího návrhu načteného Martinem Kolovratníkem, který rovněž neprošel celým standardním legislativním procesem, přestože znamenal zásadní průlom i do té koncepce původního stavebního zákona. Tak buďme poctiví, řekněme, že úkolem je najít východisko, a tady znovu zdůrazňuji, ten náš zájem je stejně, jak to deklaroval pan místopředseda Havlíček, najít dobré řešení pro občany. To sledujeme přece v okamžiku, kdy hledáme způsob, jak zjednodušit stavební řízení. A, prosím, neosočujte nás z něčeho, co je takhle nepravdivé, a myslím, že tím shazujete jenom sám sebe. (Předsedající: Čas.) Ještě jednou děkuju za pochopení i těch argumentů, které jsem vyslovil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP